Конкурс підручників: нові корупційні схеми чи совкова безвідповідальність?

Заступник головного редактора Видавничого дому "Освіта" Ірина Красуцька про проведення конкурсу

Конкурс підручників: нові корупційні схеми чи совкова безвідповідальність?

Ми живемо у часи змін, реформ і переосмислення дійсності… Протягом останнього року ми зрозуміли, що найвища цінність — це людська гідність, повага і довіра до тих людей, хто поряд із тобою і разом із країною, хто працює, воює, хвилюється, страждає, допомагає, волонтерить у кожній галузі і вірить у те, що все в цьому світі залежить від вміння кожного з нас брати на себе відповідальність і бути чесними із собою і навколишнім світом. І це не патетика, а наше щоденне життя. І наша перемога у боротьбі за цивілізаційний вибір України залежить від того, наскільки переконливо ми доводимо кожним днем свого життя, що ми прагнемо жити в іншій країні, що змінюється кожен із нас, а тим більше ті, хто у цей жорсткий час узяв на себе тягар відповідальності приймати рішення… І сьогодні, нам здається, чесніше сказати не знаю, давайте подумаємо разом, ніж сфальшивити, підмінити, порушити, сфальсифікувати (навіть із найкращих намірів) будь-який документ, рішення, дію. Бо відразу знайдуться тисячі тих, хто подумає: "А що змінилося? Чим ви відрізняєтесь від попередників?" І абсолютно точно скажуть, як вам можна вірити після цього? А втрата довіри зараз це, на нашу думку, найстрашніше...

І тому звертаюсь до всіх, хто може вплинути на ситуацію: врятуйте довіру до нового конкурсу підручників! Адже освітяни в нього повірили! І справді, в країні, незважаючи на всі негаразди, непорозуміння і складнощі, був запущений реальний механізм абсолютно нового відбору навчальної літератури. Вперше в історії конкурсів підручників (а маю нагадати, що конкурси у різних форматах відбуваються з 2004 року) Міністерство освіти і науки, всі ті, хто працював над новими умовами проведення конкурсу,довірили країні — її науковцям, методистам, учителям, психологам — аналізувати, оцінювати, співставляти, самостійно робити висновки,незалежно і прозоро обираючи собі підручники. І потрібно сказати, що сотні експертів за місяць здійснили величезну роботу. Якщо уважно почитати експертизи, викладені на репозитарії навчального контенту, то можна усвідомити напрямки, проблемні питання і тенденції розвитку сучасного вітчизняного підручникотворення та й освіти взагалі. І всі ці тисячі сторінок аналізу, синтезу, роздумів, зауважень і побажань, написані в позаробочий час, безоплатно – людьми, яким небайдуже майбутнє української школи. За цей час експертами була здійснена величезна волонтерська місія, яку добре розуміють вдячні автори і видавництва.

Зауважимо, що серед позитивних експертних висновків зовсім небагато тих, де зовсім нема зауважень і побажань. І майже скрізь маємо висновок: з урахуванням побажань і виправленням недоліків можна рекомендувати. Адже справжні фахівці правильно зрозуміли своє надзавдання: вибрати краще із запропонованого авторами і видавництвами і спільними зусиллями його вдосконалити. Адже, мабуть, ніхто серйозно не буде вважати, що за місяць, який був відведений для підготовки оригінал-макета, навіть геніальний автор і найдосконаліше видавництво може підготувати підручник, до якого не буде зауважень… Вдумливий автор і відповідальне видавництво завжди вітають аргументовані поради і побажання. Адже всі ми налаштовані на випуск кращої продукції…

