Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти На які зміни слід чекати українській школі й коли
На які зміни слід чекати українській школі й коли

У МОН відклали дату переходу на 12-річну школу до 2018 року, оскільки досі не ухвалили закон про освіту

На які зміни слід чекати українській школі й коли

У Міністерстві освіти і науки відклали дату переходу на 12-річний навчальний план до 2018 року, бо досі не ухвалили новий закон про освіту. Першочергово планується реформувати початкову та старшу школи, пише Deutsche Welle.

Реформа середньої та дошкільної освіти належить до ключових завдань українського урядув 2016-му році. Принаймні так стверджує прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Щоправда відповідний законопроект, над яким працювала велика кількість експертів і працівників освіти і який уже двічі передавали до Верховної Ради, досі навіть не зареєстрували в парламенті.

У міністерстві освіти і науки України минулого літа обіцяли фундаментальні зміни вже з 2017-го - перехід на 12-річне навчання та поділ на початкову, середню й старшу школи. Тепер обережно говорять про 2018-й рік. Як пояснюють експерти, законотворчий процес затягнувся, оскільки його учасники намагаються знайти компроміс, який би задовольнив і вчителів, і керівників вищих навчальних закладів 1-2 рівня акредитації, яких зачепить реформа старшої школи.

Початкова школа

Дискусії ведуться на всіх ланках - від початкової школи до старшої. Наприклад, ідея зробити навчання в початковій школі не стільки через предмети, як через розгляд тем та ігри викликала спротив у вчителів мистецтва - ті навіть зареєстрували на сайті президента петицію з вимогою не скасовувати уроки музики та малювання. Ці дисципліни відсутні в проекті концепції реформи початкової школи.

Реформа, яку готує МОН, не скасовує мистецтво, а лише інтегрує його з іншими предметами, запевняє заступник міністра освіти Павло Хобзей.

"Сьогоднішня початкова школа дуже часто нагадує швидше гімназію: діти за партами сидять обличчям до дошки, атмосфера залишилася авторитарною. Нам би хотілося, щоб це було інтерговане навчання, яке б стимулювало розвиток дітей, розвиток зацікавлень", - пояснив у розмові з DW заступник міністра. Він - проти оцінювання дітей у перших класах і проти предметів. "Щоб уява про світ сформувалась через гру, діяльність," - каже Хобзей.

Вчителі ж мистецтва в такій інтеграції вбачають загрозу. "Діти не будуть на українській мові чи математиці малювати фарбами, все зведеться до заштриховування фігур у зошитах, замість того, щоб поринути у мистецтво, - застерігає вчителька образотворчого мистецтва Наталія Прокопів, - А музику замінять фізкульт-хвилинкою. Ми втратимо культуру в початкові ланці. До них має прийти художник з мольбертом, музикант, який грає на фортепіано."

Розвантаження

Чимало дискусій точиться й навколо реформування середньої та старшої школи. Одна з головних – розвантажити школярів.

"Ми на стільки перевантажили програму, ми нічого не вийняли, лише додавали, і в результаті дуже багато речей мають репродуктивний характер, налаштований на запам’ятовування. А це не те, що потрібно сьогодні освіченій людині," - розповідає Ірина Чернілевська, директор гімназії у Києві.

Новий закон має зменшити кількість предметів, дисципліни укрупнять, щоб не дублювати інформацію. Окрім того, більше автономії мають дати вчителю, пояснюють експерти, які працювали над законом. "Навчальні програми наблизять до європейських зразків, коли є очікувані результати, немає погодинно розписаного розкладу, що і коли вчитель повинен викладати," - розповідає експерт аналітичного центру CEDOS Ірина Когут.

Старша школа

Старша школа - це ланка, де очікується найбільше змін. Тут планують зробити чітку та реальну спеціалізацію, а не натяк на неї, як було у 2000-х, розповідає Когут.

"Тоді в кожній школі нібито мала бути профільна освіта, але переважно це був загальний профіль, або тільки два, тобто фактично без вибору. Тепер планується відділити старшу школу, дуже часто просторово, подекуди в окремі заклади," - пояснює Ірина Когут.

