Osvita.ua Середня освіта Новини середньої освіти Міністерством освіти визначено основні орієнтири виховання українських школярів
Міністерством освіти визначено основні орієнтири виховання українських школярів

Наказом Міністерства освіти затверджено Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, шо впроваджуватимуться в школах України

Міністерством освіти визначено основні орієнтири виховання українських школярів

Метою оприлюднених основних орієнтирів виховання є створення цілісної моделі виховної системи на основі громадянських і загальнолюдських цінностей як орієнтовної для проектування моделей виховних систем у загальноосвітніх навчальних закладах України.

Основні орієнтири виховання розраховані на весь період виховної діяльності з учнями окремого класу з урахуванням їх вікових, індивідуальних та психолого-педагогічних особливостей та передбачають роботу з учнями 1-4, 5-9 та 10-11 класів.

У процесі виховання класний керівник (вихователь) керується особистісно орієнтованим підходом до здібностей, нахилів кожної дитини, тим самим створюючи умови для саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та загальнолюдських цінностей, зазначається у тексті документа.

Сучасне виховання має стати засобом розвитку духовної культури, зупинення соціальної деградації, стимулом пробудження високих моральних якостей, особистісної відповідальності дітей та молоді.

Стан духовної культури і моралі суспільства, як у світі, так і в Україні, викликає занепокоєння, а корозія усталених духовних цінностей за своїми масштабами становить глобальну соціальну проблему, зазначається у затверджених орієнтирах виховання учнів.

Розробники документа підкреслюють, що відсутність у частини молоді навичок конструктивного спілкування, загальних принципів розуміння сутності найпростіших соціальних процесів і явищ призводить до конфліктів, стресових ситуацій, неадекватної соціальної поведінки. Як наслідок - "втеча молоді від реальної дійсності" в алкоголізм, наркоманію, віртуальне комп'ютерне середовище.

Соціальні умови, що продукують меркантильність і цинізм, призводять до деформації системи цінностей у доволі значної кількості громадян України.

Метою виховання є формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал. Виховна мета є спільною для всіх ланок системи виховання та є критерієм ефективності виховного процесу.

Основними орієнтирами виховання визначено, що першим і найважливішим чинником виховання є сім’я, яка через власну культуру, мову, цінності виявляє значний вплив на виховання підростаючого покоління. Другим важливим чинником є школа, яка сьогодні покликана, в першу чергу, стати осередком виховання, в тому числі, самовизначення і самореалізації кожної особистості.

Успішність виховання школярів великою мірою залежить від особистості вчителя, який повинен володіти високими моральними якостями, ґрунтовними знаннями, педагогічними технологіями, здатністю отримувати додаткові знання, що необхідні для практичної діяльності, йдеться в розроблених орієнтирах виховання учнів.

Водночас несприятливими чинниками, які гальмують процес виховання підростаючого покоління є брак знань, педагогічного досвіду, низький рівень життя, егоїзм, невизначеність сфери етичних взаємин вчителів, розбіжності у декларованих цінностях та цінностях життя, пріоритет особистісного перед професійним, порушення етичних норм тощо.

Взаємодія всіх учасників виховного процесу має забезпечити педагогічні умови ефективного виховання школярів. Педагогічні умови повинні враховувати особливості впливу школи, сім’ї і соціальних інститутів. Створення необхідних умов на рівні школи передбачає визначення мети виховання, створення навчальних і виховних програм, спеціальну підготовку вчителів, організацію педагогічної і психологічної допомоги сучасній родині у вихованні підростаючого покоління, зазначається у тексті затверджених орієнтирів виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів.

Методичний супровід впровадження Основних орієнтирів виховання, на яких має базуватися уся система виховної роботи у навчальних закладах середньої освіти, покладено на Інститут інноваційних технологій і змісту освіти.

Начальникам регіональних управлінь освіти доручено розробити заходи щодо практичного впровадження Основних орієнтирів виховання, а також здійснити інші дії, необхідні для поліпшення виховного процесу у навчальних закладах та підвищення відповідальності педагогічних працівників у справі виховання молодого покоління.

Нагадаємо, що під час виступу на Всеукраїнському з’їзді працівників освіти прем‘єр-міністр Микола Азаров виступив за посилення морального виховання дітей, зокрема нагадавши інцидент, що стався з Вічним вогнем, коли на ньому смажили яєчню.

"Це духовний Чорнобиль", - обурився Прем‘єр-міністр, зазначивши, що людей, які це вчинили, виховувала сім‘я і школа.

Він зауважив, що можна підняти заробітні плати вчителям, забезпечити школи автобусами чи необхідним обладнанням, але це все втрачає сенс, коли знецінюються моральні цінності, коли у дітей виховується ненормальне ставлення до святих речей.

