Osvita.ua Середня освіта Реформа середньої освіти Тривожність свободи, або знову про реформи в освіті
Тривожність свободи, або знову про реформи в освіті

Лілія Гриневич, голова Комітету ВР з питань освіти і науки про освітню реформу

Тривожність свободи, або знову про реформи в освіті

Невідступною тінню свободи є тривога. Минулого року країна зробила свій вибір і рушила шляхом нових викликів і випробувань. Повільно, але невпинно, змінюється все. Змінюються й очікування та вимоги до сфери освіти і науки. 

Природно, в суспільстві є певні відчуття невизначеності. 

Чи все робимо правильно? Чи витримаємо спротив минулого? Чи в нас вийде?

Джерелом тривожності насамперед є невизначеність. Надто важко визрівають стратегічні рішення. Ми ніяк не можемо вирватися зі стереотипів старого мислення. 

Наприклад, боїмося закласти нові підходи в новому базовому законі "Про освіту". 

Чиновникам важко зрозуміти, як можна дати частину державних грошей – батькам, які хочуть і здатні самі займатися освітою своїх дітей. Керівникам закладів не подобається надання батькам і громадськості реальних важелів впливу на прийняття рішень в освіті. А батьки хвилюються, чи пропонована дванадцятирічка додасть їхнім дітям, окрім додаткового року, справді нові, потрібні в житті компетентності. 

Невпевненості додають поточні фінансова криза, корупційний опір, безпрецедентна масштабність змін і складність викликів. 

Рецепт один – не боятися визнавати проблеми і вирішувати їх "в міру надходження"; діяти, незважаючи ні на що, здобувати локальні перемоги; внести стратегічну ясність і визначитися, куди ми йдемо. 

Зняти невідкладні проблеми

Маємо вирішити кілька назрілих проблеми, які перешкоджають руху вперед. 

Зокрема, створилася реальна загроза втратити зовнішнє незалежне оцінювання, яке реально забезпечує справедливий доступ до вищої освіти. 

До цього часу немає результатів розслідування проти посадових осіб Українського центру оцінювання якості освіти. Сервери з базами даних та банком тестових завдань вилучено. Цінні унікальні кадри втрачаємо. Матеріально-технічна база центру не оновлювалася з 2008 року і давно вичерпала свій ресурс. Підготовка до ЗНО 2016 року вже давно повинна розпочатися, а роботу Центру паралізовано. 

Потрібно негайно шукати вихід з цієї ситуації, бо наступного року ЗНО на належному рівні може не відбутися. 

Інше гостре питання – здійснення в повному обсязі всіх виплат для освітян, гарантованих законодавством. Сподіваюся, списання частини зовнішнього боргу позитивно вплине на бюджет освіти наступного року. 

Наступне завдання – не втратити дітей, які живуть на тимчасово окупованих територіях. Маємо дати їм можливість отримувати українську освіту. Виходом може бути створення національної платформи дистанційного навчання. 

Діяти, незважаючи ні на що

Тривожність не має нам завадити рухатися до поставлених завдань – послідовно, інколи малими кроками.

Резонанс у суспільстві викликала ініціатива щодо збільшення кількості годин, відведених для вивчення іноземної мови. Переконана, це один з перших позитивних кроків. Він повинен супроводжуватися відповідною підготовкою і підвищенням кваліфікації вчителів іноземних мов, зростанням доплат для них, осучасненням підручників, залученням носіїв мови. 

Занепокоєння в громадах викликає оптимізація мережі шкільних закладів. Нам потрібна оптимізація не стільки заради економії коштів, скільки в інтересах дитини. Малокомплектна школа чисельністю до 10-15 учнів не може запропонувати якісну освіту для учня основної та старшої школи. Натомість молодші школярі мають вчитися якнайближче до дому. 

Початкові школи треба зберегти в усіх населених пунктах, де є діти відповідного віку. На недавньому засіданні кабміну, присвяченому підготовці до навчального року, цей підхід було прийнято. Доброю новиною є те, що незважаючи на війну, 1 вересня в Україні розпочнуть роботу 7 нових шкіл.

