Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Становлення громадсько-активних шкіл
Становлення громадсько-активних шкіл

В усьому світі позитивні зміни починаються з виявлення проблеми достатньо пристрасними та мужніми людьми, і тоді жага змін знаходить своє відображення в конкретних справах. Це спостереження, безперечно, прийнятне й до становлення громадсько-активних шкіл

Становлення громадсько-активних шкіл

Філософська основа цієї концепції зародилась на початку ХХ століття, із виникненням вечірніх шкіл для дорослих, які пропонували освітні послуги для членів місцевих громад. Однак сучасний рух, спрямований на вихід школи за межі освітнього закладу й залучення, або ж перетворення школи на центр місцевої громади, розпочався в 1935 р. у м. Флінт штату Мічиган, США. Сьогодні він охоплює тисячі шкіл у 85 країнах світу.

Громадсько-активні школи або громадські центри створювались у різних країнах як відгук на потребу активізації місцевих громад у вирішенні власних потреб, реалізації концепції навчання впродовж усього життя та розвитку громад. Саме школи, з існуючим у них потенціалом - людськими та технічними ресурсами - стали ініціаторами змін у місцевих громадах, залучаючи мешканців громад до процесів прийняття рішень щодо майбутнього цих громад і суспільства в цілому. Громадсько-активні школи мають більш давній досвід діяльності у країнах Західної Європи та США.

Із початком розвитку демократичних суспільств у країнах Східної Європи та колишнього Радянського Союзу, громадсько-активні школи або громадські центри почали розвиватись у таких країнах як Угорщина, Боснія та Герцеговина, Сербія, Словаччина, Росія. Велику підтримку цьому надавали такі донорські організації у США як Фонд Чарльза Стюарта Мотта й Інститут відкритого суспільства.

Рух громадсько-активних шкіл (ГАШ) зародився в Україні у 2003 році. Упродовж цього початкового періоду окреслилися дві основні проблеми, що стосуються виникнення справедливої демократії та покращення якості життя всіх громадян.

Перша проблема полягала в тому, що, хоча більшість молоді підтримувала зміни, у неї не було розуміння важливості своєї ролі у цьому процесі, чи усвідомлення відповідальності, яку несе активний громадянин демократичного суспільства. Молодь ототожнювала демократію зі «свободою», а свобода без відповідальності, хоч і не є анархією, однак і не є демократією. Інформація та тренінги, що стосуються механізмів громадянської участі, такі як волонтерство та створення громадських організацій, почали з'являтись у 1994 р., але вони були доступними лише для членів громадських організацій. Це свідчило, що школи були зовсім не готові до виконання своєї важливої ролі підготовки нового покоління громадян у демократії, яка зароджувалась. Окрім цього, разом із піонерськими та комсомольськими організаціями, вітер змін розвіяв клуби на базі шкіл та інші організації, які давали учням змогу бути зайнятими, навчатись нових навичок і бути активними поза школою.

Друга проблема - це нагальна потреба відтворення почуття спільноти, що було втрачене, коли більшість підприємств, установ і колгоспів припинили існування або зазнали суттєвих скорочень. Під час Міжнародної конференції громадсько-активних шкіл у 1999 р., Ал Дісі, один із засновників руху, описуючи необхідність відтворення, говорив не лише про відродження почуття спільноти, а й про підтримку економічного розвитку, про активізацію громадян та про залучення їх до місцевого самоврядування. Позитивні зміни у громаді можливі лише тоді, коли люди відкриті та працюють разом для вирішення спільних проблем. На початку 90-х, можливо, єдине, що об'єднувало людей, було прагнення кращого життя для своїх дітей і онуків.

В Україні ініціаторами розвитку партнерських стосунків між школами та місцевими громадами стали громадські організації. Так, у 2003 році Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» за фінансової підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта та Міжнародного фонду «Відродження» розпочав реалізацію програми «Школа як осередок розвитку громади».

