Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Збірники ДПА: чи є напівправда гіршою за повну брехню
Збірники ДПА: чи є напівправда гіршою за повну брехню

З яких таких мотивів міносвіти виклало урізані збірки завдань для державної підсумкової атестації учнів?

Збірники ДПА: чи є напівправда гіршою за повну брехню

Не сьогодні, але так уже закладено в нас на підсвідомому рівні, що будь-хто розглядає свою посаду як реальну можливість "зривати гроші з куща". Тітонька-консьєржка у вашому домі вимагає 20 грн за те, що помиє парадне, начисто забувши про свої прямі обов’язки; чиновники із сільради чи з райвиконкому всім своїм зовнішнім виглядом нагадують, що треба перш за все "занести конверт", щоб вас хоча б вислухали. Чим вище щабель чиновника, тим більшого рівня додаткової матеріальної винагороди він очікує за свою нелегку роботу на державній службі.

Щоб нам кожного дня не дошкуляла бабуся-вахтерка, ми залюбки щомісячно відшкодовуємо їй двадцятку, уважаємо майже добрим тоном приходити в кабінет начальника із презентом, але чомусь голосно репетуємо, коли бачимо, як "чесно" заробляють чималі гроші високі посадовці. Особливе народне ремствування викликають "культурні" й "освітянські" чиновники найвищого рангу. А дарма, бо чиновнику все одно, де та чим керувати – свою "копійчину" він просто завжди обов’язково знайде.

Це приказка, а сама "казка" ось. У попередньому році в міносвіти задумали проводити підсумкові контрольні роботи учнів 5‑8-х класів за власними збірками. Якщо принципово, то це слушна пропозиція. Щоб якось визначитися з рівнем освіти учнів наших шкіл, треба мати стандартизований інструментарій вимірювання, функцію якого й мали виконувати міністерські збірки завдань.

Питання в іншому: чому ці збірки зобов’язали добровільно-примусово купувати всіх учнів, виклавши з батьківської кишені по 150‑200 грн, а не забезпечили їх безкоштовне надходження учням усіх шкіл чи то у друкованому, чи то в електронному вигляді. Коли й батьки, і самі вчителі прийшли до відкритого обурення, варіанти завдань підсумкових контрольних робіт виклали на сайті міносвіти, а згодом узагалі дозволили вчителям самим готувати завдання для підсумкових контрольних робіт. Вірогідно, що "згодом" настало тільки тоді, коли весь наклад міністерських збірок розійшовся.

Мабуть, ні для кого вже не секрет, що тиражування та розповсюдження будь-яких підручників, посібників, збірок для шкіл ‑ справа надприбуткова. Але пересічному громадянину навіть збагнути порядок сум "відшкодування" у цій справі нелегко. Обізнані фахівці називають цифри в мільйони і навіть десятки мільйонів гривень ‑ гра варта свічок, тому справа не могла почити в бозі. Освітянські чиновники продовжують пошуки легальних каналів залучення чималих додаткових грошей. Таке враження, що в міносвіти існує план "самозабезпечення та самофінансування".

Український центр оцінювання якості освіти – установа, формально незалежна від міносвіти, але теж офіційно попередив: бажаєте якісно підготуватись до зовнішнього незалежного оцінювання – придбайте "Індивідуальні комплекти для підготовки до ЗНО 2012".

Заінтригований до безтями й сам купив один такий комплект за 60 грн. Зі стисненим диханнями розірвав пластиковий пакет і бачу чотири... та ні, не книжки, й навіть не брошурки, а такі собі сколоті степлером сторінки на газетному папері з нечітким друком.

А за змістом? Програму та загальну характеристику предметного тесту можна знайти в Інтернеті, а безцінні методичні рекомендації щодо роботи з тестовими завданнями здивували "Порадою 5": "Розв’язуйте завдання в тому порядку, в якому вони розміщені в тестовому зошиті... Але спочатку робіть ті завдання, які Ви можете розв’язати". Зрозуміло: "іди сюди, але стій на місці". Далі надруковано те, що в учнів має назву "шпора", – загальні формули, визначення тощо. Такі, а може і кращі "шпори" роками видають "ЧП Дядя Вася".

У зошиті з тестовими завданнями із 64-х сторінок три із вхідними-вихідними відомостями, десять відведені для нотаток, тобто 20 відсотків сторінок ‑ на вітер. А ось відповідей на ці завдання так і не знайшов, то як же якісно "індивідуально" підготуватись випускнику?

Нічого не второпав, про що йдеться, коли дивився на "Зошит 1" і "Зошит 2". Перший чомусь має назву "Демонстраційний варіант тесту", а другий – "Тренувальний тест", але якщо назви поміняти місцями, то нічого не зміниться, та й гарантій, що такі завдання будуть на цьогорічному тестуванні, немає.

Тож чи взагалі випускникам варто скуповувати такі "індивідуальні комплекти"? Може, і треба, але виключно для самозаспокоєння абітурієнта: зробив усе для перемоги над ЗНО.

Повернемось до основного гравця на освітянському видавничому полі – міністерства освіти.

Швиденько "розібравшись" у попередньому році з учнями перехідних класів, міносвіти цьогоріч навалилось на учнів-випускників 4, 9 та 11-х класів.

У листі МОНмолодьспорту №1/9-61 від 27.01.12 р. "Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації у загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році" зазначено: "Електронні версії всіх збірників завдань для державної підсумкової атестації буде розміщено до 1 квітня поточного року на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (www.mon.gov.ua) та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua) для практичного використання в процесі підготовки та проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів".

На сайті за першою адресою під гаслом "Важливо" з червоним логотипом "ДПА 2012" і позначкою "До уваги вчителів, учнів та їхніх батьків!" наголошено, що "Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України розміщує для практичного використання збірники завдань для проведення державної підсумкової атестації учнів 4-х, 9-х, 11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів з предметів інваріантної складової Типових навчальних планів".

Нарешті дочекались: правда справляє перемогу! Як сказали – так і зробили. Міцне міністерське слово цього разу не розбіглося з ділом. На три тижні раніше графіка (повинні були розмістити такі завдання до 1 квітня й не пожартували!) начебто розміщено комплекти завдань з усіх предметів, за якими має відбутись державна підсумкова атестація випускників.

Але в нашому світі часто-густо спокійно уживаються і правда, і напівправда, і не вся правда та навіть відверта брехня. До якої категорії належить ця офіційна інформація на сайті міносвіти, судити вам. Як на мене, то це не вся правда, що, на мою думку, значно гірша за відверту брехню. Бо винахідливі міністерські чиновники "розмістили" лише незначну частину завдань для державної підсумкової атестації учнів. Мовляв, ось вам 12 завдань – готуйтесь, а ми на підсумковій атестації дамо вам 13-й варіант. Тому вся правда полягає в тому, що підготуватись учням до держаної атестації за умови такого "розміщення" неможливо. Це скоріше так – для орієнтації школярів у часі та просторі.

І які думки можуть приходити в наші голови після таких хитрих "розміщень"?

Спитайте в дітей, які ходять у школу, навіть у випускників початкової ланки відповідь однозначна. А ваша?

Автор: Олег Іванов, головний редактор журналу "Відкритий урок".

Освіта.ua
16.03.2012

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!