![]() |
Тенденції 2015 року в бізнес-освіті прогнозує Единбурзька бізнес-школа Східна Європа |
Тенденції MBA-2015: прогноз Единбурзької БШ
Академічний директор Единбурзької бізнес-школи Східної Європи Наталія Кривда розповіла Освіта.ua про тенденції року, що наступив, у бізнес-освіті.
Наталіє Юріївно, чи варто українським управлінцям інвестувати в дороге навчання в такий період невизначеності?
Обов'язково! Є кілька причин. По-перше, період невизначеності звільняє час – бізнес часто «стискається», хтось узагалі залишається без роботи. Інвестувати в себе, а бізнес-освіта це інвестиція, не витрати, щоби збудувати стратегію виживання й підготуватись до виходу із кризи – найрозумніший життєвий сценарій у часи змін.
Будь-якому мислячому підприємцю, менеджеру високого рівня зрозуміло, що криза й післякризовий час вимагають іншої якості особової ефективності, нових знань, навичок, інструментів, які не застосовувались раніше. Власне, сама криза пов'язана не тільки із зовнішніми обставинами, а і з тим, що девальвувалися смисли та цінності попереднього періоду, вичерпались управлінські практики, не працюють колишні схеми та моделі.
Посилення зовнішніх умов тільки загострює проблеми менеджменту. По-перше, учитися нового, осмислювати уроки кризи, виробляти ефективно працюючі інструменти та механізми – єдино вірна стратегія, можливість здійснити яку дає бізнес-освіта.
По-друге, «епоха змін» завжди викликає в людини певний психологічний дискомфорт, іноді настільки глибокий, що призводить до фрустрації, утрати життєвого смислу. Пошуки себе, свого місця в новому економічному просторі й часі – процес дуже непростий. Освіта, отримання нових знань і вмінь як жодний інший процес допомагає особі побудувати нову життєву перспективу, сформулювати та почати реалізувати нові задачі, заряджає оптимізмом, тому що дає конкретні інструменти для перетворення життєдіяльності.
Бізнес-освіта не зробить вас успішними та щасливими, але вона покаже вам шляхи до успіху, розширить смисложиттєві перспективи, укріпить віру в досяжність результату, дозволить познайомитися з цікавими людьми.
MBA – це перш за все люди. Хто в першу чергу прийде вчитись у період кризи?
Думаю, прийдуть усі ті, хто завжди є аудиторією бізнес-школи, – це менеджери вищої й середньої ланки міжнародних і крупних українських компаній, можливо, власники бізнесу. Новими можуть стати ті, хто був вимушений піти із крупних міжнародних компаній із «золотим парашутом».
Є гроші, з'явився час, але головне – є усвідомлена потреба стати більше професіональним, ефективним, а значить, успішним. Досвід попередньої кризи 2008–2009 років підказує, що у складі груп, особливо в сегменті «софт» або гуманітарних предметів, з'являться молоді мами або ті з них, хто сьогодні перебуває в декреті.
Зміцниться тренд, що вимальовується в останній рік, – прийдуть за якісною європейською освітою високомотивовані урядовці високого рівня та рівня вище середнього. Ми всі, як суспільство, повинні сподіватися, що тільки поява освічених, чесних і відповідальних перед суспільством менеджерів допоможе українському істеблішменту справитися із грандіозною задачею очищення та драматичного підвищення ефективності.
Досвід Единбурзької бізнес-школи та те навчання, яке ми здійснюємо в рамках своєї соціально відповідальної освітньої політики у співтоваристві, демонструють, що з'явився новий «споживач» якісних британських управлінських практик та інструментів – менеджер недержавних організацій, фондів, спілок, які виросли з волонтерської соціальної ініціативи.
У цих людей, як правило, яскраво виражені моральна позиція та могутня мотивація, але відсутній у потрібній мірі досвід у проектному менеджменті, в управлінні людьми, організаційній поведінці, професійній маркетинговій комунікації та управлінському обліку. Вони не готові наймати консультантів, але готові вчитися самі.
У зв'язку з подіями у країні й економіці які будуть нові акценти у форматі та контенті програм?
Думаю, увага авторів курсів і укладачів програм зберігатиметься у сферах усього, що пов'язано з подоланням або мінімізацією ризиків – фінансових, податкових, кредитних, мотиваційних.
Підвищений інтерес збережеться до стратегічного менеджменту та стратегічного планування, адже потреба у формуванні нових бізнес-моделей у жорсткому кризовому економічному просторі-часі очевидна.
Як завжди, «епоха змін» ознаменується вибухоподібним інтересом до всього, що пов'язано з людським капіталом, – як управляти людьми в умовах «урізаних бюджетів», чим мотивувати, як оцінювати і нагороджувати, якщо задіяти фінансові важелі не можна.