Пропонується, щоб після закінчення 9 класу діти складали зовнішнє незалежне оцінювання та, залежно від побажання і результатів ЗНО, мали можливість вступити в старші профільні школи за двома напрямками - загальноосвітнім чи професійним. Загальноосвітній - це фактично підготовка до університету в багатопрофільному академічному ліцеї. Професійний - навчання у профліцеях та коледжах, де діти отримували б робітничу професійну кваліфікацію чи кваліфікацію молодших спеціалістів.

Прозоріший контроль

Усунути бюрократію зі шкіл планують новим підходом до атестації вчителів та управління навчальними закладами. Повноваження місцевих органів освіти хочуть значно звузити, а школам дати більше фінансової та адміністративної автономії. Водночас є ідея запровадити громадський контроль: планують ввести конкурсне обрання директорів шкіл, дати більше повноважень педагогічним та батьківським радам.

Вчителям мають дати можливість обирати, де підвищувати кваліфікацію, таким чином зруйнувати монополію інститутів післядипломної педагогічної освіти, розповідає Ірина Когут. А от ідея сертифікації вчителів не знайшла повної підтримки.

"Задум був, щоб з одного боку знайти більш-менш безболісний для бюджету спосіб підняти вчителям зарплату, з іншого - зробити контроль знань самих вчителів, щоб відсіяти відверто некваліфіковані кадри. Тобто пропонувалося ввести об’єктивну складову оцінювання у те, що раніше називалося атестацією. Раніше це відбувалося через відвідування директором, колегами уроків - тобто явно конфлікт інтересів," - пояснює Ірина Когут.

Поки що зійшлися на компромісі - традиційну атестацію залишать, а сертифікація буде добровільною і даватиме можливість отримати підвищення зарплати.

Коли чекати змін

Якщо парламент ухвалить закон про освіту навесні, у МОН обіцяють, що уже з 2018 запрацює реформа початкової та старшої школи. Реформу середньої школи обіцяють запустити до 2020 року.

