Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Виховання Виховна робота у класі

Виховна робота у класі

На перший погляд, скласти план виховної роботи класному керівнику нескладно. Особливо в тому випадку, якщо вчитель працює у школі п‘ятнадцять і більше років, і стільки ж разів вправляється у плануванні. Однак не так усе просто

Одна справа створювати план виховної роботи в ситуації моноідеології та загального пориву робити свій внесок у виховання підростаючого покоління, зовсім інша - планувати виховну діяльність при плюралізмі ідеологічних поглядів і байдужному ставленні влади до проблем зростаючої людини. Напевно, не випадково питання про планування виховної роботи ставиться на кожній педагогічній нараді чи семінарі.

На початку 90-х років двадцятого століття, на жаль, поняття «виховання» стало набагато рідше вживатись у педагогічній лексиці і було навіть віднесено до числа лайливих слів. Воно поповнило ряд непопулярних понять, таких як партія, комсомол, піонерська організація, колектив... У ті роки почався дидактичний бум, у ході якого навчання повинно було витиснути виховання зі стін навчального закладу. І в черговій педагогічній кампанії деякі керівники освітніх установ досягли бажаної мети - вижили виховну діяльність зі шкільного дому, але...

Але чи можна це назвати успіхом, якщо вже через 7-8 років наші опоненти стали все частіше й частіше попадати в досить важкі та неприємні педагогічні ситуації? Розповімо про одну з них. В інститут за допомогою та порадою звернувся керівник навчального закладу. Темпераментна та вольова жінка, яка віддає перевагу використанню авторитарного стилю спілкування з учнями та вчителями, потерпіла, як сама заявила, повний педагогічний крах. Вона повідала про такий епізод шкільного життя. В її кабінет класний керівник привів одного зі шкільних «хуліганів» - восьмикласника Мишу Г. Коли директор увійшла до свого кабінету, то побачила учня, який лежав на дивані. Переповнена почуттям обурення, вона закричала: «Підведись! Ти де знаходишся?!» Миша Г. з усмішкою й неквапливо вимовив: «А я можу Вас вислухати й лежачи...», - і ще зручніше розташувався на дивані.

При уважному вислуховуванні розповіді директора і прагнучи знайти оптимальний варіант виходу з даної ситуації в нашій уяві чомусь не народжувалось нічого підходящого, а кілька разів з'являлась і зникала інша картинка, що відображує фірмовий педагогічний прийом нашої відвідувачки. «Хода з високим підніманням стегна» - так називають колеги улюблений прийом директора в роботі зі шкільними пустунами. А полягає він у тому, що дотримуватися правил поведінки у школі директор учить порушників по-своєму: міцним хватом бере пустуна позаду за комірець піджака чи сорочки та веде його до свого кабінету, використовуючи при цьому «ходу з високим підніманням стегна», щоби при кожному кроці діставати коліном до сідниць винного. Звичайно, хочеться відразу сказати слова осуду, але не будемо поспішати, адже, можливо, у даного керівника залишився всього лише один «виховний» прийом, тому що в цій школі кілька років тому поспішили відмовитись від колективної творчої діяльності учнів, від роботи дитячої та юнацької громадських організацій, від учнівського самоврядування, класних годин тощо. Тому розмова у нас із керівником школи вийшла нелегка та тривала, а своєрідним епіграфом до неї стала влучна фраза професора Н. Шуркової: «Важко бути вихованим, якщо тебе не виховують».

Зараз ситуація починає мінятись. З'явилось кілька наукових концепцій виховання учнівської молоді, стали частіше обговорюватись проблеми виховної діяльності на педагогічних конференціях і нарадах, зросла кількість публікацій з питань теорії та методики виховання. Наш авторський колектив також побажав зробити свій внесок у відновлення й удосконалення виховної практики в освітніх установах. Ми підготували першу книгу пострадянського періоду, спеціально присвячену плануванню виховної роботи у класі.

Цінність будь-якої публікації багато в чому залежить від наявності та ступеня прояву авторської позиції при висвітленні того чи іншого питання. Авторський погляд нашого колективу полягає в тому, що розгляд планування як найважливішої управлінської функції будується нами на основі двох методологічних підходів - системного та варіативно-модельного. Використання системного підходу дозволило нам не тільки усвідомити, що виховний процес є системою, що постійно розвивається, складною й динамічною, а й розробити засновану на принципі системності технологію планування даного процесу. Застосування варіативно-модельного підходу сприяло збагаченню педагогічного арсеналу планування новими прийомами та методами моделювання, проектування та прогнозування педагогічних явищ і процесів, а головне - допомогло вчителю планувати та створювати власну систему виховної роботи з класом, визначати неповторний і найбільш раціональний варіант побудови виховної діяльності в конкретних соціально-педагогічних умовах.

У колектив авторів методичного посібника ввійшли і вчені, і методисти, і практики. Це дозволило розглянути різні аспекти планування - теоретичні, методичні та практичні.

Автор: О. Степанов

Освіта.ua
16.01.2008


Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!