Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Учитель Рекреація, а не клас

Рекреація, а не клас

В Інтернеті створено інтелектуальне середовище, достатньо багате за чисельністю, щоб освітні заклади могли реалізувати свої спільні проекти, оформляти певний інтелектуальний простір, де могли б циркулювати ідеї

З'явився майданчик, де педагоги можуть розміщувати свої активи. Мова піде про відвідування форумів для педагогів. Навіщо нам це? Що то за слова такі, незрозумілі пересічному вчителю: форум, модератор, флуд, флейм, аватар?..

Не треба, зрозуміло, перебільшувати цінність такої інтелектуальної сфери, як форум. Він не цінний сам по собі. Але він є способом оформлення комунікації в умовах обмеженої публічності. Для педагогічного співтовариства це навряд чи не єдиний засіб оформлення інституту громадської думки.

Інтрига форумної освіти в тому, що авторитет учителя піддається жорсткій перевірці: посперечатись у незвиклій для вчителя ситуації, де не спрацьовують ані вік, ані соціальна роль як принципи, на яких базується пошана. Інформація верифікується не роллю людини, а реакцією на неї. Вага теми визначається реакцією, яку викликало те чи інше повідомлення. Цінні репліки, які перетягують вагу теми.

Хто та як модерує середовище. Форум - простір, який можна виміряти, населити - здійснювати будь-які дії, що перетворюють простір. Із тією перевагою, що тут немає штовханини. Хто господар світу? Це дуже важливо.

Будь-який форум як концепція та технологія орієнтований не на розвиток учасників, а на розвиток форуму. Особа, яка розвивається, - не мета форуму, хоча на базі форуму можна прослідити особистісне зростання: набрати ім'я користувача та продивитись усі його повідомлення і побачити: хтось колапсує, хтось теми створює тощо. Скоріше, ми можемо поспостерігати, наскільки та чи інша людина брала участь у розвитку форуму. Проте будь-який форум максимально звернений до особи педагога. І в цьому майстерність модераторів.

Перерахуємо конкретні приклади перетворення стандартів спілкування форумного типу. На форумі не можна звертатись до однієї людини. Тут звертаютьсядо всіх, і треба проявити свою професійну особливість як учителя: бачити перед собою людину, а не голову, яка розмовляє, не аватар (малюнок, символ, образ, який привноситься до імені чи так званого «ніка» відвідувача форуму, - Ред.). Тут у принципі немає аватарів. Немає безособовості.

На форумі є обмеження на флуд і флейм (обговорення інших питань) - безглуздий зміст, - але в педагогічних розмовах саме дрібниці чи незначущі неначебто речі є сенсоутворюючими. Наприклад, на певному педагогічному форумі я впізнала на фото людину, з якою вчилась у педінституті і яку 30 років не бачила. Написала про це прямо на форум - отримала від модератора звинувачення у флуді. На мою думку, дарма. Хіба не варто відвідувачам форуму уявити педагогічне середовище, в якому ростили вчителів 30 років тому, коли всі на факультеті знали всіх, і було багато незабутніх загальних справ, які назавжди визначили наше педагогічне кредо? Тут, на цьому форумі, навпаки, розглядається та підхоплюється будь-який почин, сприймається як нова продуктивна тема. І це не дивлячись на те, що всяка диференціація там неминуче призводить до інтеграції і формально - до порушення наступного закону.

На форумі не слід створювати тем, аналогічних створеним, - учителі створюють та обговорюють уже колишні значення в новому контексті. Багато фраз типу «Я вже десь тут казав». Заслуга модератора і в тому, що тут діє найважливіший закон - відповідальність за слово. Те, що написано, цікаво читатиметься й через півроку, і через роки. Тому що педагоги у змозі уважно ознайомитися з текстом, пояснювати його, висловити свою думку чи чужу. І промовчати, якщо немає що сказати. Випадки нечесного ведення дискусії рідкісні.

Стиль спілкування на форумах. Якщо форум буде більш філософічним, орієнтованим не на миттєвий результат і не на френд-індекс, він формуватиме педагогічну свідомість і далі - освітню політику. Практично на всіх педагогічних форумах є один важливий момент, обмежуючий приток новачків і, що вельми розчаровує, - бойкот. Бойкот у цьому середовищі - це просто знак того, що люди не готові викласти карти на стіл, просто бояться неподобства. Хоча їм самим здається, що вони обмежують коло спілкування просто приємними людьми, займаються екологією своєї френд-стрічки. Люди не готові вкладатись у загальну капіталізацію інтелектуальних ресурсів, розраховують на елітаризацію свого культурного капіталу. Я пережила ситуацію бойкоту, коли тебе спочатку піддають обструкції, потім сумніваються у твоїй здатності мислити, а потім, після розборок, приймають до лав - ініціація свого роду. Тут усе не так. Є аура доброзичливості та щирості, є зацікавленість у кожному.

Коли я дискутувала з одним відвідувачем форуму з приводу наукової роботи вчителя, зіткнулася з позицією Людини-узагальнюючої, мислячої у глобальних категоріях, і почала спростовувати її за допомогою конкретних прикладів нашого з нею спілкування на форумі. Зрозуміло, отримала травмуючі відповіді від людини, звиклої вигравати суперечки. Тим самим я поставила під удар свою репутацію і як журналіста, і як педагога-ученого. Тепер, здавалось мені, будь-який читач форуму не відмовить у задоволенні нагадати про моє публічне осоромлення. Проте ні зриву, ні бойкоту, головних ворогів спілкування форумного типу, не відбулось. Ніхто не використовував мої (наші) пости як аргумент, мабуть, розуміючи, що це аргументи боязкості та небажання відповідати за свою позицію по-справжньому. Кажучи це, я маю на увазі перш за все саму себе, бо маю мужність тільки відкриватись, але не йти до кінця у словесних поєдинках.

Філологічні аспекти форумного листування. Різні люди пишуть. Перед усіма стоїть питання про те, щоби було розуміння твого тексту всіма. Таким чином, виробляється спільна мова форуму. Зрозуміло, це не літературна мова. Вільне спілкування, хай навіть на спеціалізованому форумі, створює свої норми: іде постійне уточнення лексики, абревіатур, часто зустрічаються звичайні слова у професійному використанні. І в цьому значенні роль форуму важко переоцінити: створюється нарешті природна педагогічна мова, не сленг і не щось наукоподібне. Ніша абсолютно незайнята.

Освіта.ua
17.03.2009

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!