Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Виховання Реабілітація уроку

Реабілітація уроку

В одній відомій своєю інноваційною діяльністю школі учням 5-7 класів поставили запитання: "Чи вважаєш ти за потрібне й важливе, щоб діти брали участь в організації навчального процесу: визначенні мети заняття, способів роботи, складанні критеріїв оцінювання, у самому оцінюванні тощо?"

Відразу зазначимо, що в безлічі наших шкіл таке запитання (та ще звернений до п'яти-семикласників) було б узагалі немислимим: за організацію освіти дитини відповідає держава, школа, педагоги, нарешті, але аж ніяк не сама дитина.

Однак школа, про яку йдеться, повторюємо, інноваційна, знаменита, і діти тут мислять зовсім не так, як прийнято.

«Так» - відповіли учні в переважній більшості анкет. Мовляв, як же без цього? Хіба можна вчитися, якщо сам не береш участі в організації свого навчального процесу?!

Для дітей цієї школи така відповідь звичайна: інший варіант навчання їм практично невідомий. Та й навіщо він - інший? Як це можна - щоб усе організовували за тебе?

Але допитливі психологи не заспокоїлися і стали ставити додаткові запитання. Наприклад: а в яких формах шкільного життя тобі вдавалося найбільш активно включатися в організацію своєї освіти?

...Справа в тому, що в школі протягом багатьох років багато і плідно експериментували з різними прогресивними формами освіти «за межами уроку»: це і «занурення», і ігри, і різного роду самостійні, творчі і проектні роботи, і великі колективні проекти і справи, і різного роду гуртки та секції, і складання індивідуальних навчальних планів і траєкторій, і робота в парках-студіях... усе те, що, власне кажучи, і дозволяє розвити в дитині здатність до організації власної освіти.

І ось де на психологів і педагогів школи чекав сюрприз.

Абсолютна більшість опитаних підлітків заявили, що серед усіх перерахованих форм найбільше активізує здатність організовувати свою освіту... урок. Так само відповіли і старшокласники.

Слід сказати, що отримані результати викликали в педагогів школи деяку зніяковілість і здивування. Самі ж вони віддають перевагу зовсім іншим освітнім формам (що чітко виявило відповідне опитування): колективні шкільні справи, індивідуальні й ігрові проекти, освітні траєкторії... Саме в них бачать педагоги школи ключ до формування освітньої самостійності дитини, ключ до ефективного входження її у справжнє життя. Мовляв, те, що прийнято називати додатковою освітою, є насправді основною.

А отут така оказія! Переважна більшість учнів - за урок!

Але це означає лише те, що в самій сутності уроку в цій школі відбулася справжня революція, щоправда, ще до кінця не усвідомлена самими педагогами: уже створивши зовсім нові види урочної реальності, багато вчителів за інерцією сприймають урок як менш ефективний освітній засіб. І через це - розгубленість перед отриманими анкетними даними. Як же так? Не може бути!

Може, може!

Якщо мета і зміст уроку - у передачі учневі деякого заданого обсягу навчальних знань, умінь і навичок, тоді, як не вдосконалюй урок, він ніколи не стане простором справжньої самоосвіти дитини. І як би ефективно не розв'язував такий урок поставлені навчальні завдання, вчитель у кращому випадку буде якісним технологом, а учень - якісно виконаним продуктом. Але варто лиш учня зробити співучасником процесу вироблення цілей, задач, змісту і напрямів уроку, варто урок зробити по-справжньому відкритим - і станеться диво. Він перестане бути засобом технологічного огранювання дитини, а стане простором її живого й самостійного розвитку.

І тоді в самій класно-урочній системі розкриються небачені можливості. І виявиться, що сам урок можна розглядати як принципово відкриту реальність. Як реальність, визначену не універсальною навчальною програмою і не вчителем, а винятково діалогічною взаємодією вчителя й учня.

Автор: О. Лобок

Освіта.ua
22.08.2007


Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!