Бліц-моніторинг статусу вчителя

Наказом міністерства освіти заплановано за три місяці вивчити та підвищити статус і роль учителя в українському суспільстві

Бліц-моніторинг статусу вчителя

Не встигли наші освітяни напередодні свого з’їзду відійти від шокуючого сюрпризу у вигляді морального кодексу українського вчителя, як на них уже чекає ще одна несподіванка – наказ № 1262 "Про проведення моніторингового дослідження щодо статусу та ролі вчителя в українському суспільстві". Ну просто дотепер не доходили міністерські руки до цього питання, і нарешті вирішили визначитися з учительським статусом – дізнатись, який же він насправді, а результати дослідження навіть викласти на веб-сайті, щоб і вчителі були обізнані щодо свого статусу.

"Я вам і без моніторингу можу сказати, що статус в українського вчителя нижче плінтуса", ‑ миттєво відреагувала на нашому сайті одна вчителька й поставила діагноз: "замість того щоб його підвищити, ви знову робите вигляд, що працюєте".

Точніше і сказати складно, бо цей наказ – ще однин черговий непродуманий крок у напруженій діяльності міністерства. А починається наказ 1262 з такої інтриги: "З метою підвищення престижу педагогічної професії та утвердження високого статусу вчителя в українському суспільстві, наказую ... Провести моніторингове дослідження щодо статусу та ролі вчителя в українському суспільстві у 2011-2012 роках".

Тим, хто, так би мовити, не "в’їхав" у суть, можна розтлумачити: після проведення моніторингового дослідження статус українського вчителя мусить суттєво підвищитись! Ну просто піднятись на неосяжний рівень! Цікаво: а якщо провести чудодійне моніторингове дослідження зарплати вчителів, вона теж зросте? Тоді варто порадити міністерству освіти проводити такий моніторинг щороку, а ще краще кілька разів на рік.

     

Магічний "інструментарій" такого дослідження, як заведено, повинна розробити "робоча група". Завдання в неї непросте, а кількість членів украй обмежена. Але все це фахівці виключно з Інституту інноваційних (!) технологій і змісту освіти – так що впораються до початку грудня! І добре зробили, що не залучили до такої відповідальної справи ані фахівців інших профілів – усяких там соціологів чи психологів, ані експертів, ані громадські організацій – щоби під ногами не плутались, бо "нема коли".

Дещо про терміни. Розумію, що поради – наче касторка: їх легко давати та трудно приймати. Але, панове з міністерства, на всяк випадок, щоб не вскочити в чергову халепу, перш ніж уживати модні та гучні терміни, подивіться у тлумачний словник. А там написано, що "моніторинг – безперервне стеження за яким-небудь процесом з метою виявлення його відмінності від бажаного результату". Яку безперервність мали на увазі в міністерстві, коли, згідно з наказом, треба "надіслати узагальнені матеріали моніторингового дослідження до Інституту інноваційних технологій і змісту освіти до 10 лютого 2012 року"? Таким чином, мета наказу про підвищення статусу вчителя в суспільстві буде реалізована не то що б у стислий строк, а майже миттєво.

Коли в найбільш потужній бюрократичної установі світу ‑ Організації Об’єднаних Націй бажають провалити певний документ, то посилають його на розгляд у комітет, а звідтіля – у підкомітет. А коли міністерство освіти планує, на їх думку, другорядне питання, то посилає його в Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, а ті – в обласні інститути післядипломної педагогічної освіти. Ось так і з підвищенням статусу вчителя – проводити моніторинг і, напевно, утверджувати високий статус, наказано обласним інститутам.

До речі, про статус. Тішу себе думкою, що вивчати планується не сукупність прав і обов’язків учителя як громадянина, а саме статус соціальний. А його визначають за специфічними для конкретного суспільства критеріями, в якості яких можуть бути чинники економічні, національні, гендерні, вікові тощо. Симптоматично, що на перше місце поставили економічні чинники статусності, бо в нашому суспільстві (тай й не тільки в нашому) саме рівень доходів людини й визначає її статус у суспільстві.

Тоді для чого напередодні Нового року залучати всі обласні інститути для "моніторингу" статусу вчителя, якщо можна просто взяти відомості офіційної державної статистики про рівень заробітної плати різних верств населення в Україні та зробити обґрунтовані висновки? Якщо обласним інститутам, на думку міністерства, більше зайнятись нема чим, як усе кинути та вивчати статус, то навіщо вони взагалі, бо мають займатися справами, далекими від підвищення кваліфікації вчителів.

