Osvita.ua ЗНО Статті Зовнішнє незалежне оцінювання: чи так воно заважає новій владі?
Зовнішнє незалежне оцінювання: чи так воно заважає новій владі?

Табачник у разі розсекречення тестів не ризикує нічим, а ЗНО - добрим ім'ям і незалежністю. Може, на це й розрахунок?

Зовнішнє незалежне оцінювання: чи так воно заважає новій владі?

Відповідно до недавнього телефонного опитування, проведеного інститутом Горшеніна, тільки 37,5% українців вірить у швидку перспективу змін на краще в економіці країни в зв'язку з приходом до влади нової політичної команди.

І з цією третю співгромадян важко не погодитися. Адже тільки в казці або у сні солодкі пряники виростають на кисільних берегах "по щучому велінню".

До речі, серед багатьох секретів нинішнього процвітання найбільш розвинених європейських країн не останню роль відіграє національне ставлення тамтешніх чиновників до освітньої політики. Вона стабільна, прагматична і прогнозована.

У всіх цих країнах вбачають прямий причинно-наслідковий зв'язок між засобами, адресованими освітою, якістю підготовки спеціалістів для державних потреб і добробутом нації.

На нашу біду, в Україні такий взаємозв'язок очевидний не всім можновладцям. У підсумку, політика не в ладах з освітою. А політики - один з одним. Як наслідок, найбільшу стурбованість нинішнім тяжким станом школи - як вищої, так і середньої - демонструють роботодавці.

На їхній погляд, чималий парадокс полягає на сьогоднішній день в тому, що в умовах масового безробіття вкрай важко підшукати хорошого спеціаліста з вітчизняною вищою освітою.

Не випадково вони з цікавістю поставилися до освітньої реформи, спрямованої на підвищення якості відбору майбутніх студентів. У той час як громадськість оцінила в ній не менш важливий аргумент - безперечне підвищення гарантій рівності прав абітурієнтів на вищу освіту.

Кадрові призначення нової влади в освітній сфері не могли не викликати смуту в суспільстві. Причому, реакція була різною - від щирого здивування до радикальних нападок на Табачника. Влада ж сприйняла тривогу співгромадян як атаку проти команди - і замкнулася на неприйнятті будь-яких сумнівів. Між тим, мова йшла про ризики поспішних рішень міністра як для уряду, так і країни в цілому.

Найбільший резонанс викликала обіцянка істотно змінити умови вступної кампанії. Причому негайно - за три місяці до її початку. Очевидно принцип правової визначеності, відомий навіть школярам, а вже тим більше суддівському корпусу Міжнародного суду з прав людини, до уваги не брався. Та й навіщо?

У зв'язку з цим доречно було б згадати відому притчу про веселунів, які затіяли викопувати картоплю, лише через тиждень після посадки з поясненням: "Дуже їсти хочеться". Але було не смішно. А найменше було смішно півмільйону школярів і мільйону їхніх батьків, яким "усміхалося" грати за новими правилами, оголошених під час гри.

Погодьтеся, для такого "екстриму" потрібні більш ніж вагомі аргументи та обґрунтування.

Доречно нагадати, що зовнішнє оцінювання на початку цього десятиліття народжувалося спільними зусиллями різних влад, в тому числі й нинішнього міністра освіти.

Кропітка ліпка та впровадження цієї системи було викликано як повною відсутністю порівняльної інформації про якість навчання в наших школах, так і зростаючим невдоволенням щодо несправедливої системи вступу до університетів.

Приміром, за результатами репрезентативного дослідження думки молоді, проведеного центром "Соціальний моніторинг" у 2002 році на питання: "Чи вважаєте Ви систему вступних іспитів до вищих закладів освіти прозорою і об'єктивною?" 63% респондентів відповіли категорично - ні, а 21% поставили справедливість такої системи під сумнів.

Незалежне оцінювання, як не можна краще, виправдало сподівання абітурієнтів. Принаймні, згідно з торішнім дослідженням фонду "Демініціативи", 78% абітурієнтів оцінило його як ефективний засіб боротьби проти корупції, а 72% їх батьків висловило довіру ЗНО як до ефективного засобу справедливого відбору до вищих навчальних закладів країни.

