Підготовка до творчості - це актуально!
Бути молодим і творчим дуже приємно, але й занадто відповідально. Приємно тому, що, перш за все, підвищує твій статус не тільки у власних очах, а й, що найважливіше, в очах оточуючих
Ти розумієш, що перед тобою відкриваються нові перспективи, більш соціально значущі, що ти стаєш, образно кажучи, володарем своєї долі, відповідальнішим, тому, що творча діяльність не є тільки твоєю власною справою. Це вже суспільне явище, від якого залежить доля твоя, твоїх учнів і, урешті-решт, освітньої системи регіону, держави.
Крім того, бути молодим і творчим педагогом - це ще й важко, оскільки вимагає підвищеного рівня професійної підготовки, креативності, організаторської активності тощо.
І не дивлячись на всі складнощі в кожному молодому поколінні педагогів, найкращі його представники вважають за честь бути творчими й ініціативними.
Хто ж він сьогодні - молодий творчий педагог?
Відповісти на це запитання допоможе цикл матеріалів із Донеччини, які написані саме молодими та творчими. Вони успішно навчаються у Відкритому університеті інноваційної педагогіки, який функціонує під патронатом управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації, Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та Донецької обласної організації профспілки працівників освіти і науки.
Слухачі цього громадського закладу розповідають про професійну творчість і своє місце в ній.
Як правило, це перші публікації молодих і творчих педагогів Донеччини. Тому їх дозволено надрукувати в будь-якому обсязі (есе, новела, нарис, вірш, оповідання, стаття тощо), аби тільки достовірно й наочно показати, як і про що думає молодий творчий педагог, що він при цьому відчуває, що і як він робить і що це дає. Тобто він має можливість показати власну творчу лабораторію, яка тільки-но складається та розвивається.
Робота з молодими творчими педагогами у Відкритому університеті була своєрідним випробовуванням для молодих працівників інституту післядипломної педагогічної освіти. Вони також публікують щирі визнання під загальною рубрикою «Учимось педагогічної творчості разом із молодими вчителями».
Життя розкривається як система творчості, постійного комбінування та створення нових форм поведінки.
В умовах змін, що відбуваються в освіті, підвищуються вимоги до якісних характеристик результативності всіх видів педагогічної діяльності. Усе більшого значення набуває проблема якості освіти. Від чого залежить якість освіти? Серед багатьох складових пріоритетне місце належить рівню професійної підготовки педагогів, їх творчому потенціалу.
Чи важко бути педагогом? Важко! А сьогодні надзвичайно важко! Проходить, а можливо, й уже пройшла епоха виконавців. В останні десятиліття виросла потреба у творчих особистостях. Відповідно, у психологічній і педагогічній літературі є чимало робіт, присвячених формуванню творчої особистості як у школі, так і у вищому навчальному закладі. Така соціальна потреба - данина моді. Чи віддзеркалює вона закономірні зміни в розвитку суспільства?
Думаю, що друге передбачення ближче до істини. І ось з яких причин.
Змінилось життя, змінюються проблеми соціальних відносин, виробництва, науки, техніки.
Ускладнюється спілкування людей. Людині сьогодення доводиться самій думати, шукати, вибирати, оцінювати варіанти дій і знаходити єдине правильне рішення. І добре, коли є мудрий і творчий педагог-наставник.
Бо перш за все педагог значну роль відіграє у формуванні життєвої компетенції особистості. Отже, потреба у творчих особистостях буде зростати. Тож і педагогу потрібна підготовка до творчості.
Колектив інституту післядипломної педагогічної освіти завжди у творчому пошуку. Інакше не можна. Адже працюємо з творчим учителем, формуємо творчу особистість. Продовженням нашого творчого пошуку стало започаткування нового проекту в рамках Відкритого університету інноваційної педагогіки - «Школа молодого методиста». Серед 32-х слухачів обласної школи методиста є керівники навчальних закладів, керівники районних, міських методичних об'єднань базових предметів, методисти районних методичних служб. Саме їм безпосередньо працювати з учителем, учити його творчості, взаємодіяти у творчому педагогічному процесі, стимулювати творчу діяльність.
У програмі роботи школи виділяються два аспекти творчої діяльності методиста:
- дослідницька діяльність (як творчий вид пізнання);
- безпосередньо творча (проектна, конструкторська) діяльність, створення принципово нових моделей методичної роботи.
Такий підхід дозволив і викладачам, і слухачам школи уникнути імітації творчості.
У викладачів школи було немало можливостей самим проявити творчість, спонукати молодих методистів до цього, до дослідницької діяльності. Перш за все це особистий приклад активної дослідницької діяльності, постійної відмови від шаблонів і стереотипів, пошук інноваційних форм і технологій. На нашу думку, нам це удалось! Адже результатом роботи кожного слухача Школи молодого методиста став індивідуальний освітній проект.
Упевнена, що Школа молодого вчителя, Школа молодого творчого методиста - це важливий та актуальний для сьогодення проект підготовки компетентнісно зорієнтованих кадрів, готових до пошуку, до творчості.
Такий проект набуває особливого значення для розробки інновацій у системі післядипломної педагогічної освіти, ініціювання інноваційної діяльності в закладах освіти, у методичних структурах.
Є немало стимулів для творчості - похвала, оцінка, рейтинг, нагороди. Усе це було у «школярів» у процесі навчання. Але навчання у Школі молодого методиста - це особливий стимул.
Хочеться вірити, й маємо надію, що випускники школи стануть ініціаторами змін, педагогами-новаторами.
Автор: Л. Чернікова
Освіта.ua
24.09.2008