Але чомусь Конкурсна комісія, яка за Положенням конкурсу має лише опрацювати результати роботи експертів, перестала довіряти всій країні, тобто почала вірити експертам вибірково. На оголошенні результатів конкурсу, що відбулося 27 лютого у Міністерстві освіти і науки, експертам замість подяки була висловлена докора в недобросовісності і безвідповідальності. Але знову ж таки голова Конкурсної комісії шановна пані Галина Усатенко кілька разів підкреслила, що комісія зіткнулася з такими, на їх думку, безвідповідальними експертами, але згідно з положенням, нічого зробити не може, тому потрібно змінювати положення, готувати експертів, але це справа майбутнього, а поки що вони просять учителів, які обиратимуть підручники на 2 етапі конкурсу читати і експертні висновки перед тим, як робити свої. І були оголошені (в он-лайн трансляції) результати… І згідно з ними в репозитарії були виставлені оригінал-макети підручників, і розпочався 2 етап конкурсу, і вчителі почали голосувати і вибирати… І автори та видавництва почали просити Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, щоб їм скоріше віддали експертизи, щоб внести необхідні корективи… І все це тривало майже тиждень…

Тільки ввечері 5 (!) березня на сайті Міністерства та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти з’являється протокол засідання Конкурсної комісії, датований 26 (!) лютим (напередодні публічного оголошення результатів) з… іншими результатами першого етапу! Згідно з ними ще десять підручників не рекомендовано і не допущено до другого етапу… Ось така довіра… Питається, якщо цей протокол реальний, то, що ми чули (і, здається, до цього часу можемо почути на освітньому порталі "Педагогічна преса") 27 лютого… Навіщо було 27 лютого розповідати, що ви не можете зняти з конкурсу підручник геометрії (автори Бевз та інші), у якого одна негативна експертиза, але на 27 сторінках, якщо ви його зняли напередодні?!! Навіщо бідкатися, що експерти наводять десятки зауважень, а потім дають позитивний відгук, якщо ви напередодні вже зняли два підручники математики для 4 класу (авторів Оляницької та Заїки), у яких взагалі нема негативних експертиз?!!

В інформаційному повідомленні на сайті міністерства, що з’явилося 12 березня, пані Усатенко називає закономірні запитання видавництв і авторів, чиї підручники зникли з переліку рекомендованих, дискусією щодо проведення конкурсу (нічого собі дискусія, особливо, якщо вважати, що другий етап конкурсу триває, вчителі голосують, дехто вже й проголосував за «зниклі» підручники і тепер питає: а нам, що тепер робити – переголосовувати, інші обирати?). А потім "кваліфіковано" пояснює, що секретар комісії прочитала неузгоджений протокол!!! Так, на всю країну, в он-лайн трансляції!!! Отака собі недолуга секретар: щось знайшла і прочитала, мабуть, хотіла, щоб її майже годину вся країна дивилася… Але в неї все одно ж нема права голосу… Але ж ви, з правом голосу, — пані Усатенко, панове Ковтунець і Шукевич, були поряд! Чого ж Ви не зупинили недолугого секретаря! Чому ж ви жалілися на проблеми, що їх напередодні, як виявляється, успішно вирішили: внісши до протоколу пункт, за яким надали собі повноваження знімати будь-які підручники… Адже, як ми вже зазначали, вдумливих експертиз без зауважень немає, а хто зараз буде порівнювати, кому більше написала зауважень шановна Марія Іванівна Барна — підручникам, які ви начебто зняли, чи підручнику Богдановича, який конкурс пройшов, але, до речі, змінам до програми з Математики для 4 класу, що були затверджені напередодні конкурсу, не відповідає… І хто тепер буде уважно читати експертизи до підручників Геометрії (там, до речі, є підручник Тадеєва, у якого 4 негативні експертизи, а він у списку рекомендованих залишився, попри те як підручник Бурди, Тарасенкової, що має один негативний висновок з 13, було вилучено).

