Osvita.ua Середня освіта Новини середньої освіти Ще раз про підсумкові контрольні…
Ще раз про підсумкові контрольні…

Збірники підсумкових контрольних робіт з української мови для 5–8-х класів, рекомендовані міністерством освіти, мають низку серйозних методологічних, методичних, наукових, тестологічних і мовленнєвих недоліків

Ще раз про підсумкові контрольні…

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України розмістило на своєму офіційному сайті спростування "міфів" про підсумкові контрольні роботи в школах, проте питання залишилися.

Одне з них стосується чи не найголовнішого – якості рекомендованих міністерських завдань. Чомусь саме вона – якість ‑ опинилася не "в темі" розгорнутою дискусії у ЗМІ.

Задля надолуження суттєвої прогалини редакція Osvita.ua звернулася до фахівців із проханням проаналізувати якість рекомендованих збірників підсумкових контрольних робіт з української мови.

Змістовний і методичний аналіз збірників завдань з української мови дозволив дійти висновків про наявність у них низки системних недоліків, а саме:

Підсумкові контрольні роботи рекомендовано для шкіл з українською та російською мовами навчання. Однак програми з української мови для цих навчальних закладів істотно різняться за змістом. Програма "Українська мова" (автори Г. Т. Шелехова та ін.) для шкіл з українською мовою навчання та програма "Українська мова" (автори Н. В. Бондаренко та ін.) для шкіл із російською мовою навчання передбачають вивчення окремих тем у різних класах.

Наприклад, більшість тем із лексикології перша програма передбачає в 6-му кл., а друга – у 5-му. Неврахування цієї специфіки призвело до того, що значна кількість пропонованих завдань охоплює матеріал, ще не вивчений учнями. Такі завдання, зокрема, є в кожному варіанті підсумкових контрольних робіт для 5-х класів.

Авторка збірників орієнтується здебільшого на учня шкіл із російською мовою навчання. Окрім згаданого вище ‑ урахування лише однієї програми, відзначимо також завдання на переклад, для виконання яких треба знати російську мову.

Варіанти підсумкових контрольних робіт не є "рівноцінними", як зазначено на обкладинці. Так, завдання № 7 у збірнику для 8-х класів пропонує виконати синтаксичний розбір і визначити частини мови. Деякі із запропонованих речень складаються з трьох слів (варіант 13), деякі – з чотирнадцяти (варіант 38). Отож авторка пропонує варіанти, різні за рівнем складності.

На проведення підсумкової контрольної роботи відведено 45 хвилин. За цей час учні 8-х класів мають виконати п’ять закритих тестових завдань, два відкритих та ще й написати твір-роздум.

Проте лінгводидакти наголошують, що "підготовка до написання твору будь-якого виду проводиться заздалегідь … Попередньо вчитель визначає тему твору, разом із учнями аналізує її, складає орієнтовний план, потім організовує роботу по збору матеріалу..." (Методика навчання української мови. За ред. М.І. Пентилюк. – К, 2004). Отже, часу на написання твору-роздуму аж ніяк не достатньо.

Запропоновані авторкою критерії оцінювання є непродуманими й суперечать чинним нормативним документам. Зокрема, програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Міністерством освіти і науки, передбачає оцінювання письмової роботи за чіткими критеріями змісту та грамотності від 1 до 12 балів. Натомість автор пропонує свою модель оцінювання творчого завдання (наприклад, для 8-х класів), що "в основному відповідає чотирьом рівням навчальних досягнень учнів!".

На жаль, трапляються в завданнях також мовні огріхи: "добре ім’я краще багатства"; "слово дорожче золота!"; "до балу за змістовий компонент додається…" тощо.

Таким чином, фахівці наголошують, що збірники підсумкових контрольних робіт з української мови для 5–8-х класів мають низку серйозних методологічних, методичних, наукових, тестологічних і мовленнєвих недоліків.

А якою є якість інших збірників: з математики, історії, іноземних мов?.. Чи пройшли вони ґрунтовну науково-методичну експертизу, чи проведена відповідна кропітка робота з їхньої апробації? Чи можуть вони взагалі бути інструментарієм вимірювання якості освіти сучасної української школи?