Освіта.ua
11.01.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
реалістка
Я обома руками за атестацію педагогів та реформи в освіті. Правда, з маленьким уточненням: справедливо буде, якщо чиновники МОНу раз на п’ять років та перед підвищенням теж проходитимуть курси підвищення кваліфкації. Щоправда, не в кабінетах, а по кілька тижнів у школі, і не в столичному ліцеї чи гімназії. Оптимальний варіант - школа в невеликому містечку чи у віддаленому селі. Чи ще краще - почергово то там, то там, іноді змінюючи на школу, де навчаються представники національних меншин (щоб урахувати і їх потреби) та заклад для неповнолітніх правопорушників.
Л
Для Маргарити: якби "ваші діти" на уроках не бавилися телефонами,планшетами, записували д/з у щоденники ,не списували з ГДЗ (та ще не знають за яким підручником і переписують не ті домашні), а слухали пояснення учителів, тоді б Ви не витрачалися на репетиторів. А так то у "лялі" голова "болить", то без настрою , то день народження усіх родичів і через таку "поважну причину" до школи не піду,то читати й писати не можуть у 9-10 класі тощо !!! А більшість батьків це підтримує і в 9 класі вимагає, щоб їхнім "чадам" учитель особисто записував д/з у щоденники. Давайте звинувачуйте учителів, ату його, ату... СОРОМ ТАКИМ БАТЬКАМ!!! ПРОЙДІТЬ ПСИХОЛОГІЧНУ ЕКСПЕРТИЗУ!
Олена
Для МАРГАРИТИ : Для того ,щоб школа давала знання потрібно:Щоб ваша дитина хотіла взяти ці знання.Є такий образний вислів "Можна привести коня до води ,але примусити пити не можна" Так і в навчанні хоч 10 професорів поставте над дитиною, але якщо в дитини не має мотивації ,діла не буде.І якщо ви думаєте ,що вчитель ,який здасть ЗНО на 200 баілв - Це ВИСОКОКВАЛІФІКОВАНИЙ вчитель і зможе дати знання то ВИ ПОМИЛЯЄТЕСЯ! Це дуже примітивно.
inchichok
Дають, як ви кажете, соціальну допомогу, все інше - потрібно здобувати копіткою працею. Поки свідомість учнів і батьків буде заточена під ШКОЛА ДАЄ-Я отримую, толку не буде! Тільки копітка праця нас врятує
Коментувати
Маргарита
для того щоб наша школа давала міцні і глибокі знання для наших дітей,то потрібно щоб не тільки випускники але всі вчителі предметники здавали зовнійшє оцінювання.А не так як пропонується щоб ті вчителі які набрали 200 балів отримували доплату.чому мою дитину повинен навчати низькокваліфівований вчитель і отримувати ще й за це зарплату?А ми батьки змушені після такого навчання наймати репетиторів.І не раз в 5 років це робити,а кожен рік.Не збирати вчителів на семінари на пусті балачки а давати на кожному семінарі завдання по зовнішньому.Впевнена що це і підтягне вчителя і відсіються ті вчителі які не можуть працювати в нових умовах і вимогах часу.І крім того вввести запитання по методиці викладання.по психології та педагогіці.І щоб не ставили плюс чи мінус а розгорнуту відповідь,тому що багато педагогів не знають багато педтермінів
Леонідович
Для Маргарита: "відсіються ті вчителі які не можуть працювати в нових умовах". Навіть без ЗНО кращі вчителі відсіюються. Якщо умови будуть пристойні тоді доцільне буде таке ЗНО для вчителів. Інакше відсіються і гірші (за результатами ЗНО) і кращі (хто здасть ЗНО на 200 задумається, чи достойний він зарплати 2000 грн., чи якоїсь іншої).
inchichok
Дають, як ви кажете, соціальну допомогу, все інше - потрібно здобувати копіткою працею. Поки свідомість учнів і батьків буде заточена під ШКОЛА ДАЄ-Я отримую, толку не буде! Тільки копітка праця нас врятує
Коментувати
Мрія
Панове, ну що Ви таке говорите. Наша освіта дійсно потребує змін. У тому стані в якому вона перебуває зараз - це жахіття. Програми не відповідають віковим особливостям дітей, підручників не вистачає, матеріально-технічне забезпечення на нулю. Я вже не говорю про зовнішній та внутрішній стан будівель. І це тут наші діти здобувають освіту. Та ми знущаємося над нашим майбутнім. Зміни потрібні! Але їх мають напрацювати не теоретики, а практики. Ті , хто живе цим життям, бачить його із середини. Це вчителі, викладачі, директори шкіл, батьки, учнівська громада, студенти.Щоб не було так як одного разу перебуваючи на курсах одна з моїх колег, яка працює в МОНУ ( її вік становив на той час 26 років) у графі спеціальність за дипломом написала - кандидат педагогічних наук. Тож горе тоді нам усім. Якщо кандидати наук пишуть це за спеціальність. Тож зміни потрібні і їх не треба боятися.
