Osvita.ua Середня освіта Новини середньої освіти Академія педнаук стурбована можливим поверненням до десятирічної освіти
Академія педнаук стурбована можливим поверненням до десятирічної освіти

Про це ідеться у відкритому листі до Верховної Ради України розміщеному на сайті Академії педагогічних наук

Академія педнаук стурбована можливим поверненням до десятирічної освіти

Як зазначається у відкритому листі Академії педагогічних наук до Верховної Ради України, учених Академії педагогічних наук, глибоко стурбувало ініціювання окремими народними депутатами, зокрема головою Комітету з питань національної безпеки і оборони А.С.Гриценком, внесення змін до законодавства України, що передбачають зменшення терміну навчання для здобуття повної загальної середньої освіти до 10 років.

Здається щонайменше дивним, ідеться у листі, що проект такого доленосного закону поспіхом виноситься на наступне пленарне засідання ВР України без належного обґрунтування та громадського обговорення, всупереч негативному висновку Міністерства освіти і науки та АПН України як головної наукової організації в галузі освіти (висновок надіслано Комітету з питань науки і освіти в листопаді 2009 року), без опрацювання можливих наслідків прийняття цього акту.

Наведені в обґрунтуванні цього проекту аргументи на кшталт того, що зменшення освітнього цензу покращить підготовку учнівської молоді до дорослого життя та професійної діяльності, підвищить добробут та статус учителя, або твердження, що відповідно до Сімейного кодексу "17 років для жінок - це вік шлюбний, а не школярський", не можна вважати переконливими, зазначають учені Академії педнаук.

Також, у листі зазначається, що в епоху становлення суспільства знань, до якого прагне увесь цивілізований світ, сучасна освітня політика держав спрямована на підвищення освітнього цензу молоді, поліпшення якості освіти. Ще в минулому столітті ЮНЕСКО визнало, що повна середня освіта повинна тривати не менше 12 років і запропонувала міжнародний стандарт рівнів освіти (ISCED). В ЄС, до якого має намір вступити Україна, нема жодної країни, яка б не дотримувалась цієї норми: 14 країн мають 12-річний термін здобуття повної середньої освіти, у 12 країнах цей термін сягає 13 років, а в чотирьох - 14 років. У більшості цих країн навчання в школі починається в шестирічному або навіть більш ранньому віці і триває до 18-19 років. Задля справедливості слід зазначити, що обов'язковою в більшості з них є так звана нижча середня освіта до 15-16-річного віку (lower secondary education за класифікацією ISCED), яка не дає права вступу до університетів і є базовою для одержання повної загальної або професійної середньої освіти. Можливо, українській освіті також стати на цей шлях. Проте це потребує широкого громадського обговорення і досягнення суспільного консенсусу, а також внесення відповідних змін до Конституції України, яка проголошує повну загальну середню освіту обов'язковою (стаття 53).

Тому в політичному сенсі цей законопроект суперечить пріоритетним напрямам стратегічного розвитку нашої держави, ідеться у зверненні до депутатів. Ніхто в Європі не сприйме серйозно аргумент, що українська школа здатна забезпечити якісну, конкурентоспроможну у світі десятирічну (!) повну середню освіту. Тим більше, що міжнародні порівняльні дослідження, наприклад TIMSS-2007, це не підтверджують.

Також, зазначають вчені, цей законопроект не витримує критики і з точки зору соціальної політики, він аморальний стосовно молодої людини, яку в 16-17 років "викидають" непідготовленою на ринок праці, де жоден роботодавець не візьме її на роботу, оскільки згідно з трудовим законодавством до повноліття він несе повну відповідальність за її вчинки. У педагогічному сенсі він також абсолютно не фаховий, бо давно відомо: якщо молоду людину не виховує сім'я і школа, це зробить "вулична педагогіка" з відповідними кримінальними наслідками. Тому "вивільнені" на думку авторів проекту закону кошти швидше підуть не на зарплату вчителям, а на утримання пенітенціарної системи.