Сподіваємось, що час надасть адекватну відповідь...

Додатково див.:

  • Зауваження до збірника "Українська мова. 5 клас: Підсумкові контрольні роботи (для шкіл з українською та російською мовами навчання";
  • Зауваження до збірника "Українська мова для шкіл з українською та російською мовою навчання. Підсумкові контрольні роботи. 8 клас".

Освіта.ua
22.04.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Натали
Чому українську мову, як завжди, зробили крайньою? Більша частина завдань нормальна! А зауваження, які кинули на глум, лише на кілька відсотків відповідають істині. З інших предметів конкретних зауважень немає? А хіба можна зараз знов обирати варіанти, коли вже всі матеріали до контрольних ми в школі підготували? Хотіли учителям МОНівці допомогти, а вийшло як завжди!
Катя
Я учениця 7 класу,i менi та моiм однокласникам дуже тяжко зрозумiти матерiал цих завдань.Якщо чесно,то там дуже складна англiйська мова та iсторiя Украiни!!!Дуже вас просимо-вiдмiнiть iх,вони нам не допоможуть,а тiльки погiршат!!!!!!!!!Будь-ласочка!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Галина
Дійсно, твориться безлад. як на мене, усе треба робити своєчасно, а не так, як твориться зараз! Але щодо зауважень. У збірниках з української мови, за якими ми з учнями працюємо, я не бачу всіх указаних тут зауважень. може, якась інша версія? а щодо автора, то я знаю це прізвище за іншими матеріалами. наприклад, ми прекрасно готуємося до ЗНО з укр.літ за посібниками Молочко. усі дуже задоволені
Шпилька
Для е: Дійсно голота і бидло. Стільки чванства, а інтелигентності-катма. В таких завжди невдалі діти. От і зляться на вчителів, бо шукають крайнього. А починати потрібно з себе. А те, що вчителі переглядають тусти з учнями на уроці.. Чому ви вирішили, що вони про себе думають? Учнів шкода, особливо тих, хто відповідальний, добре вчиться і тому по репетиторах не ходить. Тести ж не всі відповідають програмам. Щодо англійської, ситуація дійсно якась дурна виходить- контрольних вчетверо більше ніж з інших предметів. Немає коли пояснювати, тільки перевіряти. Потрібно якось 4 види об#єднувати в одну довшу контрольну, з однією оцінкою, а не чотирма.
оксана-англ
Для Шпилька: А нам методист сказала 4 оцінки і підсумкова виставляється за к.р. з англ. м. А де критерії оцінювання?
ШпилькаШпилька
]Для оксана-англ: Критерії оцінювання є з усіх предметів, крім англійської. Сьогодні збирали вчителів, щоб донестисти якусь інформацію, Може щось буде відомо.
Коментувати
Мама
Пані Молочко Світлана Рашитівна! Визнайте, що ця робота (варіанти контрольних) - провальна у Вашій кар'єрі!!!
Mary
У тестах з англійської невідповідність програмі, а текст, який діти мають прослухати на контрольній додається. Кому це потрібно? Мені вкотре соромно за країну. Боже, допоможи нам стати вільними, позбавитися рабської психології.
Шпилька
Для Mary: Тести взагалі абсурдні, якщо всі завдання відомі заздалегідь, не кажучи вже про те, що відкрито продаються відповіді до них, часто тих же авторів. Це саме і з ДПА.
Коментувати
Евия
Поразительно!!! Ведь сказал министр, что это будут обычные контрольные! Почему же МОН настаивает на проведении коммерческих тестов? Напрашивается вывод: клерки игнорируют босса. Кому-то пора отправляться в школу как в ссылку!
НЕРОЗУМНИЙ ЧИТАЧ
