Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Учитель Знайдіть свій тип мислення
Знайдіть свій тип мислення

Мислення, як і тіло, має потребу в очищенні та тренуванні, а шкодять йому деякі, не менш розповсюджені, ніж алкоголізм чи сидячий спосіб життя, види психологічних захистів, що діють несвідомо. Існує ряд типів мислення, що безпосередньо впливають на ефективність життя в цілому та педагогічної праці зокрема

Знайдіть свій тип мислення

Позитивне. Здатність бачити склянку напівзаповненою, а не напівпорожньою - безцінний дар. У психології його називають позитивним мисленням, бо бачити плюси фактично означає бачити рішення. І якщо позитивний погляд на світ не є вродженою рисою вашого характеру, його варто розвивати в собі штучно, тобто просто визнати, що немає чорного окремо від білого, і як хороше може приховувати за собою «розплату», так і погане може бути початком чогось кращого. У кожній утраті є придбання.

Негативне. У нормі людина добре ставиться як до себе, так і до оточуючих. Це формується в дитинстві, коли дитина відчуває, що вона бажана й гідна любові. Якщо в системі відносин із батьками відбуваються збої, людина вирішує, що вона погана, що погані оточуючі її люди або що й вона, і оточуючі - усі погані, а це неминуче призводить до депресії, яка може виявлятися сильніше чи слабкіше в різні періоди життя. Депресія - це, по суті, переспрямування агресії на себе самого. Якщо ж така людина працює з дітьми, то її негативне мислення «переходить» немов вірус і на дітей. Постійне перебування у стані негативного мислення - це фактично хвороба.

Критичне. Критичне мислення - другий безцінний дар після позитивного. На відміну від негативного мислення, що веде людину від реальності аж до виникнення в неї марень, критичне мислення дозволяє вчасно помітити промах, нейтралізувати небезпеку. Першою ознакою нестачі або повної відсутності критичного мислення є «наївна» довірливість. Коли недостатністю критичного мислення страждає вчитель, він легко може обманутись у дітях, незаслужено ідеалізуючи їх.

Творче. Позитивне та критичне мислення - дві сторони однієї медалі. Їх сполучення дозволяє людині ефективно прожити своє життя й навіть спрямовувати чуже. Творче мислення припускає багатозначне розуміння об'єктів дійсності, вихід зі звичного контексту у відношенні поставлених задач. Як результат - народження нестандартних, ефективних і «робочих» у кожному конкретному випадку рішень. Творче мислення приносить практичну користь справі й колосальне відчуття задоволення від роботи та абсолютно блокується негативним мисленням, що несе в собі заборону на задоволення.

Соціальне. Буває так, що людина добре орієнтується у професії, припускається помилок у відносинах із колегами, не здатна знайти спільну мову з керівництвом школи. Це сигналізує про нестачу в неї соціального інтелекту, який відповідає за здатність налагоджувати контакти. Такий інтелект розвивається під час контактів: спільні прогулянки з дітьми після уроків, спілкування з колегами не тільки в контексті поточних справ. Високий соціальний інтелект - необхідна якість учителя. Його ж відсутність у людини призводить до драматичних наслідків, адже такий учитель здатний усвідомлювати себе виключно поза колективом.

Антисоціальне. Його особливості полягають у тому, аби незаконним чи неетичним способом здобути для себе різні блага. Людина вирішує для себе, що не буде нікому довіряти й сама буде «підставляти», тільки більш віртуозно. Основна драма цього характеру полягає в тому, що його власник використовує власний шарм, хитрість і блиск для того, аби маніпулювати іншими, не очікуючи стосовно себе порядності. Він здатен за короткий час домогтися значних успіхів, але бажання обману рано чи пізно все одно призводить до неприємностей - або з керівництвом, або з партнерами по роботі.

Бунтарське. Мета людини з бунтарським мислення - придумати, як зробити все всупереч іншим. Як правило, всупереч авторитетній особі, навіть коли це пов'язано зі збитком для себе: «На зло вчительці відморожу вуха». Власники такого мислення впевнені в тому, що кожний їхній крок хочуть контролювати, і вирішують для себе один раз і назавжди, що ніхто й ніколи не змусить їх бути тим, ким вони не є насправді, й робити те, чого вони робити не хочуть. У такому підході є визначений зміст, гордість, але людина всю свою енергію витрачає на боротьбу.

Ледаче. Небажання що-небудь робити стимулює придумування ефективного способу вирішення проблем з мінімальними витратами. Але це таїть у собі велику небезпеку: людина пливе за течією, мало замислюючись, навіщо вона це робить. У нормі кожній людині властива допитливість, а також здатність насолоджуватися своїм мисленням. Лінощі розуму - це в більшості випадків ширма, за якою приховується драматична історія.

Буксуюче. Багато думати - не значить думати ефективно. Ті самі думки можуть іти по колу, перетворюючись у свого роду «розумову жуйку». Видатний психотерапевт Ерік Берн уважав, що несвідомий план власного життя, який формується ще в дитинстві, може бути виграшним, програшним і безвиграшним. Відрізнити «виграшного» від «програшного» можна, запитавши, що той буде робити у випадку «програшу». «Виграшний» знає відповідь, «програшний» - ні, хоча постійно фантазує на тему виграшу: «Ось коли я стану директором...», «Варто мені тільки придбати квартиру...». Таке мислення ізольоване від почуттів і волі, існує як би само по собі, заважаючи реалізації планів.

Банальне. «Банальне» мислення виявляється у безвиграшних життєвих і робочих сценаріях. Така людина рідко потрапляє в неприємності, але і великих досягнень у неї немає. Її мислення настільки повсякденне, що в ньому немає ані натхнення, ані відкриттів, ані польоту. Чекати від неї реальних справ не варто: вона буває хитрою, але не розумною.

Освіта.ua
24.12.2008

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!