Фактор страху, або подих моди
Мода - багатогранне й у той же час досить вузьке поняття. І досі залишається питання про його визначення. Можна сказати, що модним є те, що використовує більшість, те чи те, що підходить саме тобі, або ж те, що пропонують відомі кутюр'є та поширюють у журналах, на телебаченні тощо
Можна довго сперечатися з цього приводу, однак навіщо?! Адже визначальним у сприйнятті моди окремою особою був, залишається й буде фактор ... страху.
Будь-хто знаходиться під впливом фобії, а подих моди навіює фобії свідомо чи підсвідомо. Ми навіть не замислюємось, говорячи, що мода це щось інородне, відчужене й нас жодним чином не обходить. Як може не впливати час, простір, обставини, суспільство на підсвідоме вдихання моди? Мода захоплює нас із першим і відпускає з останнім подихом.
Фактор страху й мода - поняття нероздільні. Вибір сучасних тенденцій відкриває першу фобію, адже страх бути «білою вороною» для більшості є вирішальним. Суспільство створене на виховних і моральних засадах. Як можна їх порушити?! Бути вигнанцем, об'єктом для посмішок, порушувати моральні та суспільно-етичні канони - не кожний на це наважиться. У даному випадку легше придушити свій внутрішній світ, яскраві образи своєї зовнішності, аніж іти проти загальної думки та стикатися з постійними конфліктами.
Педагоги - взагалі виокремлена стежинка загального суспільного шляху. Вони працюють із дітьми, підлітками чи дорослими людьми, на яких несвідомо впливають, мають бути для них прикладом. Нероздільно пов'язані вчителі, дихання сучасної моди та фактор страху. Тривалий контакт з учнями примушує вчителів знайомитися з новими віяннями чи тенденціями. Кожний учитель, звичайно ж, є сформованою особистістю, однак страх бути незрозумілим, утрати авторитету, не бути почутим змушує підкорюватись подиху моди. Однодумці з часом починають дивитись в одному напрямку. Чи не це є метою вчителя?!
З іншої сторони випливає протилежна фобія - страх бути загубленим або безслідно розчиненим у загальному суспільному просторі. У більшості такої думки дотримуються люди з низькою самооцінкою, невпевнені в собі та своїх можливостях. У цьому випадку, дотримуючись модних тенденцій, можна приховати свою істинну сутність, так би мовити, заховатися за «кам'яною стіною». Але якщо людина кидає виклик собі й оточуючим, що виявляється в «яскравості» образу - зачісці, одязі, у манері спілкування та поведінці, то завжди такі особистості мають відчувати подих моди. І це стає їхньою захисною оболонкою та потужною зброєю впливу. За допомогою власноруч створеного сучасного образу вчитель сподівається налагодити контакт із учнями, дати зрозуміти, що й він також є вагомою частиною сучасного світу й жодним чином не випадає за його рамки, а яскравий образ, на їх думку, нагадує, хто головний.
І навпаки, не останньою «модною» фобією є страх привертання до себе зайвої чи навіть надмірної уваги. У більшості до цієї групи відносяться люди занадто сором'язливі й особи із занадто неадекватною самооцінкою. Це люди, які незадоволені власною зовнішністю - фігурою, зростом, рисами обличчя тощо. Некомфортне самопочуття при використанні навіть найновіших і найпривабливіших модних тенденцій не приносить бажаного задоволення.
Професійним завданням учителів є зосередження уваги учнів на викладенні навчального матеріалу. Упевненість у собі є важливою складовою якості донесення бажаного до слухачів. Відчуття дискомфорту, небажаної уваги спонукають до зниження активності, сором'язливості, що є абсолютно неприйнятним для професії викладача. Мода диктує свої правила, не беручи до уваги вади зовнішності. Сучасні тенденції в одязі, зачісці, поведінці в основному побудовані на вподобаннях дизайнерів, а не на потребах окремої особи чи суспільства взагалі.
Перешкодою, яка сьогодні розділяє молоде та старше покоління, є загальна вседозволеність, засади так званої «демократії». Молодь забуває про елементарне виховання, повагу до старших, учителів, при кожній нагоді нагадує про власні права, намагається ставити себе вище за інших. Не можна ставитись до цього взагалі негативно, адже таким чином виховується сучасна самостійна особистість, але ж не треба забувати й про звичайні людські цінності.
Таким чином, шляхи та способи використання моди в її різних проявах допомагає знайти своє місце в цьому світі та комфортно себе почувати. Однак чи можна досягти успіху, приховуючи своє істинне «Я»?! Фальшива зовнішність, поведінка йдуть паралельним шляхом з утратою особистості, що неминуче призводить до невдач. Істинна мода не може йти пліч-о-пліч зі страхом. Сучасна людина лише тоді викликає захоплення, коли зовнішність доповнює її сутність, а не розтягує їх у різні боки.
Однозначно вірної відповіді на запитання, що головне - фактор страху чи подих моди, дати неможливо. Обидва чинники мають рівнозначну вагу, і навряд постануть часи, коли терези переважать у якийсь бік. Плине час, навіюючи нові модні тенденції та спонукаючи до нових видів фобій і страхів. Мабуть, єдиним прийнятним вирішенням даної проблеми є адекватне використання людського мислення та сприйняття навколишнього світу. У будь-якій ситуації кожний із нас завжди має пам'ятати найголовніше: «Я не просто людина, а унікальна та неповторна особистість!».
Автор: Т. Черноусько
Освіта.ua
29.09.2008