Мої учня вчора радісні були, казали, контрольні відмінили. А я була шокована. Тиждень не спала, все думала, як воно буде. Готувати дітей почала майже одразу. Кожен урок по 10-15 хв розбирали тести (на мові, укр і світ літ. Благо, що маю такий шанс), ще й на 7-му уроці на факультативі сиділи щотижня. А тут...Ні, я за контрольними не сумуватиму, якщо їх дійсно відмінять. Але які то нерви! А кошти? Кожен учень майже придбав собі повний комплект на всі предмети. Кл.керівники у нас тисячами збирали, щоб централізовано замовити посібники. Боже, ну що це? Тепер діти й батькі думаьтмуть, що ми страхополохи та істерички, яким аби тільки залізти до їхньої кишені. Про вину держави чомусь думається в останню чергу (якщо думається). Знову вчитель - ЧМО... Ось і підвищили престиж нашої професії.
Алла
Для НЕРОЗУМНИЙ ЧИТАЧ: Я-мама. І можу сказати Вам, що на вчителів не грішимо, а тільки на нашу владу. Я запропонувала написати підсумкові контрольні роботи (тести) в такому порядку: з української мови – шановному Азарову М.Я., з історії – Табачнику Д.В., з англійської – Грищенко К.І., ну а математики – міністру фінансів Ярошенко Ф.О.. Пропонуємо написати тести , наприклад, за 6 клас, так як моя дитина вчиться в цьому класі. А ще пропоную всім батькам не пускати дітей в ці дні до школи, щоб не підтримувати весь цей ідіотизм. Адже за неявку буде -Н-. Моя дочка вчиться на відмінно, але дуже хвилюється і від навантажень додаткових погано почувається. Хіба це нормально???.......... Вибачте, якщо маю помилки..........
Tatjana
Для НЕРОЗУМНИЙ ЧИТАЧ: Сразу отказалась ЦЕНТРАЛИЗОВАНО продавать своим ученикам сборники ( с инету скачали и хватит). Завуч сперва повозмущалась:"Как же так...", но после успокоилась. Лбом стену не пробъёшь...
директор
Для Алла: Ваша пропозиція дуже СХВАЛЬНА- це і буде власне ПРОТЕСТОМ учнів та батьків проти ХАПУГ міністерських і внеском в спільну справу -ОЧИЩЕННЯ від дурнів.
Коментувати
оксана-вчит
Люди добрі! Маю два 6-х, два 7-х і два 8-х класа по 20-25 учнів, методист сказала провести англ мову ( підсумкові контрольні) 18 і 19 травня, а результати передати 20-21. Рахуємо: 4 контрольні -4 листи помножити на 6 класів помножити на 20 учнів . Маємо 480 листів контрольних робіт на 1 вчительку.
е
Для оксана-вчит: А кто Вас заставлял быть учителем. Работали бы дворником, врачем, проводницей и т. д... Вы же знали, что в этой профессии плюсов мало.
12
Для е: Для е: Ну зачем Вы ТАК?
яяя
Для е: Быдло!!!!!
Коментувати
Освітянин
Варто поміркувати, як краще залучити до акції протесту найбільшу кількість вчителів, бо їхній дебілізм і бажання безбідно жити за твій рахунок дістало.
Наталя
Ой, що там контрольні 5-8 класів. На форумі вчителів інформатики вчителі "бурно обговорюють" розвязки ДПА з інформатики 11 класу. Наскільки неоднозначні відповіді на питання трапляються.
Tatjana
Для Наталя: А у нас учительница биологии в трёх сборниках ОТВЕТОВ нашла ТРИ различных варианта их правильных не на одно задание.
Коментувати
ua
В контрольних з історії для 8 кл. починаючи з 10 варіанту помилки майже в кожному варіанті ( в основному в хронології). У 7 кл. вимагається знання хронології дуже незначних подій, які не є обовязковими для запам`ятовування.
Учитель
Давайте! Учителя всегда смирно все выполняли, но , видимо, точка кипения есть и у них.
12
Для Учитель: CОМНЕВАЮСЬ
Людмила
Для Учитель: Да это мы не кипим: просто булькаем! Повезем еще больше дерьма, ничего! Для Учитель:
Коментувати
PR
Я уже писала свою мысль. Если Табачник не может выгнать поголовно министерское быдло, и это еще литературное слово, приминимое к нашему МНО, которое сидит у нас ярмом на шее вместе с районо и метод кабинетом, то Табачника надо гнатьв отставку. Но это вопрос вторичный. Первичный - это надо всем идти на забастовку, иначе нас растопчут. И контрольные и мнимое повышение зарплаты - тлько цветочки.
