Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Проектна діяльність позашкільного закладу

Проектна діяльність позашкільного закладу

Вивчивши теоретичні засади цієї проблеми, практичний досвід освітніх закладів міста, педагогічний колектив центру розробив стратегію впровадження проектної діяльності з урахуванням особливостей, досвіду та реальних умов

У закладі було оголошено конкурс учнівських проектів «Дивосвіт творчості». Творча група педагогів розробила методичні рекомендації із застосування проектних технологій у конкретних гуртках і студіях закладу. У конкурсі брали участь десять учнівських проектів. Вони були різні за кількістю учасників: індивідуальні творчі завдання, творчі групи із 3-5-ти гуртківців, навчальна група одного віку, вихованці декількох колективів.

У різних формах відбувались і захисти проектів: презентація, прес-конференція, театралізоване дійство, конкурсна програма. Результатом проектної діяльності стали наочні приладдя та методичні розробки, виконані як самими учнями, так і у співавторстві з керівниками гуртків. У закладі активізувалася творча атмосфера взаємодії та партнерства, розвинулась пізнавальна активність учнів, пожвавився інтерес до пошукової, дослідницької діяльності.

Пропонуємо ознайомитися з кількома навчальними проектами, які брали участь у конкурсі «Дивосвіт творчості».

Навчальний план гуртка «Спадщина» передбачає вивчення основ книжкової графіки, малюнку, композиції та кольорознавства. Учні четвертого класу художньої студії, які прийшли в гурток книжкової графіки, мали крім зацікавленості ще й глибокі знання з основ образотворчого мистецтва - малюнку, живопису та композиції, і існуюча навчальна програма гуртка «Спадщина» не відповідала рівню їх здібностей. Для занять із цими учнями було розроблено індивідуальну програму, яка була реалізована протягом навчального року у вигляді навчального проекту «Легенди про рослини».

Тема проекту: створення книжки «Легенди про рослини».

Мета проекту: дослідити різновиди стилізації різних рослин; оволодіти технікою виконання шрифтів; об'єднати отримані знання в єдиний проект - книжку, яка може стати навчальним посібником; удосконалювати графічну техніку; прививати навички самостійної роботи, уміння працювати з інформаційними джерелами.

Об'єкт дослідження: елементи книги, основи композиції, техніки виконання та оформлення стилізованих рослинних орнаментів.

Тривалість проекту: сім місяців навчального року.

Керівник проекту: Турпак Олеся Олександрівна.

Учасники проекту: чотири учениці художньої студії 5-го року навчання.

Підготовчий етап (2 місяці):

  • вивчення спеціальної літератури з питань книжкової графіки;
  • підбір зразків рослинних орнаментів;
  • дослідження прийомів стилізації рослинних орнаментів;
  • вибір індивідуальних тем (рослин) для роботи;
  • робота з літературним текстом, який буде супроводжувати малюнок;
  • вибір шрифту для тексту.

Коментар керівника проекту

Умотивованість учнів створенням навчального посібника була запорукою активної пошукової роботи в бібліотеках, Інтернеті, музеї, міському виставковому залі. Велика кількість зібраного матеріалу несподівано створила утруднення - учням важко було визначитися з вибором «своєї» рослини, обмежитись у кількості стилізованих елементів, не загромаджувати ескіз майбутнього малюнку численними, занадто складними деталями. Певні складнощі були і з вибором шрифту - досить складна техніка виконання обраних учнями зразків змусила їх обирати між тим, що подобалось, і тим, що вмієш. Запланований на підготовчий етап час через вищеназвані причини був розтягнутий на два місяці.

Основний (практично-виконавчий) етап (4 місяці):

  • робота над ескізами сторінок (композиційне та кольористичне впорядкування ескізів);
  • робота на форматі сторінки (заставка, орнамент, буквиця);
  • робота над шрифтом;
  • оформлення роботи (виставковий варіант);
  • підготовка до оформлення книжки (сканування малюнків, фотодрук).

