Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Превентивна освіта витісняє класичну

Превентивна освіта витісняє класичну

Превентивна освіта - це навчання попередженню негатива

У 2000 році у Вінниці започаткували шкільну програму превентивної освіти „Корисні звички" та „Цікаво про корисне" для учнів початкової школи.

Цей досвід підхопили вчителі Одеси, Львова, Донецька, Житомирської області, Херсона, Миколаєва, Севастополя, Івано-Франківська. І ось цю методику (нарешті!) почали опановувати у столиці за сприяння Головного управління освіти і науки КМДА.

Засновником даної програми є Міжнародна некомерційна організація Projeсt HOPE, яка у 1997 році в школах Північного адміністративного округу м. Москви розпочала п'ятирічний проект „шкільна програма з профілактики вживання тютюну й алкоголю". Кошти на її здійснення надала комерційна компанія GlaxoSmithKline (Великобританія).

Плани уроків для вчителів розроблені групою авторів: Т. Гречаною, Л. Івановою і Л. Колосовою. Відповідно до пропозиції авторів художником В. Ісайчевою створювалися ілюстрації для учнівських робочих зошитів. Загальне керівництво колективом і редагування „Корисних звичок" здійснювалося О. Романовою. Після створення планів уроків „Корисних звичок" у п'яти школах м. Москви (№ 744, 216, 645, 668, 848) були проведені уроки для їхньої оцінки вчителями й учнями. Після уроків учителі, представники адміністрації шкіл, автори й співробітники Project HOPE обговорювали необхідне удосконалення тексту й малюнків. Пізніше з текстом „Корисних звичок" працював постійний консультант лондонських шкіл з превентивної освіти п. Блей Стотхард, рекомендований Міністерством освіти Великобританії і запрошений Project HOPE.

Влітку й восени 1998 року „Корисні звички" були видані загальним накладом 20000 примірників, а в 1998/99 навчальному році превентивне навчання з їх використанням здійснювалось у вищезазначених школах м. Москви, у деяких школах Санкт-Петербурга, Єкатеринбурга, Волгограда, Новосибірська, Московської та Тюменської областей і Республіки Хакасії.

У 1999/2000 навчальному році до проекту приєдналось багато шкіл Росії.

У 2000 році „Корисні звички" одержали гриф „Допущено Міністерством освіти Російської Федерації".

Запит про створення української версії „Корисних звичок" виник одночасно в керівництва (Міністерство освіти і науки) і вчительської громадської країни. Відповідно до запиту, Project HOPE звернувся до компанії із проханням про фінансову підтримку програми. Робота зі створення української версії посібника почалася взимку 2001 року, з моменту одержання організацією Project HOPE фінансування програми.

Метою „Корисних звичок" є:

  • оволодіння учнями об'єктивними, відповідними до віку знаннями, а також формування здорових установок і навичок відповідальної поведінки, що знижують імовірність прилучення до вживання тютюну, алкоголю й інших психоактивних речовин.

Завдання:

  • Надати школярам об'єктивну, відповідно до віку інформацію про тютюн і алкоголь; сприяти збільшенню знань учнів шляхом обговорення проблем, пов'язаних з тютюном і алкоголем.
  • Вчити дітей краще розуміти самих себе і критично ставитися до власної поведінки.
  • Вчити учнів ефективно спілкуватися; сприяти прагненню дітей зрозуміти оточуючих і аналізувати свої стосунки з ними.
  • Вчити дітей робити здоровий вибір і приймати адекватні рішення.
  • Допомогти школі й батькам у попередженні прилучення учнів початкової школи до тютюну й алкоголю.

„Корисні звички" створювалися на допомогу вчителям початкової школи. Вони призначені для того, щоб дати вчителям у руки науково обґрунтовані й прості у використанні, ефективні й практичні матеріали для навчання дітей в галузі охорони здоров'я. Паралельно з ростом, розвитком, збільшенням обсягу шкільних знань дитини ті самі теми розширюються й ускладнюються, а установки й поведінкові навички підсилюються й шліфуються. Методологія превентивного навчання відрізняється від традиційної необхідністю використання методів навчання в групі. Якщо при роботі з „Корисними звичками" учитель не почуває себе комфортно, ми рекомендуємо обмежити їхнє використання або зовсім відмовитися від них.

