Osvita.ua Середня освіта Моніторинг у 5-х, 10-х класах Моніторинг 2013: малий дощ з великої хмари
Моніторинг 2013: малий дощ з великої хмари

Чи варто очікувати об’єктивних результатів від моніторингу якості освіти по-українські

Моніторинг 2013: малий дощ з великої хмари

З 12 листопада 2013 року в загальноосвітніх навчальних закладах України проходить моніторинг якості загальної середньої освіти. Впродовж місяця учні 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів і форм власності складуть 5 тестів — з математики, з української, російської та іноземної мов, а також комбінований тест (Я і Україна/Основи правознавства). Учні 10-х класів мають пройти моніторинг з 12-ти предметів та скласти тести з української мови, іноземної мови, історії України, всесвітньої історії, української літератури, геометрії, алгебри, біології, хімії, фізики, географії та технології. Офіційною метою акції є оцінювання стану системи освіти та отримання об’єктивної інформації про її якість за результатами навчання учнів у початковій та основній школі.

Що ж, подібну ініціативу варто було б лише вітати. Дійсно, в Україні є гостра потреба в створенні загальнодержавної системи моніторингу якості освіти, яка забезпечувала б громадянське суспільство і політикум об’єктивною інформацією про стан і тенденції розвитку галузі та давала б можливість робити висновок про ефективність реалізації тих чи інших освітніх стратегій. Тому оголошений моніторинг знань учнів 5-х та 10-х класів міг би стати суттєвим внеском у розбудову такої системи. Але, як свідчить аналіз його засадничих документів та практики підготовки, сподіватися на це, щонайменше, наївно й безглуздо. Більше того, є всі підстави стверджувати, що ні об’єктивної інформації про якість знань учнів, ні серйозного аналітичного матеріалу, на основі якого можна буде робити висновки про стан функціонування системи освіти та вибудовувати певні прогнози, цей моніторинг не дасть. І ми маємо, щонайменше, шість причин для такого висновку.

По-перше. Як зазначено в «Методичних рекомендаціях з проведення моніторингу якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі», розроблених ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» (лист №14.1/10-3300 від 11 жовтня 2013 року) (далі — Методичні рекомендації), проводити моніторинг будуть педагоги, «які викладають даний навчальний предмет», а перевіряти результати робіт — учителі тієї ж школи, де навчаються ці учні. Ця норма унеможливлює реалізацію принципу незалежності і незацікавленості експертів у результатах моніторингу, що не може не вплинути на його об’єктивність.

По-друге. Завдання, які будуть виконувати учні під час моніторингового дослідження, відомі їм заздалегідь. Адже «Методичними рекомендаціями» передбачено, що учні повинні купити збірники із завданнями. Завдання також мають бути викладені в електронному вигляді на веб-сайтах Міністерства освіти і науки України, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, Національної Академії педагогічних наук України. Тобто, учні отримали змогу задовго до проведення моніторингу тренуватися в розв’язанні завдань, що обов’язково будуть включені до тестів, підготувати допоміжні матеріали (правильні відповіді на ці завдання) в паперовому й електронному вигляді та використати ці допоміжні матеріали у процесі моніторингу.

По-третє. «Методичні рекомендації» не передбачають здійснення заходів, які б забезпечили підготовку неупередженої звітності про результати моніторингу, недопущення спотворення отриманої інформації, яке може бути викликане особистими почуттями чи симпатіями суб’єктів і об’єктів моніторингу. Зокрема, технологія проведення моніторингу дозволяє переписувати чи вносити зміни у виконані роботи, адже останні зберігаються у керівника закладу освіти «до відправлення їх до відділу освіти і науки районних (міських) державних адміністрацій».

По-четверте. Розроблені «Методичні рекомендації» не визначають методики єдиного аналізу та узагальнення результатів, що їх показали учні, виконавши тести. Відсутність єдиних підходів створює умови для суб’єктивізму та корегування інформації, отриманої в результаті моніторингу.

По-п’яте. Нормативні документи, на основі яких проводиться моніторинг, не визначають його мету та завдання. У сукупності з відсутністю єдиних підходів до визначення результатів, у процесі узагальнення неможливо буде забезпечити справедливість тлумачення інформації, отриманої в результаті моніторингу, об’єктивний її аналіз та систематизацію.

По-шосте. Запропонована методика проведення моніторингового дослідження не перевірена в експериментальному режимі — вона запроваджується «з коліс» без належної апробації. Не проведена належна підготовча робота з педагогами (експертами), що будуть проводити моніторинг, не передбачена комп’ютерна обробка його результатів, не вжиті заходи щодо упередження конфлікту інтересів — все це може суттєво впливати на процес і результати оцінювання.