Коментар керівника

Робота над безпосереднім виконанням обраних ескізів технічно досить складна, копітка, вимагає зосередженості та чималого терпіння. Найбільш складною для учнів виявилась робота над шрифтом. Титульну сторінку, яку планувалось виконати спільними зусиллями, було врешті вирішено оформлювати керівнику проекту. Це надихнуло учнів працювати більш ефективно, відповідально і, врешті-решт, завершити роботу, до якої вже доклали стільки зусиль. Позитивним стимулюючим фактором було й те, що учням імпонувало виступати в ролі співавторів із керівником гуртка.

Заключний етап: презентація книжки «Легенди про рослини» для учнів художньої студії «Палітра».

Коментар керівника

Готуючись представити книжку перед учнями художньої студії, ми несподівано зіткнулися з тим, що художньо обдаровані діти, вправно володіючи пензлем, не завжди вміють ясно, дохідливо й послідовно висловлювати свої думки. Зібравши всі чорнові матеріали - ілюстрації, фотографії, ксерокопії, ескізи робіт, варіанти колористичних рішень, відібрали найбільш цікаві, оформили експозицію. Ретельно працювали над текстом презентації - він мав бути стислим, послідовним, зрозумілим і доступним для різновікової аудиторії вихованців художньої студії. Намагались передбачити запитання, які можуть виникнути у слухачів, і планували можливі відповіді. Важливим стимулом для авторів книжки було вступне слово керівника, в якому вона підкреслила свою роль тільки як співавтора та значення цієї роботи як навчального наочного посібника для занять молодших студійців.

Що дала робота над проектом його учасникам?

Відповіді учасників проекту на презентації:

  • отримала велику кількість інформації, причому з тих джерел, до яких не зверталась раніше (Інтернет, краєзнавчий музей);
  • удосконалилися прийоми роботи при виконанні тонких графічних деталей;
  • відчула, що книжкова графіка значно глибша та складніша, ніж я уявляла раніше;
  • училась доводити до кінця розпочату справу - у мене не завжди вистачало на це терпіння;
  • уважаю, що зробила справу, яка принесе користь у навчанні молодших учнів. Це приємно відчувати;
  • коли тримаєш у руках результат такої довгої роботи - книжку, це дуже приємно, і відчуваєш гордість.

Що було найбільш складним у роботі над проектом?

  • обрати остаточний варіант сторінки - хотілось намалювати багато всього;
  • виконання самої роботи, а саме - досить довгий строк, якого потребувало виконання роботи. Іноді робила паузи на кілька днів. Щоб виконувати таку роботу, треба бути терплячім і старанним;
  • краще малювати, ніж розповідати про це. Не люблю виступати перед аудиторією;
  • коли через завантаженість у школі не встигаєш малювати, а в інших робота просувається інтенсивніше - це трохи дратує, але допомагає зібратись;
  • робота над шрифтом.

МАЛЬВИ

У далекі часи ця яскрава квітка нагадувала кожному козакові рідну домівку, де на припічку та на віконцях були завжди намальовані квіти. Ця давня традиція українського народу прикрашати своє житло збереглася й до сьогодні в багатьох селах України. І тому коли знетомлений козак, повертаючись із далекого походу з чужих країв, бачив до болю знайомі квіти, що були неначе намальовані талановитим художником, його втома вмить проходила. Неначе відчуваючи якийсь підйом, і коник ішов веселіше. Згодом ці квітки з легкої руки козаків і стали звати мальвами, тобто намальованими. І до цього часу зберегли наші мальви не тільки свою красу, а й назву.

КВІТКА ЩАСТЯ

Якщо запитати у старих людей про квітку щастя, вони розкажуть таку легенду.

Росла колись ця дивовижна квітка лише в наших степових місцях. І цвіла вона раз на рік на Купала. Усі юні закохані шукали її винятково поблизу Вовчого горла, у тому місці, де дві швидкі річки Інгулець і Саксагань з'єднують свої води.

Ті, кому хоча б раз у житті довелося квітку щастя побачити, розповідали, що була вона небаченої краси й незвичайної форми. На одному стовбурі вона мала два бутони, які саме на Купала розкривались разом опівночі.

