Osvita.ua ЗНО Статті Ігор Лікарчук: Наше завдання - забезпечити рівний доступ до освіти
Ігор Лікарчук: Наше завдання - забезпечити рівний доступ до освіти

У випускників в ці дні гаряча пора. І одне з найсерйозніших випробувань їх знань - зовнішнє незалежне оцінювання, яке в останні роки стало справжнім проривом у вітчизняній освіті

Ігор Лікарчук: Наше завдання - забезпечити рівний доступ до освіти

Як воно проходить в цьому році? Що можна порадити абітурієнтам? Про це та про багато іншого - розмова з директором Українського центру оцінювання якості освіти, Ігорем Лікарчуком.

Про медалістів, відеокамери та металошукачі

Ігоре Леонідовичу, чим незалежне оцінювання цього року відрізняється від попередніх? Які з'явилися нововведення?

Розумієте, нововведення не дуже видно зовні. Тобто не змінився перелік предметів, кількість предметів, які може здавати абітурієнт. Більше змінюються регламентні питання: як проводити тестування, зміст самих тестів. Тобто те, що не дуже-то впадає в очі.

А що конкретно змінилося в регламенті?

Не буду розповідати про все, тому що є ще чимало людей, які до кожного нашого кроку намагаються знайти свою "протиотруту". Скажу так: ми прийняли цілий ряд заходів, спрямованих на посилення контролю за проведенням тестування. Скоротили кількість пунктів тестування. А завдяки цьому скоротили число людей, причетних до процесу зовнішнього тестування. Зробили більш жорсткою процедуру спостереження. У деяких пунктах розміщені відеокамери, металошукачі.

Металошукачі?

Так, це стосується мобільних телефонів і всякого роду апаратури, за допомогою якої хтось сподівається нас перехитрити. Насправді він зможе перехитрити тільки сам себе. Бо за правилами використання будь-якої апаратури з метою отримання підказки загрожує анулюванням роботи. Більш того, отримати потрібну інформацію за допомогою всіх цих засобів дуже важко, але внести дезорганізацію в процес - легко.

Чи траплялося таке на тестуваннях?

Ви можете зайти в метро і побачите на стіні вагона оголошення: "Здаємо в оренду  пристрій, що допомагає скласти тести та іспити". І зображення мікрофона у формі маленької петлички, та глибоко захованого у вухо приймача.

Просто якась шпигунська апаратура...

Так, її пропонують за 200 гривень на добу. Але для того, щоб скористатися цією апаратурою, треба сидіти й читати 70 завдань. А потім отримати на них відповіді. А на тому кінці ще треба знайти відповіді на ці 70 питань. Тому я не думаю, що це комусь допоможе. При цьому ми закладаємо в кожен тест певну частку питань, у яких можливе вгадування. Це світова практика. Просто є технологічні прийоми, які цей ступінь вгадування набагато знижують. І ми їх широко використовуємо. Це не видно тому, хто працює над тестом. Це знаємо тільки ми.

А які ще нововведення?

Ми змінили специфікацію деяких тестів. Скажімо, у тесті з математики прибрали відкриту частину. Тобто ту, яку перевіряє не комп'ютер, а вчителі.

Чому?

Тому що зіткнулися з тим, що деякі завдання з математики мають різні варіанти рішення і різні вчителі вважають, що саме їхній варіант правильний. Виходить нікому не потрібний конфлікт інтересів. Змінили також деякі форми завдань з інших предметів. Зменшили кількість завдань, що вимагають вибрати одну відповідь з кількох, замінивши їх іншими формами, більш творчими, що дозволяють побачити логічне мислення абітурієнта, його вміння аналізувати. Ще одним серйозним нововведенням цього року буде те, що результати зовнішнього незалежного тестування не зараховуються в шкільний атестат. З одного боку, це добре, але з іншого...