Все можна зрозуміти: і те, що комісія була не готова до настільки вдумливої і різнопланової  роботи експертів, і, що члени комісії можуть не довіряти ані Національній академії наук, ані Національній педагогічній академії, ні якимсь експертам з Прилуцького педагогічного коледжу, які вважають підручник математики Оляницької таким, що вчить думати і вважають, що саме такі підручники потрібні нашій школі, і що члени комісії свідомо «вимили» з конкурсу авторів усіх діючих підручників геометрії, бо у них не змінилася концепція (але ж ми говоримо, що наші підручники не проходять апробацію, а ці якраз вже багато років у школі). Особливо це актуально зараз, коли фінансування підручників зменшено в рази і, звичайно, "раціональніше" дати школі нові, неапробовані підручники з геометрії, не дати вчителям початкових класів закінчити системне і послідовне вивчення курсу математики за підручником, до якого вони вже звикли, а запропонувати той, що виходить у двох частинах… Все це можна зрозуміти… Але чому ж ви, шановні, ті, які у нашій свідомості мають уособлювати справедливість нового життя, не пояснили все це під час оголошення результатів. Ви ж могли сказати: у нас склалася проблемна ситуація по 10–20 підручниках, ми маємо проконсультуватися з фахівцями, ми приймемо по ним рішення завтра, післязавтра, в понеділок. Ви, що вважаєте, що вас не зрозуміли б? Ви б щось порушили? А зараз ви порушили головне, на чому має триматися наше суспільство, — довіру! Хто ж зараз повірить, що все на цьому конкурсі відбувається прозоро і чисто, якщо на телекамери читаються неузгоджені протоколи?

І я не знаю, як це пояснити людям, які працюють зі мною поруч, і навіщо це було робити… Що це: нові корупційні схеми чи просто, вибачте, безвідповідальність за свої дії і неповага до людей, з якими вам жити і працювати в новій країні? Країни, яку всі ми прагнемо змінити… І я все одно вірю, що змінимо… Але тільки разом і тільки поважаючи і довіряючи один одному…

Заступник головного редактора Видавничого дому "Освіта"
Ірина Красуцька для Освіта.ua

 