За хвилину закохані повинні були квітку щастя зірвати й тут-таки, тримаючи її у правій руці, поклястися одне одному в коханні довіку. Дивовижна квітка щастя тієї ж миті зникала, а закоханим залишалося довге й щасливе життя.

ЖОРЖИНИ

Жив на Криворіжжі один француз-інженер, якого було запрошено для проведення пошукових робіт на нашій землі. Ось цей іноземець і привіз із собою слугу, якого звали Жорж. Поки пан увесь день вештався степами в пошуках корисних копалин, Жорж хазяйнував удома. Невеликий будинок понад річкою Інгулець, на жаль, не зберігся до нашого часу, а в ті роки все його подвір'я було засаджене квітами. Серед них виділялися високими стеблами та яскравими квітками невідомі нашим людям рослини. Згодом вони з'явились у багатьох дворах.

Уже ніхто не пам'ятає про інженера-француза, про його роботу на нашій землі. А ось гарні та цікаві квіти назвали на честь його слуги Жоржа жоржинами. І цвітуть ці квіти майже в кожному дворі, радуючи людське око.

ГОРОБИНА

Де-інде серед степу попадалися людям на очі кущі чи дерева з невеличкими листочками, схожими на пташині пір'їнки. Ніхто на них не звертав особливої уваги. Проте взимку ці деревця радували око червоними ягодами, які було видно здалеку. Їсти їх ніхто не їв, бо, покуштувавши одного разу, люди відчули, що вони гіркі, та стали придивлятись до них узимку, чого ж птахи їх їдять, а особливо горобці. Згодом усе з'ясувалось. Після морозів гіркота з цих ягідок зникала, і їх можна було їсти. Усі настільки звикли бачити серед червоних ягідок цих дерев чи кущів горобців, що згодом їх назвали горобиною. Це тому, що саме горобцям у люті зими найбільше до вподоби їхні ягоди. Та так ця назва й прижилася, до наших часів дожила і далі житиме.

ТАНЦЮВАЛЬНИЙ МАРАФОН

Творчий проект колективу бального танцю «Лілія»

У процесі становлення дитячого хореографічного колективу керівник постійно опікується пошуками не тільки нових танцювальних постановок, музичного супроводу, а й педагогічними прийомами, методами, які би зробили життя колективу цікавим, а творчість дітей успішною.

За десять років існування колективу напрацьовано практичний досвід застосування різноманітних форм роботи з різними віковими категоріями дітей - в ансамблі навчаються діти від 5 до 15-ти років.

Метод проекту вперше було застосовано в роботі з учнями старшої групи. Велика кількість опрацьованої літератури давала лише теоретичні знання, та й матеріали стосувалися здебільшого шкіл, а не позашкілля. Переосмисливши теоретичний матеріал, ураховуючі особливості та реалії позашкільного закладу, вікові особливості та рівень здібностей дітей старшої групи, ентузіазм батьків, балетмейстера та акомпаніатора колективу, було розроблено та здійснено проект «Танцювальний марафон».

Тема проекту: проблеми спілкування, взаємовідносини, психологічний комфорт у старшій групі ансамблю бального танцю «Лілія».

Мета проекту: прививати комунікативні навички роботи у групі; виявлення та розвиток організаційних і лідерських якостей учнів; формування активної життєвої позиції; сприяння творчій атмосфері в колективі.

Тривалість проекту: три місяці.

Учасники проекту: 20 учнів (10 пар) старшої групи ансамблю бального танцю «Лілія».

Керівник проекту: Данилова Лілія Миколаївна.

Партнери та помічники проекту: балетмейстер та акомпаніатор колективу, батьки учнів, культорганізатор закладу, члени гуртка юних журналістів «Позиція».

Підготовчій етап: півмісяця.

На підготовчому етапі були проведені збори учнів старшої групи, на яких:

  • було визначено проблеми проекту;
  • обрано тему проекту та форму, в якій ця тема може реалізуватися (шоу-програма з ігровими та імпровізаційними елементами);
  • обрано творчу групу із трьох танцювальних пар, які мають керувати підготовкою проекту й узгоджувати дії всіх учасників проекту;
  • методом «мозкової атаки» були визначені основні моменти майбутньої шоу-програми (види конкурсів, критерії оцінювання конкурсантів), складено репертуар конкурсних виступів;
  • обговорено можливість і доцільність використання в конкурсній програмі елементів естрадного танцю;
  • створено детальний план і визначено строки завершення проекту.

