Яким бути зовнішньому незалежному оцінюванню - 2010?

Тепер, коли новим міністром освіти і науки став доктор історичних наук Дмитро Табачник, ніхто не знає, чого чекати

Яким бути зовнішньому незалежному оцінюванню - 2010?

Тим паче що новоспечений віце-прем'єр-міністр Володимир Семиноженко вже заявив, що Кабінет Міністрів змінюватиме систему зовнішнього оцінювання знань випускників шкіл.

Зараз майбутні абітурієнти та їхні батьки запитують себе – невже нова влада зважиться піти на радикальні кроки, такі як скасування зовнішнього оцінювання знань чи навіть надання можливості проходження тестів на інших мовах напередодні важливих випробувань? Адже саме це обіцяв зробити Віктор Янукович у той час, коли був кандидатом у президенти. "Такого не може бути! – заперечує Тамара Кузнєцова, мати київського одинадцятикласника. – Ми два роки готувалися до такого формату складання іспитів і сподіваємося поступити до вузу без "блату".

Політична складова

Нагадаємо, що недавно Луганська облрада попросила Президента України Віктора Януковича проводити зовнішнє незалежне тестування кількома мовами. На думку місцевого депутата Ірини Зайцевої, з точки зору матеріальних витрат це питання вирішити нескладно – необхідно просто виправити підпункт у постанові Міністерства освіти. Подібні заклики лунають і в Криму. Парламент Автономної республіки також звертається до нового Президента з проханням забезпечити в регіоні проведення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) мовами, якими велося навчання у школах.

У центрі оцінювання якості освіти подібні заклики називають безглуздими. "Наразі діють нормативні документи, відповідно до яких єдина мова для проведення тестів – українська, – говорить директор Центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук. – Зі свого боку хочемо сказати: якщо на рівні міністерства буде прийнято рішення про проведення ЗНО ще й іншими мовами після 15 березня, то ми його реально виконати не встигнемо".

Та хоч би як там було, з подібними проханнями до нового Президента звертаються не випадково, оскільки саме він напередодні виборів обіцяв відмовитися від системи обов'язкового тестування під час вступу до вузів і дати можливість випускникам, котрі закінчили школу до 2009 року, вступати до університетів та інститутів за шкільними атестатами. Щоправда, виголошуючи подібні заяви, Віктор Федорович навряд чи думав про їхні наслідки. Фахівці ж наполягають: подібні дії означали б повернення не лише корупційних схем під час вступу до вузів, а й подвійного психологічного навантаження під час складання іспитів у школі, а потім до вищого навчального закладу.

У розгляді питання про часткове скасування зовнішнього тестування можна згадати і не ухвалений важливий закон – наприкінці січня Верховна Рада відхилила законопроект про тестування, який мав надати додаткові гарантії рівного доступу до здобуття вищої освіти.

"Неприйняття у другому читанні цього законопроекту свідчить про те, що у нас немає політичної волі ухвалити закон, який регулював би ЗНО", – переконана Ольга Айвазовська, голова правління громадянської мережі "Опора". За її словами, сьогодні потрібно зробити все для того, щоб "зовнішнє незалежне оцінювання не залежало ні від політичної кон'юнктури, ні від міністра освіти, який представлятиме ту чи іншу політичну силу у новому уряді".

Поки ж Айвазовська бачить пряму загрозу подальшому впровадженню ЗНО. "Ось простий приклад. Якби міністром освіти став представник Комуністичної партії, то цілком реально, що він би відстоював електоральні інтереси партії, а ЗНО могло б стати необов'язковим, – говорить голова правління громадянської мережі "Опора". – А це фактично означає його скасування. Чому? Це пов'язано з тими речами, про які "Опора" активно говорила торік. Ідеться про проблему пільговиків. Водночас саме в освіті пільги можуть стати тією подачкою суспільству, яка закінчиться необоротними процесами – загальним інтелектуальним зубожінням і неконкурентністю її кадрів як на зовнішніх ринках, так і всередині».

"На нашу думку, у 2010 році навряд чи зупинять практику ЗНО, – продовжує Айвазовська. – А ось 2011 рік буде вирішальним. На жаль, кожна політична сила захищає інтереси своєї електоральної групи. Але чомусь усі забули, що нинішню реформу освіти було схвалено не лише в Україні, як найбільшу за весь період незалежності країни, а й світовою громадськістю. Не треба забувати, що наша держава взяла на себе зобов'язання з реалізації конкретних реформ, результатом успіху яких може стати значна фінансова підтримка із Заходу".

