Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти Розроблений порядок підвищення кваліфікації освітян
Розроблений порядок підвищення кваліфікації освітян

Документ визначає механізм, види, форми, тривалість, періодичність та умови підвищення кваліфікації

Розроблений порядок підвищення кваліфікації освітян

Міністерством освіти розроблений проект порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників. Документ оприлюднений з метою його громадського обговорення.

Порядок визначає механізм, види, форми, тривалість, періодичність, порядок оплати, умови і порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладів освіти і науково-методичних установ незалежно від їх організаційно-правового статусу, форми власності та сфери управління.

Планується, що метою підвищення кваліфікації стане набуття освітянами нових або вдосконалення раніше набутих компетентностей, набуття досвіду виконання додаткових завдань та обов’язків у межах спеціальності або професії, а також формування та розвиток інформаційно-комунікаційних навичок, медійної грамотності, управлінської, інклюзивної, мовної компетентностей тощо.

Документом визначено право педагогічного або науково-педагогічного працівника підвищувати кваліфікацію як в Україні, так і за кордоном. При цьому, суб’єктом підвищення кваліфікації може бути заклад освіти, інша юридична чи фізична особа, що надає освітні послуги з підвищення кваліфікації.

Підвищення кваліфікації може відбуватись за різними формами і видами.

Конкретні форми і види підвищення кваліфікації, а також суб’єктів підвищення кваліфікації обиратиме педагогічний або науково-педагогічний працівник, з урахуванням самооцінки своїх компетентностей і професійних потреб.

Розробники документа визначають три основних види підвищення кваліфікації: навчання за програмою підвищення кваліфікації, стажування та участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо.

Педагогічні або науково-педагогічні працівники мають бути поінформовані керівником закладу освіти про загальний обсяг коштів, передбачений на підвищення кваліфікації, та про суму коштів, визначену кожному з них на підвищення кваліфікації у відповідному календарному році.

Після цього кожен працівник має подати керівникові закладу освіти свою пропозицію до плану підвищення кваліфікації у відповідному календарному році, яка має включати інформацію про вид та форми підвищення кваліфікації, а також суб’єкта підвищення кваліфікації і вартість його освітньої послуги.

Документом передбачено, що педагогічні працівники підвищуватимуть свою кваліфікацію не рідше одного разу на п’ять років. Обсяг підвищення кваліфікації педагогічного працівника закладу загальної середньої освіти впродовж п’яти років не може бути меншим ніж 150 годин, з них не менше ніж 75 годин в закладах освіти, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

При цьому обсяг щорічного підвищення кваліфікації педагогічного працівника закладу загальної середньої освіти не може бути меншим ніж 30 годин, які можуть бути використані на одну програму в одного суб’єкта підвищення кваліфікації або на декілька програм в одного чи декількох суб’єктів підвищення кваліфікації. Перевищення обсягу щорічного підвищення кваліфікації може зараховуватись у наступних роках у межах міжатестаційного періоду.

Обсяг щорічного підвищення кваліфікації педагогічних працівників дошкільних, позашкільних, професійних (професійно-технічних) закладів освіти, а також закладів фахової передвищої освіти встановлюється засновником, але не може бути менше 24 годин.

Педагогічні та науково-педагогічні працівники закладів вищої та післядипломної освіти мають підвищувати свою кваліфікацію не рідше одного разу на п’ять років.

Педагогічні (науково-педагогічні) працівники закладів вищої та післядипломної освіти можуть підвищувати свою кваліфікацію у закладі освіти в якому він працює, якщо такий заклад освіти має ліцензію на підвищення кваліфікації або провадить освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою.

Обсяг підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів вищої і післядипломної освіти впродовж п’яти років не може бути меншим ніж шість кредитів ЄКТС.

Результати підвищення кваліфікації в суб’єктів підвищення кваліфікації, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою програмою, не потребуватимуть окремого визнання і підтвердження.

Окремі види діяльності педагогічних або науково-педагогічних працівників, зокрема,  участь у програмах академічної мобільності, наукове стажування, самоосвіта, здобуття наукового ступеня, вищої освіти тощо можуть бути визнані як підвищення кваліфікації.

Громадське обговорення проекту порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників триватиме до 7 червня 2019 року.

