Osvita.ua ЗНО Проміжні результати спостереження за ЗНО-2014
Проміжні результати спостереження за ЗНО-2014

ОПОРА підбиває проміжні підсумки за результатами моніторингу

Проміжні результати спостереження за ЗНО-2014

27 червня закінчилась основна сесія зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників загальноосвітніх навчальних закладів у 2014 році. Громадянська мережа «ОПОРА», яка слідкувала за дотриманням процедур стандартизованого тестування із п’яти предметів (іноземні мови, українська мова та література, математика, історія України, біологія) та провела 1058 спостережень, підбиває проміжні підсумки за результатами свого моніторингу.

Тенденції та особливості ЗНО-2014

Із часу запровадження незалежного оцінювання тестування з історії України та математики було організоване в одну сесію. Позитивів у такому рішенні є кілька. По-перше, воно сприяло забезпеченню рівних умов для всіх абітурієнтів, адже їхні знання перевірялися за допомогою одних і тих же завдань. Так, у попередні роки непоодинокими були звинувачення учасників, учителів і репетиторів у різного рівня складності тестів під час двох сесій. Попри те що суттєвих підстав для таких звинувачень не було, деяка недовіра до системи стандартизованого тестування залишалась. По-друге, проведення ЗНО з історії України та математики в одну сесію сприяло тому, що ризики з’явитись на тестування день наперед чи, навпаки, – прийти із запізненням на добу, сплутавши дати проходження, були повністю усунуті. Такі проблеми залишаються актуальними для ЗНО з української мови та літератури, яке через велику кількість абітурієнтів проходить у дві сесії.

Найбільше корективів у перебіг цьогорічного стандартизованого тестування внесли події на сході крани, а також окупація Автономної Республіки Крим. Зокрема, уперше в історії зовнішнього незалежного оцінювання тестування не відбулось у Криму, а також у Донецькій та Луганській областях. Що стосується кримчан, то їм довелося змінювати місце проходження стандартизованого тестування на будь-який інший регіон країни ще в кінці березня.

Через військові дії на Донбасі спочатку там була скасована основна сесія ЗНО, а потім і додаткова. Таке рішення було прийнято через неможливість гарантувати учасникам ЗНО та персоналу пунктів тестування безпеку, а також через відсутність гарантій збереження конфіденційності змісту тестових матеріалів. Тому вступникам було рекомендовано перереєструватися для проходження додаткової сесії в будь-якому іншому регіоні України. Через зволікання із прийняттям остаточного рішення про відміну тестування в Донецькій та Луганській областях строки обов’язкової перереєстрації абітурієнтів були обмежені чотрима днями. З більш ніж 35 тис. абітурієнтів Донбасу процедуру перереєстрації пройшли трохи більше 20 тис. Вони перевірятимуть рівень своїх знань з 1 по 15 липня, в основному в сусідніх областях – Харківській, Дніпропетровській, Запорізькій, а також у столиці. В інших областях участь у додатковій сесії ЗНО візьмуть усього по кілька десятків вихідців з Луганської та Донецької областей.

Варто відзначити, що для створення належних умов тим вступникам, які для участі в додатковій сесії ЗНО будуть змушені їхати в інші області, був виданий наказ Міністерства освіти і науки України про забезпечення їх безоплатними місцями в гуртожитках вищих навчальних закладів, доступом до бібліотек та Інтернет-ресурсів. Крім того, у кожному регіоні були створені координаційні центри, які повинні надавати вступникам інформацію про поселення та забезпечувати проживанням. Разом з тим важко прогнозувати, скільки насправді абітурієнтів з тих, хто перереєструвався, візьмуть участь у тестуванні. Адже безпечний виїзд із зони, де проходить антитерористична операція, вступникам не гарантований. Ситуацію погіршує й той факт, що розсилання поштою запрошень-перепусток абітурієнтам, які будуть проходити зовнішнє незалежне оцінювання під час додаткової сесії, не передбачене. Інформація про адресу місця тестування розміщена на інформаційних сторінках абітурієнтів, також її можна отримати в телефонному режимі. Чи мають учасники доступ до мережі Інтернет і можливість роздрукувати запрошення-перепустки, щоби з’явитись на конкретний пункт тестування, залишається питанням і досі.

