![]() |
Метою адаптаційного періоду в 1 класі є створення у дитини уявлення про школу як місце, де вона буде прийнята і сприйнята такою, якою вона є з усіма своїми почуттями, думками, знаннями, проблемами, великими і малими подіями в особистому житті |
Адаптація першокласників
Не менш важливим є прийняття учнями і вчителем один одного і пошук оптимальної для кожного з них позиції в новій ситуації.
Учитель завжди має пам'ятати, що духовне здоров'я та емоційне благополуччя учня є необхідною умовою успішного навчання. Тому із самого початку адаптаційного періоду першокласникам створюють комфортні емоційні умови. При цьому особлива увага надається дітям, котрі не відвідували дошкільних дитячих закладів і почуваються найбільш дискомфортно у новій, незвичній обстановці, у великому дитячому колективі.
Специфічним завданням для вчителів у цей період є створення умов, які допоможуть дітям вибудувати для себе образ "справжнього школяра" на початку шкільного життя і, таким чином, здійснити входження в нову систему взаємин з дорослими та однолітками.
Пропонуючи дітям нові для них норми шкільних взаємовідносин, вчителі створюють ситуацію вільного вибору між шкільною та дошкільною поведінкою, переконують першокласників у необхідності налагодження стосунків з однокласниками, вчать звертатися до дорослих не зі скаргами на труднощі, а по допомогу, як до носіїв нових, цікавих знань.
Педагоги привчають дітей самостійно трудитись, формують уміння дискутувати і відстоювати свої думки, ставити запитання, бути ініціаторами в отриманні нових знань.
У дитини виробляються критерії самооцінки своїх досягнень. Адже вона має розуміти різницю між знаннями і незнаннями та вміти знаходити відповідь на запитання: "Хто або що мені допоможе?", "Звідки я можу про це дізнатись?".
Не навчивши дітей спілкуванню і співробітництву, ми не навчимо їх здобувати знання. Перший ступінь цього вміння є здатність компенсувати власну невмілість, некомпетентність перш за все з допомогою інших людей: учителя, батьків, однокласників. Лише згодом - з допомогою книг.
Для 6-7-річного віку вміння вчитися - це насамперед уміння ініціювати і включитися в специфічне навчальне співробітництво. Під час адаптаційного періоду діти мають змогу усвідомити свої права і обов'язки, розвивати мотивацію цілеспрямованого керівництва своєю поведінкою.
Організаційно-методичне забезпечення впровадження адаптаційного періоду передбачає такі заходи:
- виконання наказу управління освіти Черкаського міськвиконкому про впровадження адаптаційного періоду в загальноосвітніх навчальних закладах міста;
- підготовку і проведення семінарів-практикумів упродовж попереднього навчального року з майбутніми учителями 1-х класів з метою надання їм допомоги в усвідомленні сутності, необхідності адаптаційного періоду, а також етапів його реалізації;
- проведення в серпні установчих зборів батьків майбутніх першо-класників з роз'ясненням питань наступності у роботі дошкільних дитячих установ і школи, необхідності і змісту адаптаційного періоду;
- проведення не пізніше ніж у серпні індивідуальних зустрічей учителів з майбутніми першокласниками та їх батьками з метою знайомства і вивчення умов проживання майбутніх учнів;
- проведення у серпні нарад психологів шкіл з учителями майбутніх перших класів з розглядом питань:
а) визначення психологічних особливостей дітей шестирічного віку;
б) визначення цілей і завдань адаптаційного періоду для першокласників-шестиліток;
в) визначення оптимальної позиції педагога в адаптаційному періоді;
г) значення, способи і принципи зворотного зв'язку між класом і вчителем (своєчасність, конкретність, безоціночність, узагальнення);
- проведення щоденних зустрічей психолога з класними керівниками перших класів під час адаптаційного періоду для проведення проміжного аналізу і корекції програм;
- проведення в навчальних закладах після закінчення адаптаційного періоду нарад учителів перших класів з метою визначення по кожному класу психолого-педагогічних завдань, які можуть скласти основу плану виховної роботи на рік.
Автор В. Мединська
Освіта.ua
18.07.2008