Освіта.ua
31.10.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олена
"...відсутність у частини молоді навичок конструктивного спілкування, загальних принципів розуміння сутності найпростіших соціальних процесів і явищ призводить до конфліктів, стресових ситуацій, неадекватної соціальної поведінки". та стресова ситуація у дітей від життя в цьому суспільстві з"являється. вони ж не у Вакуумі живуть. Газети читають, нерівність бачать і так далі. Які хочете орієнтири вводьте і як хочете їх називайте. Це ситуації не змінить.
Олена
"У процесі виховання класний керівник (вихователь) ... тим самим створюючи умови для саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та загальнолюдських цінностей". А що у вчителя тепер з"явиться більше часу? Чи ми до цього щось інше робили?
Іринка
"Стан духовної культури і моралі суспільства, як у світі, так і в Україні, викликає занепокоєння, а корозія усталених духовних цінностей за своїми масштабами становить глобальну соціальну проблему, зазначається у затверджених орієнтирах виховання учнів." Про який стан культури і моралі у суспільстві мова, коли взірець нації - ВР - це справжній триллер...Мій куратор в педінстітуті завжди казав , коли заходив до нас у групу: риба портиться з ГОЛОВИ, і якщо хтось із студентів групи не виконав завдання, то відповідати йшов завжди староста. Чому таке правило не можна поширити на суспільство - відповідальність мають нести батьки і ті, кого вибирає народ: не народ для вибраних, а вибрані для народу.
Вчитель
Для Іринка: Цікаво, чому староста (один із студентів), мав відповідати за інших ледачих студентів!? Психологія сталінських часів. Кожен повинен відповідати за СВОЮ роботу чи бездіяльність. А поки що, вчителі, як старости, відповідають за бездіяльність недолугих начальників.
Іринка
Для Вчитель: Наводячи приклад з куратором я мала на увазі, що відповідальність за своїх дітей перш за все покладається на батьків, які їх привели в цей світ, їх опікунів. вони потім обирають для своїх чад місце виховання та форми здобуття освіти. А в реальному житті виходить, що вимоги прописані тільки для педагогів. Одна мамуся сина-девятикласника висловилася так: "Я його збудила, накормила, взула-вділа і в школу відправила, а ви виховуйте - за це вам гроші платять". За не відвідування сином школи висловилася, що це не її проблеми, "звоните отцу", ... і "спригнула". І в масі своїй батьки за заробітками дітей не бачать і вважають, що невихованість їх дітей - це провина учителя.
Вчитель
Для Іринка: Ваші приклади невдалі: староста такий же студент, як і решта в його групі, тому у них рівні права і відповідальність за свої вчинки, тим більше за навчання. Навчання у вузі це право, а не обов’язок. Відносини «батьки-діти», зовсім інші. По природі і по законодавству: батьки несуть відповідальність за неповнолітніх дітей. Школа і вчителі несуть юридичну відповідальність за дітей, яких навчають. Проблема в тому, що на школу хочуть перекласти ту частину відповідальності, яка лежить на батьках. Проти цього потрібно боротися.
Коментувати
Наталя
Навчально - виховний процес - це робота вчителя, учня і батьків. Якщо хоча б одна ланка не працює - процесу немає. Нам говорять, що діти ще не можуть в повній мірі відповідати за свої вчинки (в т.ч. невивчив урок, вдарив сусіда і т.д.) Чому ж вся відповідальність за це лягає тільки на вчителя? А батьки?
Олена
В последнее время все больше распространяется шутка: "Уберите от нас детей, тогда может все успеем". Бесконечные списки6 курс-школа, наркологу, секретарю, социальному педагогу...., мониторинги, отчеты.... Дорогие, а когда же творчески работать7 Я люблю работу, работаем за копейки, да еще слушать упреки этих "высокоморальных" представителей власти" ? Достали!
Проста вчителька
пора вже нарешті тим, хто нагорі, дійти своїм мозком до того, що пора вводити відповідальність сім"ї за те, яким росте чадо. Що може зробити класний керівник, навіть якщо він 25 годин на добу буде виховувати учня, якщо дома папа - наркоман, мама - дешева повія, і всі вони живуть на бабусину пенсію та ще й примушують дитину жебракувати, а не ходити до школи...Треба кардинально міняти суспільство, створювати його ідеали, по телевізору показувати не "нашу Рашу","Розсміши коміка" і т.д., а освітні передачі для батьків і дітей. Треба нарешті пригадати про те, що у нас за Конституцією є ще й ДЕРЖАВА, яка повинна не лише висмоктувати всі соки з робітників, а ще й відповідати перед своїми громадянами за свою діяльність ( чи бездіяльність?)
Олена