Зауваження та пропозиції приймаються в письмовому вигляді та електронною поштою за адресами: Міністерство освіти і науки України, проспект Перемоги, 10, м. Київ, 01135 або e-mail: i_baluba@mon.gov.ua.

Проект документа

Освіта.ua
07.05.2019

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Директор
На мою думку,курси підвищення кваліфікації при інститутах післядипломної освіти дають користь кожному вчителеві,але добре,щоб вони проводилися ,як і раніше,через 5 років,а не щорічно,бо це відриває педагогів від роботи,вони зовсім недоцільні!!!
Cirius
Для п. Шминдрука: Ви написали чисту правду, але п. Шумік це мало хвилює. І так буде до того часу, поки профосвіта перебуватиме тільки у державному підпорядкуванні. Бюджет не взмозі потягнути реальні витрати на якісну проф.підготовку, а МОНУ сам не гам, і другому не дам. Ніби в Кабміні це вже зрозуміли, але МОНУ ніяк не хоче втрачати вплив на заклади ПТО, тому всіляко тормозить їх приватизацію. Навіть оптимізація мережі могла би дати якісь позитивні результати, та лоббі сильніше за здоровий глузд. Ви праві, існуюча система підвищення кваліфікації педпрацівників для профосвіти - це безсоромний дерибан бюджетних коштів, кормушка для чиновників від освіти, які тим і підкормлюються. Жаль п. Шминдрук, що таких як Ви у МОНі не чують, чи їм не вигідно чути?
YANA
Бакалавр з дипломом 2018 року випуску ,якщо япишла видращу працювати до школи на отримання категории за умови що диплом бакалавра по специальности психология а магистра биологии?
Геть Соросят
Знову бакалаври із КМА надряпали Подоження... - керівник повинен повідомити кожному нпп суму на його підвищення кваліфікації ??? Чи знають автори , що років десять на відрядження взагалі коштів не передбачається, не говорячи вже про придбання обладнання . У нас нізащо заплатити за тепло і воду.... Вже так ввели обов’язкові публікації в Скопусі і B-2 . В п`ять разів скоротилось число вчених звань .... Нічим платити! Рехворматори хрінові!!!
Василь  Шминдрук
Я можу впевнено написати, що розроблений новий порядок підвищення кваліфікації, в реальності виявиться тим самим лайном, але в новій обгортці. Не буду торкатися курсів для педагогів загально-освітніх предметів (шкільних). За відгуками колег, вони у них проходять більш-менш корисно. Окремо збирають філологів, окремо істориків і т. д. Мене цікавлять курси для викладачів професійної освіти. За 29 років свого педагогічного поприща, я їх проходив п’ять разів. І щоразу розчаровано міг сказати: вони мені не дали нічого, ані для розуму, ані для серця. Марно витрачені час і кошти. По-перше, групи складаються із викладачів і майстрів виробничого навчання різних галузей і сфер економіки: будівництва, металургії, торгівлі, побуту, сільського господарства тощо. Тобто мухи і котлети разом. Усе підвищення кваліфікації полягало у повторенні прописних істин з педагогіки, методики, психології, права. І щоразу одне і теж.
Василь  Шминдрук
(продовження) В процесі такого навчання необхідно пройти певні етапи тестування, виконати декілька контрольних робіт і підготувати випускну роботу, наче ти збираєшся захищати кандидатську дисертацію. Ну така собі дебюрократизація в усій своїй красі. За десятиліття курси підвищення возведенні до рівня культу. Ти можеш не мати вищої ПРОФІЛЬНОЇ освіти, але маючи на руках свідоцтво про підвищення курсів, отримуєш безмежні можливості. Навіть людина з вулиці, яка має диплом про таку-сяку вищу освіту, в закладах професійної освіти може викладати будь-який предмет. Дивує коли, наприклад, викладач з дипломом хіміко-технологічного університету, за спеціальністю технологія жирів і жирозамінників (інженер-технолог), запросто може читати предмет «Технологія приготування їжі» або щось інше із подібної опери.
Імя
Для Василь Шминдрук: Підтверджую. Особисто знаю одного професора, доктора наук, фахівця з рос.мови, який останні 25-30 років викладає англ.мову студентам спочатку в аграрному ун-ті, а потім в КНУ ім.Шевченка, паралельно завідуючи кафедрами англ.мови в аграрному ун-ті та ун-ті культури Поплавського. Крім того, він також влаштував викладати англ.мову своїх однокурсників-фахівців з рос.мови та їхню дочку-фахівця з укр.мови. Всі вони досі спокійно працюють в аграрному ун-ті, зараз НУБІП. Всі згадані особи ніколи не вчилися викладати англ.мову, відповідних дипломів не мають.