Проблема вживання алкоголю складна і неоднозначна. Більшість вважає, що невелика кількість алкоголю не шкодить здоров'ю і не є небезпечною в плані соціальних наслідків, а вживання великої кількості алкоголю шкідливе й небезпечне, тому що може стати джерелом нещасних випадків і аварій. Автори „Корисних звичок" дотримувалися таких уявлень про алкоголь: (1) кожний дорослий сам вирішує, скільки алкоголю, коли і як вживати; (2) батьки повинні пам'ятати: незалежно від їхнього бажання, поведінка батьків є зразком для наслідування; (3) діти повинні знати, що вживання навіть малих доз алкоголю є для них шкідливим і небезпечним. „Корисні звички" містять матеріали для дітей, вчителів і батьків одночасно, тому що бажано, щоб у школі і вдома дітям говорили про тютюн і алкоголь те саме. Однаковість інформації попереджає можливість виникнення конфлікту цінностей у дітей.

Превентивне навчання особливо важливе для дітей молодшого шкільного віку. Це обумовлено кількома причинами. По-перше, профілактика набагато ефективніше серед тих, хто ще не вживає психоактивні речовини. По-друге, прилучення до будь-яких психоактивних речовин починається з алкоголю й тютюну. Саме алкоголь і тютюн є речовинами, що відкривають шлях до прилучення. Попередження їхнього вживання сприяє попередню вживання психоактивних речовин взагалі.

В Україні поширюється епідемія ВІЛ/СНІДу. Вона загрожує стати такою ж страшною подією, як світові війни ХХ століття, як за кількістю жертв, так і за тими збитками, яких вони завдали країні. Ми майже щодня стикаємось із загадками про епідемію в ЗМІ або в повсякденному житті.

ВІЛ/СНІД - це гне лише хвороба й смерть окремої людини, це трагедія її родини, неминуче сирітство дітей, скорочення кількості населення країни, втрата трудових ресурсів, зниження рівня професійної підготовки населення, скорочення виробництва, торгівлі, туризму й зниження рівня життя в цілому призвело до створення Національної програми боротьби з цією хворобою. Враховуючи вимоги низки важливих стратегічних міжнародних документів, серед яких передусім слід відзначити прийняті Генеральною Асамблеєю ООН Декларацію тисячоліття та Декларацію про прихильність справі боротьби з ВІЛ/СНІДом, Україна взяла на себе зобов'язання здійснити комплекс заходів, спрямованих на призупинення епідемії ВІЛ/СНІДу, передусім серед молоді і вразливих груп населення, на забезпечення підвищення доступності відповідного лікування хворих на забезпечення підвищення доступності відповідного лікування для хворих на ВІЛ/СНІД та пом'якшення впливу епідемії на українське суспільство.

З метою забезпечення вдосконалення державної політики України та підвищення ефективності практичних заходів, що вживаються у сфері боротьби з епідемією ВІЛ/СНІДу, наркоманією та алкоголізмом, однією з рекомендацій Верховної Ради України стало: посилення інформаційно-освітньої роботи, спрямованої на профілактику подальшого поширення ВІЛ/СНІДу, наркоманії та алкоголізму, роз'яснення та пропагування наявних методів та можливостей їх лікування серед населення в цілому та окремих його груп з урахуванням вікових, соціальних та інших особливостей із широким залученням до виконання цієї роботи органів та закладів системи охорони здоров'я, освіти, соціальних служб для молоді, усіх видів засобів масової інформації, неурядових організацій тощо.

У 2002 році Україна звернулася до Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією із заявкою на отримання кошті, призначених на боротьбу з епідемією та надання медичної допомоги ВІЛ-інфікованим і хворим на СНІД. Правління Глобального фонду, вивчивши ситуацію, ухвалило рішення про надання фінансової допомоги України у розмірі в 92 млн дол. США терміном на п'ять років.

15 березня 2004 року було укладено угоду між Глобальним фондом для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією і Міжнародним Альянсом з ВІЛ/СНІД, згідно з якою Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД було визначено тимчасовим отримувачем коштів Глобального фонду, наданих на реалізацію програми „Подолання епідемії ВІЛ/СНІД в Україні".

