Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Методика і технологія Опрацьовуємо кооперативне навчання

Опрацьовуємо кооперативне навчання

Нові педагогічні технології стрімко ввірвались у життя пересічної української школи. Ну який сучасний навчально-виховний процес може таким називатись без інновацій чи інтеракцій? Спробуємо привести наші знання з цього питання в чіткий і зрозумілий конспект чи міні-довідник. Наразі мова піде про коопероване навчання

Кожна кооперована діяльність має специфічну структуру (інакше кажучи, конкретний порядок дій, який можна описати крок за кроком).

Різноманітність простих і більш складних кооперованих структур буде описана нижче. Під час використання будь-якої з них зміст може бути змінений, але процедура для залучення в цю діяльність (іншими словами, структура) залишається тією самою.

Спершу розглянемо прості кооперовані структури як підготовчі для включення ліцеїстів в активну, більш складну групову діяльність на заняттях з органічної хімії та психології. Кожний з видів кооперованого навчання важливо продемонструвати учням за участю вчителя.

Думай - Працюй у парі - Ділись

Думай - Працюй у парі - Ділись (Каган, 1990) - кооперована структура, в якій партнери особисто думають про питання (справу, ситуацію, ідею тощо), потім обговорюють це з кимсь іншим. Як відносно проста структура, що може бути впроваджена швидко, Думай - Працюй у парі - Ділись може включатись у будь-яку форму інструкції. Зокрема, вона зручна для залучення всіх учнів протягом лекції (нами використовується найбільш часто при вивченні нового матеріалу).

Формулюй - Ділись - Слухай - Створюй

Формулюй - Ділись - Слухай - Створюй (Джонсон, Джонсон і Барлет, 1990) - подібна до попередньої структура, в якій члени команди спочатку особисто формулюють відповіді, кожний проговорює свої відповіді вголос (ділиться) та слухає формулювання інших. Потім разом створюють повну відповідь або перспективу за допомогою обговорення та розроблення (уточнення). Ця структура також має широке застосування.

Упровадження сфокусованих, короткочасних цільових розмов серед учнів, неформальних кооперованих навчальних структур, таких як «Думай - Працюй у парі - Ділись» і «Формулюй - Ділись - Слухай - Створюй», дає можливість створити вже на початку кооперовані рівні стосунки між учнями. Коли учні почнуть учитись працювати спільно над більш складними груповими завданнями, ці неформальні структури можуть бути використані для полегшення групової взаємодії.

Скажи й переключайся

Скажи й переключайся - кооперована структура, в якій партнери послідовно дають відповіді на запитання або обговорюють тему дискусії за сигналом (інтервали зміни ролей часом непередбачені).

Після того як тема дискусії визначена, перший партнер починає давати відповіді на запитання чи висловлювати власну позицію стосовно даної теми. Тоді другий партнер відповідає, а перший уважно слухає. Коли відбувається зміна, обов'язковим завданням для другого партнера є продовжити (або закінчити) спрямування думки першого партнера перед тим, як представити нові ідеї. Може відбутись кілька змін протягом періоду часу, визначеного для дискусії.

Зупинись... Починай... Продовжуй

Ця стратегія допомагає членам команд усвідомити свою роботу як колективну.

Рекомендації:

  • керівник (учитель) дає кожній команді аркуш паперу, де зазначена тема, над якою буде працювати група. Робочий аркуш має також включати три колонки із заголовками: зупинка, початок, продовження;
  • члени групи відповідають під час обговорення чи між обговореннями, аргументуючи, чому група має припинити, почати або продовжувати порушену тему;
  • відповіді членів групи збираються, змішуються й розподіляються між учасниками.

«Круглій стіл»

«Круглий стіл» (Каган, 1990) - кооперована структура, розрахована як на малі, так і на великі групи, в яких один аркуш паперу та олівець передаються по колу. Наприклад, один учень записує ідею, потім передає аркуш та олівець партнеру ліворуч. Варіативність процедури полягає в тому, що учасники можуть використовувати різнокольорові фломастери, олівці в той час, коли їм передається папір.

Кути

Кути (Каган, 1990) - кооперована структура, що дозволяє учням вибирати та обговорювати окремі виміри теми. Щоби полегшити діяльність, різні аспекти теми розташовують у визначених кутах кімнати. Потім кожний учень вибирає окремий аспект відповіді на запитання вчителя та прямує у відповідний кут.

Після дискусії вчитель навмання вибирає пари з кожного кута для того, щоб учні висловили свої думки перед класом. Наявність представників з кожного кута урізноманітнює перспективи та забезпечує можливості для вибору.

Освіта.ua
04.02.2009

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!