Керівник колективу на цьому етапі спрямовував думки учнів, ненав'язливо акцентував увагу дітей на ключових моментах і можливих утрудненнях при підготовці та реалізації проекту (обговорення проходило в атмосфері доброзичливості, толерантності та творчості).

Ключовим запитанням на підготовчому етапі роботи над проектом було: як зробити атмосферу у старшій групі колективу більш комфортною та дружньою?

Тематичним запитанням підготовчого етапу було: яка спільна справа може об'єднати групу?

Змістовними запитаннями були:

  • які конкурсні ігрові та імпровізаційні моменти необхідно включити у сценарій, щоб це було цікавим для всіх?
  • кого і в якій мірі залучити до роботи над проектом (педагоги, батьки)?

Розробка плану проекту була досить бурхливою через велику кількість запропонованих ідей. З одного боку, це було виявом безумовної зацікавленості учнів проектом, з іншого - вимагало від керівників «прихованої координації», делікатності та тактовності.

Отже, у результаті підготовчого етапу було сформульовано тему, мету, складено план роботи над проектом, підготовлено сценарій шоу-програми, зазначено строки реалізації та захисту проекту.

План проведення шоу-програми «Танцювальний марафон»:

1. Новорічні вітання керівників, дітей і батьків.

2. Хореографічний сюрприз від дівчаток (самостійно поставлена танцювальна композиція).

3. Хореографічний сюрприз від хлопчиків (самостійна постановка).

4. Жеребкування серед танцювальних пар, у результаті якого постійні танцювальні пари розбиваються, і кожен отримує нового партнера або партнершу.

5. Жеребкування серед десяти новостворених танцювальних пар (обирається танець, який упродовж відведеного часу необхідно підготувати та показати).

Умовою цього завдання було використання танців, з якими вже знайомі учасники, - віденський вальс, повільний вальс, танго, самба, ча-ча-ча, румба, драйв, але в довільній інтерпретації та з використанням елементів естрадних танців, будь-яких атрибутів, предметів.

6. У час, відведений на підготовку імпровізаційного танцю, з гостями програми (батьками та учнями молодших груп) проводяться вікторини та ігрові конкурси.

Допомогу надають члени гуртка «Витівник» і культорганізатор.

7. Жеребкування, яке визначає порядковий номер виступу новостворених пар.

8. Виступи танцювальних пар (перед виступом бліц-інтерв'ю у конкурсантів беруть члени гуртка юних журналістів «Позиція»).

9. Підбиття підсумків. Оголошення переможців за номінаціями. Парад конкурсантів.

10. Нагородження конкурсантів.

Основний, практично-виконавчий етап: два місяці.

На цьому етапі роботи було здійснено:

1. Підбір музичного супроводу до конкурсних танцювальних постановок.

2. Репетиційну роботу з програмного репертуару колективу.

3. Постановчу та репетиційну роботу для представлення хореографічних «сюрпризів».

4. Підібрано й підготовлено концертні костюми учасників.

5. Обговорено та затверджено критерії, за якими будуть оцінювати виступи члени журі.

6. Визначено номінації, за якими будуть нагороджуватись учасники програми (це взяли на себе керівники колективу й вирішили зробити кількість номінацій за кількістю пар, які приймали участь у програмі).

Заключний етап проекту: два-три дні.

1. Проведення шоу-програми «Танцювальний марафон».

2. Оцінювання результатів роботи над проектом (захист за участю членів гуртка юних журналістів).

3. Оформлення результатів проекту (відеофільм за матеріалами підготовки проекту та проведення шоу-програми, фотозвіт).

Захист проекту відбувався у формі прес-конференції. Члени творчої групи розповіли про ідею виникнення проекту, мету, яка стояла перед учасниками, та про роботу зі здійснення цього задуму.

Запитання учасникам проекту від юних журналістів:

1. Чому ти приймав участь у проекті?