Програма „Подолання епідемії ВІЛ/СНІД в Україні" спрямована на істотне підсилення національних заходів з протидії епідемії.

Основна мета Програми: знизити рівень поширення та захворюваності на ВІЛ, а також смертності від СНІД в Україні. В межах Програми охоплено чотири напрямки діяльності з протидії СНІДу, одним з яких є створення сприятливого середовища за допомогою Інформації, Освіти та Адвокації. Для впровадження цього компоненту Програми 21 червня 2004 року МБФ „Міжнародний альянс з ВІЛ/СНІД в Україні" підписав Меморандум про взаєморозуміння та співпрацю з Міністерством освіти і науки України. Під час зустрічі сторони погодились, що проблема ВІЛ/СНІД є не суто медичною, а насамперед соціальною і профілактичні заходи відіграють ключову роль у подоланні епідемії ВІЛ/СНІД дітей та молоді, набуває стратегічно важливого значення для профілактики ВІЛ/СНІД, запобігання поширенню інфекції та формування неупередженого ставлення до ВІЛ-позитивних і хворих на СНІД людей.

Міністерство освіти і науки України зобов'язалось підтримувати Альянс у його діяльності за Програмою Глобального фонду та сприяти її реалізації у сфері освіти, а Альянс - сприяти забезпеченню належного рівня знань педагогічних працівників, учнів загальноосвітніх навчальних закладів і студентів педагогічних вузів щодо ВІЛ/СНІД.

З цією метою було оголошено конкурс для визначення субреципієнтів, тобто одержувачів грантів перш за все на:

  • Розробку та видання навчально-методичних посібників з профілактики ВІЛ-інфекції для викладання нового предмета „Основи здоров'я" у інваріативній частині для 1-9-х класів та спецкурсів для 5-11-х (12-х) класів загальноосвітніх шкіл. Всі матеріали мають бути спрямовані на інтерактивну форму навчання, сприяти набуттю учнями навичок здорового способу життя та впорядковані з урахуванням принципів тендерної рівності та неупередженого ставлення до людей, які живуть з ВІЛ/СНІД.
  • Забезпечення підготовки та перепідготовки педагогічних працівників з питань пропаганди здорового способу життя та профілактики ВІЛ-інфекції шляхом створення відповідних програм для інститутів післядипломної освіти, розробки навчально-методичних матеріалів та проведення тренінгів для тренерів-педагогічних працівників.

Одним із переможців цього конкурсу стала Міжнародна Незалежна некомерційна організація ХОУП. Нею було розроблені: програма, посібники з превентивного навчання для початкової школи „Цікаво про корисне".

Концепція посібника „Цікаво про корисне"

Укладачі даного посібника, як нового модуля шкільної програми превентивного навчання Проекту ХОУП для початкової школи, виходили з того, що:

  • Програма „Корисні звички" показана своєю ефективністю, отримала в Україні поширення й позитивну оцінку учнів, батьків, педагогічної громадськості й Міністерства освіти і науки України.
  • основа успіху програми полягала в сучасному теоретичному підході до превентивного навчання (формування особистісної компетентності учнів або тренінг життєвих навичок), використанні методології навчання в групі й інтерактивних методів навчання, а також у спеціальній підготовці вчителів.
  • Уроки програми „Корисні звички" для 1-4-х класів формують в учнів позитивний образ Я, навички раціонального прийняття рішень, ефективного спілкування, опору тискові, надають відповідно до віку дітей інформацію про шкідливість вживання тютюну й алкоголю.

Модуль „Цікаво про корисне" створено на допомогу вчителеві, який продовжує й розвиває роботу з формування особистісної та соціальної компетенції учнів, розпочату програмою „Корисні звички". Як і програма „Корисні звички", новий модуль базується на теоретичному підході до профілактики, який називається тренінг життєвих навичок, використовує інтерактивні методи навчання й передбачає навчання вчителів роботи з ним.

На відміну від „Корисних звичок", присвячених попередженню вживання психоактивних речовин, новий модуль „Цікаво про корисне" знайомить із поняттям „інфекційне захворювання" і формує навички гігієнічно доцільної поведінки.

Мета: сприяти формуванню особистісної й соціальної компетентності дітей, яким випало життя в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу, для зниження ризику інфікування ВІД у підлітковому і юнацькому віці.