У минулому році, коли тестування виконувало дві функції, ми дуже добре бачили, що відбувається, скажімо, з медалістами. Тоді була ситуація, коли в деяких областях 70 відсотків медалістів у ході тестування не змогли підтвердити свої знання. У Києві, наприклад, таких було близько 50 відсотків. Але, думаю, знайдемо можливість побачити подібне і в цьому році. Тобто система дещо змінилася, однак для того, щоб ці зміни не були дуже революційними й не торкнулися великої кількості людей, зовні вона майже така сама, але внутрішніх змін досить багато.

Про корупцію та іспити

Чи не вважаєте ви, що підсумовування результатів тестів і шкільних атестатів за 200-бальною шкалою може бути необ'єктивним, виходячи з того що рівень оцінок і знань у різних школах різний?

Я працюю з третім міністром освіти, і всі вони можуть підтвердити, що я завжди був противником цього. Тому що дуже добре знаю шкільну систему. І знаю, що ще класики педагогіки говорили про те, що шкільна оцінка, як і вузівська, завжди суб'єктивна. І на неї впливають дуже багато чинників, які не завжди залежать від вчителя чи професора, та плюс ще його суб'єктивізм.

У той же час немає жодної країни, де вступна кампанія будується тільки на результатах зовнішнього тестування. Звичайно, необхідно враховувати результати навчання в школі. Скажімо, в одній європейській країні це робиться так: є два-три абітурієнти з однаковими результатами тестування і потрібно між ними вибирати. І тоді приймальна комісія робить запит у той середній навчальний заклад, який закінчив абітурієнт, і отримує інформацію: зразки його творів, рефератів, оцінки за кілька років. Тобто не скупу статистику - 11 або 12 балів, а результати навчальної діяльності за визначений період. Це дає можливість приймальній комісії обрати з трьох саме того, хто має здатність удосконалюватися, прогресувати.

В іншій країні порівнюють шкільні оцінки та результати тестів. У третій - враховується шкільна оцінка, зовнішня та оцінка вищого навчального закладу. Тобто форми різні. Але взяти і так просто підсумовувати - не думаю, що це правильно. Адже школи дійсно різні.

Отримати 12 балів у солідному столичному навчальному закладі, погодьтеся, набагато важче, ніж у сільській школі, де такий учень може бути один в своєму роді, тоді як в солідному закладі він був би одним із тридцяти. Але, напевно, ми повинні і це спробувати. У Радянському Союзі три рази впроваджували і скасовували конкурс атестатів.

Ігор Леонідович, зараз абітурієнти та їх батьки, здається, не до кінця вірять у те, що в цьому році не буде ніяких вступних іспитів. Чи можете ви їх заспокоїти?

Розумієте, це не залежить від нас. Я б взагалі всякі зміни у вступних кампаніях планував б, скажімо, в цьому році на 2012 рік. Потрібно дати хоча б два роки адаптації. Не буду називати вуз, але один дуже солідний університет буквально два тижні тому на своєму сайті розмістив оголошення про додатковий вступний іспит. Ну що це таке? Чи може в цивілізованій країні бути таке? Є ж елементарні правові норми!

А наскільки, на ваш погляд, тестування відображає знання абітурієнтів і допомагає боротися з корупцією?

Відразу хочу сказати, що тестування ніколи не ставило перед собою завдання боротися з корупцією. Для цього є правоохоронні органи. Ми ставимо перед собою завдання - забезпечити рівний доступ до вищої освіти. За різними соціологічними опитуваннями, програму тестування підтримують від 40 до 80 відсотків населення. Візьмемо середній показник - 60 відсотків.

Скажіть, яка ще державна програма у нас користується такою довірою і такою підтримкою людей? Але це офіційна соціологія. А я дивлюся, що пишуть люди: так, рівний доступ забезпечується. Можу назвати віддалені школи, випускники яких за останні 12-14 років вперше отримали можливість вступити до найбільш солідних вузів України. І це результат того, що була зламана стара система.

Мабуть, далеко не всіх це влаштовує?

Є три категорії наших співгромадян, яким це не подобається. Перша - ті, хто мають гроші, владу, телефонне право. Повірте, я знаю, що це таке.