"Народ так скаже, як зав’яже", – повчає українське прислів’я. Учитель на подібні міністерські викрутаси реагує так, що мало не буде. Процитую коментар учителя із сайту: "Знаю, як проводяться подібні моніторинги. На електронку приходять анкети для вчителів з обласного ІППО. 3‑4 довірені особи розставляють у тих анкетах (усе "дуже анонімно" і "секретно") правильні відповіді й відправляють на доопрацювання в той же ІППО. А звідти ‑ в Інститут інноваційних технологій і змісту освіти. А там підведуть риску і виведуть потрібні показники. І все, мої любі, ‑ ми на такій висоті, на якій ніколи не були і не можемо бути в нормальному суспільстві (майже за Леніним)".

А інший відвідувач нашого сайту додав: "Підвищити престижність педагогічної професії шляхом моніторингу ‑ це з тієї ж серії, що й підвищувати якість знань шляхом проведення підсумкових контрольних робіт".

Напружена діяльність навколо "моніторингу" вже кипить. На сайті міністерства освіти з’явилась інформація, що "в Інституті інноваційних технологій і змісту освіти відбулося перше засідання робочої групи з питань підготовки й проведення моніторингового дослідження". Хвилиночку, панове, у п. 1.2 наказу № 1262 чітко сказано таке: "Утворити робочу групу для розробки інструментарію моніторингового дослідження". Так які функції цієї "робочої групи" ‑ розробляти інструментарій дослідження? Чи, перебравши на себе повноваження, готовити та проводити моніторинг?

А ще до цього "робоча група" обговорила та затвердила "мету й завдання" моніторингового дослідження. Дивно: хіба визначення мети в наказі міністерства не достатньо? Її треба ще й затверджувати на засіданні робочої групи? Ось така собі "робоча група" з повноваженнями більшими, ніж у заступника міністра, який підписав цей наказ!

Цінність "інструментарію", що планується розробити, як завжди, буде "на висоті", бо ще нічого не зроблено, а вже до 3 грудня "відбудеться апробація інструментарію … у навчальних закладах різних типів і форм власності". А діяльність із цього приводу буде організована цілодобово?!

Стиль роботи освітянського міністерства відпрацьований, живе та буяніє попри всі виклики та критику на свою адресу: і від Президента, і прем’єра, і вчителів, і батьків! Як завжди, в освітянському міністерстві щось несподівано придумали, щось поспіх спланували, щось непродумано швиденько зробили та… гучно прозвітували на всю Україну.

Автор: Олег Іванов, головний редактор журналу "Відкритий урок".