Типові відповіді, висловлені учасниками проекту:

  • Тому що було цікаво.
  • Не хотів відриватись від колективу.
  • Дуже люблю наш колектив і бальні танці.
  • Хотілося самому побути і режисером, і постановником, і педагогом-репетитором.
  • Люблю вигадувати щось нове.

2. На запитання, чи був проект удалим, учні одностайно дали ствердну відповідь.

3. Чому ви вважаєте проект удалим?

  • Усі ще більше подружились.
  • Батьки більше зацікавились моїми справами.
  • Я змогла сама побувати в ролі постановника та репетитора. Упевнилася, що це дуже важко, але цікаво.
  • Було дуже весело.
  • Навчився більше розуміти педагогів і товаришів.
  • Училась бути стриманою й терплячою. Трохи вдалося.
  • Учився висловлювати свою думку так, щоби всім було зрозуміло. Не завжди вдавалось бути переконливим.
  • Училася часто не ображатись, не ображати інших, бути привітною.
  • Хочеться придумати та зробити ще щось подібне.
  • У мене з'явилось багато ідей, які я не встиг утілити в цьому проекті.

Коментарі керівника проекту

Обрана тема та форма проекту, на мою думку, були вдалими тому, що:

1. Ця робота об'єднала дітей, батьків, керівників колективу ансамблю.

2. Проект дав позитивний приклад для дітей і батьків молодших груп ансамблю, які були присутніми на презентації проекту.

3. У процесі підготовки шоу-програми виявились організаційні та лідерські здібності тих дітей, які не проявляли їх на звичайних заняттях.

4. Загальна цікава справа спонукала учасників проекту до самостійної пошукової роботи - під час підготовчого та основного етапів діти звертались до спеціальної літератури, Інтернету, відеозаписів.

5. Помітно розвинулись комунікативні навички - практично всі новостворені пари не тільки знайшли спільну мову, а і творчо співпрацювали, переживали за виступ партнерів з «рідної» пари, навіть допомагали в імпровізаційних постановках «суперникам».

6. На практично-виконавчому етапі роботи над проектом до учнів старшої групи активно підключились батьки, які не тільки надавали допомогу в підготовці концертних костюмів, а й підказали кілька цікавих ідей використання предметів та атрибутів у танцях, підготували призи та подарунки для всіх учасників конкурсу. Дух партнерства панував не тільки серед дітей, а й серед батьків.

7. Проект показав, наскільки глибоко засвоєні не тільки обов'язкові рухи, а й обов'язкові канони публічних виступів - початок, кінець танцювальної композиції, поклони та реверанси.

8. Керівники впевнились, що учні люблять бальні танці, відчувають і розуміють характер музики, поважають і цінують авторитет керівників, мають почуття власної та колективної гідності.

9. Імпровізації конкурсантів підказали керівникам ідеї танцювальних постановок з використанням стільців, хустки, капелюхів, третьої особи в парному танці та ін.

10. Метод проекту виявився актуальним, продуктивним і може бути використаний у позашкільному навчальному закладі поряд із традиційними методами.

Додатки до проекту

Номінації для нагородження конкурсантів:

  • «Найромантичніша пара»;
  • «Артистична пара»;
  • «Латиноамериканський стандарт»;
  • «Європейський стандарт»;
  • «Найемоційніша пара»;
  • «Краса та грація»;
  • «Зіркова пара»;
  • «Танцювальний екстрім»;
  • «Музична пара»;
  • «Танцювальний олімп».

Критерії оцінювання виступу танцювальних пар:

  • емоційність виконання;
  • видовищність танцю;
  • відчуття характеру музики, ритму;
  • новаторство або «цікавинка» танцю;
  • прихильність глядачів.

ОРІГАМІ

Творчий проект гуртка паперової пластики «Папірус»

Заняття в гуртку «Папірус» ведуться за авторською програмою. Програма поєднує в собі систему різних видів художньої діяльності, пов'язаних із папером як найбільш доступним, звичним у побуті матеріалом.

