Osvita.ua Середня освіта Моніторинг у 5-х, 10-х класах Проблеми "поголовної" перевірки знань школярів
Проблеми "поголовної" перевірки знань школярів

Є більш раціональні варіанти проведення моніторингових досліджень ніж застосовуються МОН

Проблеми "поголовної" перевірки знань школярів

Аналіз проблемних аспектів цьогорічного проведення моніторингу якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі.

Юридичні аспекти


Наказ Міністерства освіти і науки України № 995 від 17.07.2013 р. вказує, що моніторинг проводиться відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1283 від 14.12.2012 р. "Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти". Але в пункті 13 цього Порядку зазначено, що "Моніторинг проводиться виконавцями у межах коштів, передбачених їм у відповідних бюджетах, а також за рахунок інших джерел". На жаль, місцевими бюджетами на 2013 рік не передбачені видатки на проведення моніторингу якості освіти в 5-х і 10-х класах комунальних загальноосвітніх закладів, у тому числі на придбання збірників завдань і оплату роботи вчителів під час проведення моніторингу.

До речі, додаткова оплата роботи педагогів під час проведення моніторингу є обов’язковою тому, що ці контрольні роботи не передбачені в навчальних програмах і не входять до тарифікації вчителів. Окрім того, оплата за перевірку письмових робіт учнів не передбачена нормативними документами з більшості предметів, що включені до порядку проведення моніторингу.

Таким чином, усі видатки на проведення моніторингу (забезпечення навчальних закладів збірниками завдань і оплата праці педагогів поза межами навчального плану та тарифікаційного навантаження) повинні здійснюватися відповідно до п. 13 постанови Кабінету Міністрів України № 1283 від 14.12.2011 р., а саме, виконавцем проведення моніторингу (п. 1.2. наказу МОН України № 995 від 17.07.2013 р.) - Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти.

Також, наказ МОН України № 995 від 17.07.2013 р. не зареєстровано в Міністерстві юстиції України, тому він не є нормативно-правовим документом, на підставі якого органи місцевої влади та самоврядування можуть здійснювати відповідні видатки з місцевих бюджетів на проведення моніторингу якості освіти в комунальних навчальних закладах.

Крім того, проведення моніторингу якості освіти замість навчальних годин інваріантної частини навчального плану не передбачено базовим навчальним планом Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23.11.2011 р. та чинними навчальними програмами.

Якщо ж МОН України передбачає участь педагогічних працівників у проведенні моніторингу якості освіти на безоплатній основі, але понад тарифікаційне навантаження учителів, то наказ МОН необхідно було б узгодити з Центральною радою профспілки працівників освіти.

Таким чином, проведення моніторингу якості освіти може відбуватися тільки поза межами навчального процесу. Як наслідок, це призведе до перенавантаження учнів понад гранично допустиме навантаження, а також до необхідності додаткової оплати роботи вчителів понад тарифікаційне навантаження.

Методичні аспекти


Наказом МОН України № 995 від 17.07.2013 р. передбачене проведення моніторингу якості загальної середньої освіти за результатами навчання, у тому числі в основній школі. Моніторинг планується провести в загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності. Нагадаємо, що згідно законодавства до переліку загальноосвітніх навчальних закладів входять також вищі навчальні заклади І‑ІІ рівнів акредитації та професійно-технічні навчальні заклади, що надають повну загальну середню освіту.

У той же час, "Методичними рекомендаціями з проведення моніторингу якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі" (Лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти № 14.1/10-2824 від 27.08.2013 р.) передбачено проведення моніторингу якості освіти за наслідками навчання в основній школі тільки для учнів 10-х класів загальноосвітніх навчальних закладів. Нагадуємо, що близько 50 % випускників основної школи продовжують навчання у ВНЗ І‑ІІ рівнів акредитації та закладах професійно-технічної освіти й не беруть участь у моніторингу якості освіти.