Ви відчували на собі їх тиск?

Я його постійно відчуваю. Друга - певний прошарок працівників деяких вузів. Далеко не всіх, але такі зустрічаються. Звичайно ж, їм це не подобається. Ми всі знаємо, які суми ходили під час вступних кампаній. І третя категорія - деякі вчителі, які вважають себе ураженим, так як їх оцінки фактично поставили під сумнів.

Результат дізнаються самі

Багатьох зараз цікавить, коли будуть відомі результати тестів? Після закінчення здачі всіх тестів або після кожного? Як вони отримуються, де їх можна дізнатися?

У нас є 433 тисячі тих, хто зареєструвався для проходження тестування. На нашому сайті відкрито 433 тисячі їх персональних сторінок. Кожен, коли реєструвався, отримав пін-код доступу до своєї персональної сторінки. Як тільки робота буде перевірена, її результат автоматично потрапляє на цю сторінку. А коли абітурієнт здав всі свої тести, він роздруковує з цієї сторінки свої результати і подає їх до вузу. Там приймальна комісія заходить на наш сайт, але вже по захищених каналах, і звіряє інформацію, затверджуючи її своєю печаткою.

А чи можна якось ззовні вплинути на результат? Іншими словами, наскільки вони захищені? І чи можуть у вузах їх якимось чином "підкоригувати"?

Вплинути ззовні не можна. Хоча б тому, що прізвище абітурієнта, який писав тести, "зникає" в ту ж хвилину, як він сів за парту і отримав тестовий зошит. Йому присвоюється штрих-код і все. Ну неможливо знайти серед півмільйона робіт потрібну...

Були, звичайно, фокуси, коли хтось намагався писати зеленим чорнилом, щоб хто-то міг бачити цю роботу. Але такі «твори» відразу ж анулюються, а такий «художник» просто вважається таким, який не здав тест. Що стосується ВНЗ, то, звичайно ж, тут багато що залежить від порядності. А потім, всі вузи знають, що ми восени все одно звіряємо показники тих, хто вступив, з нашими показниками.

З усіх ВНЗ?

Так. Це робиться автоматично і досить швидко.

Зараз з'явилося багато сайтів, що продають відповіді на запитання тестів. Що це?

Звичайне шахрайство і обман. Але люди, які не впевнені у своїх знаннях, і які не бажають серйозно готуватися, на це клюють.

Знання – сила

Що робить написану абітурієнтом роботу недійсною? Які порушення і помилки найбільш типові?

Перше - якщо абітурієнта зловили в аудиторії за списуванням. Хоча я, звичайно, насилу уявляю, як можна написати шпаргалку, не знаючи змісту запитань. Друге - якщо абітурієнт намагався скористатися якимись засобами для передачі інформації. При цьому робота буде анульована. Третє - якщо ми встановимо факт, що йому хтось допомагав.

Серед типових помилок - недотримання правил та інструкцій. Необхідно зайняти місце в аудиторії відведене для абітурієнта. Простежити, щоб видали саме його бланк. І заповнювати бланк ручкою з чорною пастою, акуратно, не виходячи за межі квадратиків, не креслити, не малювати. Інакше комп'ютер просто не прочитає роботу.

Ігоре Леонідовичу, що б ви побажали тим, хто йде на тестування, для успішного виконання завдань?

Перш за все - не хвилюватися. Якщо людина готувалася, вона тести здасть. Я не знаю жодного випадку, щоб людина готувалася і не здала тести. По-друге, не потрапляти на виверти всяких шахраїв. Якщо є зайві гроші, віддайте їх на потреби сиріт та інвалідів, але не платите шахраям за так звані "правильні" відповіді.

І ще одне побажання: ну не намагайтеся ви нас обдурити, не намагайтеся з нами грати в ці ігри - шпаргалки, мобілки. Як правило, можна пролетіти, і дуже серйозно. Тим більше що ми вже маємо чималий досвід фіксації порушень. Так що моя головна порада: серйозно готуйтеся і успішно здавайте!

