Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Виховання Шкільна бібліотека й інтерес до навчання
Шкільна бібліотека й інтерес до навчання

Багато факторів діє на формування особистості, у цій справі на допомогу приходять шкільні бібліотеки

Шкільна бібліотека й інтерес до навчання

Їх місія полягає в залученні учнів до невичерпних джерел знань.

Книга в усі часи була, є й буде духовним скарбом нації, джерелом її немеркнучої історії. Саме із книг ми черпаємо наснагу до життя, творчості, праці, навчання.

Педагогічний потенціал книги бачиться особливо вагомим тепер, коли продовжується процес утілення в життя концепції української школи. На всіх етапах історичного розвитку нашому суспільству було притаманне прагнення до знань, високої духовності і це прагнення реалізовувалось через книгу. Тому невипадково шкільна бібліотека повинна бути осередком культурно-пізнавального поступу дитини.

У своїй щоденній діяльності бібліотекаря намагаюсь формувати в учнів (саме через дитячу книгу) інтерес до навчання, учу їх оволодівати культурою читання, створюю належні психолого-педагогічні умови для сприймання, розуміння й оцінки прочитаного, намагаюся зацікавити кожного процесом читання, ураховуючи особисті інтереси, індивідуальні особливості. Ставлю за мету формувати саме творчі особистості, покликаних бути спадкоємцями української та світової культури, спроможних адаптуватись у насиченому інформаційному просторі.

З метою виховання в учнів інтересу до навчання стали традиційними такі заходи: бесіди (індивідуальні та групові), літературні ранки, вікторини, конкурси, бібліотечні уроки, огляди новинок літератури, аналіз читання.

Найкращими, на мою думку, у вихованні інтересу до навчання є індивідуальні, групові бесіди та бесіди за прочитаною книгою. Хочу відмітити, що індивідуальні бесіди з учнями проводжу щоденно, ураховуючи вік своїх вихованців, їх захоплення, уподобання, інтелектуальний розвиток. Щодо бесід за прочитаною книгою, перевагу віддаю творам О. Іваненко, тому що вони спроможні виховати інтерес до навчання в молодших школярів.

Це чарівні, з пізнавальним природничим ухилом казки письменниці, зміст яких допомагає дітям краще зрозуміти навколишній світ, залежності в ньому, розвиває спостережливість, навчає помічати раніше невідомі учням особливості у природі, висловлювати свої здогадки та припущення. В усіх своїх природничих творах О. Іваненко вводить дітей у коло уявлень про біосферу, не тільки прищеплює любов до природи, а і пробуджує в юних читачів бажання уважніше прислухатись до мови живого світу, спонукає до пізнання.

Успіх роботи з книгою залежить від цілеспрямованої систематичної копіткої діяльності бібліотекаря, його майстерності, від способів керівництва самостійним читанням учнями науково-пізнавальної та художньої дитячої літератури.

Завжди спонукаю дитину до активного мислення за допомогою завдань і запитань типу: "Як ставиться письменник до…?", "Чому ти так уважаєш?", "Доведи, що…", "Поясни вислів…" тощо. Це допомагає школярам осмислити прочитане, заохочує їх запитувати про невідоме.

Відомо, що саме в дитячих запитаннях певною мірою виявляються пізнавальні потреби, духовні запити, нахили та здібності.

Із цього приводу В. Сухомлинський писав: "Прагніть того, щоб учні ваші побачили, відчули незрозуміле, щоб перед ними поставало запитання". Запитання допомагають здійснити перехід від незнання до знання, від непевного, неточного знання до більш достовірного й вичерпного. Тобто місточком до знання є запитання, що стимулює пізнавальну діяльність, спонукає звертатись по відповідь до книги, підвищує інтерес до навчання.

Важливий напрям роботи бібліотеки - інформаційний. У бібліотеці систематично проводиться День інформування, коли не тільки вчителі, а й учні можуть ознайомитися з новою літературою, періодичними виданнями, інформацією на електронних носіях. Це також сприяє вихованню в учнів інтересу до навчання.

Кожної чверті у школі проводиться аналіз читання учнями. Такий напрям роботи дає можливість постійно стежити за тим, як наші діти відвідують бібліотеку, що читають, в якому класі найкращі читачі, в якому класі діти не цікавляться книгою. Проаналізувавши цей напрям роботи, проводжу додаткові бесіди, вікторини, бібліотечні уроки, що дає змогу "розбудити" в учнях, які не читають, інтерес до книги, до пізнання.

А завершити хочу словами все того ж українського педагога В. Сухомлинського, який зазначав, що людина, для якої книжка вже в дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збідненою, спустошеною.

Тому результативність моєї роботи залежить від тісного контакту з учителями, батьками, від єдиного планування всієї системи навчання та виховання. Учитель і бібліотекар - це нероздільне ціле. Учитель дає початок навчанню, а бібліотекар продовжує його. Тому разом ми повинні виховувати в наших учнів інтерес до навчання.

Автор: Т. Строкань

Освіта.ua
03.09.2010

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Irina
в библиотеке нужен вай-фай!... и тогда она будет считаться современной и нужной... может еще первоклассников как-то и можно заманить в библиотеку.., а вот старшеклассников я там ни разу не видела, все рефераты и проэкты с инета пишут...
тарас
потрiбен реферат про клен
гость
Форум

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!