І як менеджер (директор бізнес-школи), і як експерт (доктор філософських наук, професор), і як громадянин я глибоко переконана: гостро затребуваною стане тема лідерства: сьогодні – не завтра, не наступного року – компаніям, співтовариствам і організаціям, країні в цілому життєво необхідні лідери нового формату, які сформували розуміння лідерства по відношенню до інших, по відношенню до організації, по відношенню до себе в новому континуумі.
Ідеться про трансформаційне лідерство, засноване не тільки на явному або, як кажуть, обміні між лідером і групою – «ви виконуєте зобов'язання, я плачу зарплату»; ідеться про лідерство, що надихає співробітників або народ на вихід за рамки власних інтересів у ім'я мети й цінностей вищого порядку. Такий лідер-харизмат – чи то директор компанії, чи політичний діяч – повинен запропонувати співтовариству не тільки чітке бачення майбутнього, а й певну соціальну архітектуру, яка би змогла інституціоналізувати та зробити незворотними зміни в компанії або країні, він повинен не тільки встановити високу планку очікувань по відношенню до своїх послідовників (співробітників або населення), а й заслужити глибоку довіру, щиро вірити у свої сили й сили послідовників, проявляючи увагу та турботу про них на ділі.
У зв'язку з тим що відбувається з доларом і цінами в цілому, наскільки подорожчає бізнес-освіта?
Добрий продукт – чи то британська освіта, чи автомобіль «Роллс Ройс» – драматично дешевшає або дорожчає, тільки коли падає або зростає його цінність для споживача. Добре не може коштувати дешево!
Думаю, в умовах фінансової та платіжної кризи соціально-відповідальні бізнес-школи й інші консультаційно-освітні установи не дозволять собі підняти ціну на затребувану послугу. Інформаційний простір насичений пропозиціями акцій і знижок на освітні продукти. Виглядає привабливо, але виникає запитання зі сфери «теорії справедливості»: якщо сьогодні ви здатні продати дводенну програму, наприклад, з маркетингу, за 100 одиниць, то чому місяць тому ви оцінювали її у 200?
Я як покупець задаюся природним запитанням про прозорість і розумність ціноутворення. Можливо, продавець несусвітньо завищив вартість у минулому або продукт знецінився сьогодні?
Серйозні бізнес-школи й у країні, й у світі не можуть дозволити собі таких коливань ціни, якщо ж пропонується розумне зниження ціни, то її можуть дозволити собі тільки ті, хто виробляє продукт самостійно, у нашому сегменті – це українські бізнес-школи. Единбурзька бізнес-школа є глобальною британською інституцією, ціна вивчення її програм не може знижуватися самовільно в Сінгапурі, Києві або Базелі, тому що її цінність для студентів не змінилась у зв'язку із ситуацією у країні, а, скоріше, зросла.
Погодьтеся, дивно би виглядало зниження ціни на i-phone саме в Україні, тому що «в нас складна ситуація». Проте коливання курсу валюти у країні та проблеми нинішньої економіки вплинули на структуру оплати програм в Україні в системі нашої глобальної школи – ЕБШ Східна Європа пропонує платити за кожний курс програми MBA окремо, що дозволяє розтягнути платіж у часі.
Які найактуальніші чинники й тенденції впливатимуть на бізнес-освіту в Україні у 2015 році?
Мені здається, ті тенденції, які є видимими в українському співтоваристві в цілому. Відразу підкреслю: тенденції різноспрямовані, тому актуальними можуть бути різні форми й формати бізнес-освіти. До основних тенденцій віднесу таке.
Успішна модернізація економіки й підприємницької сфери повинна початися зі зміни системи управління на мікро- й макрорівнях; критичного підвищення ефективності її роботи, що неможливо без підготовки висококваліфікованих фахівців, не тільки тих, хто міняє процеси та процедури, а й тих, хто вміє це робити. У суспільній свідомості модернізація ототожнюється не тільки з упровадженням сучасних технологій, а і з очищенням управлінського апарату в публічному секторі, підвищенням ефективності управління й соціальної відповідальності в бізнес секторі.
В ієрархії необхідних заходів на першому місці у свідомості українського громадянина стоїть викорінення корупції, а друге-третє місце ділять «зміна системи управління» та «підготовка кадрів», що не може не обнадіювати (з аналітичної доповіді Національного інституту стратегічних досліджень). Є суспільний попит на освічених, ефективних менеджерів, бізнес-освіта повинна спробувати дати відповідь на виклик часу.