Крім того, вважають в Академії педагогічних наук, проект економічно не обґрунтований, адже не враховує значних витрат бюджетних коштів на підготовку і видання нових програм і підручників, перепідготовку вчителів, технічне переоснащення шкіл тощо, пов'язаних зі зміною структури школи.

Зазначений законопроект не на часі ще й тому, що в школі ще не завершено навіть перший цикл навчання за 12-річним терміном здобуття повної загальної середньої освіти. Тому обґрунтовані висновки щодо реальної його результативності можна буде зробити лише у 2013 році, запевняють вчені.

Академія педагогічних наук свідома того, що українська школа потребує модернізації, зміст середньої освіти необхідно систематично переглядати, розвантажувати його від другорядного матеріалу, у структуру національної системи освіти слід внести виважені корективи, адекватні сучасним реаліям і світовим тенденціям. З цією метою вчені АПН спільно з ученими НАН та фахівцями Міністерства освіти і науки зараз працюють над удосконаленням освітніх стандартів і програм, науково-методичним забезпеченням профільного навчання в старшій школі, ведуть пошук ефективних педагогічних технологій тощо.

Над проблемами освіти, як і над будь-якими іншими проблемами, повинні працювати професіонали і до їх думки варто прислухатися. Тому звертаємося до вас, шановні народні депутати, з пропозицією зняти з розгляду запропонований законопроект про запровадження десятирічної повної загальної середньої освіти як такий, що не відповідає сучасній державній освітній політиці, суперечить світовим тенденціям розвитку освіти, вимагає необґрунтованого витрачання коштів на непріоритетні цілі, перешкоджає інтеграції української системи освіти у світовий освітній простір, є соціально шкідливим. Українська освіта має сьогодні вагоміші проблеми, які вимагають нагального вирішення, у тому числі й законодавчого. Ми закликаємо вас до виваженості і професіоналізму, до відповідальності за прийняття рішення, яке може відкинути Україну назад на багато десятиліть, підсумовується у листі до народних депутатів.

