Osvita.ua Вища освіта У МОН обговорили проблеми переліку спеціальностей
У МОН обговорили проблеми переліку спеціальностей

Експерти вважають, що розширення переліку спеціальностей вищої освіти є хибним шляхом

У МОН обговорили проблеми переліку спеціальностей

Одним із найгарячіших питань імплементації закону “Про вищу освіту” досі залишається перелік спеціальностей, який був затверджений постановою Кабінету Міністрів України у квітні 2015 року. Про це, за повідомленням прес-служби МОН, йшлося під час наради щодо методології кваліфікації освіти за галузями та спеціальностями, яка відбулася 10 червня.

Незалежні експерти, освітяни та представники Міністерства освіти і науки  обговорили наявні проблеми з визначенням галузей та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. В першу чергу обговорювалися методи та критерії, за якими здійснюється класифікація. На думку експертів, критерії допоможуть впоратись з необґрунтованими зверненнями університетів щодо включення до переліку додаткових спеціальностей.

“Деколи були тижні, коли до нас надходило більше десяти звернень про включення до переліку чергової спеціальності. Приблизно 95% цих звернень носили погано прихований лобістський характер із заявами про те, що, якщо не внести зазначену спеціальність, ректор університету може скоротити кафедру в певному університеті. Усі подібні заяви було відхилено, лише 5% звернень були ґрунтовні і на їх основі МОН внесло зміни у перелік”, - зазначив директор Департаменту вищої освіти МОН Олег Шаров.

У свою чергу, представник організації "Національний Erasmus+ офіс в Україні" Жанна Таланова, під час наради розказала про МСКО – Міжнародну стандартну класифікацію освіти (ISCED) розроблену ЮНЕСКО як всеохоплюючий статистичний опис національних систем освіти та методології для оцінки національних систем освіти порівняно з відповідними міжнародними рівнями.

Зокрема, йшлося про 5 критеріїв класифікації галузей, на які потрібно зважати Україні: зміст теоретичних знань; мета навчання; об’єкти вивчення; методи та засоби ( в процесі навчання та застосування умінь); інструментарій та обладнання, які особа навчається використовувати.

Вона зазначила, що визначаючи галузі та спеціальності освіти, Україна повинна орієнтуватися на світ, адже важливо, щоб українська освіта адекватно і з розумінням сприймалася за кордоном.

В цьому контексті, на думку експерта, розширення переліку спеціальностей – хибний шлях, адже це спотворює логіку існуючої системи, та суперечить європейським практикам, до яких сьогодні прагне долучитися Україна.

“Розширювати перелік – не в інтересах університету. Сподіваємося, що менеджмент університетів перестане лобіювати кайдани, які МОН не хоче на них накидати. Беріть автономію, використовуйте її, менший перелік спеціальностей дозволить розробляти дійсно авторські освітні програми, що зробить наші університети більш конкурентноздатними”, - додала Жанна Таланова.

Як відомо, постанова Кабінету міністрів України «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» від 29 квітня 2015 р. № 266 визначила, що з 1 вересня 2015 року підготовка в Україні здійснюється за 27 галузями знань.

Освіта.ua
13.06.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Tatyana Kachanovskaya
але залишаеться незрозумілим- які із виключених "старих"спеціальностей будуть вважатись спорідненими до нових? турбує це питання при вступі до магістратури, адже лише одиниці ВУЗів опрілюднили таку відповідність у своїх "правилах.." наприклад, на яку спеціальність можна вступати із діпломом бакалавра "міжнародний бізнес"?
Олександр
А як бути з переліком наукових спеціальностей, зокрема юридичними? За якими критеріями їх змінували та прирівнювали 12 спеціальностей до однієї?
Поважна_перс0на
Для Олександр: Спеціалізацію - тобто відповідну програму обирає ВНЗ самостійно. Спеціальність Право,а спеціалізація наприклад Господарське право і т.д. Вибір залишається, тобто ніяких проблем із цим немає.
Коментувати
студенти
А какой смысл в этих специальностях, если они отменили кв. специалиста. Кого спрашивали? На основе чего это делали? Так этим антинародникам этого мало. Они на магистратуре таки цены загнули, что туда только пойдут учится, самые небедные.
Капаліка
Для студенти: Ну то знайдіть виш з адекватними цінами. Більш того, в магістратурі є бюджетні місця. Що заважає здати фаховий іспит та іспит з іноземної - лінь, чи розуміння, що диплом бакалавра не вартий паперу, на якому він надрукований?
N
Или, как вариант, самые умные ))). А то зачем магистры стране, которые не в состоянии сдать экзамен на бюджет????
Поважна_перс0на
Кв.специалиста нет нигде в мире, видимо кроме РФ. Этот уровень нужно было отменить намного раньше. Его не воспринимают в Европе, думают что это уровень ПТУ. Именно поэтому нужна степень магистра. Ну а насчет цены - хочешь жить-умей вертеться! Всё в ваших руках - умейте зарабатывать или поступайте на бюджет - кто ж отказывает?
Коментувати
Alexander Zhukov
В международной стандартной классификации образования http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-ru.pdf речь идет о принципах классификации образовательных уровней и нет ничего о том, сколько и каких специальностей должно быть: "В цьому контексті, на думку експерта, розширення переліку спеціальностей – хибний шлях" - нужно сменить "эксперта". Гляньте расписание любого западного университета, там специальностей больше, чем было раньше до их сокращения у нас. Имитация реформ через бумаготворчество в виде переделывания числа специальностей - это путь в никуда.
Капаліка
Для Alexander Zhukov: Насправді спеціальностей у західних університетах суттєво менше ніж у нас, а те що Ви бачите у розкладі - освітні програми в межах спеціальності. Освітні програми університет має право запроваджувати будь-які, на які є попит на ринку праці, і для реалізації яких у вишу є достатні ресурси (в т.ч. кадрові та матеріально-технічні). А ще, крім освітніх програм, є дисципліни концентрації студентів, коли слухач освітньої програми, обирає на яких її розділах він зосередиться більш уважно (не виходячи при цьому за межі програми спеціальності). Для такої організації освітнього процесу "вузькі" спеціальності будуть суттєвою перешкодою. А от те що перехід на нові спеціальності здійснюється задовго до початку розробки стандартів (просто за назвою спеціальності - це вже серйозний привід замислитись над компетентністю посадовців, які запустили ці процеси.
Поважна_перс0на
Спеціалізацій (освітніх програм) до спеціальності може бути безліч. Їх встановлює кожен ВНЗ самостійно. Тому право обрати залишається за Вами в повній мірі!
Коментувати
ТАРАС
НЕМА ВЖЕ СЛІВ!! ТІЛЬКИ ПИ...ДЯТЬ І ПИЗ...ЯТЬ!!! ДЕ ТІ ЗМІНИ ДО ПЕРЕЛІКУ?! Більше місяця тарабанять, а практично нічого не роблять. Де зміни до Умов прийому, де конкретика з держзамовленням? Де заміна слова "помножена" на "помножених" в частині 6 ст.44 ЗУ "Про вищу освіту", щоб підрахунок КБ не був протизаконним? Заграли вже!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!