Не оптиміст
Люди! Про що ви говорите! Невже ви не розумієте для чого всі ці реформи і нововведення. Нашій державі не потрібні розумні люди, бо дурнями легше керувати. Оптимізація шкіл теж саме, що оптимізація лікувальних закладів, яка залишила селян без медичної допомоги, щоб швидше виздихали, вибачте, бо в село навіть автобус не ходить. Навіщо там школа? Кваліфіковані працівники не потрібні, бо їх ніде працевлаштовувати , та й чи потрібно, бо Україна стала справжнім сировинним придатком світового бізнесу. Потрібна лише територія без населення.За 25 років темпи зменшення кількості українців не задовольняють, от і організували війну (АТО) і знищують, навіть не жінок, а чоловіків, тих які мали б народжувати дітей, садити сад... Руйнація освіти - закономірний процес. Вища освіта давала нашим дітям хоч якусь можливість знайти достойну роботу, бо влаштуватися на роботу після ПТУ - це утопія. Немає освіти - немає роботи. Розумію - не всі мене підтримають, але скажіть самі собі правду
я
поки ми,шановні колеги ,ведемо дискусію про реформи в освіті ,УКРДИДАК.відмиває гроші ,цинічно і безсовісно грабує школи
fktrcfylhf
Для того учителя(я знаю такого),который не в полной мере освоил свой предмет,но при этом у неё высшая категория,бесполезно что-либо менять...
iamteacher
Давайте попробуем для начала избавиться от методических центров - этих пиявок на теле школы. Помнится, министр обещал это сделать еще в начале своего правления.
Zinger
Для iamteacher: У нас методисты уже спаковали чемоданы!
Коментувати
Назарова Т.
Я считаю, что и ЗНО в 9 классе дети должны сдавать по " Истории и культуре Украины" Они не знают культуру своего народа вообще. А почему? Да потому , что искусства в наших программах "убирают, соединяют,выкидывают"как совершенно ненужную часть воспитания личности. А потом говорят о национально- патриотическом воспитании? Ещё Древние греки уделяли особое внимание каким предметам, уважаемій зам . министра? Да математике, всем видам искусства и физическому совершенствованию. Зачем же " изобретать велосипед" и экспериментировать на детях да и на будущем государства.
Назарова Т.
Ни в коем случае нельзя отменять уроки изобразительного и музыкального искусств в начальной школе! Это уроки. на которых действительно дети постигают мир через игру, искусства. Нужно экономить средства- уберите третью физкультуру. Она совершенно не нужна. В европейском образовании искусству уделяется огромное значение, между прочим. Эти уроки- глоток воздуха для наших деток, радость и познание объединены в них. Вы говорите сейчас о национально- патриотическом воспитании? Никакие слова на протяжении урока не заменят в этом воспитании одну- две украинские народные песни, танец, украинский орнамент, нарисованный ребёнком. Одумайтесь!
для Zinger
Кто-то что-то желает? Неужели?Кто-то там хочет ощасливить учителя? Ой,не смешите мои подковы.Пока бестолковый учитель САМ не осознает,что только ОН способен ЗАСТАВИТЬ руководство БОЯТЬСЯ его выступлений, до тех пор руководство будет ЕЗДИТЬ на учителе.Кто-то желает "создать школу будущего"? То же самое-не смешите.Школа будущего это ШКОЛА СЕГОДНЯ.Тот,кто этого НЕ осознаёт-маленький ребёнок,не понимающий ЧТо он творит.Лишь тот,кто ЗНАЕТ, ЧТО он имеет и ЧТО он МОЖЕТ с иимеющимся ДЕЛАТЬ, ЗНАЯ примерный конечный РЕЗУЛЬТАТ(а не теение процесса),лишь тот,кто ЗНАЕТ,к чему способно привести то,либо иное ДЕЙСТВИЕ,лишь тот ИЗМЕНИТ,если соберёт возле себя таких же... Пока у нас сработали лишь комсомольские функционеры от компартии большевиков. Вот где головы РАБОТАЛИ.Нет, срабботали и те,кому МЕШАЛА развитая страна.МЕШАЛА.РАЗВИТАЯ. Те,кому нужен ыл территориально-сырьевой придаток в компании радующихся рабов.
Zinger