Оптимізація матиме позитивні наслідки для дитини, тільки якщо вона потрапить у кращі умови навчання, ніж в неї були попередньо, і буде мати гарантований безперешкодний доїзд до своєї нової школи. У державному бюджеті на цей рік передбачено 42 мільйони гривень на закупівлю шкільних автобусів. На жаль, цього не достатньо. Це лише початок. Потрібно, щоб доклалися місцеві бюджети.

Була загроза, що підручники можуть стати платними, та зараз питання вже зняте. Підручники залишаться безкоштовними для кожної родини. Половину коштів передбачено з держбюджету, зокрема за рахунок скорочення депутатських зарплат і пільг. А другу половину видатків на підручники мають надати місцеві бюджети. Зроблені перші кроки зі знищення корупції в сфері закупівлі підручників. Проте нам далі треба працювати над їх якістю та механізмами їх відбору. 

В умовах децентралізації відповідальність за освіту повністю покладається на органи місцевого самоврядування. Внаслідок бюджетної реформи доходи місцевих громад вже зросли в середньому на 40%. Дуже важливо, щоб депутати місцевих рад правильно розпорядилися цими коштами. 

Визначитися, куди йдемо

Розпочинається новий політичний сезон. Для освіти і науки він вирішальний. Верховна Рада розглядатиме закони, які визначать перспективи держави на десятиріччя вперед: "Про наукову і науково-технічну діяльність", базовий закон "Про освіту", "Про професійну освіту". 

Тривають дискусії щодо рамкового закону "Про освіту". Яким має бути цей документ? Нагадаю кілька позицій, які, на мою думку, є принциповими. 

Базовий закон про освіту має не описувати наявну ситуацію, пропонуючи косметичні зміни – а має відображати стратегічне бачення, яке допоможе Україні та українцям обійняти належне місце в світі. Так, як свого часу модернізована система освіти допомогла фінам перетворитися із бідної сировинної європейської провінції на світового лідера інновацій.

Головною метою освітньої реформи має стати підвищення якості освіти всього українського суспільства, а не лише окремих привілейованих груп. Система освіти має слугувати соціальним ліфтом для кожного громадянина – незалежно від місця проживання, соціального походження, матеріального достатку та стану здоров'я. 

Повинна бути створена система наскрізного виховання через зміст освіти та діяльність дітей для формування їх як відповідальних патріотичних громадян, здатних критично мислити та ставитися з повагою до гідності кожної людини. 

Головними провідниками освітньої реформи є, передусім, самі освітяни. Успішність реформи залежить від готовності вчителів та викладачів до такої ролі. 

Тому питання соціального статусу педагога та його рівня кваліфікації – чи не ключове питання реформи. Новий закон "Про освіту" має передбачити зростання зарплати та кар'єрне просування для освітян за принципом: чим вищі рівень кваліфікації та результативність праці – тим вища оплата праці. 

Закон "Про освіту" повинен забезпечити умови свободи вибору між різними формами отримання освіти дитиною. Це запит суспільства, який щоразу гучніше озвучують вголос батьки, вчителі, роботодавці. 

Цей закон має гарантувати справжнє оновлення змісту освіти. 

Школа зобов'язана не лише транслювати знання, а вчити вчитися – як шукати та критично аналізувати інформацію, здобувати знання, як ними скористатися для вирішення життєвих проблем. 

Наші випускники повинні отримувати компетентності, які отримують їхні однолітки в провідних країнах Європи і світу і дозволять їм створювати в Україні інноваційну економіку та розвивати суспільство. Однією з таких компетентностей, наприклад, є знання іноземних мов, принаймні однієї європейської мови на рівні B1 або В2 (незалежного користувача). Такий сертифікат повинен видаватися випускникові разом із атестатом зрілості.

Закон "Про освіту" має створити умови для навчання впродовж життя. Кожна людина повинна мати можливість не здобути освіту як даність раз і назавжди, а постійно підвищувати кваліфікацію, змінювати кваліфікацію, зберігати конкурентоспроможність на динамічному ринку праці. 

Докорінно слід змінити систему фінансування. Маємо передбачити можливість надавати кожній українській дитині певну суму коштів для здобуття освіти незалежно від того, де вона її буде здобувати – в комунальній, приватній школі чи в родині. Таким чином, ми створимо можливості реалізувати право батьків на сімейну освіту. Такий попит в суспільстві вже сформовано, батьки готові боротися за своє право самостійно давати освіту своїй дитині.

