Osvita.ua Середня освіта Новини середньої освіти ЦОМ оприлюднив результати опитування щодо якості шкільної освіти в Україні
ЦОМ оприлюднив результати опитування щодо якості шкільної освіти в Україні

Експертами Центру освітнього моніторингу проведено анкетування методистів районних відділів освіти на предмет вивчення їх погляду на стан якості загальної середньої освіти

ЦОМ оприлюднив результати опитування щодо якості шкільної освіти в Україні

Дослідження було проведено наприкінці минулого навчального року, участь у якому взяли 326 методистів суспільно-гуманітарного та природничо-математичного профілів, методистів з питань оцінювання, бібліотечних фондів та новопризначених фахівців з усіх регіонів.

Методисти, які взяли участь в анкетуванні, працюють вчителями різних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, мають різний вік (від 26 до 63 років) та стаж роботи на посаді (від 1 до 37років).

Результати опитування засвідчили, що понад 70% опитаних вважають стан загальної середньої освіти в країні досить посереднім, 1,6% – низьким, а 7,2% взагалі не спромоглися оцінити його.

Водночас 19,2% учасників опитування вважають стан якості шкільної освіти в Україні достатнім як для розвиненої країни; менше 1% – високим.

Для визначення рівня якості шкільної освіти опитувані послуговувалися різними критеріями. Майже половина (43%) методистів свою точку зору обґрунтовують результатами зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) випускників шкіл, в яких вони працюють; 30% визначилися покладаючись на власний досвід та досвід зарубіжних держав. Лише 18,5% методистів свою позицію базували на результатах моніторингових досліджень, а 9% – на результатах олімпіад різного рівня.

Експерти Центру освітнього моніторингу зазначили, що одним з найбільш ефективних засобів поліпшення якості освіти є систематичні моніторингові дослідження, які дають інформацію про рівень навчальних досягнень школярів, про зміни, що відбуваються в системі освіти.

Також моніторингові дослідження дають можливість виявити недоліки в системі освіти та своєчасно внести корективи, компетентно формувати освітню політику, зауважують в ЦОМ.

На запитання про стан проведення моніторингових досліджень якості освіти на рівні загальноосвітніх шкіл відповіді опитаних методистів розподілилися наступним чином: 5,8% опитуваних визнали, що моніторингові дослідження в школах району проводяться систематично із залученням незалежних експертів, а понад третина фахівців проводять моніторинги власними силами.

При цьому більше половини методистів визнали, що моніторингові дослідження в районах проводяться епізодично, за вказівкою районних відділів чи обласних управлінь освіти, а більше ніж 8% фахівців вказали, що моніторинги не проводять взагалі, однак вважають, що це необхідно робити.

Обов’язковим складником освітньої системи є оцінювання, що забезпечує учнів, батьків і суспільство в цілому інформацією про стан і розвиток освіти.

На запитання щодо можливості за допомогою чинних Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти об’єктивно оцінити якість навчання школярів 57% учасників опитування відповіли, що, використовуючи критерії як засіб оцінювання, об’єктивно оцінити рівень навчальних досягнень можна лише частково; більше третини переконані, що зробити це неможливо взагалі.

В ЦОМ акцентували увагу, що важливим показником якості освіти є також здатність учнів застосовувати набуті теоретичні знання у практичній діяльності.

Результати участі українських школярів у міжнародному порівняльному дослідженні якості природничо-математичної освіти TIMSS дають підстави зробити висновок про те, що лише третина учнів 4-х та 8-х класів змогли виконати завдання з математики та природничих дисциплін на застосування набутих знань та вмінь до реальних ситуацій, характерних для повсякденного життя, зауважили експерти.

Понад третина опитаних методистів вважає, що за допомогою критеріїв оцінювання, що зараз застосовуються в українських школах, неможливо оцінити вміння школярів застосовувати знання на практиці, 47% переконані, що це можна зробити лише частково.

Майже половина учасників опитування вважають, що за допомогою чинних критеріїв не можна також визначити стан та тенденції розвитку освіти у країні, понад третина – що це можна зробити лише частково.

Відтак, на переконання організаторів опитування, результати дослідження засвідчили, з одного боку, недооцінку з боку освітянського загалу ролі моніторингових досліджень для визначення якості освіти та коригування освітньої політики, а з іншого – підтвердили нагальну необхідність створення національної системи таких досліджень.

Дослідження було проведене Центром освітнього моніторингу (ЦОМ) наприкінці минулого навчального року. Усього методом анкетування було опитано 326 методистів суспільно-гуманітарного та природничо-математичного профілів, методистів з питань оцінювання, бібліотечних фондів та новопризначених фахівців з усіх регіонів країни.

Освіта.ua
05.09.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
соціолог
а чи не замало вибірки у 326 методистів для всієї України? Ця цифра навіть для одного лише Києва дещо замала...
Олег
Очень интересно в какой учебной программе к 11 классу есть предмет "Плетение из лозы" (УГЛ)?! Может и ЗНО по нему будем сдавать?!
Учитель
Методисты районных отделов образования – о-о-о-очень «компетентные»! Неужели они и критерии разработали? Если да, то они, (критерии), очень секретные! Любопытно было бы с ними (с критериями), познакомиться.
Валерій
Парадоксально, що методисти моєї школи оцінили учнів найгірше (найнижчий показник успішності), зате все місто вчать
Володимир
Тот кто работает в образовании знает чем занимаются так называемые методисты)) так объективность этих исследований 3%))

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!