Конфлікти на сході країни внесли зміни й у розклад вступної кампанії. Цього року вона розпочнеться не як зазвичай 1 липня, а 11, оскільки продовжено строки додаткової сесії ЗНО, а відповідно, й оприлюднення результатів відбуватиметься пізніше. Для тих абітурієнтів, які не перереєструвались для участі в додатковій сесії, обіцяють організувати третю. Протее питання, коли саме вона проходитиме, ще не узгоджено. Єдине, що відомо, – зарахування студентів у вищі навчальні заклади Луганської та Донецької областей відбуватиметься у вересні 2014 року, тоді як в інших регіонах – у серпні.

Оцінка процесу організації та проведення тестування

Незважаючи на загалом несприятливий суспільно-політичний контекст, зовнішнє незалежне оцінювання пройшло у звичній робочій атмосфері. Спостерігачі наголошують на тому, що останні події в державі жодним чином не відобразились на поведінці чи ставленні основних суб’єктів до стандартизованого тестування, дотриманны процедур чи намаганні їх обійти. Жодного разу не були зафіксовані спроби навмисно зірвати чи перешкодити проведенню зовнішнього незалежного оцінювання. Крім того, спостерігачі констатували відсутність додаткових заходів безпеки під час проведення тестування, які б відрізнялись від тих, що застосовувались у попередні роки.

Основною умовою чесності та рівності проведення стандартизованого тестування в Україні є нерозголошення змісту завдань до початку тестування. У цьому році, попри загалом малосприятливі для цього умови, конфіденційність тестових завдань була збережена. В усіх пунктах тестування, де були присутні представники ОПОРИ, контейнери із завданнями залишалися запакованими та неушкодженими. Окрім того, вкотре не були підтверджені пропозиції продажу тестових завдань чи готових відповідей на них. Попри те що оголошення про можливість придбати тести ЗНО-2014 масово зустрічались у соціальних мережах, на форумах і спеціалізованих сайтах, випадків придбання справжніх завдань з будь-якого предмета не зафіксовано.

У 2014 році спостерігачі відмітили випадки дефектів друкування в зошитах з тестовими матеріалами, а також у бланках відповідей «А» та «Б». В основному дефекти були пов’язані з неможливістю прочитати зміст завдання чи зафіксувати відповідь у бланку. Також траплялись випадки відсутності повного комплекту матеріалів для всіх учасників в аудиторному пакеті, фізичного пошкодження зошита чи бланка – наполовину відірвана сторінка, тестові зошити не скріплені скобою. Проблем у всіх випадках удалось уникнути, замінивши браковані матеріали матеріалами з іншої аудиторії, де був відсутній абітурієнт під тим самим номером. Припускаємо, що дефекти в підготовці комплектів тестових матеріалів були допущені через відсутність належного фінансування організації ЗНО, а в подальшому – через стислі строки друкування. Наприкінці березня через брак коштів для придбання витратних матеріалів друкування тестів для зовнішнього оцінювання було призупинене та відновлене лише 15 квітня.

Робота пунктів тестування та їх персоналу

Іншою важливою складовою процесу стандартизованого оцінювання є забезпечення мережі пунктів тестування кваліфікованим персоналом, який професійно та об’єктивно виконує передбачені процедурою завдання. Зважаючи на загальну кількість працівників сфери освіти, які залучаються до проведення ЗНО, рівень їхньої підготовки є достатнім для того, щоб тестування відбулось. Порівняно з попередніми роками рівень підготовки персоналу пунктів тестування фактично не змінився. Разом з тим спостерігачі фіксують, що окремі інструктори не мають належної підготовки в питаннях особливостей процедури проведення тестування. Часто помітно, що вони губляться у випадку нестандартних ситуацій, не бажають помічати порушення учасниками тестування процедури, легковажно ставляться до її виконання особисто. Як наслідок, спостерігаємо випадки недотримання процедур і вимог, що часто порушує принцип рівності умов написання тестів різними абітурієнтами. В НВК «ДНЗ-ЗНЗ» м. Самбора Львівської області під час тестування з історії України інструктор, яка наклеювала штрих-коди на бланки відповідей, помітила, що прізвища одного з абітурієнтів і старшого інструктора однакові, а тому повідомила про це вповноваженому від УЦОЯО та відповідальному за ПТ. Виявилося, що ці особи мають родинні зв’язки. У результаті старшого інструктора, яка виявилась мамою абітурієнтки, замінили.