Наслідком виключення певних категорій випускників основної школи, тим більше в такій кількості (50 %), є визнання вибірки для проведення моніторингу нерепрезентативною, і, як наслідок, результати такого моніторингу ні в якому разі не можна визнавати об’єктивними. Питання: кому потрібен такий напівфабрикат і які висновки та рекомендації можна зробити на цій підставі? Мабуть, теж напівфабрикат. Але це вже емоції, вибачте.

Слід також зазначити, що проведення моніторингу якості освіти на сьомому тижні поточного навчального року (нагадаємо, що в цьому навчальному році вже буде проведено від шести до 24-х уроків із відповідних предметів) призведе до того, що результати моніторингу якості навчання в попередньому навчальному році не можна буде визнати «чистими» через дуже велику погрішність у підсумку.

Крім того, наказом МОН України № 995 від 17.07.2013 р. визначено напрям проведення моніторингу: "результати навчальної діяльності учнів у початковій та основній школі". Але результат "навчальної діяльності учнів" уже перевірено під час держаної підсумкової атестації у травні минулого навчального року. Тому повторна перевірка засвоєння навчального матеріалу є або недовірою до об’єктивності роботи державних комісій (на якій підставі?), або перевіркою довгострокової пам’яті випускників і, отже, ніяк не перевіркою "результатів навчальної діяльності".

Можливо, було б доцільним визначити напрямом проведення моніторингу "якість (або результативність) надання освітніх послуг у початковій і основній школі". Але в цьому випадку тестувати потрібно було би вже не "стрелочника" ‑ учня, а умови навчально-виховного процесу, матеріально-технічне, науково-методичне, кадрове забезпечення навчальних закладів, проблемні питання в організації навчально-виховного процесу. А це вже, зрозуміло, "діяльність держави, органів влади й управління, тих, хто надає освітні послуги". У такому випадку й результати моніторингу, і проблеми, що впливають на якість освітніх послуг, можна було би врахувати в подальшій діяльності та визначити ступінь їх упливу на забезпечення якості освіти.

Організаційні аспекти


Результативність навчальної діяльності учнів перевіряється під час проведення держаної підсумкової атестації (відповідно до Положення про ДПА). Тому моніторинг можливо проводити до проведення державної підсумкової атестації. У такому разі моніторинг може й повинен визначити проблеми та допомогти досягнути кращого результату. А це й є його провідна мета. Проведення ж моніторингу після офіційного законного визначеного результату має зовсім іншу мету.

Також, проведення моніторингу якості освіти засобами тестування ні в якому разі не вимагає «поголовної» перевірки. Досвід проведення моніторингових досліджень TIMSS та інших засвідчує, що є більш раціональні, більш об’єктивні та більш репрезентативні варіанти проведення моніторингових досліджень.

Має бути далі, але, сподіваюсь, цього достатньо для продовження дискусії.