Vlad
Для Василь Шминдрук: Ну і чим Ви незадоволені? Генеральним прокурором України може бути людина без юридичної освіти, а чим гірший викладач? Ви мабуть забули, або ніколи не конспектували одного класика про те, хто може управляти державою.
Василь  Шминдрук
Для Vlad. Якщо у чиновницьких кабінетах такі випадки носять вибірковий характер, то в освіті – це масове явище. Тому і курси підвищення кваліфікації звеличили до рівня культу, щоб примітивно узаконити таку непрофесійність. Ось чому, на мій незаангажований погляд, нинішній стан освіти можна охарактеризувати формулою 3-Д (дискредитована, девальвована, деградована). І кожну складову легко можна довести.
Коментувати
Василь  Шминдрук
(продовження) Хоча я пам’ятаю часи, коли в обласному методичному центрі, методистом професій харчування і побуту була спеціаліст з освітою технолог-сталевар. Видно при призначенні на посаду керувались логікою - і там, і там щось варять. Як ще в медицині не здогадалися, за браком кадрів, організовувати курси підвищення для зміни медичного профілю. Ну, скажімо, фармацевта на курсах перепрофілювати в хірурга. Ах в процесі хірургічного втручання можуть зарізати чиновника із Міністерства освіти? І правильно зробили б. Із запропонованого проекту читаю «Документом визначено право педагогічного або науково-педагогічного працівника підвищувати кваліфікацію як в Україні, так і за кордоном. При цьому, суб’єктом підвищення кваліфікації може бути заклад освіти, інша юридична чи фізична особа, що надає освітні послуги з підвищення кваліфікації». Повний перелік цих суб’єктів - в студію!
Валентина
Нічого не зрозуміло як буде директор/завуч складати план на рік. Це крутіше за розклад. Якщо в школі 40 вчителів як всім їм забезпечити щорічне стажування по 30 годин? А хтось моделював це планування? Чи проводилася апробація?
Владимир Белый
Для Валентина: у нашому ліцеї, приміром, 69 вчителів.
Коментувати
Безліч питань
Який жах!!! Зову плани самоосвіти!!! Ну нічого не можуть нового придумати! Це ще радянський "штамп". Дуже хотілося б знати: 1. Де можна ознайомитись з переліком закладів освіти, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації педагогічних працівників. 2. Чи не відмовлять мені у проходженні курсів, бо набиратимуть слухачів не планово, а стихійно і місць може не бути. 3. Чи буде оплачувати заміна уроків, якщо КОЖЕН учитель школи буде щороку відсутній 4 дні. 4. Для чого організовувати в ІППО курси на 2, або 3 тижні, якщо вчителю щороку треба 30 годин. А це - щороку тиждень!
Владимир Белый
У нас вийшло так, що спроба здійснити реформування системи держуправління, освітою зокрема, завдяки набору новоякісних експертів до новостворених Директоратів і, головне, ЗАРАДИ привнесення в управлінські структури носіїв творчо-креативного ПОТЕНЦІАЛУ викинула фортель - творчість за сутністю виявилася документального плану, яку влаштовують контури вже існуючих документів, а не, увага, так, що творчість була на рівні новоякісних для актуальності ІДЕЙ.
Віктор
Для Владимир Белый: А тепер все це напиши кількома простими реченнями і без свого "творчо-креативного ПОТЕНЦІАЛУ".
Владимир Белый
Щоб простіше, то потрібно більше тексту - http://osvita.ua/blogs/64492/
Коментувати
Vlad
До п. 13 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників Давно вчителі не складали плани самоосвіти. Багато хто навіть не знає, що це таке. Але, кажуть, що історія рухається по колу, а може по спіралі, що взагалі те саме коло. З метою дебюрократизації додамо ще один план, а там ще можна буде додати ще звіт про підвищення кваліфікації. До речі це було колись. Так, що "Ходит песенка по кругу, потому что круглая Земля".
Лілія
Для Vlad: Браво!!! Особливо про дебюрократизацію!!!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!