Тепер уявіть собі подив і чималу тривогу людей, які дізналися від керівника гуманітарного блоку нового уряду про негайну реанімацію вступних іспитів. До слова сказати, реакція громадськості була взята новою владою на замітку.

Від ідеї повсюдного введення іспитів незабаром відмовилися, пообіцявши їх лише абітурієнтам, які закінчили школу до 2007 року і що вступають на заочне відділення.

А що, заочникам видають дипломи якого-небудь особливого зразка? Чи, може, черга до таких фахівців вибудовується? Погодьтеся, навряд чи хто захоче замовити проект будинку у архітектора-заочника.

Нарешті, про рівність можливостей і стартових умов абітурієнтів. Не секрет, що будь-яке виключення з правил перекреслює антикорупційний потенціал незалежного оцінювання. Може, в цьому і є сенс змін? Щоб хто-небудь обов'язково став рівніше в правах, ніж інші?

Найбільш помітною новацією, обіцяної абітурієнтам, стало суттєве збільшення ваги середнього балу шкільного атестата - до 200 балів.

Ніхто не сперечається. Результат навчання в школі має враховуватися під час вступу. Що, втім, і було передбачено діючими правилами прийому. Адже саме цей результат демонструє системність і стабільності знань і вмінь, набутих за час багаторічного навчання в школі.

Однак не секрет, що в умовах, коли школи в Україні не забезпечують належний рівень освіти, одна і та ж кількість балів шкільної оцінки в різних школах може істотно відрізнятися за якістю.

Пояснення, що мова йде про "засіб, спрямований на підвищення морального авторитету вчителя", важко назвати переконливим. Принаймні, вчителями це сприймається як незграбна спроба загравання.

Насправді, така новація лише збільшить психологічний тиск на вчителя, провокуючи "погоню" батьків за шкільними балами в останні місяці навчання.

Моральний авторитет учителя навряд чи від цього підвищиться. Інша справа - реальне підвищення оплати праці та поліпшення її умов.

Тепер про гуманність перекладу тестів мовами навчання. Насправді, таким він є лише на перший погляд.

Згідно з останнім наказом Табачника тестові завдання в терміновому порядку повинні бути перекладені  на кримськотатарську, молдавську, польську, російську, румунську, угорську мови. Мовляв, рідною мовою тести здавати легше і комфортніше.

Тим часом, в Україні, як і в багатьох інших європейських країнах, вузівське викладання ведеться державною мовою. При цьому Конституція допускає "застосування" інших мов як засобів комунікації, а також їх вивчення як окремих навчальних предметів.

Іншими словами, все одно викладати у вузі будуть українською мовою. Кому ж у такому разі полегшують життя автори ідеї масового перекладу тестів?

Погодьтеся, нерозумно ігнорувати шанс оволодіння українською мовою за рахунок держави з дитинства, щоб потім втрачати безсонні ночі на боротьбу зі словником і диктофоном.

Та й потім нереально все це - за три місяці до вступної кампанії. По-перше, дорого. Один тестовий зошит коштує близько 70 гривень.

По-друге, ніхто не візьметься в такому поспіху гарантувати безпеку тестової інформації. Вона обов'язково при такому масовому перекладі "спливе" в інтернеті або інших подібних джерелах. Запитайте у пересічного абітурієнта, що йому важливіше: комфорт чи впевненість у тому, що сусід не пише домашньої заготовки?

Є ще один цікавий момент. Табачник у разі розсекречення тестів не ризикує нічим, а ЗНО - добрим ім'ям і незалежністю.

Може, на це й розрахунок?

Леся Оробець, народний депутат України, заступник голови Єдиного Центру, голова підкомітету з питань базової освіти профільного комітету парламенту.