Щоправда, пан Лікарчук нагадує, що в Україні немає проблеми обов'язковості тестування. Хочете доказ? У 2009 році до вузів усіх типів і форм акредитації поступили майже 463 тисячі студентів. Такими є дані Державного комітету статистики. З цього числа лише 264 тисячі було зараховано за результатами тестування, всі решта – без сертифікатів. "Тож говорити про обов'язковість нам ще дуже рано", – наполягає фахівець.

"Зовнішнє незалежне тестування надає справедливий доступ до освіти і, як наслідок, стимулює школярів добре вчитися, якщо вони хочуть поступити до вузу. Тому відхід від тестування – це крок назад, – вважає представник Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти Лілія Гриневич. – Я не думаю, що нова влада може свідомо піти на це. До речі, у 2004 році першу постанову про запровадження незалежного оцінювання підписав саме Віктор Янукович, тоді - прем'єр-міністр".

Все за планом

Поки що підготовка до зовнішнього незалежного тестування йде за планом. Принаймні про це з усією відповідальністю заявляє Ігор Лікарчук. "Сьогодні вже зареєстровано 315 тисяч бажаючих, а це 72% від усіх випускників 2010 року, – говорить він. – До кінця реєстрації, 31 березня, є ще кілька тижнів. І якщо врахувати, що щодня реєструється 6-7 тисяч, то, думаю, загальна сума бажаючих узяти участь у незалежному зовнішньому оцінюванні 2010 року становитиме 410-420 тисяч. Можна також зазначити, що в деяких областях темпи реєстрації дуже високі (у Донецькому регіоні вже зареєструвалося 82%, а в Луганському – 81%), в інших – прогнозовано низькі – у Закарпатській області (лише 56%) та Чернівецькій (58%). Там традиційно менше бажаючих стати студентами вузів".

Разом з тим не можна говорити, що підготовка ЗНО йде на повну. Попри те, що вже надруковано понад 70% тестових завдань, бюджету у Центру досі немає. Сьогодні він отримує одну дванадцяту від кошторису минулого року.

Ще одна особливість кампанії цього року – зросла кількість громадських організацій, які виявили бажання стежити за процесом тестування.

Тепер саме час згадати про нововведення. За словами директора Центру тестування, вже цього року на 30% буде скорочено кількість пунктів тестування. "Це робиться для того, щоб зменшити ризики безконтрольності введення зовнішнього оцінювання, – пояснює він. – Ми вже пересвідчилися, що в районних центрах дуже сильні "кумівські зв'язки", велика залежність від місцевого керівництва". З цього року пункти тестування буде розміщено у містах, де є університети. У зв'язку з цим зовнішнє незалежне оцінювання знань з української мови, математики та історії України відбуватиметься впродовж кількох сесій. Під час кожної з них абітурієнти отримають абсолютно різні за змістом, але рівносильні за складністю завдання. Та головне – на тестування молоді люди прийдуть не учнями шкіл, а цілком самостійними випускниками. У них у руках буде атестат. Їх не будуть організовано підвозити до пунктів тестування у супроводі педагогічних працівників.

У перспективі процедура зовнішнього незалежного тестування змінюватиметься. Так, наприклад, у 2011 році, в експериментальному режимі в українському варіанті запустять "тест здібностей". Його назвуть "тестом навчальних компетентностей". Заплановано впровадження тестів трьох рівнів. "Ми запропонуємо різнорівневі тести. Вузи зможуть обирати, з яким рівнем складання тесту приймати абітурієнта – великої, середньої та звичайної складності", – говорить директор Українського центру оцінювання якості освіти. Після цього будь-який університет зможе обирати, абітурієнт з якими знаннями йому потрібен.