Розмовляв Олексій Петруня

Столичные новости
16.06.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
мама уже студентки
Солидарна со всеми, кто считает, что средний бал аттестата не нужно суммировать к результатм ЗНО. Пан Ликарчук, посмотрите на рейтинги абитуриентов, липовых медалистов 70%. Одна из медалисток нашего класса (мама учительница), не пордтвердила тестами свой аттестат -196,7, сдав ЗНО на 180, 173, 176. И будет учиться в престижном ВУЗе. Предлагаю: не суммировать средний балл аттестата результатм ЗНО. Во-первых - не будут покупать медали или использовать авторитет своих родителей, а во - вторых - будут в равных условиях с другими.
Alex
Чи може дитина здати ДПА, пережити ЗНО і ще готовитися до вступного іспиту? Це яку нервову систему потрібно мати і здоровя? Чи наші вельмишановні пани не знають скільки діти втрачають здоровя по їх милості у школі за 11 років навчання. Ми говоримо про європейський рівень - дайте нам європейські умови, тоді вимагайте рівень... Чи може школа зацікавити дитину, у якої вдома є компютер і відеотехніка крейдою і дошкою. Чи може дитина з провінції змагатися з дитиною із ліцею?
мама
При поступлении в ВУЗ необходимо учитывать только тесты и никаких льготников и т.д.В школе учителя давали свои знанания всем одинаково.!!!!Теперь каждый должен эти знания подтвердить на ЗНО.Если ребенок достойно учился, он поступит в ВУЗ.
Василий
Лікарчук ну полный дибил
Юрий
Честно - более идиотского ответа на вопрос - почему убрали открытую часть по математике? - я даже не могу придумать...=) это же математика - какие разные мнения у учителей - значит, учителя такие попадались... всё это делается для того, чтобы не показывать реальный уровень знаний выпускников!.. а то, что учителя рады ЗНО, что оно показывает реальный уровень, им это выгодно и т.п. - давайте не будем забывать, что: во-1, для многих школьников это показывает уровень репетиторов, подкурсов и т.п., а не школьных учителей, а, во-2, тесты, к примеру, по математике, может написать на приличный результат даже троечник, если он хоть немного соображает и повторит материал перед ЗНО - поэтому не всё так гладко=)
вПЕВНЕНА І СПОКІЙНА Знервованій :)
У нашому класі ВСІ свою медаль підтевердили . ВСІ! Тому це прадва,що на районах малюють !Ви Це підтвердили! я з м Киїїв...
V
Для вПЕВНЕНА І СПОКІЙНА Знервованій :): Я також з району: за всіх медалістів не знаю... А ось моя дитина (має срібну медаль) здала всі тести дуже добре, навіть краще, ніж наші золоті медалісти!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ну школа у нас така........................ Бо моя дитина не на медаль надіялася, а на власні знання... Ось такі малювання у нас в районах.......................... Кому треба..............., ну і хто сам чи сама розумні діти. А так все як у всіх................................
Коментувати
реаліст
Користуючись нагодою хочу спитати наступне: чи потрібно завіряти у нотаріуса інформаційну картку до сертифіката? Дякую=)
Знервована
Запитали, вiдповiдаю це Пономеренко Олена випускниця коллегiуму №2 м. Лозова Харкiвська обл., а ще випускниця МЕДАЛIСТКА ЗОШ №7(вибачте прiзвища не знаю,але на вухах стоїть все мiсто анг.мова-124 , iсторiя-130, а вам слабо?
Знервованній
Він ТОЧНО не назве а от Ви ВЖЕ можете Чого боїмось шановна? Хай той директор ,з згоди якого ТАК гарно малювали понервує.Особливо англійська СУПЕРР .Якщо вона дійсно її знала хоча б на 10-11 (а там мабуть 12?) то написала б відкриту частину добре і мала б мінімум 180 б Шановна Вас ніхто не ідентифікує :))) ЧОГО ВИ БОЇТЕСЬ назвіть Країні хоча б ОДНОГО ГЕРОЯ :))
