Як забезпечити результативність тренінгу
Уявімо, що вас запросили взяти участь у тренінгу; ви самі вирішили випробувати на собі новомодну методику або у вашій школі з'явився менеджер тренінгової компанії з принадною пропозицією щодо навчання підлеглих за "непогані" гроші...
Як вибрати та не помилитися - поради для організаторів і учасників тренінгів.
Ні для кого не секрет, що тренінги коштують дорого. При цьому не завжди результат тренінгу прямо пропорційний вкладеним у нього грошам. До того ж результативність тренінгу залежить не тільки від самого тренера, й від самих учасників та їх керівників.
Щоб забезпечити успіх тренінгу і перетворити його з формального інструмента для передачі знань і навичок в інструмент навчання, тобто зміни поведінки людей, необхідно зрозуміти, що тренінг передбачає активну роботу трьох сторін: тренера, того, хто тренується (учасника тренінгу), і супервізора (безпосереднього керівника) учасника протягом трьох періодів: до тренінгу, під час тренінгу і після тренінгу. Якщо хоча б одна зі сторін хоча б в одному з періодів не працює або працює недостатньо активно, тренінг може не досягти переслідуваних цілей.
Отже, що може та повинен робити безпосередній керівник:
До тренінгу
- Не пручатися! Підтримувати рішення про участь підлеглого в тренінгу.
- Не говорити підлеглому (прямо або «між рядків») щось на кшалт: «поняття не маю чому, але керівництво хоче, щоб Ви були на цьому тренінгу. Я розумію, що це порожня витрата часу і грошей, більше того, Вам доведеться потім працювати інтенсивніше, щоб «наздогнати» роботу. Я розумію, що тренінг може виявитися марним, але Ви повинні його пройти. Коли Ви повернетеся з тренінгу, Вам доведеться забути про ту дурницю, про яку Вам говорили, повернутися до реальності і працювати ще краще...».
- Регулярно (!) обговорювати з підлеглим (мається на увазі саме обговорювати, а не вказувати), що потрібно для того, щоб виконувати роботу краще.
- Знати ключові ідеї тренінгу для того, щоб мати уявлення про те, де і як підлеглий це зможе вигідно застосувати.
- Коротко пояснити підлеглому важливість тренінгу, його основну мету, зміст, формат і можливість застосування в роботі, чому, коли, де і як він чи вона застосовуватиме отримані знання і навички та чому їхнє застосування важливе й потрібне.
- Акцентувати увагу підлеглого на важливості 100 %-го відвідування тренінгу й активної участі.
- Надати підлеглому час для виконання завдань, заповнення анкет або зустрічей з оцінки потреб у навчанні.
- Увести застосування знань/навичок, отриманих під час тренінгу, у систему оцінки роботи.
Протягом тренінгу:
- Забезпечити можливість відсутності на робочому місці для участі в тренінгу.
- Передати обсяг роботи іншим.
- Контролювати відвідування й участь у тренінгу.
- Підготуватися до зміни поведінки співробітника і, якщо необхідно, змінити свою поведінку.
Після тренінгу:
- Зажадати зворотного зв'язку від учасника.
- Обговорити з підлеглими результати тренінгу та його процес.
- Зажадати плану дій із упровадження нових знань і навичок, отриманих на тренінгу.
- Трохи знизити первісне навантаження для того, щоб людина знову «увійшла» в роботу.
- Надати можливості продемонструвати та надалі використовувати нові знання та навички.
- Змінити, якщо необхідно, систему оцінки та стимулювання й систему контролю з метою забезпечення зміни та закріплення поведінки підлеглих.
- Слугувати моделлю необхідної поведінки.
Ступінь важливості впливу на результативність тренінгу:
(1 - найбільша; 9 - найменша) до - 1, під час - 8, після - 3.
Що може та повинен зробити тренер
До тренінгу
- Узгодити программу тренінгу з довгостроковими цілями і планами розвитку персоналу, із планами розвитку співробітників.
- Попросити в учасників повідомити про їхні побажання щодо змісту і формату тренінгу.
- Залучити керівників і учасників до аналізу потреби в навчанні.
- Обговорити з безпосередніми керівниками, як вони можуть підтримати учасників у процесі тренінгу та після нього.
- Поспілкуватися з учасниками та керівниками для встановлення первісного психологічного контакту.
- Пояснити ролі всіх трьох сторін.
Протягом тренінгу
- Побудувати тренінг з урахуванням проблем і побажань, виявлених у процесі аналізу потреби в навчанні, та спілкування з учасниками й керівником перед тренінгом.
- Забезпечити рівноцінне залучення до участі всіх учасників тренінгу.
- Зробити тренінг максимально активним і різноманітним.
- Забезпечити можливість випробувати отримані знання й навички та стимулювати це.
- Використовувати реальні приклади, по можливості, релевантні для учасників.
- Переконуватися в тім, що учасники під час навчання проводять паралелі зі своєю роботою.
- Бути відкритим до запитань і неформального спілкування.
- Допомогти наприкінці тренінгу скласти індивідуальні та групові плани подальших дій.
Після тренінгу
- Попросити учасників надати зворотний зв'язок щодо тренінгу.
- Провести оцінку тренінгу й повідомити про результати учасникам та їх керівникам.
- Зажадати від учасників звіту про застосування придбаного.
- Підтримувати контакт з учасниками та їх керівниками.
- Відповідати на виникаючі запитання.
- Надіслати додаткові матеріали, статті для закріплення матеріалу тренінгу.
Ступінь важливості впливу на результативність тренінгу:
до - 2, під час - 4, після - 9.
Що може і повинен зробити учасник:
До тренінгу
- Допомогти в аналізі потреби в навчанні.
- Брати участь у дотренінгових заходах.
- Виконати необхідні попередні завдання.
- Виспатися...
Протягом тренінгу
- Бути відкритим до нової інформації.
- Керувати процесом навчанння.
- Активно працювати.
- Задавати запитання.
- Обмінюватися ідеями.
- Постійно проводити паралелі зі своєю роботою.
Робити позначки.
Після тренінгу
- Підбити підсумок отриманих знань і навичок.
- Підтримувати контакт із тренером.
- Намагатися застосувати отримане на тренінгу в практичній роботі.
- Обговорювати з керівником бар'єри, що заважають утілити засвоєне.
Ступінь важливості впливу на результативність тренінгу:
до - 7, під час - 5, після - 6.
Звичайно, перераховані вимоги описують ідеальну картину, у реальному житті багато до чого ми ставимося простіше, багато чого забуваємо і багато чого прощаємо. Але... хіба для нас не важливо, який результат ми одержимо за свої гроші?
Автор: Б. Жаліло
Освіта.ua
17.10.2006