Главред
11.03.2010

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Ольга
Абітурієнтка молодець. Згідна на 100%. Також я проти середнього бала атестата. Це породжує корупцію у школі.
абітурієнтка
НЕМОЖЛИВО вгадати щось у тестах!приблизно півроку тому я спробувала наздогадки вирішити тести, це ще було до підготовок.мій результат мене дуже розчарував, бо я вгадала десь відсотків 10.зараз я майже усе правильно відповідаю!навіть коли впевнений у своїх знаннях, НЕ ВГАДАЄШ!потрібно чітко знати предмет.НЕ СЛУХАЙТЕ тих, хто каже, що тести примітивізують мислення і рівень знань.це брехня тих, хто хоче вступати за хабарі.наглядний приклад: зі всього нашого класу випускників УСІ готуються!і повірте РЕАЛЬНО видно, що діти збагачують знання!а проти тестів учні паралельного класу, "хвостового Є класу", де діти ЗОВСІМ не вчаться!ПРОТИ тестів висловлюються ректори, які ще не відвикли від хабарів!!=)
Наблюдатель ЗНО для Романа
С Вами ПОЛНОСТЬЮ согласен! Я абсолютно уверен в том, что учение - это общение, причем полезное и ученику и преподавателю. Поэтому, когда я писал о необходимости расширения перечня так называемых творческих или специальных экзаменов, то я имел в виду и экзамены по гуманитарным дисциплинам - истории, литературе. Раньше мы говорили: кто ясно мыслит - тот ясно излагает,.Другими словами, раньше ум человека был на кончике его языка, а теперь ум наших детей на кончиках пальцев, а пальцы на клавиатуру компьютера или мобильного телефона. Вы почитайте их СМС-сообщения или "Вконтакте". А теперь еще тесты - сплошная игра в +/0. Спасибо, Роман.
громадянка
РОМАН - НАБЛЮДАТЕЛЮ ЗНО!!! ВІВАТ!!!!! Б Р А В О !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
громадянка
СИВИЙ ВИКЛАДАЧ!!! Б Р А В О!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Роман - Наблюдателю ЗНО
Продовження. Якщо головним аргументом проти усних іспитів є суб"єктивізм в оцінюванні, то зазначу, що весь процес навчання є суб"єктивним, оскільки тут діють два суб"єкти (викладач-учень).
Роман - Наблюдателю ЗНО
Продовження. На початку 90-х ми відмовились від твору на вступних іспитах і замінили його диктантом. Наслідок - як твердять брати Капранови, нині ми маємо випускників вишів, які з горем-пополам володіють пунктуацією. Доводжу до відома всіх - наші студенти не вміють аргументовано і просто грамотно висловлювати свої думки на письмі. Все на що вони здатні - це з помилками переписати чужі думки. Не вірите, почитайте письмові роботи випускників вишів (дипломи і магістерські). Відмовились від усного іспиту з історії - більше половини студентів-істориків головних вузів країни не може логічно, грамотно і аргументовано висловити свої думки (якщо вони є, звичайно).
Роман - Наблюдателю ЗНО
Продовження. Таким чином, компанія п. Лікарчука дозволяє собі складати тестові завдання із будь-якого підручника, а абітурієнти повинні знати матеріал всіх (!) підручників. Навіть спеціалістам потрібен час, щоб визначити розбіжності у підручниках. Невже це рівні можливості для всіх? До того ж, Ви, як історик, прекрасно, сподіваюсь, розумієте, що знання подій і хронології не визначає рівень знань з історії. Важливим є контекст події, її причини, перебіг, наслідки тощо. Визначити цей рівень знань тестами неможливо, оскільки тут потрібна жива відповідь. Чи не здається вам, що є дисципліни (історія, література) де оцінка знань не може відбуватися на "клітинковому" рівні?
Роман - Наблюдателю ЗНО
Я можливо б погодився з Вами щодо ефективності ЗНО, якби не декілька сумнівних речей. Ви, як історик, не можете не знати, що на сьогодні існують декілька підручників МОН для 7-11 класів (я нарахував 12, а може й більше). Проте, в навч. проц. може бути використано лише 5 (!). Ви прекрасно розумієте, що виклад матеріалу (я навіть не буду вживати це страшне слово інтерпретація), підбір фактивного матеріалу, карт, ілюстрацій, хронології у підручнику, напр. Власова і Лях, чи Власова і Швидько, відрізняється. І це правильно, тому що вони не можуть бути однаковими у всьому. У іншому випадку альтернативні підручники просто не потрібні. До речі, тут і мій досвід написання підручників стає у нагоді. МОН завжди твердить, що рекомендує конкретних підручників.
Наблюдатель ЗНО
И последнее: Наверное надо обсудить вопрос о расширении перечня так называемых творческих или специальных экзаменов: как историк не могу согласиться с тем, что одинаковый тест по истории сдают, например, на экономическую специальность и на исторический факультет. Об этом же можно сказать и при приеме на медицинские специальности, на математический факультет, на журналистику и т.д. Но это надо обсуждать. Что касается приема в вузы в этом году: менять уже ничего нельзя за исключением языка тестирования: раз Закон гарантирует право выбора языка обучения, то никакой министр не имеет полномочий ограничивать права граждан. Аксиома! ВСЕ!
