![]() |
Місце війни у шкільному підручнику історії має бути принципово переосмислено |
Зі шкільних підручників треба прибрати героїзацію війни, – історик
Про це у Львові, під час прес-конференції за результатами круглого столу науковців та вчителів історії України, сказала історик, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії НаУКМА Наталія Яковенко.
Вона наголосила, що варто розділяти історію дослідницьку, яка має включати все, та історію шкільну, яка, насамперед, має бути виховною.
"Я наполягаю на дегероїзації війни", – зазначила Наталія Яковенко. На її думку, у шкільних підручниках потрібно пояснювати, що війна означає мільйони невинних жертв.
Схожої думки дотримується також професор Львівського національного університету ім. І. Франка Ярослав Грицак. Він вважає, що є різні типи героїзму. Є такий тип героїзму, де герої є трохи бандитами або навіть дуже сильно бандитами.
"Але є ще й героїзм жертви. Тобто ми розуміємо, що у всіх війнах більшість людей хоче не вмерти, а вижити. Дуже в багатьох випадках виживання є конформізмом, колаборацією. Але в певних випадках єдиний спосіб вижити чи помогти вижити своїй родині – це взятися за зброю і супротивляться. І це теж героїзм", – зазначив Грицак.
На його думку, важливо акцентувати увагу на героїзмі не тих, хто стріляє, а тих, у кого стріляють.
"І в тому сенсі, якщо брати українську історію, нас більше об’єднують жертви, аніж герої", – підкреслив історик.
Крім того, він зазначив, що "антропологічний підхід до історії не виключає патріотизму".
ЗІК
19.01.2011