Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Школа й сучасний світ
Школа й сучасний світ

Кожний із нас завжди прагне досягти своєї мети, прожити життя так, як уважає за потрібне, краще, цікавіше. Ми захоплюємось різними речами, що пов'язують нас із оточуючим світом і людьми. Життя в соціумі є звичним і нормальним явищем не для всіх

Школа й сучасний світ

Дехто вважає його некомфортним та аномальним явищем. Намагається змінити його на краще або ж прийнятне для себе. Світ - це сполучення різних речей, учинків, характерів. Він поєднує в собі те, що, здається, об'єднати неможливо. У кожного з нас своя історія, своє мислення та буття. І навіть якщо говорити, що людина править світом, то не можна забувати про безліч речей, які нам не підвладні, але існують паралельно та впливово.

Сьогодення вирізняється широко розвиненими технологіями, свободою думки, висловлювань і дій. Ми вільні птахи сучасності. Ця свобода розв'язує руки та підштовхує до все нових відкриттів, відчуттів. Монотонне існування не задовольняє сучасну людину. Дуже поширеним є поняття «неформал», що характеризує не лише молодь із прогресивними поглядами, а насамперед особу, яка прагне індивідуальності та самобутності. Дорослі в основному підкоряються вчинкам, що відповідають їх принципам. Але діти - це окрема категорія, яка вирізняється несформованими цінностями, пошуком особистості й завоюванням свого місця під сонцем. Дуже складно спрямувати молоде покоління в необхідне русло, якщо твоя думка не є головним важелем у прийнятті рішень. Основною рікою, з якої черпають знання наші діти, є телевізор, однолітки та вулиця. Контроль і вплив стають усе більш неможливими й ускладненими. Змінились цінності та пріоритети суспільства. Те, що колись було неможливим та аморальним, сьогодні досить щоденне явище, яке не викликає подиву чи несумісності. Кожний із нас має пам'ятати, що, виховуючи дитину, ти виховуєш свою зміну та допомогу. Людина без цінностей - це ріка без берегів, що тече, не замислюючись і не озираючись навкруги.

Школа в наш час змінила свої функції, підкорилась обставинам і впливу модернізації. Якщо раніше це був заклад насамперед виховного характеру, то тепер - навчального. Якщо колись, відправляючи дитину до школи, мама казала: «Слухай учителя, він головний і все знає», то тепер: «Добре вчись, якщо щось незрозуміло, пошукай в Інтернеті». Основною проблемою є відсутність людських почуттів, основних понять і правил. Піраміда впливу й авторитету завжди була і буде, ми маємо їй підкорюватись і приймати. Неможливо уявити учня без учителя, учителя без завуча, а школу без директора. За відсутності поваги та підкорення їм, тобто за відсутності їх самих, ми отримаємо повний хаос. На сьогодні стержень виховного закладу - це комп'ютери. Аномальним явищем є той факт, що зараз краща та школа, в якій більша кількість і краща якість моніторів. Ми забуваємо про людський фактор, почуття та стосунки. Із будь-яким питанням учні скоріше звернуться до всесвітньої інформаційної мережі, аніж до вчителя.

Неможливо недооцінювати безмежну користь технічного прогресу. Ми не уявляємо свого життя без телефону, магнітофону, мікрохвильової печі тощо. Звичайно, вони полегшили наше життя, зробили його цікавішим і комфортнішим. І якщо кілька років тому ми зі здивуванням дивились на величезні мобільні телефони, із захопленням набирали ноти мелодії для них, то сьогодні це вже розсмішить будь-якого першокласника. Діти дошкільного віку мають власний зв'язок і користуються ним, іноді набагато впевненіше дорослого. Безумовно, дуже зручно, коли твоє чадо завжди поруч. Однак школярі приділяють надто багато уваги та любові даному приладу. Часто вимкнути його під час уроків означає отримати образу на весь світ. Світ перевернувся з ніг на голову, ми починаємо плутати святе із праведним. Жодна найсучасніша іграшка не може замінити людського спілкування. Діти виростають на заздалегідь хибних ідеалах, які прививаємо їм ми - дорослі.

