Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Головні завдання шкільної освіти: забезпечення високої якості та рівного доступу
Головні завдання шкільної освіти: забезпечення високої якості та рівного доступу

Міністр освіти Іван Вакарчук виступив на розширеному засіданні Кабінету Міністрів України з питань розвитку загальної середньої освіти

Головні завдання шкільної освіти: забезпечення високої якості та рівного доступу

Аналіз стану шкільної освіти свідчить про серйозні зрушення в ній за останні два роки. Як досягнення, так і проблеми в освіті - це поле нашої спільної діяльності; всіх без винятку міністерств, всього суспільства.

Якість освіти залежить від низки факторів. Насамперед - якість вчителя. В Україні є тисячі високоосвічених, кваліфікованих, захоплених своєю справою вчителів. Водночас середній рівень кваліфікації багатьох педагогів ще недостатньо високий. Якість же освіти школярів не може бути вищою від якості вчителя, який їх навчає.

З цього року ми розпочали реформування підготовки вчителя, впровадження нової моделі підготовки студента до вчительської праці.

Спочатку в університеті готується фахівець, наприклад, математик, біолог, історик. Після отримання фахового диплому випускник може за рекомендацією університету продовжити навчання і стати вчителем. У результаті на завершальному етапі навчання студенти зможуть здобути ґрунтовну теоретичну підготовку, що охоплює різноманітні дисципліни й спецкурси, а не зводиться тільки до вивчення базових курсів педагогіки, психології й методики, і практичну - через участь у тривалій та ефективній педагогічній практиці.

Це принципово нова, інноваційна, модель підготовки вчителів, яку ми будемо впроваджувати виважено й поетапно. Ми запропонували провідним університетам прилучитися до пілотного проекту, в рамках якого відпрацюємо технології втілення нових принципів підготовки сучасного вчителя. Готовність до такої діяльності вже виявили перші університети.

На часі створення своєрідних консорціумів класичних, педагогічних університетів, інститутів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які об'єднають свої ресурси для трансформації програм підвищення кваліфікації в програми професійного розвитку педагогів упродовж життя.

Молода людина, яка виявляє бажання стати вчителем, повинна мати нахили до цієї професії, бути свідомою того, що вчителювання - це не лише фах, а й громадська місія.

Результати таких нововведень будуть за 8-10 років. Але як міністр я маю політичну волю й вже розпочав ці зміни.

Підвищення ефективності управління системою освіти. Ми реалізуємо принцип державно-громадського управління освітою. Демократичний, державно-громадський характер освітнього менеджменту, розширення участі в усіх справах школи батьків і громадськості, впровадження в процес управління інформаційних технологій - ось той шлях, яким ми рухаємося.

Міністерством зроблені конкретні кроки до децентралізації системи освіти:

  • індивідуалізація навчання, запровадження профільного навчання;
  • максимальне залучення громадськості до прийняття важливих освітянських рішень.

При Міністерстві працюють громадська колегія, громадські ради з питань дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної та вищої освіти, керівників громадських організацій національних меншин, з питань співпраці з Церквами та релігійними організаціями, начальників управлінь освіти і науки.

Ми провели більше десяти громадських дискусій у форматі всеукраїнських "круглих столів". В них щоразу брали участь понад 300 вчителів. Ці обговорення стосувалися вивчення іноземних мов у дитячих садках, викладання природничо-метаматичних дисциплін, предметів художньо-естетичного циклу, історії, астрономії, української мови та літератури у школах з навчанням мовами національних меншин, перспектив розвитку позашкільної освіти. Обговорення тривали доти, поки були охочі висловитися.

Учасники обговорень самі формували робочі групи, які аналізували пропозиції та готували Плани дій з реформування змісту того чи іншого шкільного предмета. Відтак проекти таких Планів дій оприлюднювалися на сайті МОН й відбувалося їхнє обговорення в інтерактивному режимі. Доопрацьований документ виносився на розгляд колегії міністерства, де відбувалася зацікавлена дискусія. І лише після врахування всіх конструктивних ідей я як міністр і голова колегії підписував наказ про затвердження документу в цілому.

Отже, жодне рішення не приймається без громадського обговорення.

Нами запроваджено проведення віртуальних інтернет-дискусій, на яких відбувається обговорення усіх освітянських ініціатив.

Для оперативного вирішення освітянських питань всі зацікавлені, надіславши листа на електронну адресу міністерства, оперативно отримують відповіді на свої звернення.

На черзі - розширення автономії шкіл, делегування їм права використання бюджетних та спецкоштів, управління ресурсами; удосконалення роботи шкільних рад.

III. Протягом останніх двох років Міністерством розроблено понад 60 нормативно-правових документів.

Сьогодні на розгляд Уряду ми виносимо 13 нових актів, підготовлених за дорученням Прем'єр-міністра України.

Серед них - План дій щодо подальшого розвитку загальної середньої освіти. Основою цього документа стали пропозиції, висловлені директорами шкіл на зустрічі з Прем'єр-міністром.

А також:

  • штатні розписи дитячих садків;
  • Положення про дошкільний навчальний заклад - центр розвитку дитини;
  • посилення автономії шкіл;
  • придбання продуктів харчування бюджетними установами за рахунок коштів загального фонду без проведення тендера;
  • утворення ради директорів шкіл при Кабінеті Міністрів;
  • завершення будівництва приміщень загальноосвітніх навчальних закладів з високим, понад 70 відсотків, ступенем готовності;
  • встановлення надбавки педагогічним працівникам шкіл з 1 січня 2010 року у розмірі 20 відсотків посадового окладу;
  • встановлення доплати учителям української мови і літератури, які працюють у загальноосвітніх навчальних закладах і класах із навчанням мовами національних меншин;
  • погодження видавцями оформлення щоденників і зошитів;
  • затвердження Положення про групи продовженого дня. Нами вперше розроблено документ, що регулює роботу груп продовженого дня, якими охоплена третина учнів.