В Україні, як і у всьому світі, щорічно зростає кількість дітей з особливими потребами. Відповідно до Конвенції ООН "Про права людей з інвалідністю" обов'язком держави є реалізувати інклюзивну модель освіти за місцем проживання. 

Необхідно суттєво розширити доступність навчальних закладів для таких особливих дітей і дати їм можливість брати участь у навчанні разом з усіма, таким чином інтегруючи їх у суспільство. До цього часу більшість таких дітей навчається ізольовано в спеціальних школах-інтернатах або вдома. Важливо, щоб сім'я з особливою дитиною мала змогу зробити вибір, де навчати дитину, і саме туди були спрямовані державою кошти. 

Система управління освітою залишається архаїчною, і новий закон це має змінити. Європейській Україні потрібна європейська система державно-громадського управління. Маємо дати батькам та активній громадськості реальні важелі впливу на розвиток навчальних закладів, на можливість долучитися до оцінки праці навчального закладу, забезпечити прозорість у фінансах.

При децентралізації управління в сфері освіти контроль за результатами навчання має бути централізований. Новий закон повинен передбачити розвиток системи ЗНО і системи оцінки діяльності освітніх закладів та органів, які їх забезпечують, щоб держава могла гарантувати дотримання освітнього стандарту для кожної дитини.

Свобода як відповідальність

Влада і суспільство мають визнати освіту справжнім пріоритетом. У справжню реформу освіти треба інвестувати – кошти, інтелект, зусилля. 

До реалізації освітньої реформи, яка стосується чи не кожної української родини, мають бути залучені всі. Реформа не є справою тільки освітян, влади, а проектом оновленого суспільства. 

Тривожність і невпевненість зникнуть, якщо ми візьмемо всю повноту відповідальності за випрацювані спільно рішення.