Освіта.ua
29.11.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
историк
Я согласен с Машей. Правда, вопрос о посредниках в системе образования никто не поднимает. Министерству КРАЙНЕ НЕОБХОДИМО очистить систему образования от дармоедов-посредников, т.е. сократить количество "работничков" в гороно, районо и облоно. Пора избавляться от попутчиков-паразитов :)))
Маргарита
Живем мы в век предательства и чванства, Распалась вся былая связь времен, Устали от начальственного хамства, Кто был хитрее, кажется умен! Униженный, оплеванный учитель, Как ты живешь в такие времена, Когда любой, зарвавшийся правитель Опустошить пытается до дна! Твои ученики проходят мимо, У них свои, особые дела, А жизнь твоя идет неумолимо, Сжигая всю энергию дотла! Раздавленный и преданный учитель, Что скажешь ты своим ученикам, Давно ты дум ребячих не властитель, Спасаешь, что во всю трещит по швам!
KVP
Я знаю десяток способов, как повысить статус учителя без особых финансовых затрат. Первый: если у детей есть современные телефоны или компьютеры, или планшеты – то, аналогично, проводимому сейчас внешнему оцениванию ввести централизованное внешнее оценивание и выдачу заданий на каждый урок через shodennik.ua. Если нет техники, то на ее внедрение достаточно 1000 гривен на одного ученика. При этом не надо тратить деньги на книги и тетради. Возникнет ситуация, аналогичная ажиотажу с репетиторами, в первое время внедрения внешнего оценивания. Второй способ еще более парадоксальный…
volvh
Для KVP: И зачем тогда учитель? Достаточно ежегодных, бредовых, программ и и ел. учебников. И тогда пусть самостоятельно отупляются дальше через, предложенные KVP, современные телефоны или компьютеры, или планшеты. А ведь понять надо одно - еще не в одни времена дети не жаждали учиться!
KVP
В современной школе три основных группы людей плохо взаимодействующих между собой. Первая, самая прогрессивная и продвинутая технически в получении новой информации – ученики. Основной недостаток этой группы – нет характера и силы воли, нет мудрости и желания работать. Вторая группа, самая консервативная – учителя. Зачем мне осваивать компьютеры, я через год иду на пенсию. Аргумент, что это необходимо для учеников не проходит. Ну и, наконец, третья группа – родители. От них зависят все успехи детей. Пошел ребенок в первый класс, и Вы с ним. И так до 11 класса. Электронный дневник позволяет естественным образом объединить все три группы.
volvh
Для KVP: Вы, наверное, причисляете себя к первой группе. Но не в этом вопрос, а в том - причем здесь мониторинг статуса учителя? Ведь Вы описываете одну из форм взаимодействия. Ещё раз подчеркиваю - одну из огромного ряда, форм. А не сам процесс. В процессе эволюции форм и методов обучения - компьютер или что ему подобное, сегодня, это прогрессивное, но мелкое, явление, и не панацея. Ни что не сможет заменить живого общения. А вот тут -то и выходит на первый план статус учителя. И чем он ниже, тем ниже результат - полученные учащимися знания. И без мониторинга (очередного отмывания денежных средств) это и так видно. И не надо винить на учителя в неосвоении комп. Смотрите глубже и шире
Коментувати
допитлива вчителька
я мрію про ті часи, коли подібні статті будуть читати і обговорювати не лише пересічні вчителі, а й ті, хто сидять в МОН, gov, і т.д., які , як правило, ніколи в школі не працювали, ніколи не жили на учительську зарплату, ніколи для того, щоб вижити, не проводили по 7-8 уроків в день (це якщо повезе і будуть години)
alkor
Я - в ейфорії і ніяк не можу з неї вийти! Подумати тільки, через три місяці (90 днів), а саме з 29 лютого (подумати тільки, яке співпадіння) я почну жити, як людина! Спасибі моніторингу-у-у-у!!!
Іван
Боже, до якого абсурду дійшли наші можновладці... Яке ЯКЕ?? скажіть майбутнє у такої держави?
Маша
Спасибо за статью! Статусу учителя уже ничего не поможет с такими руководителями, как наше министерство. Наверное, и ему, и Институту инновационных технологий, и ІППО заняться нечем. Можем предложить работу: разработать порядок проведения олимпиад для ЗОШ, лицеев и гимназий ОТДЕЛЬНО! Как можно заставлять соревноваться детей, один из которых имеет профильный предмет, а второй - уровень стандарта! Почему мы в неравных условиях? Это издевательство над детьми и учителями. Один учитель готовит команду на уроках и за зарплату, а другой - после уроков и бесплатно, а результат все равно ниже. А что касается статуса, то он зависит от количества денег в кошельке и отношения общества к учителю.
Вчитель
Для Маша: Согласен с вами полностью!
igorv
Для Маша: ці всі олімпіади і МАН взагалі відмінити потрібно. Нехай ВНЗ і депутати-олігархи проводять конкурси, якщо мають в тому потребу (ВНЗ так точно мають, бо все це ... переважно робиться заради пільгового вступу)
Коментувати
irina
браво автору!!!!!!!!!!!!!!
Наталя
Єдине, від чого стає сумно: що всі наші розмови НІЯК не впливають на наше міністерство та їхні безглузді рішення
Ірина
Нам ще самим ці анкети і заповнювати в кінці року прийдеться1
Оксана
Спасибо за статью! Приятно знать, что где-то есть еще умные, неравнодушные к образованию и к тому, что с ним делает министерство, люди. И хотя это глас вопиющего в пустыне, все же это глас, а не рабское молчание.
допитлива вчителька
Для Оксана: согласна с Вами на все 100!!!
Viktor Chernilevskyy
До України дійшла нова технологія доступу до Інтернету. Фірма DATAWIND(Великобританія), яка спільно з урядом Індії вже поставила 1 млн планшетів AKASH (Ubislate) студентам та учням. Причому держава оплачує 50% вартості, решту(35 долапів США) користувач. Фірма NETWIND ltd (Васильків) поставляє різні модифікації планшетів, в т.ч. для школярів з безплптним мобільним швидкісним Інтернетом. Швидкісний Інтернет 4+G по всій території України( там де є покриття мобільного звязку).
Viktor Chernilevskyy
www.netwind.com.ua
Коментувати