Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти Закон про освіту передбачає вплив батьків на школу
Закон про освіту передбачає вплив батьків на школу

Обговорення нового освітнього законопроекту з головою Комітету ВР з питань науки та освіти

Закон про освіту передбачає вплив батьків на школу

Голова Комітету Верховної Ради з питань науки та освіти Лілія Гриневич в ефірі Громадського радіо відповіла на питання щодо нового законопроекту «Про освіту».

Лілія Гриневич: Головні й ідеологічні речі в цьому законі, що ми хочемо підпорядкувати зміст освіти й усе навчання в системі освіти по потребах людини й у сьогоднішньому векторі України, а саме – євроінтеграційному. І це означає, що наші випускники повинні бути абсолютно конкуренто-спроможними громадянами, разом з однолітками інших європейських країн. Це означає, що в них повинен бути відповідний рівень знань іноземних мов, інформаційних технологій, тощо. На жаль, таким речам, як підприємництво, відповідальному громадянству, цього сьогодні в школі ніхто не вчить.

Наталя Соколенко: Я була у звичайній американській школі й нам показали там три підручники – «Як правильно сплачувати податки», «Як правильно спланувати свою кар’єру» та «Як спланувати своє життя». Чи передбачає нова реформа такі предмети?

Лілія Гриневич: Можливо це не окремі предмети. Але це ті можливості, які можуть бути інтегровані в окремі курси або подані, як позашкільна додаткова освіта, але це те, що необхідно людині для життя. Сьогодні весь цивілізований світ для освіти обрав дуже просте гасло – «Освіта для життя». Ми дуже часто продовжуємо той спосіб, коли ми начиняємо дітей величезною кількістю знань, які вони мають вивчати на іспити і потім забути про ці знання.

Отже, ми маємо від цього відходити, бо потік знань страшенно й швидко збільшується у геометричній прогресії, оскільки є інформаційні технології, тож будь-які знання можна знайти. Треба лише знати, як класифікувати ці знання і як критично мислити, і розуміти, який ти маєш базовий висновок зробити відповідно до своїх потреб. От цього потрібно вчити.

Це і є та велика мета, про яку я сказала. А вже під цю мету заточено дуже багато різних механізмів, які представляє закон. Наприклад, щоб так навчити мусять бути відповідні вчителі. І вчитель – це провайдер реформи.

Ірина Ромалійська: А де їх взяти таких учителів?

Лілія Гриневич: Це є велика проблема, бо їх не можна отримати в один день. Крім того, учитель у нас сьогодні соціально незахищена професія. Цей статус низький не мотивуватиме йти на роботу найкращих у цю професію. Ми сьогодні маємо старіння вчительських кадрів. І з одного боку розуміємо, що в цей час війни й фінансово-економічної ситуацій в країні, неможливо ось так багатократно збільшити заробітну плату всім учителям, але ми маємо закладати в закон механізм, як мотивувати найкращих. Це наприклад механізм – зовнішньої-добровільної сертифікації. Якщо вчитель це проходить, у нього збільшується заробітна плата.

Наталя Соколенко: Це щось на кшталт переатестації поліцейських?

Лілія Гриневич: Це має бути добровільний зовнішній іспит, який враховуватиме знання людиною предмету, методики викладання реформи, бо ми сподіваємося, що ці вчителі будуть носіями її й розповсюджуватимуть інформацію серед колег. Разом із тим, ці педагоги матимуть показати результати своєї роботи, що про них думають батьки та колеги по роботі.

Наталя Соколенко: Хто прийматиме ці іспити у вчителів?

Лілія Гриневич: На жаль, в законі поки що є інформація про сертифікацію, але немає механізму її здійснення. Частину цього іспиту може готувати український центр оцінювання якості освіти. Вони розробляють ЗНО. Вони мають і техніку, і можливості, і це може бути лише ця тестова частина.

Друга частина здійснюється на місці за допомогою органів управління. Із залученням думки батьків. Я хочу сказати, що наступна група, якої стосується закон – це батьки. У нас вони після всього, що пережили, у тому числі й революцію гідності, зараз займають дуже активну позицію. Не кажучи про те, що вони вагомо матеріально підтримують систему освіти. Я вважаю, що це одна з наших проблем, що всі ці кошти, це так названі «тіньові» кошти освіти, які ніде не обліковуються.

Наталя Соколенко: У деяких школах вже обліковуються.

Лілія Гриневич: Але в деяких, бо системи, чіткого обліку цих коштів і звітності про видатки немає. І це одна з прогалин цього закону. У законі прописані механізми, які інтенсифікують участь батьків у прийнятті рішень в освіті. Це дуже важливо.