Освіта.ua
16.03.2015

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Inna .
Колеги, хто вже ознайомився з новими фомами на репозитарії?
Artem Zibarov
Для Inna .: Ми вже ознайомились. Чому там написано, що це чернетки?
Inna .
То й були чернетки, але зараз вже є остаточні форми, які слід терміново заповнити!
Коментувати
Inna .
Подскажите, пожалуйста, информацию по ученику Запорожца (Биология, 7 класс)! Кто ознакомился с учебником? Как думаете, стоит выбирать?
Artem Zibarov
Коллеги, кто знает, правда ли, что конкурс продлен до 31 апреля и формы аннулированы?
Inna .
Для Artem Zibarov: Да, правда. Ждем новую форму заявки. ее должны разместить на репозитарии.
Коментувати
Марина
Сегодня 23 марта!Логин и пароль так и не получили, а в районо настоятельно просят сдать предварительный заказ учебников!!!Вот это смех!И не важно, что продлили это дело до 30 марта.
М.П,учитель-методист
Не знаю сколько тут Тарасенковых ,но книжки Тарасенковой (язык не поварачиваеться назвать это учебниками) – ужасны. Отвратительно написана теория, огромные «дыры» в задачах, нерешаемость и т.д. Вот «шедевр» из книжки для 5 класса . №873.Какую часть года составляет один месяц ? У этой задачи нет ответа !!! Ответы 1/12, 30/365, 31/365 и т.д. неверны, т.к. в месяцах разное количество дней. Видимо проФФесору Тарасенковой, а точнее ее аспирантам, которые «склепали» эту книжку, такие детали неведомы… За 25 лет не видела таких отвратительных «учебников», впрочем геометрия Апосстоловой не лучше
Тарасенкова Ніна Анатоліївна
Для М.П,учитель-методист: Дякую за небайдужість! На емоції не ображаюсь - вони, як правило, затьмарюють. Запрошую усіх небайдужих до відвертої виваженої розмови по суті. Зауваження і побажання прошу надсилати за адресою: uch_matematyka@ukr.net
Небайдужа
Я так розумію,що пані Тарасенкова визнає свої помилки , і не спростовує посил М.П. про те,що ії «підручники» «зклепали» аспіранти п.Тарасенкової. Гаразд ! Я при викладанні у 5 кл. промучилася з «підручником» Тарасенкової,тому на 6 кл. вмовила батьків купити хороший підручник,ціною 45 грн, та ще й знижку 10% дали при купівлі на клас. Велике прохання до п.Тарасенкової : не пишіть більше підручників,не виходить це у Вас
Істер
Істер Математика. Написано учителями для учителів і учнів!!!
Коментувати
Валентина Бевз
Жахлива неправда.На наш підручник не 27 сторінок зауважень, а всього 7.Ось так ВД "Освіта" вбиває конкурента.А на їх підручник цілих 9 сторінок зауважень
Математик
Для Валентина Бевз: хіба питання в кількості сторінок з зауваженнями, може бути і два зауваження але конструктивних, а може бути n - кількість висмоктаних з пальця. Не принижуйте себе тезами " а в них то а внас то" . Питання що неправомірно зняли не лише Ваш, але й підручники інших авторів. Чи залишите Ви це просто так, чи будете піднімати це питання і боротися далі?
Н.А.Тарасенкова
Валентина Григорівна!Да, в нас 9 стор. зауважень, але їх всього 120 цих зауважень, а у Вас на 7 стор - 150 зауважень ! Так чий підручник кращий?
Математик
Ви вважаєте, що можна судити, який підручник кращий, за висновками ОДНОГО експерта, який понакатував аби побільше різноманітних " зауважень". Чи ця пані є сучасним абсолютним світилом педагогіки та методики?
Коментувати
мне понравилось название
Это в совке то безответственность была? Это когда же? И вообще - что всё "совок, совок". Нет больше совка и не будет никогда. А то, что есть - "разруха. смерть, жиды-массоны". Выйти на улицы городов, посмотреть на мусор вокруг (а люди налоги платят...), на кульки на ветках деревьев, на наши тротуары и бульвары... Это когда же в совке такое было? Хотели как лучше, а получилось как всегда - одни жрут, другие прозябают. Им даже книжки с миру по нитке собирают.И главное, прозябают те, кто жрущим пищу соображает. Ой, нет, жрущие пищу из-за границы потребляют
ок
Для мне понравилось название: Ну, розумієте, авторка статті ну дуже хотіла свою лояльність до нової влади показати... А як же тут без поливання "совка"? Чи то воно в тему, чи без теми... Глядиш, і "Освіті" кусень перепаде з міністерського столу.
Ну тогда
Для ок: что ж. Кушать всем хочется
Коментувати
Бывшая работница Державного Видавництва "Освита"