Українська правда
31.03.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
мама випускника 2010
А що робити , якщо не достає якихось 1,5 балов? Усе , получаєся що рік пропав даром, а хто знає, що вони вигадают на другий рік. Невже липше, якщо діти будуть вештатся без дела, п"янствовать, заниматися наркоманией, вместо того щоб навчатися??? Тем паче що за все итак платят батьки!Держава ни надає роботу, да ще и робит вселяки перешкоди лишь би отбить охоту у дітей от всего.
R
6 по математике и 12 по физкультуре=18/2=9 и 6 по физкультуре и 12 по математике=18/2=9, вот и средний балл
~ZiK~
народ не робіться розуимнішими за інших ,держава в нас не розвинута ,депутати уроди і буржуї плюс більшість політиків не знаютьУкраїнської мови а ви їх вибирали
Юрко
Нові зміни до умов вступу!!! Як можна допустити, щоб результати ЗНО 2007, 2008, 2009 років використовували при вступі. Чому тоді не використати результати ЗНО до 2007 року та взагалі результати вступних іспитів до проведення ЗНО?????
Ліля, мама 11-класниці
Кожна новизна в освіті, яку хоче ввести якийсь чиновник, робить наших дітей піддослідними "кроликами". Це ж позначається на їхньому здоров'ї! Шок від тестів уже минув, але показав свій хороший результат. Тепер антиукраїнський міністр знову випробовує нерви наших дітей! Він, напевно, не знає, що всяка біль, кривда і терпіння, які він приносить комусь, обов'язково вернуться йому, але з більшою силою... Думайте і розумійте, найганебніший міністре, що співбесіда чи інша форма здачі у ВУЗі - це ГРОШІ-ХАБАРі, які слід заплатити. Викладачам це вигідно. Саме це породжує несправедливість у душі наших дітей і образа на життя. Лише Бог і молитви до Богородиці допоможуть нашим дітям, а їх кривдники повинні бути наказані і зрозуміти все, хоч би швидше...
Випускник 2010
В МЕНЕ ПИТАННЯ !!!! А ВИ ПРОБУВАЛИ ЗДАВАТИ ЦІ ТЕСТИ ЗА ВАШИМИ УМОВАМИ???? І ЧИ ЗДАВ КОЛИШНІЙ МІНІСТР ВАКАРЧУК ЗНО З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ??? БО ХОДИЛИ ТАКІ ЧУТКИ ШО САМ МІНІСТР НЕ ЗМІГ СКЛАСТИ ЗНО =))))))))))))))))) І ШЕ ОДНЕ УБИРІТЬ З ТЕСТУВАННЯ МАТЕМАТИКУ!!!!!! В НАШІЙ КРАЇНІ ДУЖЕ МАЛО ДІТЕЙ ЯКІ РОЗУМІЮТЬ ЦЕЙ СКЛАДНИЙ ПРИДМЕТ....І ЩЕ МЕНШЕ ПРОФЕСІЙНИХ ВЧИТЕЛІВ ЯКІ Б НАВЧАЛИ... ЗВЕРТАЮСЯ ДО ВАС ВСІХ ... ПОДУМАЙТЕ ШО ВИ РОБИТЕ!!!!!!! ПОДУМАЙТЕ!!!!!!!!!
Випускник 2010