Наталя Соколенко: Встигаєте прописати всі механізми та прийняти закон?

Лілія Гриневич: Міністерство його вже повторно внесло на розгляд. Доопрацювало вагомо. Зараз є прогалини, які будуть допрацьовані. Також закон буде відредагований ще в парламенті, і я дуже сподіваюсь, що на весну в другому читанні зможемо повністю прийняти цей закон. Це галузевий закон. Він великий і визначає не тільки вирішення якихось проблем, які ми робимо на цей рік чи на час кризи. Цей закон має визначати рух системи освіти на два наступні щонайменше десятиріччя.

Ірина Ромалійська: А предусмотрены изменения для учителей в заработных оплатах?

Лілія Гриневич: Ми зараз говоримо про збільшення заробітної плати лише для тих учителів, які пройдуть вільну атестацію – добровільну сертифікацію. У цьому законі написано на 20%. Я вважаю, що найменше потрібно на 25%, окрім того Ви знаєте, що Уряд планує поетапне збільшення заробітної плати для усіх бюджетників на 16% упродовж року.

Зараз середня заробітна плата 2300. + 25% отримувати ті, хто отримає сертифікат. А хто це зможе зробити? Ті, хто має належне знання й рівень кваліфікації. На превеликий жаль, очікувати цього від молодого вчителя, який має ці 2300, дуже складно. Як правило, це будуть учителі з більшим досвідом, тобто в них зарплата вже вище. Зараз біля 3000.

Наталя Соколенко: То есть это не та ситуация, как с патрульными. Было 2 тысячи, а стали получать 8. Но при этом они качественно изменились.

Лілія Гриневич: І тут є дуже велика й серйозна дилема. Сьогодні ми маємо в освіті близько 500 тисяч учителів. І збільшити вагомо заробітну плату всіх цих учителів – неможливо. Але обов’язково потрібно це поетапно робити. Якщо ми запустимо цей процес на 2016 рік, Ви прекрасно знаєте про цей важкий бюджет, і для системи освіти він важкий у кількох планах, про які поговоримо пізніше, то тут закладена заробітна плата для бюджетників + ті 20%, як можуть платити органи самоврядування, якщо вони приймуть для себе таке рішення в своїх радах, +20% для тих вчителів, які отримають сертифікати. Але це все рівно не та заробітна плата, як у поліцейських. Зрозумійте, тут різний підхід.

Особисто я за вагоме збільшення заробітних плат. Але тоді ми повинні розуміти, які умови та обов’язки цих вчителів.

Наталя Соколенко: І ще питання, де взяти такі гроші?

Лілія Гриневич: До цього часу найбільшу частину в місцевому бюджеті завжди займала освіта. Зараз збільшили кількість податків, але також передали повністю професійно-технічну освіту на міста обласного значення. І я вважаю, що в цьому є загроза для системи професійно-технічної освіти. У Німеччині  професійно-технічна освіта керується з центрального федерального рівня, хоча там величезна автономія та децентралізація в різних землях. Чому вони це роблять? Тому що треба планувати ринок праці.

Я справді дуже хвилююся, і ми будемо відстежувати цю ситуацію впродовж трьох місяців, який буде результат. Міста обласного значення не захочуть утримувати всю систему професійно-технічного навчання. Наприклад, нам уже розповіли, що в Хмельницькому лише 20% дітей є хмельниччанами. Інші — це діти з області. І міська рада ставить законне питання – а чого ми зі свого бюджету маємо утримувати дітей з області. Тому тут є питання саме до бюджетного кодексу.

Я можу сказати, що найболючіша тема – це вчителі. Якби ми раптом отримали жилу, звідки ми можемо вкласти гроші в учителів. Тому що це кращий спосіб покращити рівень освіти в Україні – вкласти гроші в кваліфікацію та соціальний статус учителів. Наприклад, це зробили фіни.

Наталя Соколенко: А де вони цей ресурс знайшли?

Лілія Гриневич: По-перше, є пріоритет в країні. Учитель завжди мав дуже високий соціальний статус у Фінляндії. По-друге, вони їх довше вчать. Вони їх вчать, як мінімум 6 років. По-третє, величезний конкурс на цю професію. У них дуже великі зарплати. І в-четвертих, серйозне навантаження.