Сергій
Міронов, учитель

Освіта.ua
13.09.2013

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Ирина Гунина
Все,думаю,помнят универсальный вопрос,который необходимо ставить,если непонятна чья - либо логика действий:"Кому выгодно?" А вот кому http://www.pravda.com.ua/articles/2014/02/10/7011984/Кроме мониторинга,этой же логике подчинены все действия конторы "Рога и копыта",в просторечии называемой Министерством образования.Учителям,которые работали при Союзе,остается только ностальгически вздыхать,наблюдая этот бедлам...
Свет
Для Ирина Гунина: Что делать? Может опять перечитать Чернышевского? Майданы мы проходили...
Коментувати
юля
Моніторинг це занадто а особливо для ростків
Маша
Фикция названа мониторингом! Полнейший срыв учебного процесса. Мое мнение, как мамы ученика 10 класса - такое количество контрольных работ никому не нужно, еще и текущие контрольные дети пишут. Министерство не хочет признать свои ошибки и это не делает ему чести. Пусть ребенок списывает - результаты мониторинга никому не нужны, главное кто-то набьет карман и защитит пару-тройку докторских по педагогике.
я
Знайома поділилася досвідом проведення моніторингу в їхній школі. Все просто, як борщ, на моніторинг іде всого15 хвилин. Діти заповнюють тільки свої дані і вказують варіант. Роздруковуеться лист тільки той, куди переносять відповіді. Ніхто ніяких збірників не купував і завдання не роздруковували. Один учень - один лист. Після того, як учні заповнили першу сторінку, вчитель-предметник, на основі оцінок зі свого предмету за 9 клас, сам роставляє хрестики і виводить необхідній йому рівень знань. Відповіді є в Інтернеті. Підраховує бал і підписується. На все провсе іде півгодини. І совість навіть не мучить. Як вони (міністерство з Папіроскіним) нас, так і ми їх.
Т.М.
В 10 класі щовівторка пишуть моніторинг на 3 уроці - випадає 10 уроків алгебри, як вчителю і учню опрацювати матеріал, якщо КОЖНОГО уроку йде нова тема, і так не вистачає часу на опрацювання навиків розв’язування задач, прикладів. ЦЕ ПОРУШЕННЯ ЧИННОЇ ПРОГРАМИ - міністерство суперечить саме собі.
Альбина
Все говорят о том, кто от этого мониторинга имеет выгоду. Да какая выгода на уровне отделов образования - только головная боль да месяц времени, убитого на составление отчетности. А кто из представителей отделов образования, которые организовывают мониторинг на уровне районов, может не исполнять прикази Министерства или обласного департамента образования?
Учениця
Маша, нам теж так сказали
Маша
Ну что я могу сказать,у нас в школе сказали так,мы знаем что вы все спишете,но если это и будет так,то спишите с умом,тоесть на тот уровень который был у вас в 9 классе,тем более кому нужны эти мониторинги,нашему министерству точно все равно.так что если министерство хотело эти мониторинги,они их и получат.
Ирина Гунина
Для Маша: И правильно говорили, ведь этот беспредел направлен не для истинного определения знаний учащихся, а только для тоо, чтобы деньги собрать с родителей. вот так хитрый еврей табачник сумел с непроизводственной сферы сделать дойную корову. Молчим и дальше???
Коментувати
Катя
А почему бы нашему Министерству не пройти тоже проверку своих знаний. Нам очень любопытно какой же у вас уровень знаний истории Украины, математики, физики...Это же так важно!
Маша
Для Катя: Катя всё правильно ты говоришь! У 4 и 9 классов в прошлом году был ДПА неужели это обязательно? Мы только только здали тесты!Это только лишний стесс для детей! Они же потом в школу перестанут ходить они будут просто напросто бояться всех контрольных и всех тестов! Ну кто то обьясните ЗАЧЕМ???!
0
тоесть у 5 и 10 классов ДПА был)
Коментувати
Ліна
хах появилася стаття що нас не примушували здавати по 100грн.... звісно ж ні! це ми добровільно, від щирого серця!!!! якби хотіли б перевірити наші знання то завдання прислали б перед моніторингом, а не так що всі завдання бачили ... і відповідів би не було а так ще по 20 грн за відповіді тай є бабло в державі!!!
Светлана
Не ту страну назвали Гондурасом!
Оксна
Гріть у пеклі всі, хто не дають жити і працювати вчителям та відбивають бажання вчитись у дітей. Горіть у пеклі, проклятущі!