Наблюдатель ЗНО
Продолжение: Если же абитуриент хочет получать высшее образование за счет бюджетных средств (читай - средств других налогоплательщиков), то в этом случае государство может вводить определенные "фильтры" для отбора наиболее подготовленных будущих студентов, особенно на специальности, на которые существует конкурс. И в этом случае ЗНО является достаточно эффективным механизмом. При этом весомой должна быть также и оценка среднего балла аттестата об общем среднем образовании - примерно 25% от общего проходного балла (сегодня: 600 баллов за три сертификата и 12 баллов за 18-20 оценок в аттестате, т.е.2% от общей суммы проходного балла)
Наблюдатель ЗНО
Продолжение: Другая проблема, какого специалиста мы можем получить. А вот здесь, перед получением диплома о высшем образовании и проводите не свои "домашние" госэкзамены, а внешнее оценивание или что-то др. на соответствие квалификационным требованиям, госстандарту высшего образования - и только после этого выдавайте диплом! Думаю ректоры вузов такому варианту воспротивятся еще больше, чем ЗНО перед поступлением в вуз. Т.е. в этом случае ЗНО перестает быть барьером для реализации права на образование, а превращается в барьер для выдачи липовых дипломов специалистов.
Наблюдатель ЗНО
Продолжение: Это право задекларировано и в новой парадигме образования - "Освіта протягом усього життя" Об этом же говорит и не один десяток документов ЮНЕСКО по проблеме "Образование для взрослых". Т.о., в современном мире ни о каких барьерах для получения образования, в том числе и высшего не может быть и речи ( ни ЗНО, ни вступительные экзамены в любой другой форме). Хочет человек учиться, есть у него для этого свои возможности - пусть учится пусть даже для общего развития!
Наблюдатель ЗНО
Касательно сути проблемы: 1.Все почему-то забыли, что любой гражданин имеет гарантированное Конституцией право на образование ( не путайте: среднее образование - обязанность, а просто образование, в том числе и высшее - это право гражданина.Аксиома!). Следовательно, любой гражданин Украины, получивший предварительно государственный аттестат о полном общем среднем образовании может за счет небюджетных средств получать высшее образование, самостоятельно оплачивая труд преподавателей и пр. расходы на обучение.
Наблюдатель ЗНО
Кроме того, на самом деле в 2009 году ЗНО проходили не 264 тыс.чел., а 434,3 тыс чел. ( Все статданные взяты из доклада МОН об итогах работы высшей школы в 2008-2009 уч. г.г., опубликованного на сайте МОН 11 марта 2010 г., т.е. подготовленного еще И. Вакарчуком). Надо выяснить теперь только ответ на вопрос: эти "ошибки" в статистике - подтасовка фактов или просто некомпетентность? А вывод : 1.Маленькая ложь рождает большое недоверие! 2.Можно ли доверять всем остальным рассуждениям О. Айвазовской.
Наблюдатель ЗНО
Господа эксперты, если не знаете сути предмета обсуждения, то не учите нас жить! Хотите доказательств? Действительно в 2009 году во все вузы Украины на первый курс было принято 463,9 тыс. студентов, в том числе в вузы III-IV уровней аккредитации-370,5 тыс., а в вузы I-II уровней (т.е. техникумы и пр.) - 93,4 тыс. Но... В техникумы ведь принимают не только выпускников 11 класса, но и 9 кл. и в этом случае у выпускников нет аттестатов и значит сдача ЗНО для них не предусмотрена правилами приема в вузы. Для всех же выпускников 11 класса сдача ЗНО является обязательной формой поступления в вуз ( исключения из правил предусмотрены приказами МОН, но...исключения подтверждают правила).
to to to Gitler Caput:
Вы просто мало разбираетесь в данном вопросе. Тестирование есть только в нескольких странах мира, но в США вся система образования с детского сада построена на этом, и то в США признали, что такой подход уничтожил образование. В России об этом уже кричат. Только Украина пытается не замечать ошибок других.
to to Gitler Caput
Некорректный комментарий. Выпускников никто и не должен спрашивать, неужели не понятно? Нужен закон, чтобы каждой новой метле было неповадно бурную деятельность иммитировать. ВНО -это прогрессивная система, практикуемая во всем мире и себя оправдавшая, в том числе и в Украине. В России тоже ВНО, только называется оно ЕГЭ.
to Gitler Caput
А вы проводили опрос выпускников? А их вообще кто-нибудь спрашивал? ЗНО это дебилизация молодого поколения.
Gitler Caput
Механізм запущено. Всі вже "морально" готові до ЗНО в старому форматі, а тут таке.. тим більш, що більшість випускників за ЗНО в такому вигляді, як і в2009.