Освіта.ua
11.02.2010

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Оснач Елена Кирилловна
Пропозиція де-яких фахівців навчати школярів потоками -- дуже слушна. Першокласник має право зі свої улюблених предметів навчатися хоч і в десятому класі, якщо весь попередній курс він вже опанував, а далі -- може викладати цей предмет, продовжуючи загальне навчання і одержуючи плату за свою роботу. Є чимало таких талановитих дітей, як, наприклад, Теленик Андрій (знавець з військової історії) в м.Скадовськ Херсонської області, який потребує методичної допомоги у спрямуванні прикладного застосування його знань та в покращенні соціальних умов, бо інтелектуальною роботою такі учні виснажують себе більше за всіх.
Оснач Елена Кирилловна
Технології наавчання мають бути удосконалені, але вчителя ніякий комп’ютер не замінить. Самостійний пошук інформвціїї учнем -- дурниця, бо це гірше "вулиці". Учні повинні бути втягнуті у викладацький процесс і це полегшить просування новітньої інформаціїї навІть без підручників. Невелика центральна група методистів може давати старт послідовним урокам, далі ці тексти опановуються низовими групами педагогів, викладаються, а успішні діти викладають своїм однокласникам або меншокласникам, і утворюючи зовсім дрібненькі групи добиватимуться того, щоб кожний учень засвоїв матеріал без прогалин.
Оснач Елена Кирилловна
Зайві витрати на створення підручників не потрібні, тому що штатна структура Інституту педагогіки та Академії педнаук для цього отримувала і отримує зарплату. Інша справа, що "кадрова політика" вичистила креативних фахівців з цих інституцій. Про це свідчить остання конференція, присвячена "Школі майбутнього". Не знаючи, що далі робити (саме так я зрозуміла Мадзігона В.М. -- Першого заступника Міністра НАПНУ), Академія педнаук скликала екстрасенсів, богоявлених, кликуш та інших шарлатанів, діяльність яких законом відокремлена від держави, щоб хоч ті надали свої креативні проекти. Отака ганьба всій науці! Тому кадри Академіїї педнаук, Інституту педагогіки, Інституту психологіїї та інших педагогічних установ мають бути звільнені терміново і піддані переатестації на базі відкритого конкурсу (в маштабах всієї...
Оснач Елена Кирилловна
На 100 % підтримую пропозицію ВР перейти на 10-річну середню освіту з 7-річного віку. Інші країни нам не приклад, бо у нас свої умови. По-перше, нове покоління дітей розвивається інтенсивніше і рано визріває, то ж сидіти в учнях зайві 2 роки -- це втрата дорогоцінного часу життя. Шкільна програма не така універсальна і конче потрібна людині, щоб зберігати наявні предмети. Програму треба змінити під виклики часу і мету держави. Нагадую, що мета держави -- підвищення соціального індексу на основі розвитку виробництва зусиллями науки і техніки. Саме тому шкільна програма має стати орієнтованою на посилене вивчення природничих наук, а гуманітарні науки перебудувати так, щоб вони працювали на креативність. Зайві витрати на створення підручників не потрібні, тому що штатна структура Інституту педагогіки та Академії...
Татьяна
А нам учиться дальше в вузе и совсем не хочется еще один год в школе терять. И мы за 10-летнее обучение.
Татьяна
Так как учат в наших школах и 9 лет достаточно. Мой сын с 1 по 4 класс скучал в школе, потому что пришел в 1 класс полностью подготовленным. С 5 по 9 класс мы с ним все дисциплины изучаем дома, потому что в школе учителя дают минимальные знания. Откуда у меня такие сведения? А я посещаю уроки и вижу, как учат. А учебники? Это вообще отдельная тема. Мало того, что не интересные, так еще и получаем их весь год. Вот только сейчас выданы учебники по физике, информатике, русскому языку. А весь первый семестр писали конспекты, спрашивать у учителей не было времени, оценки за первый семестр ставились с потолка.А 12-бальная система - это вообще смех. Учителя боятсяставить 11 и 12, говорят это оценки за особые заслуги. Какие такие заслуги? Рефераты, изучение дополнительных материалов - это не заслуги. А что тогда? А нам учиться дальше в...
Наталия, с Вами можно согласиться полностью.