Знервована
Так, так пане Лiкарчук, оголосiть прiзвища медалicтiв з купленими медалями.Я сама знаю таких як мiнiмум двоє, як що буде потрiбно, я навiть можу назвати прiзвища та навчальний заклад який вони закiнчили. Англ. мова-155 укр мова-165 iсторiя-160 ----- бал атестата 197, як вам медалiстка?
Справедливость
А что господин Ликарчук! Напечатайте фамилии 41 счастливчиков которые написали тест на 200 баллов по английскому! Пусть страна увидит героев! Там более 50% бездарей которые купили тесты ! Я некоторых знаю из киевских школ! Может кто и из своих узнает и будет удивлен
для Веры
Председателями сельсоветов тоже.
Vera
Подскажите, пожалуйста,(кто знает) кем заверяются копии аттестата? Только нотариусами? Спасибо.
Учителям
Вы же не будете спорить ,что в Украине в прошлом году многие показали "реальный" результат ,после которого лишились медали ( т.е тест какой-нибудь был сдан ниже 175 ) Вы ,статистику прошлого года по Киеву знаете ?.50% медаллистов не подтвердили свои 11 и 12 и даже 10 в аттестате..Думаете в этом году процент меньше будет ? Больше, но только никто не лишит их нарисованных баллов Нужно чтобы ДПА было НЕЗАВИСИМЫМ.ДПА -это итог знаний за 10(11) лет и ой как многие бы НЕ дополучили свои медали , а с ними и нарисованные баллы по всей стране...
Другому вчителю від третього вчителя
Як я Вас розумію! Підтримую сто разів! Сумлінний і справедливий вчитель за допомогою ЗНО хоча б може захистити свою гідність. Скільки в нас іще директорів, які дбають виключно за честь мундиру! Мені відверто говорили, що якщо ви не можете навчити учня, який не бажає вчитися, то ви - не вчитель. Що ви ставите 1-3 бали не учневі, а собі. Чи це справедливо?
Учителю-другой учитель
А мои в прошлом году показали РЕАЛЬНЫЙ РЕЗУЛЬТАТ собственных знаний на ЗНО.И мне это ВЫГОДНО, поскольку в этом случае НИКАКОЙ(НИКАКАЯ)ДИРЕКТОР НЕ В СОСТОЯНИИ НА МЕНЯ - ЛЮБИМУЮ НАЕХАТЬ ДЛЯ ТОГО, ЧТОБЯ заставить НАРИСОВАТЬ ОЦЕНКУ необходимому человечку.и СТРАХ В ЕЁ ГЛАЗАХ(ИНТЕРЕСНО-ПОЧЕМУ??? ВОЗМОЖНО НЕ ОБОШЛОСЬ БЕЗ...) останеться только страхом, поскольку Я остаюсь человеком СВОБОДНЫМ!!!
абитуриент
А о том, что тестовые задания попадают в руки "толстым кошелькам" до тестовой сессии вы делаете вид, что не знаете?
Учитель
Вся Европа и Россия отказались от учета оценок аттестата, но вели форму портфолио, где четко видно, чем ребенок дышал в школе, именно это и учитывают при поступлении в Вуз. А мы не можем перейти на эту систему, потому что тогда четко видно будет дебилизм кадрового состава учительства, районного и обласного начальства отделов образования и, к сожалению, уровень учащихся. Потому что тесты - это не знания. У меня ребята получили 10 баллов по истории, ответив только на 50-55%. То есть реально знают они на 6-7б., но так как оценка за тест равняется на лучший показатель. а он был низкий, то дети и получили высокий бал. Но знаний нет и не было. А введение портфолио сразу бы показало интеллект ученика.
Alla
Есть пожелание, в приглашениях указывать телефоны пунктов тестирования, по которым можно было бы уточнить местонахождение пункта. А то , к сожалению, встречаются двойные адреса. И поиски заставляют детей нервничать перед тестом. Думаю, что это не сложно технически осуществить.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!