Osvita.ua ЗНО Статті Академік Ляшенко: екзамен це суб’єктивна оцінка
Академік Ляшенко: екзамен це суб’єктивна оцінка

Провідний експерт - академік Олександр Ляшенко - розказав в інтерв'ю про можливості та небезпеки цьогорічного прийому у вузи

Академік Ляшенко: екзамен це суб’єктивна оцінка

"На тестах абітурієнт тільки розставляє "галочки", і насправді може нічого й не знати. А дійсно талановиті діти можуть просто розгубитися і погано написати тести". Так віце-прем’єр Володимир Семиноженко обґрунтовує повернення вступу до вишів через екзамени - а не лише за результатами тестів, як було в останні два роки. Проти цього висловилася більшість українців, які вважають - іспити - це корупція.

Чи можливо тестувати так, щоб було видно здібності абітурієнтів? Журналісти запитали про це Олександра Ляшенка, академіка-секретаря відділення загальної середньої освіти Академії педагогічних наук. Він вважається найбільшим спеціалістом по тестах в Україні і очолював групу, яка придумала, як тестувати здібності.

Чому ректори університетів жаліються, що через тести знань, які зараз проводяться, не можуть розгледіти "своїх" студентів?

Розмови про пошук "свого студента" почав ректор КПІ Михайло Згуровський, і я це можу легко пояснити. Раніше вони обирали "свого" студента за допомогою довузівських курсів. Тоді діти, які їх закінчували, складали вступні іспити заздалегідь і проходили на навчання раніше за всіх. Це обирання "своїх" за пільгою - людина платить гроші, ходить на курси і стає студентом.

З цього і почалися розмови про те, що зовнішнє незалежне оцінювання не дає змоги розгледіти абітурієнта, впевнитись, що він підходить для цього факультету чи ВНЗ загалом.

А тестування здібностей допоможе цьому?

Ці тести визначають загальну компетенцію. Не спеціальну чи вузькопрофільну, а загальну. Тобто неважливо, куди піде навчатися абітурієнт. Якщо він успішно складає ці тести, значить, у нього є здібність до самого процесу навчання, можливість адекватно отримувати і накопичувати знання - неважливо, які саме.

В Америці є такі тести - SAT (Scholastic Assessment Test - "тест шкільних здібностей") - і вони обов'язкові для вступу в усі найпрестижніші університети. Тому що не завжди важливо, що ти знаєш. Важливо, чому ти можеш навчитися.

І якщо проводити такі тести разом із зовнішнім незалежним оцінюванням, то можна об’єктивно оцінити знання і здібності кожного абітурієнта.

Можете навести приклад?

Ось:

Який кут утворять стрілки годинника, якщо час - 14:55?

  • А. 90
  • Б. 100
  • В. 105,5
  • Г. 117,5
  • Д. 120

І яка правильна відповідь?

Г. Коло має 360 градусів. На годиннику 12 поділок. Значить, градус між двома сусідніми поділками рівний 30 (360 розділити на 12 = 30). Якщо на годиннику 14-55, то до 120 градусів не вистачає зовсім трішки. Це трішки - 30 градусів, ділене на 12 позначок = 2,5 градуси. 120 мінус 2,5 = 117,5.

У цьому завданні треба вміти тільки ділити і логічно думати. Якщо людина справляється з такими завданнями, значить, її можна навчати складним математичним правилам.

А Ви знаєте позицію нового міністра освіти щодо можливості тестувати здібності?

Ні, ніяких намірів Дмитра Табачника з приводу цих тестів я не знаю. Ми працювали з Іваном Вакарчуком, він володів цією інформацією, і можна було передбачити його дії в цьому напрямі.

А зараз мені потрібно йти до Табачника і розказувати, що це таке і для чого ми його розробили. Якою буде його реакція – уявити не можу.

А яким був план, затверджений Вакарчуком?

Ми підготували перший варіант тестів, і спробуємо його в чотирьох провідних університетах – Харківському, Донецькому, Львівському і Київському. Цей етап закінчується у вересні цього року. На другому етапі ми будемо випробовувати ці тести ширше – на 200 учнях і 200 студентах-першокурсниках. Ми хочемо перевірити, наскільки їх компетентність відрізняється від учнів. Якщо різниця не суттєва, значить тест працює нормально. Якщо суттєва – тест непридатний, і доведеться його вдосконалювати.

У 2012 році – на останньому етапі – виходимо на регіональний масштаб. До цього ми вже повинні запропонувати повністю всю технологію цих тестів.

Чому саме у 2012?

У цей рік через дванадцятирічне навчання в школах абітурієнтів - випускників шкіл не буде. Будуть вступати ті, хто закінчив школу раніше. І, власне, цей тест розрахований саме на випускників минулих років.

А чим погано повернутися до старих, всім відомих іспитів?

Що таке екзамен? Це суб’єктивна оцінка. І що б хто не робив, це все одно залишиться суб’єктивною оцінкою. Оцінка, яка в основному виражає ставлення викладача до тієї чи іншої дитини. Буде оцінювати цю дитину інший викладач – буде інша оцінка.

Я колись зробив експеримент. Контрольну роботу свого студента я дав на перевірку своїм колегам. І діапазон оцінок був від трійки до п’ятірки за п’ятибальною шкалою. Одна й та сама робота! От вам і різниця.

Так само і при вступі.

І справа зовсім не в корупції навіть, і не в хабарах. Тут зовсім інше.

Чим вирізняється тестування? Це засіб, який дозволяє вимірювати знання. На звичайному іспиті ти витягаєш білет, і знаєш - не знаєш, а якось відповідаєш. Можеш сподобатися викладачеві, і він поставить гарну оцінку. Можеш - ні. Тоді буде погана оцінка. А висновок має бути завжди однозначним: я або знаю, або не знаю – третього не дано. Всі знаходяться у рівних умовах.

Скільки грошей витрачено на розробку тестування здібностей?

У нас не було фінансування. За виключенням запрошення експертів із США. Ми провели п’ять семінарів і, власне, отримали кошти тільки за переїзд, харчування і проживання гостей. Ніякої зарплатні чи гонорарів ніхто з нас за розробку цих тестів не отримує. Це люди-ентузіасти.

Нам і не потрібна ніяка фінансова підтримка. Нам потрібно лише, щоб викладачів, які працюють над розробкою тестів, ректори їхніх навчальних закладів відпускали на семінари. Вони тривають зазвичай тиждень, і для вчителів є великим навантаженням проводити вранці лекції, а в обід їхати на семінар.

Довідка

Систему тестування здібностей почали створювати у США у 1924 році. Тоді солдати почали вертатися з війни, і виникла проблема з їх навчанням у вищих навчальних закладах.

Було утворено College Board, раду ректорів найбільших університетів США, яка 1926 року закінчила розробку SAT (Scholastic Assessment Test - "тест шкільних здібностей") - тест загальних здібностей. Він повинен був перевіряти не знання вступника в тій чи іншій галузі, а потенціал абітурієнта, його можливість швидко вчитися, отримувати і засвоювати знання і ефективно застосовувати їх на практиці.

Тести SAT за весь час існування зазнали мізерних змін, і на сьогодні є обов’язковими при вступі у найпрестижніші американські ВНЗ – Гарвард, Прінстон, Йєль.

Рішення розробити такі плани в Україні прийняв міністр освіти та науки Іван Вакарчук. 29 січня 2009 року згідно з наказом МОН була створена робоча група, яку очолив Ляшенко. Основне завдання - дослідити міжнародний досвід і створити подібні тести в Україні.

20minut.ua
12.04.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!