Проблема НАШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ именно в том. что дети улицы НЕ ВИДЯТ НЕОБХОДИМОСТИ В РАБОТЕ МОЗГА.Образованный человек не может достойно обеспечить семью.Именно поэтому мы с друзьями и стараемся что-нибудь развернуть в НАШЕЙ стране. И Вы вот тоже. И так нас станет всё больше и есть надежда на то, что наши дети будут жить среди ,хотя бы, не озлоблённых людей. УДАЧИ!
Наталя, вчителька вищої категорії, методист.
Щодо того, про що говорить ---"Учитель, 20 лет педстажа, специалист высшей категориии"--- Проблеми знаю дуже добре, але вони не зникнуть, якщо ми будемо дивитися назад. Так, як вчилися ми з Вами, наші діти вже не вчитимуться, і слава Богу. Вам болить, то значить, робите все, щоб максимально позбутися недоречностей або й відвертих ляпів системи. Працюймо над вдосконаленням разом. P.S. ДОЗВОЛЬТЕ ПРОСИТИ ВИБАЧЕННЯ, ЯКЩО ОБРАЗИЛА ВАС, бо й мій чоловік вчитель, маючи 24-годинне тижневе навантаження, гуртки і змагання, у вільний від роботи час фарбує паркани...
Наталя, вчителька вищої категорії, методист
А роботу вчителя знаю дуже добре - працюю в одній із шкіл постіндустріального мікрорайону, у якій переважна більшість - діти, виховані вулицею. Тож наше завдання - допомогти таким дітям дати шанс на освіту. А політики, розумники з граматичними помилками, хочуть і так недосконалу систему ще гірше спаплюжити.
Наталя, вчителька вищої категорії, методист.
О! Мені, "кровососу", приємна така увага до моєї персони. Однак, давайте дивитися правді у вічі - совка не буде!!! А десятирічка буде ще гіршою, ніж дванадцятирічна освіта, бо постраждає насамперед розумна дитина, яка не отримає достатнього рівня знань, бо зорієнтованість буде на "середнячка". І як би кого не "заганяли" до профільних класів, все ж двадцять із двадцяти восьми учнів свідомі того, навіщо їм навчання.
Прав Олег!,правий "   Учитель, 20 лет педстажа, специалист высшей категориии"
Щодо думок пані Віри.З усім можна погодитись, окрім тогоЮ, що здібніші діти можуть попасти до ліцеїв та гімназій! То здібніші діти ВЕЛИКИХ МІСТ можуть там навчатися. А що робити дітям з маленьких міст та містечок, де пара-трійка шкіл?Хіба може навчатися в елітному закладі сільська дитина?Тобто - організація освітнього процесу в КРАЇНІ настільки недолуга, що ані батьки масової школи, ані діти ПРОСТО НА БАЧАТЬ ПОТРЕБИ В НАВЧАННІ! Наталия, Вы неправы лишь в отношении того, что в НаУКМА можно было попасть лишь с созданием массового ЗНО. Ещё раз повторяю - попасть в Могилянку ДО ПРОШЛОГО ГОДА могли лишь дети с ОЧЕНЬ КРЕПКИМИ ЗНАНИЯМИ всего курса среднего образования! Сегодня же достаточно НЕМНОГО владеть материалом трёх предметов!Вы методист?В чём заключается Ваша деятельность?Нужна ли она?
Олег
Я думаю, что если бы было поменьше "Академий", "Институтов змиста", иппо, методистов и прочих кровососов, которые о реальной школе даже приблизительного понятия не имеют, то не родилась бы бредовая идея с двенадцатилеткой, не появлялись бы идиотские учебники и программы и мы не тащили бы по полторы (и больше) ставки чтоб не сдохнуть с голода.
Учитель, 20 лет педстажа, специалист высшей категориии
Что же, нам до Вас далеко, мы в провинции живем и ничего "не соображаем" в современных тенденциях в науке и образовании. Пришли бы Вы в рядовую школу в рядовой класс, где учатся дети безработных, не получающих по несколько месяцев зарплату и научили бы их уму-разуму, может и меня бы, мужчину, научили как детей учить правильно и семью содержать достойно.
Наталя, вчителька вищої категорії, методист.
Читайте уважніше мої пости, перед тим, як казати "неправы". А найбільша проблема сучасної освіти - обивательський підхід до освіти, який диктує -----"Учитель, 20 лет педстажа, специалист высшей категориии"---
Віра
Згідна майже з усіма коментарями. Дочка в 9 класі. Деякі підручники отримали 3 тижні тому. Але і не в цьому справа. Вся шкільна програма спрямована (планово!) за "отупіння" нації.Для чого у загальній школі надважкі теми з біології, вивчення нікому не відомих зарубіжних письменників чи поетів, тоді як на світових класиків також галопом? З іниших предметів ситуація така сама. Запам'ятати і засвоїти такий обсяг матеріалу нереально середньому школяру, а програми все нові й нові (пригадайте, у радянській школі ми роками вчилися за одними й тими ж програмами і підручниками, що, дурніші були і є?).Інша мова про гімназії, спеціалізовані школи чи ліцеї. Маєш надздібності?-будь ласка тобі поглиблене навчання. Бо за теперішніх умов зростає лише кількість авторів підручників, штат МОНУ, департаменту освіти, всіляких управлінь...