Багато проблем Уряд вже вирішує. Незважаючи на непрості економічні умови, Уряд профінансував понад 160 млн грн державного замовлення на видрук і доставляння шкільних підручників. Дефіцит паперу вітчизняного виробника та надходження коштів на друк підручників у липні затримали їх доставляння безпосередньо до шкіл, але не суттєво.

Вже надруковано 90 відсотків підручників, розвезено майже 70 відсотків. Найближчого тижня це питання буде знято взагалі.

Уряд передбачає виділення коштів з державного бюджету для розвитку мережі шкіл та дитячих садків і закінчення будівництва шкіл зі ступенем готовності понад 70 відсотків за рахунок державного бюджету: у сільській місцевості - на 100 відсотків, у місті - навпіл з місцевими бюджетами.

Незважаючи на непрості часи в економічному житті, школи потрібно будувати. Починаючи з 2012 року учнівський контингент почне зростати. Вже у цьому навчальному році маємо збільшення кількості першокласників на 13 з половиною тисяч як порівняти з попереднім навчальним роком. Також зростає попит суспільства на дошкільну освіту. Ряд проектів відповідних постанов ми також виносимо на сьогоднішнє розширене засідання Уряду.

Сьогодні визначено порядок і процедури тестування у наступному, 2010 році.

Тестування є прозорою процедурою вступу до вищих навчальних закладів, що визнали понад 72 % опитаних соціологами громадян країни. Підтримали цю нашу реформу й директори шкіл, що брали участь у нараді під керівництвом Прем'єр-міністра України 1 жовтня цього року.

Враховуючи пропозиції педагогічної громадськості, нами розведено у часі проведення тестування та державної підсумкової атестації, а при вступі до вищих навчальних закладів буде враховуватися середній бал шкільного атестата.

Час від часу порушується питання про доцільність державної підсумкової атестації в умовах зовнішнього незалежного оцінювання. Переважна більшість вчителів вважають необхідним її збереження. За результатами державної підсумкової атестації випускник отримує документ про повну загальну середню освіту. Тестування ж стосується не всіх учнів, а лише тих, які виявили бажання вступати до університету; вища освіта в нас не є обов'язковою.

За пропозиціями вчителів розроблено проект змін до Положення про державну підсумкову атестацію, яким передбачено зменшення кількості випускних іспитів з п'яти до чотирьох.

Для реалізації цих пропозицій пропонуємо внести зміни до постанов Кабінету Міністрів України, які регламентують проведення ЗНО. Проект відповідної постанови нами також розроблено до сьогоднішнього засідання.

Щодо проведення тестування на базі навчальних закладів. Як і в попередній рік, воно відбуватиметься у приміщеннях і шкіл, і професійно-технічних училищ, і вищих навчальних закладів. У теперішніх економічних умовах нереально очікувати невідкладного створення вартісних регіональних центрів тестування. У найближчі роки це буде зроблено, але поки що навчальні заклади, які належать до комунальної та державної власності, повинні сприяти вирішенню загальнонаціонального завдання проведення всеохопного тестування. Ми будемо спільно вирішувати це питання як партнери й колеги.

Зміст освіти. Якщо оцінювати українську освіту за участю наших учнів у міжнародних олімпіадах, то ми маємо дуже добру картину. Команда українських школярів лише на міжнародній математичній олімпіаді цього року виборола шість з шести можливих медалей: три золотих, дві срібних, одну бронзову.

Досягнення окремих учнів чи команд - це престиж України у світі. Але це ще не є ознакою досконалості змісту шкільної освіти в цілому.

З метою обговорення стану та вироблення пріоритетних напрямів поліпшення якості шкільної освіти у 2008/2009 навчальному році проведено Всеукраїнські наради з учителями з усіх навчальних предметів, про які йшлося вище.

Як підтвердили учасники нарад, основною вадою змісту сучасних шкільних дисциплін є завеликий обсяг навчального матеріалу.

Розробленим до теперішнього засідання Уряду Планом дій щодо розвитку загальної середньої освіти передбачені заходи щодо розв'язання цієї проблеми.

Невід'ємною складовою освіти є процес виховання особистості на засадах національних та загальнокультурних цінностей.

Виховання - справа набагато складніша, ніж передача знань. Коли ми ведемо мову про дитиноцентризм в освіті, то це, звісно, правильно. Але так само повинні дбати про захист людської гідності вчителя, який, трапляється, піддається тиску й відвертим образам з боку не лише батьків, а й учнів. Педагогічний клімат у школі має бути толерантним, а взаємна повага всіх учасників шкільного життя - нормою і прикладом для суспільства.

В Україні діють півтори тисячі позашкільних закладів системи освіти, які охоплюють майже третину учнівської молоді.

Водночас непоодинокими є випадки, коли місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, ігноруючи думку громади, необґрунтовано закривають такі заклади.

У 2008 році закінчилася дія урядової постанови, якою була затверджена Програма розвитку позашкільних навчальних закладів на 2002-2008 роки.

Сьогодні на розгляд Уряду виноситься проект Концепції державної програми розвитку позашкільної освіти на 2010-2014 роки, що, переконаний, стане суттєвим кроком у реалізації державної освітньої політики.

Українська школа, як і освіта в цілому, живе повноцінним життям. Вона тепер реформується відповідно до нових запитів сучасної епохи. Наші кроки концептуально спрямовані на головне в освіті - підвищення її якості.

Освіта.ua
05.10.2009

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!