Окрім зазначених причин, існують також інші чинники, що мають суттєвий вплив на забезпечення об’єктивності, точності та справедливості отриманих даних.

Організатори моніторингу в нормативних документах стосовно його проведення заявили про участь у ньому «всіх учнів 5-х та 10-х класів». У наступних коментарях різних керівників Міністерства освіти і науки України, Інституту інноваційних технологій та змісту освіти пролунали заяви про можливість участі в моніторингу учнів «за бажанням». У такому випадку питання про корисність та об’єктивність його результатів постає ще більш гостро, адже однією із важливих умов будь-якого ефективного моніторингу є формування оптимальної вибірки об’єктів моніторингу. За елементарними вимогами, до проведення моніторингових процедур така вибірка має формуватися імовірнісним методом зі списку всіх загальноосвітніх навчальних закладів країни. У нашій ситуації про формування вибірки об’єктів моніторингу не йдеться, що також ставить під сумнів об’єктивність та порівнюваність очікуваних результатів.

Окремої теми заслуговує питання суб’єктів моніторингового дослідження або тих, хто його проводить. Проведення цього моніторингу покладено на плечі педагогів, керівників шкіл та органів управління освітою різних рівнів, обласних інститутів удосконалення кваліфікації вчителів. Тобто моніторинг організовують, проводять, визначають його результати та інтерпретують їх саме ті, від кого вони залежать. Чи може хтось стверджувати, що за таких умов можна отримати об’єктивні результати? Мабуть лише ті, хто цей «моніторинг» придумав.

Але в цього питання є й інший аспект. З 2006 року в Україні функціонує Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО). Положенням про УЦОЯО та відповідними постановами Уряду передбачено, що саме ця структура має проводити моніторингові дослідження в системі освіти України ― у її працівників є відповідний досвід як щодо змісту, так і стосовно технології проведення, а також необхідне обладнання та програмне забезпечення для обробки матеріалів. Однак УЦОЯО не залучили до моніторингового дослідження, про яке йде мова. Очевидно, ця інституція або втратила довіру в керівництва Міносвіти, або визвала в останнього обґрунтовані побоювання, що у випадку, якщо моніторинг буде проводити УЦОЯО, то об’єктивні результати, отримані за допомогою комп’ютерної обробки відповідей, шокують українське суспільство ― бо відобразять реальне становище справ.

На жаль, в нас не має сумнівів, що, з наведених вище причин і обставин, результати моніторингу якості загальної середньої освіти учнів 5-х та 10-х класів будуть прогнозовано далекі від реальності. А шкода! Бо моніторинг ― справа вкрай важлива і вкрай потрібна… звісно, якщо відкинути його комерційну спрямованість (створення «попиту» на сотні тисяч книжечок, що примушені купувати батьки) і проводити моніторинг так, як того вимагають європейські стандарти, правила, досвід і здоровий глузд.