У нас, що сталося через те, що зменшувалася весь час кількість учнів,( за 15 років майже вдвічі), а кількість вчителів – тільки на 13%. Тому в нас учителі мають по півставки, по чверть ставки. Система освіти розпорошена на маленькі школи, які деколи мають значення, бо ти не маєш, куди довести цю маленьку дитину. Але в нас сьогодні понад 6 тисяч шкіл мають менше ніж 40 учнів. І дуже часто тримаються за цю школу, хоча і туалет на вулиці, і вчитель викладає одразу декілька предметів. І це робиться лише для того, щоб зберегти місця роботи для тих людей, хто працює в цьому селі.

Освіта.ua
12.01.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Zinger
Для п.Гриневич про механізми заохочування найкращих. А якщо у школі усі педагоги 12 розряду, як Ви визначите найкращих? Чи не здається Вам, що ви зайняті "сізіфою" працею?
для мнвк
Якщо ваша дитина така "розумна" як мама, то аідправляйте її до Кембріджу)))) в гіршому випадку в університет Шевченка...кращий варіант нехай до 18 років протирає штани в школі та про...ирає кошти держави. Якщо ваша дитина не здатна вчитися, то не треба паскудити ПТУ. Розумна дитина в усіх закладах освіти покаже себе з кращої сторони.
Вадим Байдич
Наскільки ж вони відірвані від реалей... Подививсь на біографію Гриневич, ніби й в школі працювала тривалий час на різних посадах
Местный
Учитывая уровень ответственности и осознанности обязанностей в плане воспитания, возложеных на родителей, они так "навпливають", что ай-ай-ай
мнвк
Найбільшою небезпекою є обовязкове навчання після 9-класу у загальноосвітній школі, або в ПТУ. Якщо в районі нема ПТУ потрібно відправити його в інше місто. Я як мати не відправлю свою 15-річну дитину у заклади з сумнівною репутацією, якими є зараз професійно-навчальні заклади. Чи зможе адміністрація ПТУ відповідати за виховання і утримання моєї дитини. Харчування в ПТУ жахливе, проживання в гуртожитках - ще гірше. А контингет? Якщо в класі є учень з проблемами в поведінці та він один і в своєму селі. Йому не дають робити шкоду. А в ПТУ ви зберете таких багато- нові "тітушки". Тепер порахуйте кошти, які витрачатиме держава на утримання гуртожитків, стипендію, харчування в ПТУ. А терміни навчання суттєво збільшаться. Не залишиться коштів на модернізацію бази. Учні мають до 18 років проживати вдома. В старшій школі пройти профільне навчання як і професійного так і загальноосвітнього спрямування. Не може 15-річна дитина знати свій професійний шля.. Нехай в старшій школі вибробує себе в різних...
Peters
Для мнвк: це проблема батьків, чи ваша особисто, а не Міносвіти. Якщо "в класі є учень з проблемами в поведінці та він один і в своєму селі. Йому не дають робити шкоду" - то....бавте його самі. А не я, державним коштом, маю його в 10 класі вчити основам термодинаміки..Яка йому нафіг не треба. І то ще не найбільша біда. Якщо таких в класі ... декілька, навіть не більшість. То вони, (їм скучно), роблять все, щоб і інші нормально не могли вчитися. Про що ми говоримо?
Peters
Для мнвк: короче: не хочеш вчитися - йди працюй і не заважай іншим, тим хто хоче. Ніхто нікому нічого не винен.
Местный
Не все группы в ПТУ одинаковые и не во всех группах контингент состоит из идиотом. Профессию надо правильно подобрать и учись на здоровье.
Коментувати
Олекса Позняк
Гриневичквіт двуголова зміюка мафії. Де прокручуєте гроші за підручники?
Остап
Гриневич со своим комитетом и министр Квит завалили реформу, это факт! В отставку обоих!
Peters
Вплив батьків на школу...Ок. А відповідальність батьків за своє чадо, яке інколи не знає, як з ума зійти), часом не передбачили? Бажано матеріальну відповідальність. Так. Штрафи, а не записи в щоденнику...Не за те, що, "вчиться-не вчиться", а за те, що заважає іншим, включно з вчителем. От тоді може щось і буде. А так... знову безправного вчителя ставлять в ще веселішу позу. Я бачу ви "доопрацюютеся" з цим законом....)
ррр
Для Peters: Я б уточнила: не заважає іншим, а порушує конституційне право однокласників на навчання. Чому у всіх, хто приходить до школи розважатися, праває, а у тих, хто хоче вчитися, прав немає, і вони змушені все терпіти?
Коментувати
Простий вчитель
