Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Школярі повинні виконати обіцянку Януковича
Школярі повинні виконати обіцянку Януковича

Єдина мета повернення до одинадцятирічної середньої освіти - довести, що нова влада виконує обіцянки, якими вона щедро нагодувала електорат. При цьому мова про якість освіти взагалі не йдеться

Школярі повинні виконати обіцянку Януковича

Коли у лютому цього року Верховна Рада не прийняла законопроект народного депутата Анатолія Гриценка "Про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження десятирічного терміну навчання для здобуття повної загальної середньої освіти", здавалося, що політичні спекуляції з приводу того, скільки часу школярі повинні відсидіти за партою, будуть припинені. Проте політики закрутили нову інтригу - повернення до одинадцятирічної середньої освіти та введення обов'язкового дошкільного навчання п'ятирічних дітей протягом року.

ОСВІТНІЙ ПУТЧ

Питання про перехід на одинадцятирічне навчання з подальшим впровадженням так званого нульового класу в дитячих установах виглядає практично вирішеним. Віце-спікер парламенту Адам Мартинюк, а також депутати Олег Зарубінський, Максим Луцький та Катерина Самойлик внесли на розгляд парламенту відповідний законопроект, влаштувавши при цьому своєрідний путч. Як заявив голова парламентського комітету з питань науки та освіти Володимир Полохало, рішення про схвалення цього законопроекту комітет не приймав, згадані депутати, за його словами, "зліпили його змовницьки", забезпечуючи кворум за допомогою телефонного зв'язку з деякими іншими народними депутатами. Примітно, що навіть віце-спікер Микола Томенко схвалив заплановані нововведення. "11-річна система навчання виглядає певним компромісом і меншим злом для батьків, вчителів і школярів", - заявив він.

Що означає менше зло? Чому міру цього зла визначають політики, а не представники педагогічної науки, психологи, медики? А тому, що їх позиція суперечить "партійно-державницькій лінії", яка полягає у тому, щоб у будь-який спосіб довести - нова влада виконує обіцянки, якими вона щедро нагодувала електорат. Повернутися до десятирічки обіцяв виборцям не лише Анатолій Гриценко, але й Віктор Янукович. При такому розкладі думки вчених зовсім нічого не важать.

НЕДОРЕАЛІЗОВАНА ДВАНАДЦЯТИРІЧКА

"Вважаю, що сьогодні потрібно не змінювати тривалість навчання це недоцільно, а довести до логічного завершення перехід на дванадцятирічне навчання. Необхідно створити умови для того, щоб втілити ідеї профільного навчання, які були закладені законодавчо. Адже те, що педагогічна громадськість підтримала перехід до 11-річної школи, обумовлено не тим, що директори шкіл та методисти стривожені безпосередньо ідеєю 12-річної освіти, а тим, що поки не було створено умов для реалізації цієї ідеї, - зазначає Олександра Савченко, головний науковий співробітник Академії педагогічних наук України. – Про які умови йдеться? Це і друк нових підручників, причому своєчасний і в повному обсязі, це і сучасне навчальне обладнання, і випереджувальна підготовка вчителя для роботи в профільних класах. Все це необхідно робити. І ми вважаємо, що в даному випадку необхідно шукати шляхи для завершення такого переходу".

Дійсно, міркувати про те, чи виправдає себе дванадцятирічна освіта, можна буде не раніше 2013 року, коли завершиться його перший цикл. Хоча, звичайно, проблеми помітні вже сьогодні. Якість навчальних програм для профільного навчання в 10-12-х класах залишає бажати кращого, питання їх стикування з програмами перших курсів вузів остаточно не вирішене. Крім того, ідея профільного навчання вимагає не тільки нових програм і підручників, але й істотного перекроювання мережі освітніх установ - розділ шкіл, які проводять основне й профільне навчання. Це частково пояснює те, чому дванадцятирічка так не подобається багатьом шкільним керівникам, - з розділом профільних шкіл до них переходить і право видачі атестатів про повну середню освіту, значимість яких для вступу до ВНЗ тільки що зросла.