Метою програми є розвиток ГАШ, діяльність яких сприяє розвитку партнерства між школою та громадою; розробка й реалізація партнерських програм, спрямованих на вирішення проблем і задоволення потреб місцевих громад; активізації громадян; реалізація концепцій освіти громади та навчання впродовж усього життя. Програма сприяє розвитку громадської активності усіх членів місцевих громад і розвитку громадянського суспільства в цілому.

Реалізація мети програми забезпечує розвиток громад, чиї ресурси та структури покликані служити інтересам кожного члена громади, де є:

  • спільні переконання освітян, підприємців, громадських лідерів, інших громадян щодо освіти як процесу, що відбувається впродовж усього життя та повинен бути доступний для кожного;
  • переконання щодо виходу освіти із своєї традиційної ролі та бачення її доступності впродовж семи днів на тиждень, участі в управлінні інших членів громади, доступності шкільних ресурсів для всіх членів громади;
  • спільний голос у визначенні потреб і ресурсів громади, залученні бізнес-структур, підприємців до співпраці;
  • можливість для батьків бути залученими до процесу прийняття рішень щодо якості освіти для їхніх дітей і участі в житті школи;
  • бажання бути інноваційними, гнучкими та творчими у визначенні нового бачення розвитку школи й освіти;
  • визнання ролі всіх членів громади в освіті й розвитку громади, покращенні життя для кожного члена громади.

Ціловими групами програми є шкільний персонал, діти, учнівська молодь, батьки, громадські організації, місцеві органи влади. Особлива увага приділяється людям похилого віку, безробітним, дорослим й дітям з особливими освітніми потребами, дорослим і дітям національних меншин, молоді із соціальними проблемами.

За минулі роки Україна досягла значного прогресу в розвитку громадсько зорієнтованої освіти, про що свідчить успіх реалізації програм «Школа як осередок розвитку громади», проведення міжнародних конференцій, поширення програми в нових областях. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» є однією із провідних організацій у цій галузі та на сьогодні об'єднує мережу українських ГАШ, які працюють як осередки розвитку своїх громад. Багато учасників, ставши частиною програми «Школа як осередок розвитку громади», отримали досвід прямого залучення громади до прийняття рішень. Проекти, що реалізуються ГАШ, спрямовані на відновлення традицій у громадах і покращення рівня життя в місцевих громадах шляхом активізації місцевих мешканців. Загальноосвітня школа може бути ресурсом не тільки для навчання дітей, а й центром активності громади, яка мешкає навколо. Представники громад погоджуються, що приміщення школи можливо використовувати впродовж усього дня, і не тільки учнями, а й усіма мешканцями громади. Школа - для громади, громада - для школи.

Утілення в життя різноманітних проектів свідчить, що резерви в кожної громади значні. Будь-яку ідею можна реалізувати, якщо вона є реальною та викликає інтерес у певної частини чи в усієї громади. Завжди є активні люди, яких ми маємо підтримувати, вислуховувати спільні ідеї та реалізовувати їх через школу.

Для того щоб розширити й узаконити концепцію громадянської освіти як частину української освітньої реформи, дуже важливо представити її на рівні інституту у формі курсу, який можна буде запропонувати керівникам і вчителям. Тому ще одним значним кроком на шляху розвитку програми в Україні стала розробка спецкурсу «Організація та розбудова громадсько-активної школи як осередку розвитку громади» для інститутів післядипломної педагогічної освіти Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» спільно з Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти (ЦІППО) та кафедрою менеджменту освіти ЦІППО. Даний спецкурс є важливим показником того, що в Україні існує необхідність створення та впровадження проблемно-тематичного курсу та спецкурсу в рамках реалізації програми «Школа як осередок розвитку громади», що дасть можливість ширше ознайомити з цією програмою керівників загальноосвітніх навчальних закладів і забезпечити знаннями та навичками, необхідними для реалізації програми.

Окрім того, Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» є однією з провідних організацій у розвитку міжнародної мережі ГАШ, проведенню міжнародних конференцій, а також розробці спільного міжнародного проекту «Партнерство з оцінки діяльності громадсько-активних шкіл».

Освіта.ua
05.11.2008


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!