Троцкий
Шановні, ну все бачив але такого ще ні. Купу бабла заробляють на пустому місці. Розповсюджувачи діють так, що все одно учні будуть купувати. Стосовно онлайн версій, пригадайте оголошення теми переказу з української мови 2012-2013 н.р.. Сайт просто "поклали". Так що чекаємо і на це і зараз. Да і друкувати, шановні, це не тільки бумага але й фарба. А стосовно мовчання, значить нам так подобається, а це вже інше питання. МОН - Бендер, який знав десь 400 способів "чесного сбора денег у населения".
Богдан
а можна десь скачати відповіді в форматі ПДФ ?
Ирина
Так всі ж мовчать. І сьогодні на зборах у школі всі мовчали, сдали гроші на роздруковку варіантів та бланків відповідей. Чого усі мовчать????ЛЮДИ АГОВ??????
Анжелика Липовна
Для Ирина: а мы не молчим, только говорить должно начальство, простых учителей никто не слушает, чуть не так - проверками задавлю
Учень )
Я завтра буду писати протестую на листку і здам його , але мені завтра перепаде ...
Коментувати
Ирина
Почему мы - родители должны обеспечивать мониторинг, почему за свои деньги должны распечатывать варианты и бланки ответов, мы сами знаем уровень знаний своих детей. Проводите хоть сто раз его, но только за государственные деньги. Люди!!!! когда же на нас перестанут зарабатывать. Почему не выставить все сборники на сайтах и не обеспечить школы бланками ответов. Страна идиотов и мне обидно, что я в ней живу.
Учитель
Вами наведені аспекти дуже добре роз*яснюють проблеми моніторингу. Але всі ваші спроби це зробити розбилися об міцну стіну: бізнес на освіті. Звичайно, заробимо не ми, учителі, ні учні, не батьки, і, навіть, не наші безпосередні керівники. Не зрозуміле тільки їх рвіння у даному питанні.
Неравродушный
Подобное уже было! Покупали сборники в невероятных колличествах. Для этого все и делается. Да, родители должны протестовать против нарушения учебного процесса, но и учителя тоже не должны быть овечками бессловесными, и не только в комментариях, но и на местах отстаивать свою точку зрения. Как может воспитать компетентного человека с креативным мышлением бессловесный запуганный учитель.? И попутно вопрос не по теме. Почему проведение праздника в воскресенье 1 сентября возмущало полстраны, а олимпиады по воскресеньям ( два месяца подряд) никого не волнуют. Десятки учителей срывают с уроков в понедельник для проверки, учебный процесс никого не волнует особо.
0
Для Неравродушный: відповідь на всі питання та пости по темі якраз у ваших золотих словах: "учебный процесс никого не волнует особо" ! Сучасній владі не потрібна освічена і компетентна особистість, існує попит на тупих овець, котрими легко керувать і зганять їх на майдани.
Коментувати
Виктор
В ведомстве Табачника давно уже никто не думает ни о качестве образования, ни, тем более, качестве учебной литературы!!!! Только денежный расчет. "Свои" несколько издательств получают грифы и продают НЕКАЧЕСТВЕННУЮ литературу по завышенным ценам. На учебники с ошибками тратятся миллионы. Контроль остаточных знаний за начальную школу пятиклассников в ноябре - вообще смешно. Но по 100 грн сдать надо на сборники заданий. Умножьте количество учеников в стране на 100 грн - цифра закаливает за 80 млн грн. Вот и весь сказ!
Тамара
Для Виктор: 100% правда!!!
Коментувати
Liza
Відповідно до наказу МОН витель, працюючи з пятокласниками не оцінює їх протягом першого семестру. Це є їхньою вказівкою, щоб не створювати психотравматичних ситуацій. Так шановні міністри, вивчіть, будь ласка, психологію особистості пятикласника, будьте послідовними у своїх діях. За Конституцією України - головним документом держави, освіта в школі - безкоштовна. Так яке Ви маєте право примушувати дітей купувати збірники для підготовки до проведення моніторингової перевірки знань? Друкуючи державні підручники Ви ставите гриф МОН, а Ви їх БАЧИЛИ?Особливо по державних підручниках з англійської мови працювати ВЗАГАЛІ НЕ МОЖЛИВО!!!!!!! P.S. Спочатку проведіть моніторинг рівня знань своїх МІНІСТРІВ, а потім - учнів!
Сергей
Для Liza:Все правильно сказано хай спочатку міністри пройдуть а потом ми будемо
Vaniilin
+
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!