Ігор Лікарчук

Освітня політика
12.11.2013


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Людмила
І саме головне. Ще на сайті МО не були виставлені завдання, а вже були відповіді, і в продажі, і в Інтернеті. Про що можна говорити? Потрібен такий моніторинг?
веруся
Яка там перевірка знань:поставте ОЦІНку ЗА МИНУЛИЙ РІК,НАПИшіть -те -се ,доведіть,що ти не козел, а твій учитель - не баран!,,,, ЖАХ! Придбайте збірник завдань, а можете і "ШПОРИ" прикупити!!! Наше міністерство освіти хоче виховати "баранів!
vlad
Навіщо ці моніторинги ви про дітей думаєте ? Як нам їх здати адже ми їх просто завлемо.
Олекса
Для vlad: ніхто про наших дітей не буде думати, вони ж не їхні діти!!!
Маша
Фикция названа мониторингом! Полнейший срыв учебного процесса. Мое мнение, как мамы ученика 10 класса - такое количество контрольных работ никому не нужно, еще и текущие контрольные дети пишут. Министерство не хочет признать свои ошибки и это не делает ему чести. Пусть ребенок списывает - результаты мониторинга никому не нужны, главное кто-то набьет карман и защитит пару-тройку докторских по педагогике.
vlad
Для Маша: сто відсотківий держава набє свій жирний зад.
Николай Хмеленок
Я думал, что госпожу Гриневич действительно заботит состояние нашего образования. Оказывается, ей нужен очередной Майдан.
DR
Для Николай Хмеленок: Нет, блин, Симоненко лучше всех. Как вы достали уже
физик
Посмотрел задачи с физики... Это физически не реально за 45 минут… Может в каких-то спецшколах, хотя вряд ли… Значит будут плохие результаты, или же будем учить врать…
вчитель_історії
Шановні! Як можливо оцінити школярів за 12-ма завданями? Це не можливо!
Ольга
Шановні! У мене питання, а який професор чи кандидат природничих наук давав (ла) відповіді на питання до завдань з біології. В підручнику - одне, у відповідях - інше. Наприклад: Чому зараження ехінококом, може спричини смерть? Міністерство дає відповідь (Г), а саме: стадія, яка утворює велику кількість гачечків , але якщо взяти підручник з біології 8 клас за редакцією С.В. Межжерін, сторінка 59, ІІ абзац, останнє речення, в якому чітко вказано, що Фіна здатна розростатися і тиснути на внутрішні органи, що порушує їх функціонування і зрештою спричинює смерть людини, відповідь - В Питання: А як перевірити вчителю?
Маша
Для Ольга: Отвечаю, вы все сделали правильно, с этим столкнулось большинство учителей Украины. Выход: ответить как положено профессионалу, а не министерской бестолочи, пусть они оправдываются, а не мы. Харьков ничего не исправлял, отправили как надо, а не так, как ответили безмозглые высоковознесенные тупицы-чинуши.
Елена
Почему не дать возможность отрабатывать материал, почему всегда спешим? Дети не усваивают, то что выучили - забыли. Информации много, а вот толку - чуть. Выучили, будто бы поняли, написали контрольную по теме, и забыли, потому что учим уже совсем другую тему, ни чем не связанную с предыдущей. Дети забывают формулы, как только начинают учить новые. Какой мониторинг при таком раскладе? Пусть вернут советскую программу, когда любой троечник мог выполнить стандартный набор заданий по предмету, когда предметы излагались просто, а знания были доступными.
Николай Хмеленок
Для Елена: Я думал, что госпожу Гриневич действительно заботит состояние нашего образования. Оказывается, ей нужен очередной Майдан.
DR
Для Николай Хмеленок: Нет, блин, Симоненко лучше всех. Как вы достали уже
Елена
Как такое может быть: ребенок правильно решил 9 заданий из 16, а в результате имеет начальный уровень знаний. Кто это придумал? Понятно, "середнячки" и не будут пытаться решать самостоятельно, ведь если ошибутся, то двойки не миновать.
Kirra
Це таки знов я, і я хочу розповісти про наші останні моніторинги. Трохи про математику: наступного дня після написання цих псевдоконтрольних учителька викликала до себе певно півкласу, оскільки в них було розхождення з річною оцінкою, аи ті переписали(!) моніторинга. Ну і кому це потрібно?! На історіїї майже все пройшло гладко, але оскільки всі користувалися "шпорами", то й виявилося, що Коліївщина - не повстання,а...національно-визвольна війна. Тепер я готуюся до біології. Мене повеселили "технічні огріхи", помилки у шпаргалках та дивакуваті завдання. Ви мене вибачте, але нащо давати по два завдання на класифікацію на кожний варіант. Це ж елементарно, навіть людина без грунтовних знань зрозуміє, що вище:вид чи царство. Про високий рівень я взагалі мовчу. "Чому хліб важливий у харчуванні людини" чи "проаналізувати таблицю співвідношення "сніданок-обід-підвечірок-вечеря""? Це що взагалі таке і що це означає? Ні, я все ж таки багато чого не розумію...
Irina
Для Kirra: ничего особенного, у нас математику годовые контрольные, переписывают с 3го класса и не только отличники, но и бывает всем классом... ниче все довольны! ...теперь даже дети знают, что после контрольной желательно следующие пару дней не пропускать школу-будет пересдача...особлыво якщо тебе тянуть на видминныка..хе-хе...
