Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Виховання Порушення виховної функції - головний чинник дитячого неблагополуччя

Порушення виховної функції - головний чинник дитячого неблагополуччя

Оскільки підлітки привносять зразки світогляду та стереотипи взаємовідносин із батьківської родини на навколишній світ, то у них формується гіперболізоване переконання, що суспільству взагалі властива подвійна мораль

На основі розробленої типології встановлено, що для соціальної і психолого-педагогічної ситуації розвитку особистості підлітка із проблемної сім'ї характерними є:

  • дисфункція батьківської родини, дисгармонія в системі "батьки-підліток", непередбачуваність вчинків членів сім'ї;
  • емоційна напруженість у взаєминах між членами родини, постійне незадоволення моральних і духовних потреб підлітків, батьки зосереджуються на власних інтересах, нехтуючи потребами підлітка;
  • подвійна мораль як характерна ознака особистісного розвитку підлітка, спричинена внаслідок приховування подій та стосунків, що відбуваються в сім'ї.

Оскільки підлітки привносять зразки світогляду та стереотипи взаємовідносин із батьківської родини на навколишній світ, то у них формується гіперболізоване переконання, що суспільству взагалі властива подвійна мораль, а вижити в ньому можна, коригуючи свою поведінку відповідно до законів подвійної моралі:

  • нещирість взаємин у проблемних сім'ях зумовлює те, що підлітки не диференціюють власне ставлення до людей, їм усі взаємостосунки здаються "подвійними", тобто відбувається моральна деформація й деградація особистісного розвитку дитини;
  • хаотичність взаємин у сім'ї відображається через поведінку підлітка, зокрема невиконання своїх обов'язків;
  • альтернативне виховання та неконгруентність спілкування спричиняють неусвідомлення підлітками меж дозволеного;
  • заборони і неможливість розказати про характер взаємин у родині зумовлює порушення емоційно-вольової сфери особистості підлітка, відпрацьовує звичку гальмувати прояв почуттів, приховувати їх, внаслідок чого виникають психофізіологічні розлади;
  • відсутність високих почуттів між членами сім'ї, дефіцит уваги батьків, перманентна конфліктність спричиняє відторгнення підлітками "Я"-образу, виникнення внутрішньо-особистісних конфліктів.

Отже, характерними ознаками проблемної сім'ї є матеріальні нестатки, аморальна та асоціальна поведінка дорослих і дітей, бездоглядність, викривлені моральні та духовні цінності, важка психолого-педагогічна атмосфера, споживацька психологія дорослих, емоційне відторгнення дитини, її фізичне і моральне пригнічення, сімейне насилля тощо.

Класифікація проблемних сімей також можна провести:

  • за кількістю батьків у родині - повна, неповна, опікунська, прийомна, сім'я усиновлювачів;
  • за кількістю дітей - малодітна, багатодітна;
  • за матеріальним станом - малозабезпечена, середнє забезпечена, добре забезпечена;
  • за наявністю проблем у батьків - сім'ї алкоголіків, наркоманів, криміногенні та соціально дезадаптовані.

Особливо слід відмітити педагогічно неспроможні сім'ї, оскільки їх проблеми проявляються, як правило, коли дитина вступає у підлітковий період.

Освіта.ua
07.11.2005


Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!