Для:И плакать и смеяться! Мы хотим рыбку поймать и ноги не намочить. Хотим провести реформы, но при этом не потратиться. Хотим ощастливить учителя. не нарушая устоявшиеся догмы. Хотим создать школу будущего, но не можем оторваться от прошлого. Так и живем, идя своим, никому не ведомым путем, наполненные чувством превосходства и самодовольства!
для ***
по поводу иронии. КТО сказал ;-)?00) (как говорит мой ребьёнок: "Есть два варианта- либо плакать,либо смеяться. Лучше смеяться")
но таки
сократят----------------------------------------------------------------------------------------
спочатку мама
http://maiden.com.ua/index.php/2012/11/21/8-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D1%81%D0%BE%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D1%80%D0%B0%D0%B1%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0/
Петро Мороз
«Щоправда відповідний законопроект, над яким працювала велика кількість експертів і працівників освіти і який уже двічі передавали до Верховної Ради, досі навіть не зареєстрували в парламенті» - це неправда. Проект Закону про освіту зареєстрований у Верховній Раді України 19.11.2015 за № 3491 (комітет з питань освіти і науки). Він навіть для дилетанта виглядає не професійно підготовленим. Висновок Головного науково-експертного управління 25.11.2015 цілком справедливий. Виникає думка, що МОН у його теперішньому складі не може здійснювати реформи, воно до цього не готове.
Zinger
Для Петро Мороз: Той МОН вже так забембали, що вони вже не знають який Законопроект написати! Чи не так?
Коментувати
сільський директор
Якщо перші 2 роки дітей не оцінювати - нехай будуть у садочку і граються там досхочу, бо школа - це важка повсякденна праця. І умови там для них створені, на відміну від наших шкіл. Музику і малювання діти люблять найбільше, не говорячи про фізичну культуру. Предметів у середній та старшій школах дійсно багато і повторюються вони у різних програмах (основи здоров*я, художня культура). Розгрузити програми з основ наук - мови і математики, геометрії - мабуть, варто, наблизивши їх до ЖИТТЯ. Забрати зі старшої школи профілі, залишити право вибору за дитиною предметів, необхідних для продовження навчання у вузі. І залишити дорослих, але все-таки дітей біля батьків у такий складний 15-17-річний вік
мысль интересная
Для сільський директор: но ... в старшую школу всем НЕ следует идти
сільський директор
Для мысль интересная: Повністю погоджуюся. Більше того- не всім потрібна середня ОБОВ*ЯЗКОВА освіта.
Zinger
Для мысль интересная. Конечно Вы правы. Ну что это мы сделали панацею со старшей школы. Сколько ребят не нуждаются в полном среднем образовании. Они не собираются никуда поступать(40%), им больше нравится физический труд или вообще никакой, а мы их тянем насильно, точнее протягиваем ради красивой статистики. Понятно почему это делалось в советское время( коммунистическая пропаганда), но зачем это продолжать сейчас? Разве только из меркантильных интересов, сохраняя уроки для учителей.
Коментувати
«Замечательная реформа»
Рисование на уроках математики, музыка на физкультуре, - получаются интегрированные уроки! А как зарплату делить будут?
Учителей физкультуры,
Для «Замечательная реформа»: рисования,музыки СОКРАТЯТ
***
Вы не поняли иронии
Коментувати
Компромисс от Хобзея
Аттестацию оставили ради традиции, а для тех, кто хочет зарплату повыше – бегом на сертификацию!
в ЭТОЙ стране Вы в это верите
Для Компромисс от Хобзея: завиду БЕЛОЙ завистью. Хотелось бы и мне верить. Но...НЕ верю
***
Вы не поняли иронии
Коментувати
Тарас Ткачук
"А от ідея сертифікації вчителів не знайшла повної підтримки."??? ЗВИЧАЙНО, що така ідея не матиме ПОВНОЇ підтримки!!! А як же ми збираємося ПІДТРИМАТИ високопрофесійних кадрів? Через АТЕСТАЦІЮ??? Панове, ми потратили ДВА роки на дискусії, щоб увести ПРОЗОРІ правила гри під час атестації, а тут, виявляється, НЕМАЄ ПІДТРИМКИ??? І як на це реагувати?
сперва показать
Для Тарас Ткачук: людям, что о них ДУМАЮТ, равно как думают и о детях.На сегодня у нас думают лишь о баблоДАЮЩИХ В КАРМАНЫ.
Олекса Позняк
Для Тарас Ткачук: якби прибрали районовську атестацію а залишили лише сертифікацію то можна було вважати це хоч поганими але реформами
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!