Дедалі помітнішим стає небажання педагогічних працівників залучатись до процесу перевірки знань – часто не вистачає інструкторів для роботи в пунктах тестування, тому їх доводиться залучати з числа тих, хто повинен був виконувати функцію чергових, а відповідно, не мав належної підготовки. Конфліктна ситуація між персоналом мала місце під час тестування з української мови та літератури в пункті тестування Київського університету права НАНУ. Тут інструктор виходив з аудиторії без попередження, сперечався з уповноваженою особою та відповідальним за пункт тестування, мав при собі ввімкнений телефон. Така поведінка стала причиною для складення акта про порушення процедури тестування.

Також уже типовою стала проблема використання мобільних телефонів персоналом пунктів тестування. Був навіть зафіксований випадок складання акта про порушення процедури тестування інструктором і вилучення його з пункту. У Дніпропетровську на іспиті з історії України в Академії митної служби України (корпус № 3) в аудиторії № 5 інструктор користувався мобільним телефоном, швидше за все для виходу в Інтернет. Після виявлення порушення в пункт тестування приїхав представник Дніпропетровського РЦОЯО, і після надання пояснень та оформлення відповідних документів інструктор залишив приміщення.

Попри все це, загальний рівень підготовки та професійності інструкторів є досить високим. У 86 % пунктів тестування спостерігачі позитивно оцінили їхню роботу та компетентність персоналу.

Щодо іншого персоналу, то, як і в попередні роки, кращу підготовленість до виконання своїх обов’язків спостерігачі відмічають в уповноважених осіб і відповідальних за пункт тестування. Натомість більш вразливим місцем організації тестування залишається рівень підготовки чергових. Оскільки вони не проходять спеціальної підготовки, то дозволяють на власний розсуд трактувати виконання окремих функцій. Наприклад, не вважають за потрібне перевіряти вбиральні на наявність шпаргалок, посібників, технічних пристроїв, не завжди слідкують за дотриманням тиші та дисципліни в рекреаційних зонах, не супроводжують учасників до виходу.

Застосування металодетекторів

Процедура застосування металодетекторів у 2014 році виглядає більш уніфікованою та злагодженою, ніж у попередні. Передусім спостерігачі відзначають фактично єдину технологію їх застосування, а саме – під час проставляння вповноваженою особою УЦОЯО штампа в сертифікаті учасників. Використання металодетекторів на вході в пункт тестування фактично не спостерігалось. Як ОПОРА констатувала в минулому році, застосування цих пристроїв у такий спосіб є малоефективним. Адже на вході в пункт тестування учасники не здають особисті речі, а проходять з ними в аудиторію далі. Тому виявлення мобільного телефону чи іншого пристрою фіксації та передачі інформації не несе за собою жодних наслідків.

Також у цьому році спостерігалось використання металодететкорів практично в усіх пунктах тестування, тоді як у минулому році в окремих областях не було жодного пристрою, який би могли зафіксувати технічні засоби зв’язку чи передачі інформації. Були зафіксовані лише поодинокі випадки відсутності пристроїв у Запорізькій області, Одеській, м. Києві. Час від часу спостерігачі фіксували несправність металодетекторів, а відповідно, й неможливість їх застосувати для перевірки наявності заборонених пристроїв у абітурієнтів.

Утім, якщо металодетектори й далі будуть застосовуватися для перевірки дотримання процедур ЗНО його учасниками, необхідно напрацювати уніфікований підхід до використання приладу. Однак серед нетипових випадків, які порушують рівність умов проходження абітурієнтами ЗНО, було зафіксовано вибірковий підхід до застосування металодетекторів. Наприклад, у Харківській області представники Державної служби охорони не перевіряли металодетектором усіх абітурієнтів. У відповідь на зауваження громадського спостерігача про порушення процедури не було вжито жодних заходів. Крім того, потребує стандартизації і процедура несення відповідальності за виявленні заборонених пристроїв у абітурієнтів за допомогою металодетекторів. Хоча в більшості випадків такі учасники позбавляються права продовжувати роботу над тестом, остаточне рішення залежить від уповноваженої особи та її власного трактування умисного чи неумисного порушення процедури й можливості застосування мобільного телефону, навушників тощо. Наприклад, у пункті тестування у Криворізькому економічному інституті при виявленні мобільного телефону, під час технологічної перерви на іспиті з іноземної мови, учасника тестування позбавили права на подальшу роботу над тестом. А при виявленні в інших абітурієнтів таких технічних пристроїв, як навушники та флеш-карта, було лише зроблено попередження, і вступники продовжили роботу над тестом.