Лілія Гриневич, Українська Правда. Життя

life.pravda.com.ua
01.09.2015

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
для Ni
Tak"Маємо дати батькам та активній громадськості реальні важелі впливу на розвиток навчальних закладів, на можливість долучитися до оцінки праці навчального закладу, забезпечити прозорість у фінансах"-це ХТО ж МАЄ дати?Ми? "Ми-"це ХТО?"Активна громадсткість"-це та,яка вважає бали для своєї дитини надто низькими і ВИМАГАЄвід дирекції наказати вчителя,що "не навчив"?Інших-навчив,аЦЮ дитину-ні.Чи можливо дитинча байдики било,а батьки ж вважають дитятко непризнаним генієм і ВИМАГАЮТЬ.ЦЕ також активна громадсткість.І вона також прагне важилів впливу.Ви про це думав(ла)?"Забезпечити прозорість у фінансах"-питання законодаства. А отже МИ того дати НЕ можемо."Долучитись у оцінці навчального закладу"-повертаємось до активної громадсткості у вигляді "комсомольских активістів" нового формату,непрацюючих мамочок,яким немає куди прикласти власну енергію,окрім піару власних геніальних дітей,які ВИМАГАТИМУТЬвизнання геніальності маленької дитини,яка нічим того не...
продовження
Для Ni: не заслужила.Розумові та аналітичні здібності таких мамаш можуть бути на висоті,а можуть і ні. А от фінансові можливості-навіть більше,аніж на висоті. От і уявіть собі,до чого Ваше прагнення здатне привести.І приведе.Років на 20.Там далі все рухатиметься в інший бік.Але ці 20 років пройдуть під егідою піара мажорських дітей та залежності вчителів та адміністрації від подібного роду громадськості. Подумайте над цим
Ni
Для для Ni: Как найти совестливую Людину? Невозможно.- где есть неравенство внутри группы. Учительская структура самая рабская, мелочная, крохоборническая, лживая, ...Ее ничто и никто не спасет. Маленькая з/п может очистить ее от БИЗНЕСМЕНШ и никаких проверок не нужно будет.
ЗАЧЕМ находить совестливую Людину?
Для Ni: маленькая зарплату УЖЕ привела к развитию КОРРУПЦИИ в образовании.К воспитанию людей, спокойно относящихся к коррупции. Это закономерность. Мне жаль, что мало кто видит о том, что зарплатаУЧИТЕЛЯ должна быть в разы больше зарплат полицейских.Мы же идём в ПОЛИЦЕЙСКОЕ государство. Я тут поспорила на 5 лет. Пройдёт 5 лет-увидим.Если где в инете встретимся).
Коментувати
для Ой, ей по поводу  Советуйте хоть что-то
Люди ЗА советы по мИру ездят, а я пОмиру. Так что с какого перепою Я напрягать пальцы стану? Достаточно того, что написано.
о свободе выбора и ОШИБКАХ пани Гриневич, а так же проколах тех,кто пишет закон
Черновол ошибся, создав партию, члены которой искали в партийной работе финансовое обеспечение. Ну ошибся и ошибся. Костенко и не помню кто "создали" ДВЕ партии. О второй мало что слышно. Но Костенко никак не сумел оторваться от собственного комсомольского прошлого (ну да, комсомольцы - первые националисты. Смех полный) и от своего коммунистического наставника Плюща, учившего своих подчинённых:"Я вам устрою украинский язык. Никакого украинского...". Именно ЭТО отвернуло людей, собственными ушами слушавший ещё неизменившегося Плюща в советском союзе, от Костенко с его новой "партией". КТо там сегодня "создаёт" новый партийный проЭкт? Коломойский партию Укроп???Идём туда, где больше платят. Вот так и живём в заднице, позволяя ошибающимся ЖРАТЬ за НАШИ деньги. НУ да-пусть учатся, пока мы умирать будем. Народу много, прокормят.Вот и следует думать законотворцам о том,какой РЕЗУЛЬТАТ принесёт ИХ закон лет так через20,если работать будет.Способны ли они на такое??? Да, вопрос
Ой, ей
Для о свободе выбора и ОШИБКАХ пани Гриневич, а так же проколах тех,кто пишет закон: ТАК, что предлагаете сами? Советуйте хоть что-то, если способны
Коментувати
Информатик для tug
2. ЦЕНА ошибок политика - ПОТЕРЯННОЕ ПОКОЛЕНИЕ
Информатик для tug
"если человек ошибается", но этот человек ПОЛИТИК. 1 - за ошибки ОТВЕЧАТЬ надо
В
Випускники загальноосвітніх шкіл, гімназій, ліцеїв показують кращі результати ЗНО у порівняні з іншими навчальними закладами, а тому наданням повної загальної середньої освіти повинна займатися система загальноосвітніх навчальних закладів. Основне завдання ж реформи - підвищення якості освіти. Решта навчальних закладів мають займатися суто професійною підготовкою молоді. До того ж якщо проаналізувати чого вартує для держави здобуття повної загальної середньої через систему ПТНЗ, технікумів, коледжів та ін. то напрошується висновок про раціональне використання освітянського бюджету для забезпечення 12-річної школи.