Кто кричит : "Держи корупционера"? Это же смешно !!!Представителб ВД "Освита" (фактически владец из-ва- некто Табачник ).У ДВ "Освита"(т.е державне видавницво) БЫЛО своровано им и Олегом Костенко ВСЕ!!!!, включая название.Они назвались ВД "Освита"(т.е. видавничий дом).Это напоминает когда китайский abibas выдают за фирменный adidas
Тетяна Влентинівна
До 2 годин ночі читала демо-версії (електронні зразки з репозитарії) підручників з біології та хімії для 7 класу. Мозок закипів. Добре, одразу враження та "перли" заносила до таблиці для подальшого порівняння. Цікаво, які експерти пропустили деякі "творіння". Буде сумно, якщо саме їх і надішлють до шкіл. Щоб гроші отримати, а учнів та вчителів помучити. Більш-менш прийнятні підручники Остапченка Л.І. та ін. та Соболь В.І. Досить логічні, інформативні, формують цілісну картину світу (за досить дивною пограмою, та це не їх вина). Програму, доречі, подивитись ніде. Інститут іноваційних технологій розігнали, на сайті МОН порожньо. Враження за адресою: http://lazaevatv4394.blogspot.com/
Artem Zibarov
Для Тетяна Влентинівна: А які Ваші враження від підручників по хімії?
Коментувати
українська філологія
ПЕРЕСІЧНОМУ ВЧИТЕЛЮ НЕМОЖЛИВО ПЕРЕГЛЯНУТИ МАКЕТИ ПІДРУЧНИКІВ. НА РЕПОЗИТОРІЇ ВИСИТЬ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПРО МОЖЛИВІСТЬ ПЕРЕГЛЯДУ ВИКЛЮЧНО ЗА ПАРОЛЕМ - ЛОГІНОМ, ПРИСВОЄНИМ КОЖНІЙ ШКОЛІ. НАШ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ТАК І НЕ ЗМІГ ОТРИМАТИ ДАНІ АТРИБУТИ ЧЕРЕЗ ТЕХНІЧНИЙ ЗБІЙ (ТАК ПОЯСНИЛИ) І ПРЕДСТАВНИКИ ВИДАВНИЦТВА ПЕРСОНАЛЬНО ПРИЇХАЛИ З НАДРУКОВАНИМ ПЕРЕЛІКОМ НАЗВ - АВТОРІВ ПІДРУЧНИКІВ. НА ПИТАННЯ "А ДЕ Ж ОЗНАЙОМИТИСЯ З МАТЕРІАЛАМИ ПРОПОНОВАНИХ ВИДАНЬ?" ВІДПОВІДЬ ОТРИМАЛИ ОЧІКУВАНО - КОРУПЦІЙНО - СОВКОВУ "А НАЩО? ХІБА ВИ НЕ ЗНАЄТЕ, ХТО ПРО ЩО ПИШЕ?"???????????????????? ПИТАННЯ: ЦЕ ПРОЗОРИЙ КОНКУРС? ОЧІКУВАНЕ ПРОТИСКАННЯ ПРИКОРМЛЕНИХ ДО БЮДЖЕТНОЇ ГОДІВНИЦІ АВТОРІВ-НЕДОРІК, ЯКІ ПОЯСНЮЮТЬ У ПІДРУЧНИКУ ФІЗИКИ НЕПРИВАБЛИВИЙ ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД ГЛИБОКОВОДНИХ РИБ ЦІКАВОЮ ПРИЧИНОЮ: А НАВІЩО ГЛИБИННИМ РИБАМ МАТИ ПРИВАБЛИВИЙ ВИГЛЯД, ЇХ ЖЕ ВСЕ РІВНО НА ГЛИБИНІ НІХТО НЕ БАЧИТЬ.
Правда о ВД Освита
1.У учебника Тадеева 5 негативных отзывов, а не 4 2.Прийдя к власти в 2010 г. некий бородатый министр задумался над тем где ему взять коллектив для создания учебников. С этой целью были разгромлены из-ва «Освита» (государственное) и «Зодиак-Эко».Работников и авторов настойчиво попросили в ВД «Освита» , хозяином которого и есть до сих пор указанный г-н. 3.Он человек умный,поэтому парал. были созданы изд. ПЕТ,Свиточ,Сиция и Алатон 4.Эти из-ва «повыигрывали» практически все первые места в конкурсах 2010-2014 г.,обворовав страну на сотни млн. гривен. Резюме: именно за этими временами скучает,видимо,г-жа из ВД «Освита»
Натэл
И коррупция, и безответственность, как и все в системе образования. Больше проблем нет, как дать еще кому- нибудь нажиться. Какие учебники? Успокоились бы уже лет на 5. Лучше бы комментарии проанализировали учительские, выводы б сделали о том, о чем основная учительская масса, загнанная в нищету думает, ну явно не об учебниках...
Гість
Цікаво, а слово "совкова" включає в себе індустріалізацію й розвинену соціальну сферу? Цікаво, а освіта в Україні зараз краще ніж у "совку" зразка 1985 року? Цікаво, а наукові досягнення незалежної України більші ніж "совку"? Не забувайте, що за роки незалежності окрім магазинів з імпортом не було побудовано нічого. Не забувайте, що незалежні не спромоглися навіть зберегти "совковий" спадок. Редактор новин - мразота. Я б тобі в пику харкнув.
Киянка
Для Гість: Нешановний Гість, знайшли до чого причепитися - совок! Хочете плюватися - йдіть на вулицю! Хамам тут не місце!
Гість
Для Киянка: Тебе забув спитати, що мені робити. І хто ти така щоб вирішувати де мені бути? А так по суті сказати нічого от і доводиться "відправляти". Як це нікчемно. Доречі, оскільки ти "киянка" то скажи як там в Києві, Нуланд вже печиво не роздає?
вчитель
Для Киянка: С каких это пор деревянный молоток стал писаться с большой буквы, и при этом что-то решать, кому-то указывать.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!