Гриневич! Читай наші коментарі і будеш ближче до народу, а то "хвилююся, буду відстежувати". Що ти можеш? аж сміх бере...
Оксана Борисівна
Шановна, пані Гриневич! Ваш дохід по декларації за 2014 рік -178 729,00грн., а у мене стаж 22 роки - 30 000 грн. Тож зрозуміло, що ситий голодного не розуміє. Ви з "Народного фронту" вийдіть та прийдіть у звичайну школу, на звичайну зарплату і побачу ваш тоді інтузіазм і побачите вплив батьків,ага! Таку нісенітницю говорите..., а що до американських шкіл, впершу чергу поцікавтеся їх зарплатнею ,ага! Моя учениця навчалася у американській школі і скажу вам, що її рівень математики серед однолітків був найвищий,ага! Непотрібно виставляти простих вчителів неуками,бо можемо пройти з вами ЗНО і тоді буде видно хто на що заслуговує,ага! І ще- ваші виступи на телебаченні чи на конференціях -не вражають , а ба навіть трохи соромно, найміть собі репетитора з ораторства, або ж підучіться у простих вчителів,ага!
учитель
тільки вплив? а відповідальності- нуль?
Ніна
Чому реформа школи не узгоджується з учителями?
Коля
2300 - це ставка вчителя вищої категорії. Молодий спеціаліст отримує набагато менше без доплати за стаж. Напевноо Г невич не знає всього про вчительські зарплати.
Любов
"Зараз середня заробітна плата 2300. + 25% отримувати ті, хто отримає сертифікат". - 2875 грн отличная мотивация! А хто це зможе зробити? Ті, хто має належне знання й рівень кваліфікації. На превеликий жаль, очікувати цього від молодого вчителя, який має ці 2300, дуже складно. Як правило, це будуть учителі з більшим досвідом, тобто в них зарплата вже вище. Зараз біля 3000. От себя: 3000 + 25% = 3750 грн - это зарплата с которой нужно оплатить коммунальные расходы, проезд в общественном транспорте, и если что-то останется - на еду; и дальше по тексту: "Але це все рівно не та заробітна плата, як у поліцейських. Зрозумійте, тут різний підхід..." Как говорил Зеленский: "Политики - обалденные математики, которые знают только, как отнимать, делить и приумножать свое"
Николай Заремский
До тих пір поки учні і їхні батьки не зрозуміють, що знання отримані в школі їм потрібні, а не "так хоче вчитель" ніякого прориву в освіті не буде. Неможе послуга бути обов"язковою.
Великий Бах
Яким чином батьки будуть впливати на школу? Якщо вказуватимуть вчителеві як навчати і виховувати учнів, то нічого хорошого з цього не вийде. Якщо ж співпрацюватимуть - то інша справа...
Олекса Позняк
Ще предмет може і пішов би здавати а педагогіку-психологію марна справа, там і спеціалісти не можуть розібратись у кожного своя теорія.Прийде тільки після вузу і здасть цю дурню по свіжій памяті і що?Будуть молодому більше платить? То старий буде горіти на роботі?
Про батьків
У кінці семестру один батько спохватився, що у його дитини може й не бути медалі. Прийшов до школи. Я спробувала показати оцінки і розказати, що ж треба довчити. Його перші слова: «Ви мені нічого не показуйте»…Виходячи з наших давніх «традицій», вплив батьків на школу, (тобто на вчителів), буде посилюватись через директора…
zлюка
Вплив батьків... Конечно, кто платит, тот и заказывает музыку, а учитель лишь обслуживающий персонал.
вчитель
А закон не передбачатиме, часом, вплив на таку категорію, як безвідповідальні учні та їх безвідповідальні батьки
Олекса Позняк
Для вчитель: батьки це виборці, їх ніхто не зачепить, а учителі неорганізоване стадо
учитель
Як добре було декілька років працювати у школі при відміні медалей. Мікроклімат між батьками і вчителями, дітьми і вчителями, вчителями і адміністрацією школи був набагато сприятливішим ніж він є тепер. І зрозуміло чому. Зараз вчитель під пресом з усіх сторін. Тому медалі потрібно відмінити раз і назавжди. Це є джерело корупції.
учитель
Важливою частиною в освіті є адміністрація школи. На сьогодні вона повністю підзвітна управлінням та відділам освіти. А це не завждии є позитивом. Багато недолугих вказівок з гори директор змушений виконувати. Не виконаєш ти - виконають їх інші. А тому директора повинні обирати батьки із мікрорайону, яку обслуговує школа. Тоді адміністрація буде оглядатися не на управління, а на тих же батьків. Термін служби на керівній посаді має бути 2 рази по 5 років.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!