Однак технічний прогрес приносить усе більше користі, ніж негативу. Необхідно тільки правильно ним користуватись, поставити все на свої місця, що вирішується надто просто. Іншою проблемою сучасної молоді є шкідливі звички, з якими боротись уже набагато складніше, адже вони впливають не тільки психологічно, а й фізично. Мова йде про табакокуріння й алкоголь. Жахливою є ситуація в тому плані, що школа стає не лише першим кроком до знань і самоствердження, а і знайомством з першою сигаретою та смаком вина. Цю проблему вирішити на рівні виховного закладу майже неможливо. Діти - це губка, що поглинає всі подихи навколишнього світу, не класифікуючи їх на позитивні чи негативні. Не вдасться закрити очі підростаючому поколінню під час щохвилинної реклами по радіо чи телебаченню, під час прогулянок, поїздок у міському транспорті. Неможливо контролювати кожний магазин і кіоск, у якому без жодних запитань чи обмежень за віком продають будь-що й будь-кому. Ми самі винні в тому, що коїться з дітьми. Маємо поставити собі лише одне запитання: «Якими будуть наші онуки і чи взагалі вони будуть?». Сьогоденний лозунг про демократію, свободу слова, учинків і думок повинен мати чіткі обмеження віку. Доки формується особистість, вона потребує допомоги, спрямування у вірному напрямку.

Кожна людина має власний унікальний характер, як з добрими, так і з поганими рисами. Важливо тільки, в який бік перехилились терези, чи то в бік учня, чи в бік учителя. Але завжди необхідно пам'ятати про повагу до старших, субординацію та вихованість. Сучасна молодь вирізняється високою впевненістю в собі і своїх учинках, що є чудовою характеристикою, яка допомагає пройти життєвий шлях легше, цікавіше, корисніше. Діти з раннього віку спілкуються з дорослими на рівних, а то і вище. Цю якість можна відзначити і певним чином поаплодувати собі та прогресуючому світу. Однак тут так само необхідно виділити чітку межу, за якою починається зовсім протилежний бік золотої медалі. Учні іноді забувають про елементарні норми поведінки в суспільстві, зокрема з дорослими. Рівність у відносинах може переростати у відкрите хамство. Дані ситуації були і будуть не лише в наш час, але зараз можемо говорити про прогресуючу хвилю. Ні, не учні стали іншими, це світ навколо нас змінюється й удосконалюється, але іноді він набирає таких обертів, над якими встановити контроль стає неможливо.

Також необхідно сказати про вигляд сучасної школи. Усі ми навчалися, зростали та самовдосконалювались. Для цього використовувались абсолютно різнобічні засоби. Дівчата будь-коли намагались прикрасити себе, а хлопці - зробити себе помітними, «найкрутішими». Різницею є лише способи та міра цього виділення себе з-поміж інших. Не треба занадто обмежувати дітей у формі проявлення, але все ж певна грань має бути. Це закладає фундамент подальшого існування й виживання в суспільстві. Усьому свій час і місце. Це стосується й зовнішнього вигляду. Наприклад, якщо введення шкільної форми в наш час є ускладненим і натикається на безліч агресій і протиріч, то немає жодного сенсу йти на протиріччя. Цьому може бути безліч пояснень, як від банального небажання, так і до досить поширеного страшного явища на сьогодні - відсутності коштів. Одним з виходів із ситуації є запропонування чорної форми. Неважливо, якої фірми, фасону, але просто чорного кольору, що є прийнятним для всіх. Цей приклад лише доводить, що безвихідних ситуацій не існує, а школа все ж має нести свою основну функцію - навчально-виховну, а не дому моделей.

Наостанок хочеться сказати, що в наших дітей ми закладаємо фундамент для подальшого життя. Яким воно буде, вирішувати сьогоднішнім учням. Але головне, що необхідно зробити, - це поставити перед ними чіткий орієнтир, визначити коло пріоритетів і цінностей. Неможливо контролювати людину постійно, зупиняти чи підштовхувати на кожному кроці. Єдиним виходом є знаходження певного ідеалу для кожного. Наприклад, чому легше контролювати дітей, які виховані в релігійній сім'ї, тих, які дійсно вірять у Того, хто нас створив і завжди бачить? Дуже просто: тому що вони не потребують зайвого нагадування та обмеження. Обмеження йде з душі, від серця. Приходить розуміння того, що сховатись і зробити щось погане без подальшого покарання неможливо. Заховатись можна лише від людського ока.

Людина розвивається впродовж усього життя. Кожний день наповнений безліччю відкриттів. Сучасні діти мають величезний діапазон для розширення та збагачення своєї особистості. Обмежувати цей процес ми не маємо жодного права. На нас покладена інша важлива місія - визначити цінності для кожної дитини та допомагати їй іти шляхом людяності та моральності.

Автор: Т. Черноусько

Освіта.ua
20.02.2009


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!