У навчальному плані гуртка «Папірус» зазначені такі теми: аплікація, напівоб'ємна аплікація, об'ємна паперопластика, колаж, мозаїка, трьохвимірні композиції, орігамі, пап'є-маше, рельєфна аплікація та ін. Програма передбачає індивідуальні заняття з більш поглибленим вивченням прийомів роботи з папером і пошук нових творчих ідей.

Тема проекту: створення колекції паперових кактусів в техніці орігамі, відповідно до ботанічних якостей оригінальних рослин і творчих задумів учасників проекту.

Мета проекту: створення стилізованих копій рослин за допомогою простих елементів з орігамі; комбінації вже відомих учням форм орігамі; експериментування з різними видами паперу; удосконалення техніки складання паперу; розкриття творчих можливостей учнів; розвиток навичок самостійної роботи, уміння працювати з інформаційними джерелами.

Об'єкт дослідження: вивчення структури форм різних видів кактусів і можливості стилізації цих форм за допомогою паперу. Основи композиції, комбінаторика.

Тривалість проекту: три місяці.

Учасники проекту: Аліна Швидка, Андрій Лис, Тетяна Кулик.

Учні ІІІ рівня навчання, відвідують гурток три роки, володіють основними прийомами та навичками роботи з папером.

Керівник проекту: Вадим Миколайович Безницький.

Підготовчий етап: один місяць.

  • вивчення спеціальної літератури;
  • підбір зразків різноманітних форм кактусів (кулеподібна, колоноподібна, змієподібна, циліндрична, листоподібна);
  • дослідження прийомів стилізації форм рослин за допомогою паперу;
  • вибір індивідуальної теми (рослини) для виконання;
  • робота з елементами композиції в техніці орігамі;
  • поєднання різних за якостями видів паперу та вибір більш оптимального варіанту матеріалу.

Коментар керівника проекту

Колекція кактусів, розміщена в навчальному кабінеті гуртка «Папірус», завжди привертала увагу й надихнула учнів на ідею створити паперову модель кактуса. Перша спроба в техніці пластики з паперових стрічок виявилась удалою, але занадто простою. Виникла ідея створення цілої колекції з використанням більш складних деталей, об'єднаних у трьохвимірну просторову композицію. Учням було запропоновано ознайомитися зі світом кактусів і вивчити їх різноманітні форми за допомогою спеціальної літератури. Подальша робота зі стилізації рослин та експериментування з різними видами паперу виявила неабиякий творчій потенціал учнів.

Основний етап (практично-виконавчий): два місяці

  • графічна робота зі стилізації різноманітних форм кактусів;
  • виконання зразків елементів з орігамі, що більш точно відображають стилізацію рослин;
  • підбір і підготовка паперу;
  • виконання виробів та їх декорування;
  • поєднання окремих частин в єдину композицію (кактус);
  • оформлення колекції, серії робіт «Це лише квіточки».

Коментар керівника

Виконуючи зразки форм кактусів, усі учні зрозуміли, що не кожний вид паперу підходить для виконання даної роботи. Виникли складнощі технічного характеру: зайві заломи, розриви, злущування паперу. Робота з комбінаторики виявилась для дітей (10-ти років) монотонною й не зовсім цікавою, але бажання побачити кінцевий результат підтримувало їх на цьому етапі. Незайвим елементом роботи стали взаємодопомога та розподіл обов'язків серед учасників проекту за складністю та мірою підготовки.

Заключний етап

Оформлення композиції «Це лише квіточки» у виставковому залі ЦДТ «Дивосвіт» та експонування роботи на міській виставці «Країна-фантазія».

Коментар керівника

Учасники проекту безпосередньо приймали участь у створенні виставкової композиції, утіливши на практиці набуті знання просторової композиції, уміло використовуючи простір, освітлення моделей, єдність з іншими роботами з паперопластики в інтер'єрі виставкового залу. Учні самостійно організували та провели екскурсію до виставкового залу (батьки, друзі).

Після закриття виставки серія робіт «Це лише квіточки» поповнила методичний фонд гуртка й використовується як наочний матеріал для занять гуртка «Паперопластика».

Автор: С. Бойко

Освіта.ua
12.03.2008


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!