tug
Для В: Розумно!! Сам проанализировал аттестаты за 9 класс и реальные оценки при вступительных - разница в - 4 балла. КОму надо такой контингент тянуть забесплатно до 11-12 класса? и рабочие профессии не требуют знания мировой литературы, а вот слесари нужны! Статью с результатами исследования постараюсь поместить до 20.09.
Ой, ей
Для tug: Не тратьте время напрасно, ЗНО все показало. Директора школ обманывают родителей, людей страны, МОН липовыми результатами школы. Просто врут. ЗНО-ДПА по предметам проходит в школах? Директора общаются и помогают один одному в "успехах" экзаменов. Стоит подумать о местах проведения ЗНО-ДПА на нейтральной территории, комиссий из не педагогов, такие люди не подскажут на экзамене, мошенничать не научены профессионально.
УМНИЧЕЧКА
Для Ой, ей: Вот и советов НЕ потребовалось. Молодечик. Сам(а) допетрал(а). Вот и дальше в таком же духе. Работайте, ребятки, работайте.Самостоятельно
Коментувати
Мария
Навіщо 3 фізкультури? Діти на неї не ходять, скільки можна змінювати програми?А навантаження вчителів? Адміністрація що хоче, те й робить. Улюбленцям- усе! Хоч вони й не мають потрібної освіти. Пенсіонерам навантаження, згідно з законодавством, не урізається. А чому? Нехай люди, що вийшли на пенсію, працюють на 0, 5 ставки і тільки у випадку необхідності мають більше навантаження. Згідна з тим, що діти не читають, не вивчають мистецтво- та замість цього сидять і вдома, і у школі біля комп`ютерів.Вони вже 2+2 без калькулятора не прорахують.Деградацsя повна. А Міністерство все вигадує щось новеньке. Навіщо?
юлія
Для Мария: Все правильно!
N
Киньте ссылочку на законодавство, яке дозволяє урізати навантаження пенсіонерам. НЕТ такого. Мне до пенсии ещё далеко, я бы сказала, что с каждым новым правительством всё дальше и дальше. Но вот смотрю на таких учителей и думаю, ну "съедите" вы этих пенсионеров, отмените физкультуру, бесстыжую администрацию разгоните (хотя приём педагогов на работу - прерогатива отделов образования, а не администрации), прогоните детей от компьютеров ( хотя где им сидеть - у радиоточки и за "ундервудом" что ли) - неужели это, по вашему мнению, остановит деградацию? Может просто в чужом глазу соринка виднее, чем в своём глазу бревно.
Ой, ей
Для N: Ссылка называется - самодурство директора. Кому хочу, тому даю, сколько хочу. Есть такая мадам и по 2 классного руководства дает. Глотка луженая у нее, комплекцией сильна, связями обеспечена - коро(ле)ва она.
Коментувати
вибор
До якої партії ви належите, пані Лілія? Щоб я за неї випадково не проголосував. Слова непогані, а за цими словами в цілому - порожнеча. Ніяк умови людей на селі не поліпшили, навіть автобусів не закупили, а вже намагаєтесь "реформувати". У країні всім так важко жити, люди не доїдають, а гроші з бюджету хочете виділити на ДПА у формі ЗНО щоб надрукувати. Віддайте краще на харчування дітей.
Для вибор:
Пані Гриневич політичний турист, як і перважна більшість українського політикуму. В даний час вона Член Політичної партії «Народний фронт». У минулому — заступник голови ВО «Батьківщина». Куди перейде прогнозувати важко через незрозумілу позицію лохторату
Олекса Позняк
Не турист а политическая ...ститутка
tug
Олекса, ну чтож Вы такой резкий! Ненавижу всех политиков и знаю им цену, но давай те чуть спокойнее - Вы же сами не идете их сменить, не хотите пачкаться? Значит применяйтесь к нашему политикуму. А вот если тчеловек ошибается - сразу расстреливать или погодя?
Коментувати
Ольга
Про які позитивні зміни Ви говорите? Те що підручники безкоштовні , а чи знаєте Ви за рахунок чого місцеві бюджети заплатять за них - за рахунок здоров’я дітей ! В цьому році дітей початкових класів годувати за рахунок бюджету не будуть , так як гроші підуть на підручники!
після батьківських зборів
