Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Нові програми з історії України від Інституту національної пам'яті
Нові програми з історії України від Інституту національної пам'яті

Так сталося, що історія в Україні надзвичайно політизована й одні й ті ж події різні політичні сили досі використовують як засіб політичної боротьби. Саме тому, очевидно, нині в Україні близько 72 підручників з історії, за якими вчаться юні громадяни молодої держави

Нові програми з історії України від Інституту національної пам'яті

Частина з цих підручників має відверто "регіональний" характер і з точки зору регіональних інтересів відповідно подає історію всієї країни. До того ж більшість підручників, як і їхні автори, досі не позбавилися методики подачі минулих подій, притаманних радянській школі, котра всю світову і вітчизняну історію зводила до величі історії СРСР та Компартії Радянського Союзу.

Мало продуктивним є і підхід частини авторів підручників, котрі в центр світобудови ставлять українську тему й надмір педалюють у шкільній освіті ультра-патріотичною риторикою, де українці – завжди добрі, довірливі, роботящі та щирі, а зажерливі сусіди – злі, лихі, агресивні й підступні.

Відсутність концепції історичної освіти в Україні, котра б базувалася на сучасних європейських гуманістичних тенденціях, призводить до вільного трактування власної історії з упередженим ставленням до певних подій, постатей, процесів, а подекуди й відвертих ревізіоністських спроб перегляду вітчизняної історії.

Український інститут національної пам’яті за дорученням Кабінету Міністрів України два роки тому створив робочу групу з провідних українських істориків, котрі провели поглиблений моніторинг шкільних підручників. До складу робочої групи увійшли фахівців з історії України, працівники наукових, академічних установ, викладачі. Робочу групу очолили доктор історичних наук, завідуюча кафедрою історії НаУКМА Наталя Миколаївна Яковенко та доктор історичних наук, заступник Голови УІНП Владислав Федорович Верстюк.

Впродовж 2007 року проведено дві робочі наради з питань моніторингу шкільних підручників історії України. Члени робочої групи проаналізували шкільну літературу, рекомендовану Міністерством освіти і науки України до використання в середній школі. За результатами цієї роботи було видано збірник "Шкільна історія очима-істориків науковців: матеріали Робочої наради з моніторингу шкільних підручників історії України". Його було розіслано в академічні, педагогічні колективи та установи. Переважна більшість дописувачів були солідарні щодо критики сучасних шкільних підручників як таких, що зроблені за старими методологічними схемами й не відповідають сучасним тенденціям розвитку як історичної науки, так і історичної освіти. А отже, не відповідають потребам сучасного українського суспільства.

2008 року проведено третю робочу нараду з моніторингу шкільних підручників історії України. На ній історики  стисло та чітко сформулювали не лише основні критичні зауваження, а й пропозиції щодо можливих шляхів вдосконалення та змін шкільних підручників. Матеріали дискусії також були видані Українським інститутом національної пам’яті.

Впродовж 2009 року в Українському інституті національної пам'яті створено робочу групу для підготовки концепції історичної освіти в Україні. До її складу увійшли: Яковенко Н.М. – д.і.н., проф., завідувач кафедри історії Національного університету "Києво-Могилянська академія" (голова групи), Верстюк В.Ф. – д.і.н., проф., заступник Голови Українського інституту національної пам'яті, Гирич І.Б. – к.і.н., завідувач відділу Інституту української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України, Павлишин О.Й. – к.і.н., доцент Львівського національного університету імені Івана Франка, Удод О.А. – д.і.н., проф., директор Інституту інноваційних технологій та з місту освіти Міністерства освіти і науки України.

Влітку та восени 2009 року проведено ще дві Робочі наради з моніторингу. Їх учасниками було обговорено структуру розділів та тем для шкільних підручників з історії України. Крім того, запропонована нова методика при укладанні робочих програм з історії України. На нарадах обговорювалися методологічна база концепції історичної освіти та структуровані програми з історії України для 5,7-12 класів середньої загальноосвітньої школи.

Наразі робочою групою з моніторингу шкільних підручників історії України підготовлено робочі програми з історії України для 5,7-12 класів середньої загальноосвітньої школи, котрі незабаром з’являться на офіційному веб-сайті Українського інституту національної пам’яті.

На основі цих програм нині підготовлено Концепцію історичної освіти, в основі якої лежить якісно новий для України підхід: акцентувати увагу не на владі, а на суспільстві.

Підсумки цієї роботи буде представлено на широке громадське обговорення. Після чого передбачається внесення відповідних змін та уточнень  і передання концепції й програм на розгляд Міністерства освіти і науки України.

Прес-служба Українського інституту національної пам'яті.

Освіта.ua
24.02.2010

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!