Завдання:

  • формувати загальні уявлення про інфекційні захворювання;
  • розвивати гігієнічно доцільні поведінкові навички;
  • формувати толерантне ставлення до хворих.

У Києві вже чотири групи вчителів початкових класів, шкільних психологів та соціальних педагогів пройшли курс підготовки з превентивної освіти. Я є одним із учасників третього семінару, в якому були переважно вчителі початкових класів, а також шкільні психологи, соціальні педагоги Святошинського району столиці. Від кожної школи за розпорядженням Районного Управління освіти було направлено по одному представнику. Це навчання було безкоштовним для слухачів і тривало з 13 червня до 15 червня за курсом „Корисні звички" та з 20 червня до 22 червня за курсом „Цікаво про корисне".

Коли я дізналася про цей семінар, то пішла не вагаючись, незважаючи на те. що була у відпустці, бо багато чула і хотіла побачити все на власні очі і навчитися новим, нестандартним профілактичним методам роботи з дітьми 6-10 років і не пошкодувала, бо проводився він не в класичному вигляді, а тренінговою системою.

Дана програма побудована на інтерактивних методах: „Коло", „Мозковий штурм", „Мімі" - рольова гра, „Я" - висловлювання, „Акваріум", робота в групах „кооперативного" навчання, групова дискусія, „Похорон критиканства", рефлексія і таке інше.

Ми отримали теоретичні знання, які зразу ж закріплювали на практиці. Кожен з нас побував і в ролі вчителя і в ролі учня. Практично ми навчилися використовувати в своїй роботі інтерактивні методи, „проводячи" відкриті уроки, і відчули їх результат, перебуваючи в ролі учнів початкових класів.

Дана програма відрізняється від нашої класичної, коли вчитель на уроці традиційним шляхом:

  • організаційний момент;
  • перевірка домашнього завдання;
  • повідомлення теми і мети уроку;
  • пояснення нового матеріалу;
  • закріплення нового матеріалу;
  • підсумок уроку;
  • домашнє завдання.

Більша частина уроку при цьому є монолог вчителя (розповідає, пояснює), а діти, слухаючи - пасивно сприймають матеріал.

Інтерактивні методи передбачають іншу структуру уроку:

  • оцінка рівня знань учнів по темі уроку;
  • повідомлення дітям нової інформації;
  • формування і розвиток навичок;
  • використання навичок на практиці - набуття досвіду.

Це дає можливість не боятися висловлювати свою думку (бо кожна думка є правильною і має право на існування) і року проходить за безоціночним принципом та з позитивним настроєм, бути активним учасником всього уроку, а не пасивним спостерігачем, як на традиційному уроці, самостійно приходити до правильних висновків, хоча спочатку думки могли бути і хибними.

По закінченню навчання ми отримали сертифікат, який дає право працювати в галузі превентивної освіти, методичну літературу, матеріали для роботи з батьками та робочі зошити за програмою „Корисні звички" та „Цікаво про корисне" для кожного учня відповідно 1-го, 2-го, 3-го, 4-го класу, які у 2004 році отримали гриф Міністерства освіти і науки України та відповідають віковим особливостям дітей.

У 2006/07 навчальному році я почала передавати отримані знання своїм діткам - третьокласникам. Оскільки в інваріативну частину не ввели цей курс, тому превентивне навчання проводжу на заняттях гуртка „Цікаво про корисне".

Ми розглянути такі теми:

  • „Мій характер";
  • „Я учусь оцінювати сам себе";
  • „Учусь взаємодіяти";
  • „Учусь наполягати на своєму";
  • „Я стаю більш впевненим".

Діти з великим нетерпінням чекають цих занять, бо їм цікаво відкривати себе, свідомо пізнавати свій внутрішній світ, вчитися працювати над собою, відкриваючи свої особливості, здібності, нахили, талант, вміння спілкуватися з однокласниками, толерантно будувати свої взаємовідносини, поважати себе та інших. Я пробачила вже після декількох занять, як змінилися діти, помітила їх моральний зріст і зрозуміла, що превентивна освіта в Україні - це сьогоднішній і завтрашній день.

Автор: О. Соломонюк

Освіта.ua
12.06.2008

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!