Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Навкололітературні пристрасті
Навкололітературні пристрасті

23 квітня 2012 року на сайті Міністерства освіти і науки, молоді та спорту оприлюднений доопрацьований варіант проекту програми зі світової літератури

Навкололітературні пристрасті

Робоча група щиро вдячна всім тим, хто надіслав свої пропозиції і зауваження.

Триває звичайний робочий процес, який стосується і всіх інших навчальних предметів: опрацьовуються пропозиції після презентацій у Будинку вчителя на початку квітня. Але чомусь не припиняються образи на адресу робочої групи щодо розроблення проекту програми, статті у політично упереджених виданнях і звучить єдина теза: залиште програму 2005 року. По суті, неконструктивні вигуки, які звучать, не мають відношення до змісту нового проекту, автори цих звернень демонструють повне незнання основних положень нової Концепції літературної освіти та нового Державного стандарту. Можливо, річ у тім, що більшість «опонентів», які так самі себе позиціонують, є співавторами чинної на сьогодні програми, авторами підручників до неї, посібників і хрестоматій?

Мусимо нагадати ще раз, що ініціювання створення нових програм з усіх навчальних предметів для учнів 5–9 класів є виконанням постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1392 про затвердження нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Змінилися стандарти – мають бути узгоджені програми. І авторами цих програм є не персонально Міністр, а фахівці з кожного навчального предмета.

Ми мали зустріч з учителями, які поставили підпис під «зверненням 50». Як з’ясувалося, вони були стурбовані лише питанням, чи буде вивчатися світова література в 10-11 класах. Бо хтось перед презентацією озвучив вчителям саме думку про завершення вивчення предмета у 9 класі. Цікаво, хто це озвучив і з якою метою вчителі були введені в оману організаторами «протестів»? І ще одне питання: інформація про те, що вчителі на зустрічі погодилися з новим доопрацьованим проектом не коментується, а звертається увага на пенсійних вік присутніх вчителів. Чи пенсіонери якось інакше мають ставитися до процесів реформування в освіті, гірше розуміють учнів? До речі, в списку одні й ті ж прізвища повторюються декілька раз. Навіщо так робити?

Виникає дивна ситуація. Електронні адреси членів робочої групи зазначені на сайті Міністерства, на презентації автори проекту зверталися до всіх присутніх з проханням надати конструктивні пропозиції у будь-якому вигляді. Але відкриті листи, до яких зараз чомусь вдаються обурені опоненти, – це форма елементарного тиску! Проте всі конструктивні видання, які себе поважають, проглянувши інформацію на сайті Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, не шукають більше «смаженого» там, де іде спокійний робочий процес над створенням нової навчальної програми зі світової літератури.

Але це так. Є інші цікаві речі.

Шановні опоненти, не треба власні «здобутки» переадресовувати іншим! Давайте згадаємо, що у програмі 1998 (2003) рр., керівником авторського колективу якої є та сама людина, що і програми 2005 року, на основне текстуальне вивчення в 5 класі (!?) був запропонований твір Джоан К. Ролінг «Гаррі Поттер і філософський камінь». А в анотації до твору у програмі зазначено: «Розгляд реальних морально-етичний проблем і цінностей: готовність прийти на допомогу товаришеві, пожертвувати собою задля іншого, проблема життєвого вибору, любов повага до батьків тощо». І знов-таки: на  додаткове читання у програмі 2005 року винесені всі твори про Гаррі Поттера, що існували у перекладах на той час. То хто привів Поттера в українські школи?

Виходить, що у 1998(2003) і 2005  рр. учні могли зрозуміти «реальні морально-етичні проблеми і цінності» у творі, а у 2012 році всього-навсьго для додаткового читання (!) один перший роман відомої дитячої письменниці викликає стільки обурення. Хоча ніяких зауважень щодо появи цього твору в проекті програми інтегрованого курсу «Література (російська і світова)» ні у науковців, ні у вчителів Києва чомусь не викликає. А робота над проектами програм зі світової літератури і інтегрованого курсу «Література» (а також і всесвітня історія) відбувалися в тісній співпраці членів робочих груп! Більше 60% матеріалу у двох програмах з літератур збігається…

Нікого  не дивує наявність в основному змісті програми 2005 року у 7 класі оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»; у 8 класі – вивчення напам’ять однієї з поезій давньогрецьких поетів Тіртея, Архілоха, поетеси з острова Лесбос Сапфо, або вірша «Золотоволосий Ерот» Анакреона – «методологічна, філологічна  та методична спроможність»!?  Ой як  СУЧАСНО, і ЗА ВІКОМ!

А «Декамерон» Дж. Боккаччо!!! Чомусь не викликав обурення!

Можна продовжити перелік текстів, які викликали стільки років запитання у дитячих психологів, обурення батьків і здивування наукової громади всієї України… Так що будемо залишати цю програму?

Таке широке громадське обговорення проектів навчальних програм, їх публічний захист, який передбачає презентацію робочої групи і дискусію щодо непрояснених питань, відбуваються вперше. І вперше проект програми зі світової літератури пройшов психологічну експертизу у фахівців Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України.

У результаті проведення експертизи доопрацьованого документа (станом на 10.04.2012 року) «встановлено відповідність проекту програми курсу «Світова література» для загальноосвітніх навчальних закладів (5–9 кл.) віковим психологічним особливостям учнів середніх класів».

Є і ряд зауважень. Вони стосуються безпосереднього добору літературних творів: авторів Р. Бредбері (що презентує сучасну літературу в програмі 2005 року) і Р. Шеклі, що представлений в бездоганному проекту програми інтегрованого курсу «Література (російська і світова)». Ми їх сприймаємо.

І останнє. Навчальний предмет «Світова література» вивчається у школі як мистецтво слова. І філологи завжди мали репутацію духовно наснажених, ввічливих, витриманих, толерантних, за призначенням своїм і покликанням найбільш наближених до душі дитини.

Хочеться, щоб саме такими в очах громадськості, батьків, учнів вони залишалася надалі.

Завжди відкриті до професійного
і конструктивного діалогу,
члени робочої групи з розробки нової
програми зі світової літератури для 5-9 класів.

Освіта.ua
24.04.2012

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!