І ЩЕ ОДНЕ...НЕ ПИШІТЬ ЄРУНДИ НА ТЕСТ ПОРТАЛІ!!!! ЩО МАЙЖЕ 429 ... ТИСЯЧ ВИЯВИЛИ БАЖАННЯ СКЛАДАТИ ЗНО !!!! ВСЕ ЦЕ ЧИСТА БРЕХНЯ!!!!!! НАМ НЕМА ВИБОРУ!!!!!! АНУ ДАЙТЕ НАМ ВИБІР СКЛАДАТИ ЗНО ЧИ НЕ СКЛАДАТИ ЩОБ ОТРИМАТИ ВИЩУ ОСВІТУ.... І ПОБАЧИТЕ СКІЛЬКИ ОСІБ ВИЯВЛЯТЬ БАЖАННЯ СКЛАДАТИ ВАШЕ ДИБІЛЬНЕ ЗНО!
Випускник 2010
ЯКІ ЖИВУТЬ У СЕЛАХ І СЕЛИЩАХ МІСЬКОГО ТИПУ!!! ДЕ НЕМА НАВІТЬ КНИГ ДЛЯ НАВЧАННЯ!!! ОСЬ ДЕ ПРОБЛЕМИ!!! ТРЕБА СТВОРИТИ НАЛЕЖНЕ НАВЧАННЯ А НЕ ДИБІЛЬНІ ТЕСТИ!!!! А ЯКЩО І РОБИТИ ЦІ ТЕСТИ...ТО ЗА НОВОЮ ПРОГРАММОЮ!!!! З 5 КЛАСУ!!!! А ТИМ ХТО 9 - 11 ВІДМІНІТЬ!!!!! В НИХ ІДЕ ЗОВСІМ ІНША ПРОГРАММА І ВИ ЦЕ ЗНАЄТЕ!!!!! БУДЬТЕ ВКІНЦІ КІНЦІВ РОЗУМНИМИ ЛЮДЬМИ!!!!! СТВОРІТЬ НАЛЕЖНУ ПРОГРАММУ(ЩОБ НЕБУЛО ТАК ДО НОВОГО РОКУ ОДНА А ПІСЛЯ ІНША!!!! ) СВТОРІТЬ НАЛЕЖНІ УМОВИ В ВСІХ ШКОЛАХ КРАЇНИ! А ПОТІМ ЩОСЬ ГОВОРІТЬ ПРО ЗНО !!!! ВИ Ж ДУМАЙТЕ!!!! ВАС НЕДАРМА ВЗЯЛИ НА ТАКУ ПОСАДУ!!!!! ТО ДУМАЙТЕ!!!!!!
Випускник 2010
ВСЕ ЦЕ БРЕХНЯ!!!! Незалежне оцінювання, як не можна краще, виправдало сподівання абітурієнтів. Принаймні, згідно з торішнім дослідженням фонду "Демініціативи", 78% абітурієнтів оцінило його як ефективний засіб боротьби проти корупції, а 72% їх батьків висловило довіру ЗНО як до ефективного засобу справедливого відбору до вищих навчальних закладів країни. Особисто я проти ЗНО!!!! Воно породжує більшу корупцію в ВУЗах!!!! І ВСЕ ЦЕ БРЕХНЯ ШО КОРУПЦІЯ СТАЛА ЗМЕНШУВАТИСЯ!!! ( МОЖ ВАМ НА ЛАПУ ВЖЕ НЕ ТАК ДАЮТЬ ??? ПРОВІРЬТЕ СВОЇ ДЖЕРЕЛА!!!!!! ) ДО ЗНО ТРЕ БУЛО ЗАПЛАТИТИ 5000 $! А ЗАРАЗ 10 000 І БІЛЬШЕ!!!! І ВСЕ ЦЕ ПРАВДА!!! І БІЛЬШІСТЬ ДІТЕЙ ПРОТИ ТЕСТУВАННЯ!!!! А ВИ ПІДРОБЛЯЄТЕ ВСІ ТІ СТАТИСТИКИ!!!! ВАМ ПОТРІБНО ЗНО ДЛЯ ТОГО ЩОБ СТВОИТИ РАБ СИЛУ В КРАЇНІ! ЩОБ ВІДСІЯТИ ДІТЕЙ!!!
Преподаватель
Народный Депутат плохо знаком с Конституцией Украины. "У державних і комунальних навчальних закладах поряд з державною мовою відповідно до положень Конституції України, зокрема частини п'ятої статті 53, та законів України, в навчальному процесі можуть застосовуватися та вивчатися мови національних меншин". Рішення Констітуційного Суду N 10-рп/99 , Справа N 1-6/99
Рома
Врать не надо! Утечка информации о заданиях и правильных ответах бывала каждый год и Табачник здесь не причем. Конституция Украины не требует, чтобы преподавание в вузах было только на украинском языке. Наоборот, она гарантирует всем право получать образование (любого уровня) на родном языке.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!