Відсутність інституційної довіри до освітніх установ old fashion підвищує інтерес до європейських форматів навчання, узагалі наш загальний «рух в Європу» не може здійснюватись без європейської мети, цінностей, форм і методів навчання. Думаю, кількість іноземних навчальних програм і програм професійної сертифікації, запропонованих українському менеджменту, зростатиме, кращі зразки таких форматів будуть затребувані тим активніше, чим буде інтенсивніше буде відбуватись наша євроінтеграція.
Одним із ключових трендів залишиться потреба в «чесному» отриманні диплома, можливість його застосування в Євросоюзі, фактична можливість стати частиною европейського/світового трудового капіталу.
Суспільство в цілому та співтовариство підприємців зокрема активно демонструють потребу у фундаментальній бізнес-освіті, заснованій на європейському бізнес-досвіді, у розумінні як традиційних, так і модерних бізнес-практик нових ринків, партнерів. Ті програми, які допоможуть «розмовляти однією мовою з європейським, американським, азіатським бізнесом», будуть дуже затребуваними.
Соціологічні дослідження показують, що для наших співвітчизників характерний «короткий погляд» на життєву перспективу: як правило, люди не планують життя більш ніж на рік. Не більше 20 % населення, у переважній більшості високоосвічені люди, формують горизонт планування на 2–3 роки.
Це і зрозуміло – наявні неможливість контролювати розвиток проекту власного життя, переживання нестабільності, відсутність культурної традиції, ясного пулу суспільно значущих цінностей, орієнтуючись на які, можна було б формувати життєвий план. Проте ми рухаємось у бік середньострокових проектів, сьогодні для нас важливо, щоби вони були успішними. Тому, мені здається, будуть запитані гнучкі відкриті програми, програми, що мобільно рухаються в часі і просторі.
Глобалізація та розвиток мережевого інформаційного простору викликали й посилюватимуть інтерес до різних форм електронного дистанційного навчання. Уваги заслуговують тільки якісні, змістовно насичені формати, не в останню чергу гнучкі і зручні з точки зору споживача. Наявність таких форматів навчання задовольнить потребу в отриманні знань і залученні до модерного інформаційного простору, але залишить відкритим запит на спілкування, на побудову взаємостосунків у реальних бізнес-співтовариствах.
Студент, слухач іде в бізнес-школу, щоби знайти однодумців, спілкуватися з ними, відчути свою приналежність до когорти думаючих, діючих, творчих колег і співгромадян. Навчання у школі не втратить своєї значущості.
Сприйняття роботи як «заробітку», рідше – «кар'єри», поволі, але все-таки еволюціонує в бік ставлення до роботи як до покликання, самореалізації та творчості. Люди хочуть переживати радість від досягнень, хочуть бути причетними до значущих проектів, бути запитаними та реалізуватись. Отримання якісної освіти веде до того, що людина свідомо будує життєву стратегію, осмислює свою професійну діяльність як суспільно значущу, одержує задоволення від виконання задач високого рівня, від своєї затребуваності й ефективності. Навчальні програми, що формують розуміння цінності професійної діяльності не тільки як способу досягнення фінансового успіху, а і як такої, що приносить задоволення, будуть затребуваними.
Буде затребуване все, що допоможе реалізувати функцію соціально-продуктивних навчальних/інтелектуальних компетентностей і цивільної культури. Одним із напрямів освіти в цілому й бізнесу, й вузькопрофесійної освіти зокрема стане формування у студентів, спеціалістів, громадян готовності відповісти на виклики навколишнього світу, що змінюється нелінійно. Той, хто вчитиме приймати неординарні рішення та діятиме в гетерогенному гібридному середовищі, буде дуже затребуваним.
Що в цей непростий час може дати бізнес-освіта країні?
Один з відомих українських аналітиків А. Єрмолаєв уважає, що проблема модернізації сучасної України – в існуванні суспільного й особового попиту на ці перетворення. Масштаб попиту не співпадає в часі та просторі з масштабом можливих перетворень, із суспільними запитами в якостях людини, тому проекти суспільних перетворень сприймаються як щось незрозуміле, віддалене від життя людини, дуже фрагментарно й розірвано. Частіше за все, попит на перетворення має абстрактний характер і не пов'язаний із практикою життєвого планування самих громадян, підкреслює експерт.
Суспільне розуміння стратегій перетворень, ми їх звикли називати реформами, та їх особиста затребуваність залежать від зрілості співтовариства й особи, формується така зрілість суспільства, так само як і світоглядні горизонти особи, під визначальним впливом освіти, науки, мистецтва, і визначається станом гуманітарного середовища й культури в цілому. Як не парадоксально, не освіта і наука залежать від рівня розвитку економіки, а економіка й бізнес залежать від рівня, якості, продуктивності та соціальної значущості освіти, науки, мистецтва в суспільстві.
Підготував Павло Петриченко, Освіта.ua
Посилання за темою:
Освіта.ua
02.02.2015