![]() |
Центр оцінювання не вбачає підстав для зарахування всім учасникам ЗНО балів за це завдання |
УЦОЯО: завдання №28 з історії є коректним
Змістовий і статистичний аналіз завдання №28 зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року з історії України доводить, що завдання є коректним і якісним, а тому Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) не вбачає підстав для зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.
Про це йдеться у коментарі фахівців центру, що був оприлюднений у відповідь на звернення від учасників ЗНО щодо коректності завдання №28 та необхідності зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.
Зокрема у коментарі зазначається, що у завданні наведено фрагменти кількох нормативно-правових актів і запропоновано розташувати ці фрагменти в хронологічній послідовності:
Цитовані документи стосуються таких подій:
- заснування Збройних сил України – 6 грудня 1991 р.;
- обрання України членом Ради Європи – 1995 р.;
- ухвалення Конституції України – 28 червня 1996 р.
- антитерористична операція на сході України, розпочата 2014 р.
Правильно ці фрагменти треба було розташувати так: Б А Г В.
Найбільше учасники апелюють до уривку з джерела, де йдеться про складову антитерористичної операції (створення військово-цивільних адміністрацій). Фахівці УЦОЯО відзначають, що виконання цього завдання передбачає аналіз джерела, а не знання безпосередньо його змісту. Ключовими словами-маркерами в уривку документа, що дають можливість ідентифікувати період російської агресії на сході України, є географічні назви «Артемівська.., Костянтинівська.., Ясинуватська… Донецької області…» та словосполучення «військово-цивільна адміністрація».
Чинна Програма зовнішнього незалежного оцінювання передбачає знання фактів, пов’язаних з подіями антитерористичної операції.
У навчальних матеріалах з історії України для учнів 11-х класів «Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України» (див., напр.: Додатковий параграф з історії України для учнів 11-х класів // Історія в рідній школі. – 2015. – № 5. – С. 21–32; Історія України. – 2015. – № 9. – С. 7–18) викладено інформацію про вторгнення російських військ на сході України в 2014 р.
Важливо пам’ятати, що в тестології висновки про якість завдань роблять на підставі їхніх психометричних показників.
Завдання № 28 має прийнятні психометричні показники. Про це свідчать результати статистичної обробки відповідей учасників зовнішнього оцінювання.
Так, 27 % тестованих правильно поставили фрагмент, де йдеться про антитерористичну операцію, на останню позицію в хронологічній послідовності. До того ж серед тестованих з високим рівнем підготовки такий відсоток становить 40, а серед тестованих з низьким рівнем підготовки – 19. Ці учасники отримали 1 бал.
І першу, і останню подію правильно розташували в хронологічній послідовності 3,9 % всіх учасників, 7 % учасників з високим рівнем підготовки та 3,1 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 2 бали.
Усі чотири події в правильній послідовності розташували 5,7 % всіх учасників, 14,9 % учасників з високим рівнем підготовки та 2 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 3 бали.
Як бачимо, 36,6 % всіх учасників переконані, що антитерористична операція (створення військово-цивільних адміністрацій) є останньою подією в запропонованій хронологічній послідовності. А серед учасників з високим рівнем підготовки таке переконання мають 61,9 %.
Однією з важливих психометричних характеристик будь-якого тестового завдання є його кореляція (зв’язок між результатами виконання учасником певного завдання тесту та загальним балом, отриманим ним за весь тест). Що сильнішим є такий зв’язок, то вищий коефіцієнт кореляції. Згадане завдання має коефіцієнт кореляції 0,4, а високою у світовій практиці вважають кореляцію понад 0,25. Це означає, що успішність учасників у виконанні цього завдання дуже сильно пов’язана з успішністю у виконанні тесту загалом. Іншими словами, тестовані, які успішно виконали цілий тест, успішно виконали й це завдання, продемонструвавши свої знання та навички аналізу.
Таким чином, змістовий і статистичний аналіз доводить, що завдання є коректним і якісним, а тому центр не вбачає підстав для зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.
Освіта.ua
20.05.2016