Дотримання учасниками тестування процедури ЗНО

Під час цьогорічного тестування спостерігачі відмітили дві протилежні тенденції в поведінці та ставленні абітурієнтів до процедури проходження ЗНО. Частина абітурієнтів надто серйозно сприймає тестування, а тому в результаті надмірних переживань вони змушені звертатись по допомогу до медпрацівників.

Інша частина абітурієнтів, прагнучи отримати високі результати, порушує правила проходження ЗНО, а тому вони достроково припиняють роботу над тестом. Спостерігачі ОПОРИ зафіксували більше 119-ти випадків порушення процедури стандартизованого тестування, коли в абітурієнтів були вилучені мобільні телефони, навушники та інші пристрої накопичення та передачі інформації.

Також почастішали випадки списування в сусідів, використання шпаргалок – у більшості випадків за виявлені порушення учасників позбавляли права подальшої участі в ЗНО. На тестуванні з історії України про підказку просили і спостерігача від ОПОРИ. Так, у м. Южноукраїнськ Миколаївської області в середній загальноосвітній школі № 4 учасник намагався одержати допомогу у громадського спостерігача. Останній пояснив ситуацію надмірним хвилюванням абітурієнтів.

Традиційно зафіксовано появу вступників у пунктах тестування без належних документів (паспорта чи сертифіката), що унеможливило їхню участь у тестуванні. Такі випадки цього року було зафіксовано на 136-ти пунктах з тих, де перебували спостерігачі ОПОРИ.

До найбільш резонансних порушень правил і процедур ЗНО, зафіксованих спостерігачами, належить намагання пройти тестування за іншу особу. Так, на іспиті з історії України у м. Коломия Івано-Франківської області ще до початку тестування був виявлений абітурієнт, який намагався скласти тест за свого брата. Для цього він переклеїв своє фото в паспорт брата. Як пояснив порушник, брат ошпарив ногу й не міг прийти в пункт тестування, тож вони таким чином думали вийти із ситуації. Хлопця негайно вивели за межі пункту тестування. Порушника виявила інструктор, яка вчила обох братів у школі.

Схожа ситуація, але вже в Києві, сталась під час другої сесії ЗНО з української мови та літератури. З пункту тестування, що розташовувався в Національному транспортному університеті на вул. Кіквідзе, 42, уже під час роботи над завданнями був виведений учасник, який намагався видати себе за особу, яка зареєструвалася для проходження ЗНО. Підміну виявили вже під час проставляння штампа в сертифікаті вповноваженою особою – попри те, що прізвище, ім’я та по батькові абітурієнта збігались як у паспорті, так і в сертифікаті, фотокартки в документах відрізнялись, а сам учасник не був схожий на жодну особу на фото. У результаті після кількох хвилин хлопець зізнався, що прийшов складати тест за брата. Після того як «учасник» залишив пункт тестування, відповідальна особа повідомила про цей факт у міліцію.

Ольга Стрелюк, керівник освітніх програм, громадянська мережа «ОПОРА»

Громадське спостереження за ЗНО відбувається в рамках альянсу програми сприяння незалежному тестуванню в Україні (USETI Legacy Alliance).

Освіта.ua
01.07.2014

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Ната
Про що вже говорити якщо моя дитина, яка закінчила школу з нормальними оцінками, займалась з вчителями для підготовки до ЗНО, а українську мову написала на 109 балів!!! Я взагалі не знаю нащо тоді це ЗНО? І таких як моя дитина багато??? І що нам тепер робити?
наташа
Для Ната: Моя дитина здавала в цьому році ЗНО і набрала два по 200, а мову - 187,5. Живемо ми в Тмутаракані. Репетиторів ми не наймали (у нас не ті фінанси). Не сваріть інших, а краще готуйтесь до ЗНО 2015. Хай щастить.
amma
Для Ната: 109 балів-це просто пзц!!!
Коментувати
VL
"... проведення ЗНО з історії України та математики в одну сесію сприяло тому, що ризики з’явитись на тестування день наперед чи, навпаки, – прийти із запізненням на добу, сплутавши дати проходження, були повністю усунуті." Можливо тоді у майбутньому проводити ЗНО у якомуь одному місті, наприклад, у Бердянську, що сприятиме тому, що ризики поїхати на тестування замість Конотопа до Староконстантинівки чи Одеси, сплутавши місце розташування пукту тестування, будуть повністю усунуті. Все ж таки потрібно більш фахово підходити до спостереження за ЗНО.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!