Вчитель
У Вас детей собирали для переписки, а у нас сами учителя это сделали, дети и не знают об этом. Крестики-то можно поставить кому угодно.
Ольга
Я повністю згодна з усіма коментарями та приєднуюсь до них. А ще хочу додати, коли виконувати програми поточного року? Адже "завдяки" моніторингу кожен вівторок та четвер не проводяться перші уроки у учнів 10 та 5 класів. І це буде продовжуватись не раз і не два, а цілий місяць. Де здоровий глузд у чиновників? Коли вчити дітей? Вчителів знімають з уроків, щоб перевірити роботи. Дітей знімають, щоб їх писали. А що це за анкети, одного змісту на кожному моніторингу? І хто повинен фінансувати купи паперу, який витрачається на ці моніторинги? Вчителі за свій кошт друкують весь матеріал. Чи можливо хтось профінансував це? Повністю згодна з тим, що безграмотні збірники мають купу помилок. І , до речі, чиновники, забули про заглянути в навчальні програми, бо їх завдання дещо не відповідають програмовому матеріалу з предметів, що винесені на моніторинги. Зокрема це стосується 5 класу англійської мови. У нас все робиться не так , як у людей. Хоча, наміри, можливо і були правильні.
Я
Ви тільки уявіть!"Під час підготовки до друку збірника "Біологія .10 клас"...ВКРАЛИСЯ технічні огріхи!!! ". Аж моторошно!!!! Та й ще не вперше!!!!!!!!
англійська
Скажіть будь-ласка, що це за моніторинг якості освіти, якщо і діти ,і вчителі всі заповнюють іменну анкету(діти ПІП і оцінку з предмету за минулий рік, а вчителі - ПІП, вік, стаж, категорія і звання,№ моб. тел., електронна адреса і т.д.).Якби наші чиновники з МОН хотіли дійсно знати реальну картину, то таких анкет не давали б, і завдань з відповідями теж. Це, можливо, через нестачу грошей хочуть вчителя покарати і познімати з них звання і категорії чи як? То зробіть їм тоді ще й платний вхід у школу і все буде ОК.
Людмила Л
Скільки гектарів лісу пустили в розхід заради бізнеспроекту! Тонни макулатури по закінченні моніторингу. - ось і весь його результат! Може ще комусь дисертація. А ось державу "промоніторили" конкретно! Ну і кишені також!
jhjhjjh
Нащо давати цей моніторинг якщо в інтернеті зараз є всі відповіді
Мама
Для jhjhjjh: відповіді майже всі діти скачуть з нета
lana
... а когоcь покарають за помилки в збірниках моніторингу? (наприклад, 10 кл. англ. мова - їх там штук з 15 ...)
Вчитель
Екзамени для учнів мають бути весною КРАПКА. А ваш моніторинг це обдираловка для і без того злиденного народу України. Тепер ще весною забабахайте ДПА. Видрукуйте завлання, відповіді до них і примусьтечерез методкбінети весь цей папір купити. Моніторинг чи ДПА треба проводити припустимо раз на рік (бажано в травні) через онлайн атестацію. Результати мають бути анонімними і використовуватись лише для внутрішнього користування органів перевіки. Дость моніторингу робити жупел яким залякують вчителів. Бажано, навіть необхідо перед проведенням моніторингу перевірити JQ учнів шкіл, класів в яких будуть проводитись моніториги. А то в селх залишились одні дегенерати (без роботи і засобів існування). Латифундісти заволодівши землями, закупивши в рази більш продуктивну техніку прирекли село на вимерання. І не потрібно винувати в низьких результатах сільського вчителя. Як начиш якщо імя своє деякі учні з помилками пишуть і добре якщо 50 слів читають в 10 класі.
Дмитро
Для Вчитель: Спочатку треба перевірити JQ всіх міністерських чиновників і їм подібних.
М
Абсолютно погоджуюсь із Ла. Це чистої води бізнес-проект, тому що для визначення об’єктивного рівня знань, відповіді не готують і не дають дітям можливість їх завчасно придбати, а тому МОН тільки прикривається тим, що вони проводять визначення якості знань учнів. І ще для точого тоді було проводити ДПА у 4-х та 9 -х класах під час яких було визначено рівень навчальних досягнень, написано відповідні накази?
lolo
Для М: Неужели Вы не поняли!!!!! Мониторинг- это возможность проверить, готова ли школа к ЗНО для 9-х классов. Проведение- в школе!!! Какие ошибки будут и вопросы, как оперативно учителя сработают!!! Вы зациклились на деньгах, а главного подвоха не видите!!!
ФФФ
Какого подвоха. Вот такие и ищут оправдательную базу для негодяев
fla
Невже хтось ще вважає, що цей моніторинг має на меті щось інше крім дерибану бюджету і викачування грошей з кишень батьків? Чиновники від моніторингу дуже добре вирахували, що більшість вчителів і батьків кинуться купувати збірники завдань. Тим більше, що є досвід з підсумковими КР в 2011р. Так що нас чекає ще не один "Моніторинг". Їм це подобається. А вчителі мовчки і безплатно попрацюють на благо Табачника і компанії
та отож
для fla: Ви - вчитель? Якщо так, то й Ви працюєте на благо Табачника і К? Якщо ні, то питань немає.