Нехай врешті-решт відкриється правда, а то виходить, що все суспільство вболіває за чесне ЗНО , а там, можливо, як нам дали зрозуміти, не все так чесно і прозоро. У нашій країні ЗНО буде, але питання - яким? У нас на зборах батьки більше турбувалися про можливе виснаження випускників, адже ніколи таким ще ЗНО не було, як його пропонують у 2016! І це у країні, де більшості людей важко своїх дітей іноді навіть прогодувати, не кажучи про те, щоб оплатити підготовчі курси. Що ж тоді придумають через роки два -три? Щороку новий експеримент! Вдумайтесь- щороку! Це - не реформи, це - просто знущання. Зразу відповідаємо батькам, дуже впевненим у своїх розумних дітях : подумайте про здоров’я!
Татьяна
Я вважаю необхідним проводити ЗНО з історії та культури Украъни. Наголос робити на культурі. Наші діти не знають культуру рідного краю: пам`ятки архітектури , живопису, вже не кажучи про музичні твори. Соромно дивитися на наших людей, які подорожують Європою. Їх цікавлять тільки магазини,пиво, вони не знають ані стилів, ані живопису та скульптури.Не знають прізвищ відомих живописцsd?Не знають нічого. Це прогалини в нашій системі освіти!
N
Для Татьяна: Татьяна, милая Татьяна.. Для Вас может оказаться потрясением, что ЗНО по истории Украины, куда обязательно включаются и вопросы по культуре Украины, уже много лет проводится Если дети не знают нотного стана, надо ЗНО по музыке проводить?
Коментувати
"Три кити"
Один пан веде нас до Європи, абсолютно не рахуючись ані з менталітетом свого народу, ані з сьогоденням країни. Його "права рука", може й розумна, але в якій країні світу вона б потрапила на таку посаду з її життєвим досвідом? А пихи вистачає, бо погодилась. А у Раді взагалі - "Советский Союз, здравствуй!": починати статтю зі слова " Тривога..." у країні, де війна і нестабільна ситуація. Ще тільки Ви, пані, не капали нам на мізки! Панове-психологи, проконсультуйте, будь ласка, пані! Ці "три кити" плавали собі десь у далеких морях, а тепер опинилися в Україні і думають, що можуть експериментувати над власною нацією. А чи у вірному напрямку пливете, "панове-кити" ?
Я Вас ПРОШУ
Для "Три кити": АБСОЛЮТНО НЕ ЗВАЖАЮЧИ НА (менталітет народу, на думку, на...)
Прошу я вас
Для Я Вас ПРОШУ: Ви, випадково, не коректор із свити когось із перерахованих панів? Як завжди у цій бідолашній країні - хвилює не зміст, а форма. Ой, люде, люде! Не виправляйте, це з Шевченка...
Перепрошую
Для Я Вас ПРОШУ: АБСОЛЮТНО НЕ ЗВАЖАЮЧИ НА (менталітет народу, на думку, на ДУРЕПУ...)
Коментувати
обіцянка-цяцянка
"...Природно, в суспільстві є певні відчуття невизначеності. Чи все робимо правильно? Чи витримаємо спротив минулого? Чи в нас вийде? Джерелом тривожності насамперед є невизначеність..." Це частина початку статті. Вчитайтесь і зрозумієте чому вони (політики) так паряться перед кожними виборами і намагаються хоч щось пообіцяти вчителям та іншим бюджетникам
л
Так-так,шановна громадо! Гриневич, Совсун, Квіт, Лікарчук дуже "ціннні кадри", намагаються освіту загнати в .......
tug
Для л: Шановний, давайте всеж-такі зізнаемось, що вказані фахівці у самому конці списка. До них там поучали різні люди. Як на мій погляд лише пан Вакарчук мав чітку позіцію. А сьогоденні младореформатори це якбі так казати :" на безрибье ....". Але я, зі своім колективом, рухаюсь до Европи, і мені ,як я бачу, з ними по дорозі. Давайте іх вибачим за незручності сьогодення.
лана
шановний! я за адекватне відношення до людей, а не за "на безрибье". Створіть умови, а потім реформуйте. А географічно ми в Європі, туди не рухатись потрібно. Потрібно толерантно адаптуватись, виходячи з того, що є. Ломать - не строить...
Ну точно що не tug
Для tug: Не уявляю, як Європа може може асоціюватися з цими панами. Нахапалися статистики з різних країн і все - треба ще вміти аналізувати, вміти втілювати у своє суспільство і головне у себе питати -чи все для нас підходить. А вас особисто, пане, сумніваюсь, що туди взагалі візьмуть. Почитав ваші коментарі -жахнувся - на Заході головне увага до особистості дитини, кожної! Талановита вона і розумна чи не дуже. Якщо так не думають, то хоча б удають. А ви правду - матку про дворников! От якраз дітей своїх там люблять і жаліють.
Коментувати
Руся
Дуже добре, що керівники освіти державного рівня турбуються про школу, лише не вживайте лякливого слова "оптимізація" , турбуючись про якість освіти.Така це вже якість, якщо вона отримана ціною здоров"я дітей , якщо батьки , сільська громадськість цієї якості бояться як "чорт ладана",знаючи про те, що приміщення закритих шкіл перетворяться у звалища чи шинки-забігаловки адже сільська школа - це частина життя всіх мешканців села Пропоную оголосити всеукраїнську акцію "Збережемо сільську школу задля майбутнього України "
