Робота з обдарованими учнями
Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти. З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах
У результаті досліджень науковцями виділено такі характерні особливості обдарованих дітей:
- часто «перескакують» через послідовні етапи свого розвитку;
- у них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні;
- рано починають класифікувати інформацію, що надходить до них;
- із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний порядок, а її реорганізація, систематизація на нових підставах;
- мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття;
- можуть займатися кількома справами одразу, наприклад, стежити за декількома подіями, що відбуваються навколо них;
- дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять жодних обмежень своїх досліджень;
- у ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки;
- можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально «занурюються» у своє заняття, якщо воно їм цікаве;
- мають розвинуте почуття гумору;
- постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу;
- відрізняються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно;
- часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію;
- їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті.
Розвиток творчих здібностей слід розпочинати з ранніх років, використовуючи наявний нахил дитини до праці, саме цей нахил, на думку М. Лейтеса, є секретом дитячої обдарованості.
Для оцінки соціального розвитку дитини, творчих здібностей, інтелекту психологи гімназії використовують різні психодіагностичні методи, що доповнюються відомостями батьків, даними спостережень за дитиною.
Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.
Можна виокремити кілька основних заходів щодо роботи з обдарованими учнями. Передусім це надання їм можливості виконувати більше навчальних завдань. При цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи (щоб уникнути перевантаження).
Збільшення кількості завдань має поєднуватися з обов'язковим підвищенням їх складності. Це сприятиме інтелектуальному розвиткові, стане ефективним засобом формування здібностей обдарованої дитини. Провідним принципом організації та змісту навчання стала його різнорівнева диференціація, тобто за ступенем навчання та вибором учнями предметів поглибленого вивчення.
Мета навчання учнів 5-7-х класів - забезпечити базову освіту та підготовку до свідомого вибору профільних предметів. Цьому сприяє введення спецкурсів з економіки та правознавства:
Цікава економіка (5-7-й кл.)
Економічні ігри (8-9-й кл.)
Основи менеджменту та маркетингу (10-й кл.)
Прикладна економіка (10-11-й кл.)
Фінансова математика (10-11-й кл.)
Розробка економічних проектів (10-11-й кл.)
Бесіди про Конституцію України (7-й кл.)
Основи правознавства (8-11-й кл.)
Практичне право (8-9-й кл.)
Основи публічного права України (10-й кл.)
Основи приватного права України (11-й кл.).
Зміст, форми та методи навчання у 8-11-х класах також спрямовані на розвиток особистості учнів. Це факультативи, гуртки, секції.
Удосконалити навчально-виховний процес, роботу з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагають:
- олімпіади з базових дисциплін;
- конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт;
- олімпіади з творчого мислення;
- олімпіади з кмітливості та логічного мислення;
- конкурси знавців;
- інтелектуальні марафони;
- КВК;
- вікторини;
- змагання;
- ігри.
Елементи змагань, що містяться в іграх, сприяють розвитку здібностей творчого мислення, залучають учнів до активного життя. Розв'язуючи ребуси, кросворди, учні поступово починають складати власні головоломки, що, безумовно, сприяє розвитку пам'яті, уваги, кмітливості. Крім того, здібних старшокласників учителі залучають до дослідно-експериментальної роботи, центром якої стало наукове товариство «Академія». Учень сам або за допомогою вчителя обирає тему. Виконуючи науково-дослідницькі роботи, учні вчаться:
- самостійно працювати з літературою;
- використовувати необхідні методи дослідження;
- розробляти гіпотезу;
- аналізувати та систематизувати отримані дані;
- робити висновки.
Автор: Т. Красна
Освіта.ua
23.12.2006