Думаю, виховання дітей слід починати з виховання дорослих. Як часто і багато гарних речей не розповідали б у школі про поведінку і мораль, коли мамаша з дитиною на авто виїжджає на газон, при цьому на зауваження двірника крута мамашка круто грубить; дідусь вважаючи себе крутеликом стоїть з пивом під під’їздом; бабуся тягне сигаретну; по телевізору до 21.00 демонструють далеко недитячі фільми, а казки – 0 5.00 ранку; коли мамаша в метро піднімає людей, щоб всадити десятирічне чадо і …, то толку від чергових папірців мало. Раніше було міністерство сім’ї,молоді та спорту, цікаво куди після реорганізації поділась сім’я??? Яка державна установа сьогодні працює з сім’ями?
Вчитель
Ще один маразм... А дійсно, нащо вчителю платити? Може вчитель буде державі платити за те , що має робоче місце( як у анекдоті)?
Віталій
Цілі прекрасні, як і нинішні виховні системи мабуть найкращі в світі, але поки лише на бумагах. Відпустіть вчителя до дитини, змініть систему контролю на більш суттєву, а не знаєте запитайте у спеціалістів практиків бо кабінетні к...и крім кабінетів та контролю нічого реального не знають.
Миколаїв
Учня виховує не тільки вчитель, а й все те, що оточує учня. До речи і ті бійки депутатів, які ми бачимо по телевізору. У половини учнів батьки безробітні. Ось і вчи їх духовності. Хоч є на кого провину скинути. Жоден вчитель не бажає, щоби з його учнів виросли погані люди. Але ж він не всемогущий.
людмила
Завучів два - по навчальній частині та по виховній, а ми два в одному. НЕвже жодна людина не заступиться за простого вчителя. Треба щось робити, з чого ж починати? Де знайти сміливих однодумців.
людмила
а може нарешті відокремити класне керівництво в окрему ставку, тоді з"явиться можливість займатися з учнями виховним процесом на належному рівні. Наші виховні плани настільки перевантажені, що сумлінно все виконувати, обіймаючи дві посади (вчителя предметника і класного керівника) не реально. Невже це не зрозуміло. Окрема людина зможе і на перерві зайняти учнів, і в позаурочний час. І виховні заходи готувати і т. д. А не писати ще конспекти, готувати роздатковий матеріал, впроваджувати інноваційні технології, перевіряти зошити. Цікаво,чи знайомиться Міністерство з цією інформацією, чи це лише черговий безрезультатний вилив наших емоцій?
Наталя
Для людмила: Та Ви що! На вертольот новий не хвате!, якщо в кожній школі ще мінімум 11 ставок увести :))))
Хризолит
Для людмила: что-то вы мало перечислили мы с коллегами насчитоли что предметник-кл.рук исполняет 32 обязанности аеще вы попробуйте ставку кл. рук.разделить на 30 учеников =.....
людмила
Для Хризолит: давайте створимо список обов"язків, які ми виконуємо і як вчитель-предметник, і як класний керівник. Читачі сайту будуть дописувати те, що забули внести у список. Цікаво, скільки всього пунктів набереться. Може хтось із міністерства хоч прочитає -а то вони ж не знають, де їм, вони ж теоретики, а не практики.
Коментувати
PR
Для тех, кто в танке, объясните- чем эта Бамажка отличается от той, по которой работают школы "Нац.програма виховання". На кой ляд дублировать то, что было. Это менять планы или что? Маразм МОНа достал.
Соня
Для PR: Эта Бумажка тем и отличается, что за нее получены денежки.А что старая? Она свое дело сделала.
Коментувати
Маргарита
У процесі виховання класний керівник (вихователь) керується особистісно орієнтованим підходом до здібностей, нахилів кожної дитини, тим самим створюючи умови для саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та загальнолюдських цінностей, зазначається у тексті документа. Круто !!! І все це робити за "копійки" що платять за класне керівництво. У нас сільська школа. Якщо в класі немає 12 учнів ми отримуємо 50% оплати за це саме керівництво. У мене 10 учнів, я отримую 110 грн. Насмішка. НІ! ПРОСТО ЗНУЩАННЯ !!!!!!!!!!!!!
666
Він зауважив, що можна підняти заробітні плати вчителям, забезпечити школи автобусами чи необхідним обладнанням, але це все втрачає сенс, коли знецінюються моральні цінності, коли у дітей виховується ненормальне ставлення до святих речей."- Какой молодец! Вот умничка! Так и надо! Нечего требовать ! Работу работайте! НЕ ЗАБУДЬТЕ КОРМИТЬСЯ ВОЗДУХОМ, А ЧЁ, В НЁМ ТОЖЕ ПОЛЕЗНЫЕ ДЛЯ ЖИЗНИ ВЕЩЕСТВА ИМЕЮТСЯ, РАСТЕНИЯ ЖЕ ЖИВУТ КАК-ТО. Да , и вместе с учениками ТЕЛЕВИЗОР ЧАЩЕ просматривайте, особенно жизнь гламурную и передачи после 24. Да, и пивка ученикам не забудьте взять. Чтобы веселее было. А те НЕ ВСЕ ИСЧЁ в 10-11 рожают...
Ирина
Никакое школьное воспитание не заменит тех ценностей, которые вкладывает в ребенка семья. Школьное может лишь немножко подкорректировать его. И то непонятно как ребенок это школьное воспитание переосмыслит, и какие выводы сделает.Поэтому считаю что школьное воспитание - понятие очень относительное. Прежде всего за воспитание должна отвечать семья. А что творится сейчас в наших семьях - мы знаем. Отсюда и выводы. Но это мое мнение.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!