Софія
Для PR: Цілком підтримую! Геть кріпацтво в освіті!
Коментувати
учительница, методист
Вы еще не видели тесты по русскому языку! Это просто уничтожение нации. Как образец высокохудожественного стиля для разбора детям предлагаются предложения типа: "ноги были очень удачные", Адмиралтейство Петербурга сравнивается со шприцом... А мы боремся: уже написали в разные инстанции, собрали образцы методической безграмотности, аморальности авторов к/р.
Оленка
Нашим англичанам сказали, что к.р. будут проводится по 4 видам деятельности на 4 отдельных уроках и оцениваются они по общим критериям, как и до этого оценивали. А у Вас как?
учитель
еще пару месяцев назад никто ничего не знал о новых сборниках и их обязательном использовании.как можно было расчитывать,что за ночь появятся нвые сборники абсолютно правильные,без ошибок,с равноценными вариантами и т.д.видать,акция была заранее расчитана на получение денежек.а потом можно и на сайте разместить.и покритиковать самих себя,а то и вовсе все отменить-цель -то достигнута...
Светлана
Англічанам досі не повідомили, як правильно оцінювати виконані завдання. Діти перевіряються аж по 4 видах контролю протягом 90 хвилин . Як встигнути дітям написати всі завдання , а потім вчителю перевірити усні теми з говоріння у 27 учнів???? Що стосується завдань - це окрема розмова. Завдання для 6 класу (автор Мясоєдова) - зовсім не продумані, особливо це стосується текстів для читання. В них використовується і пасивна лексика, і герундій, і узгодження часів, та інші граматичні явища, які діти ще не вчили , бо в програмі 6 класу їх немає.
Вчитель іноземної
Для Светлана: З німецької жахливі тексти для читання,багато нової лексики,а словником користуватися не дозволяється...
Коментувати
директор
Пропоную вчителям, директорам, батькам, учням надсилати до Міносвіти вимогу про те, щоби відкликало через видавництва всі Збірники підсумкових контрольних робіт з української мови для 5–8-х класів, рекомендовані міністерством освіти, мають низку серйозних методологічних, методичних, наукових, тестологічних і мовленнєвих недоліків і ПОВЕРНУЛО КОШТИ . Казав ТАБАЧНИК, що в міністерстві до 22.00 ПРАЦЮЮТЬ - ТЕПЕР І МИ ВІДЧУЛИ НА СОБІ ЇХ ПЕРЕВТОМУ.
Нестор
Для директор: Дорогий Директоре, я з Вами солідарний. Але Ви самі щось зробили, щоб виявити протест. Вас же без кінця всіх "обробляють" в управліннях освіти.
Саам
Мінстерство просто заробило на цих збірниках. А хто і що там написав - це для них вторинно. Самі заступники Табачніка (Суліма та Жебровський) пресують тепер міністерських клернів, нібито вони затверджували ці контрольні.
директор
Для Нестор: Шановний Несторе! ''не обробляють'', а '' пресують''. Cкажу більше. МАЮ ЗАВЖДИ СВОЮ ДУМКУ і начальниця про це знає і намагається тримати дистанцію, а по мені її б не бачити. ХОЧА , було нелегко. За її вказівкоюі класні журнали викрадались, а на ранок- перевірка зберігання журналів... і т.д. Я ПРОСТО ЗНАЮ ЩО РОБЛЮ І ЯК. СПАСАЄ МЕНЕ ЗАВЖДИ ЗНАННЯ НОРМАТИВНИХ, ЗАКОНОДАВЧИХ ВИМОГ В ОСВІТІ, ЧОГО НА ЩАСТЯ чи на жаль бракує іспекторам,різним спеціалістам відділів, бо вони , як правило, ДОБРЕ ВИКОНУЮТЬ КОМАНДУ '' Ф А С'', а наслідками не переймаються. ТА ЩО, Я НЕ МОВЧУ, І НЕ МОВЧАТИМУ. ДАВАЙТЕ ОБЄДНУВАТИСЬ - ТОДІ МИ СИЛА.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!