Наталии
Конечно,задания могилянских тестов не чета прошлогодним тестам.Конечно,прошлогодние тесты позволяют абитуриенту,не занимающемуся математикой 5 лет,про САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ подготовке сдать их на 170 баллов.ЛЮБОЙ,СРЕДНЕСТАТИСТИЧЕСКИЙ, хоть немного занимающийся ученик .способен ПОСТУПИТЬ В КПИ или Могилянку.А нужны там такие студенты?Будут у нас инженеры,знающие своё дело?Они (дети) думают,что умеют учиться.Придя сдавать сессию,понимают, что что-то не так. А преподаватели, приученные жить без зарплаты за 10 лет 90-хгодов,БУДУТ БРАТЬ.По словам одного из них, принимающего экзамены в педВУЗе:"Не хочет учить - пусть платит, не может учить - пусть уходит, или платит(за экзамены)"
Наталии
Наталия,что касаемо Могилянки, то тут Вы АБСОЛЮТНО НЕ ПРАВЫ. Туда можно было поступить абсолютно САМОСТОЯТЕЛЬНО.Необходимо было лишь ЗНАТЬ ДОСТОЙНО МАТЕРИАЛ ШКОЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ И ИМЕТЬ СООБРАЖЁМЕТР В ГОЛОВЕ!Тесты в НаУКМА проверялись сразу же в тот же день!Человек с паветом тестов ни на минуту НЕ ОСТАВАЛСЯ без глаз родителей и абитуриентов,поэтому того бардака,о котором мы вот уже несколько лет слышим,при проверке ПРОСТО НЕ МОГЛО БЫТЬ и не было. Давайте говорить о том, что знаем,а не о том, что в Могилу не могли поступить обычные дети.В НаУКМА с моей дочерью училось много детей из глубинки; детей,родители которых не имели финансов купить ребёнку нормальную новую одеждежду.Главное-эти дети имели твёрдые знания и УМЕЛИ УЧИТЬСЯ!!!
Учитель, 20 лет педстажа, специалист высшей категориии
Какая Болонская система, какая Европа!? Вы смеетесь! Нашей стране не нужны грамотные, образованные, думающие выпускники! Вы посмотрите на материально-техническое оснащение рядовых школ - плакать хочется, посмотрите на текущие крыши, которые некому ремонтировать (а все ремонты ложатся на плечи родителей - ОГРОМНОЕ спасибо им за это), посмотрите на парты, которые уродую наших детей, а потом говорите о Европе. Профильное обучение - здорово, но не тогда, когда толпой загоняют в физ-мат или гуманитарный и говорят, что наполняемость должна быть не менее 28 человек. И это по Вашему Европа!? А ЗНО - это здорово, только льготников гнать надо "....." метлой, как было в те далекие времена!
Наталя, вчителька вищої категорії, методист.
А впровадження ЗНО - промінь надії для розумних дітей з незаможних сімей, адже він дає шанс потрапити навчатися обдарованій дитині, наприклад, у Могилянку ( як це зробив мій учень, батьки якого різноробочий і прибиральниця) чи інший престижний вуз. Учні 10-11 класів почали вимагати від нас, вчителів, якісних знань, й тепер перед тим, як піти з уроку, учень тричі подумає. А щодо 10-15 "наглядачів" - суцільна маячня. Особисто була присутня на ЗНО й відчувала гордість за те, що переді мною діти, які знають, чого прийшли на тестування. А вам, шановні колеги, має бути соромно за мусоління теми про ранні шлюби й одруження в 19 років. У моєму місті (120 тисяч жителів) два роки тому дівчинка народила у 8 класі, неприємно, але щоб це вже така була повальна тенденція, не скажу. Стосовно "бідних одиноких матерів" скажу таке: приділяйте...
Наталя, вчителька вищої категорії, методист.
Вважаю, що повернення до десятирічки - великий крок назад, у застійно-соціалістичне минуле. Чого ж ви всі так боїтеся стандартів нормальної європейської освіти? Все цілком закономірно: 9 років базова обов'язкова освіта, а 10-12 клас - профільна. Так, звичайно, проблеми є. Але ж і підручників колись надрукують вдосталь, і програми потрохи втрясуться. А десятирічка - це спрощена середня освіта, розрахована на середнячка, це відмова від поглибленого вивчення предметів, це зменшення кількості уроків фізкультури, відмова від уроків основ здоров'я, профорієнтації тощо. Як вам така перспектива? А як же бути із визнанням наших дипломів за кордоном, як же приєднання до Болонської системи освіти? Будуємо китайську стіну або й залізну завісу. Так недовго й до колючого дроту договоритися...

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!