Однак супротивники дванадцятирічки, зокрема згадані депутати-"путчисти", вбачають у ній лише навантаження на бюджет. "Концептуальні основи 12-річної освіти розроблялися і приймалися у роки стрімкого економічного зростання країни, економічної кризи ніхто не прогнозував, - пишуть вони в пояснювальній записці до свого законопроекту. При збільшенні терміну навчання потребують вирішення питання створення умов для харчування, медичного та транспортного обслуговування учнів. На вирішення цих проблем і завершення комп'ютеризації шкіл, оновлення застарілої техніки, підключення до мережі Інтернет, оснащення навчального процесу мультимедійним обладнанням та створення комп'ютерного забезпечення необхідно близько 4 млрд.грн. Державі виділити сьогодні такі кошти важко".

У контексті введення обов'язкового дошкільного навчання п'ятирічних дітей ці аргументи виглядають просто смішно. Адже крім бюджетних витрат на харчування, медобслуговування п'ятирічок, спеціальне обладнання приміщень, де вони будуть навчатися, державі доведеться вирішувати ті ж проблеми, з якими зіткнулася дванадцятирічка. Причому розробка стандартів, програм, навчальних планів, дидактичних посібників та підготовка викладачів - найдрібніші з них.

У СЕЛАХ ОСВІТА СКАСОВУЄТЬСЯ

"Регіонал" Максим Луцький стверджує, що впровадження дванадцяти річки призведе до того, що через брак приміщень школярам доведеться навчатися у дві зміни. "А нові школи ніхто не будуватиме, так само як ніхто не буде добудовувати в школах додаткові поверхи", - заявляє він. Депутат скромно замовчує про те, що й нові дитячі садки, якщо "нульовку" планують реалізовувати на їх базі, теж ніхто будувати не поспішає. За інформацією Київського головного управління освіти і науки, дошкільні навчальні заклади столиці перевантажені. Середня наповнюваність груп для дітей від трьох до шести років при нормі 20 місць становить від 24 до 35 дітей. У 2008 році в Києві налічувалося 358 перевантажених садків (у 2007-му їх було 321, у 2006-му - 297). У середньому по країні, згідно з даними Міносвіти, на 100 місцях у дошкільних навчальних закладах виховується 108 дітей. Високу наповнюваність дитсадків зумовлено, серед іншого, браком приміщень для них. У результаті показник охоплення дітей дошкільними навчальними закладами в Україні становить 57% (у містах - 69%, у селах - лише 33%).

Повноцінно реалізувати "нульовку" у сільській місцевості взагалі є малоймовірним – не у всіх селах є дитсадки, а тут ще й сільські школи очікує оптимізація. Якщо "нульовий" клас стане обов'язковим, необхідно буде організовувати підвезення дітей до місць навчання. Для п'ятирічок це пов'язано зокрема з раннім підйомом, емоційним стресом і т.д.

Перекинути обов'язкове навчання п'ятирічних малюків на школи теж не вийде. "Далеко не в усіх наших школах створено умови для повноцінного перебування в них навіть дітей шестирічного віку. Часто вони навчаються в одному приміщенні і, навіть, в одному класі з семирічками, що неприпустимо - адже підходи до їхнього навчання різні. До того ж для шестирічок у школі необхідне дотримання спеціального режиму – діти повинні мати можливість рухатися, харчуватися, відпочивати вдень. У багатьох школах з цим проблеми, - розповіла завідувач лабораторією початкової освіти Інституту педагогіки АПН України Оксана Онопрієнко. – Крім того, багато батьків відмовляються віддавати дитину до школи в шестирічному віці, вважаючи, що вона нічого не втрачає, якщо ще рік побуде у садку або в інших умовах. Що вже говорити про п'ятирічок".

Напрошується питання - чи є об'єктивна необхідність в обов'язковому навчанні п'ятирічних дітей? Міністр освіти апелює до зарубіжного досвіду. Але з європейських країн дітей починають навчати з п'яти років лише у Великобританії, Нідерландах, Греції, Латвії, на Мальті і Кіпрі. "Це навіть не навчання, а засвоєння елементарних навчальних навичок в ігровій формі, і воно триває приблизно років до восьми. З дітьми при цьому проводять ігрові заняття, їм не ставлять оцінок і т.д., - розповів провідний науковий співробітник Інституту психології ім.Григорія Костюка АПН України, головний редактор журналу "Практична психологія та соціальна робота" Олександр Губенко. - Якщо вважати це навчанням, то воно в системі наших дитячих дошкільних установ існує вже давно – можна сказати, з чотирьох років".

Автор: Юрій Рибачук

Комментарии
06.07.2010

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!