Ірина
Для Руся: Ой, не обманюйте себе. Про себе вони турбуються напередодні виборів.
Коментувати
Олекса Позняк
Лильку Золотую Ручку в мусорный бак вместе с Ликарчуком
Вася
"Внаслідок бюджетної реформи доходи місцевих громад вже зросли в середньому на 40%. Дуже важливо, щоб депутати місцевих рад правильно розпорядилися цими коштами." Все депутаты одессовета держат омерзительный бизнес. Одни - высотки, похожие на тюрьмы и уродующие центр города, другие - дома терпимости держат, третьи - агенты кремля. Втрое. Несмотря на то, что якобы возросли доходы, наш директор продолжает политику снижения надбавок у учителей! Теперь он хочет забирать проценты за классное руководство, можно подумать, что все хотят быть классоводами!
Викладач
Пані Лілія, ну що це за фраза "Діяти, незважаючи ні на що". Ви ж а Америці були, здається! Прочитаєш такі слова - і в уяві спливають "кожанки и красные косынки". Що ви думаєте про ЗНО 2016? Вболіваєте за сервери, а про живих дітей забули! Чим не подобається ЗНО 2015? Мабуть тим, що занадто багато дітей вступило до вузів. У якій країні світу дозволяють собі робити експерименти над живими людьми щороку? Не боїтесь абітурієнтів зробити інвалідами фізичними і психічними? Чому ви не радитесь з лікарями, дитячими психологами? Бачила вас на одному каналі з міністром освіти, як ви кивали один одному головами-повна згода. Не розумію вашої ролі у Верховній Раді, якщо немає й натяку на якусь хоча б дискусію з міністерством. Якщо реформатори без серця -це горе-реформатори!
tug
Для Викладач: У черчиля верно замечено кто в молодости не был радикалом -у того нет сердца, кто к старости не стал консерватором - у того нет мозгов. Полагаю панна на полпути - это нормально для младореформаторов.
!!!
Для Викладач: Яка у Гриневич може бути дискусія з міністром? Вони ж в одній команді. Їхні діти не будуть їхати у автобусі десятки кілометрів до школи. Хоч би вже не розповідали про своє "піклування" про дітей. Тоді буде діло, коли можновладці, коли роблять реформи, зразу б себе і своїх дітей уявляли на місці дітей і батьків , для яких вони реформи роблять.
родитель
Для tug: Страшно, когда такие"младореформаторы" топчутся по нам и нашим детям. Им - то кажется,что они ночей не досыпают, так о нас радеея. Но проходит время... Оглядываешься назад, на их дела, а там такое "нареформатили", что надо все начинать заново. Хоть бы иногда крутили в своей голове "Не навреди".
Коментувати
про освіту
Чому не перейняти успішний фінський досвід?Про нього згадується в цій статті.Менше показухи(лінійки,відкриті уроки,рейтинги і т.д.),проте більше необхідних дитині знань.А то якось дивно звучить,коли вчитель із претензією каже батькам ,що дитина не знає,наприклад,дроби.Природньо,щоб навпаки батьки питали вчителя,чому дитина не знає дроби.Зміни необхідні,почати треба з райвно,методкабінетів(у фінів таких структур немає).Навіть сьогоднішні лінійки-це пережиток минулого,за такоі спеки діти непритомніли,першачки нудились,а представники райвно,депутати, ніби не помічаючи,продовжували свою передвиборчу агітацію під одобрямс шкільних директорів.
tug
Шановна авторесса, згоден з більшестью Ваших заяв. Але що ддіяти якщо наш ПНЗ на два крока випереджає більшисть закладів і в нас вже немає часу чекати коли середня освіта дорівняє міжнародним нормам. Ми жадаємо поперше незадежності від бюджета - грошей ми заробляємо достатньо і не потрібуємо бюджетне фінінансування. Головна проблема - казночейчтво
Голосzнарода
Для tug: Це прекрасно, що у Вас така позитивна позиція, але більшість навчальних закладів у країні відстають на кроків 10.
tug
Так дайте жить - иль дайте мне погибнуть - безденежье замучало в конец!!
Олекса Позняк
Для tug: не має гіршого як з хама пана.Взяли у багате ПНЗ так прямо пучить від гордості.Завтра неправильно багатенькому шнурки завяжеш - дадуть копня під зад.У моєму ліцеї теж батьки гроші кульками носять бо у барсетках уже не поміщаються.Ну і що?Я ще працюю і в звичайній школі і бачу як младореформатори розвалюють і те невелике позитивне що у ній було.Ліляквітлікарчук - злодійська зграя
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!