Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Родина і школа

Родина і школа

У процесі формування особистості родина відіграє чільну роль: це перша сходинка соціалізації та самосвідомості дитини. Тому для класного вихователя вивчення родин учнів є важливою складовою у структурі його загальних обов'язків і професійних інтересів

ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА З БАТЬКАМИ УЧНІВ

Довгий час невиправдано переоцінювалась роль суспільного виховання, робилися спроби відгородити дітей від впливу батьків, що призвело до значного зниження виховного потенціалу родини як соціального інституту. Але ж сімейні умови, включаючи соціальний стан, рід занять, матеріальний рівень і рівень освіти батьків, не тільки визначають ставлення учня до школи, а й надалі визначають його життєвий шлях. Крім свідомого, цілеспрямованого виховання, яке намагаються дати батьки, на дитину впливає вся внутрішньосімейна атмосфера, причому з віком накопичується ефект цього впливу.

Яка ця атмосфера? Чи вимагає вона втручання з боку педагога? Одна із задач класного вихователя - зрозуміти самому й допомогти зрозуміти вчителям, які працюють у даному класі, батькам, які сторони виховання сприяють розвитку дітей та їхній адаптації у школі, а які фактори є гальмуючими й відхилюючими розвиток від загальноприйнятих норм. Вихователь не просто механічно поділяє родини на «благополучні» та «неблагополучні», а, вивчивши сімейні стосунки, може знайти та використовувати якісь свої діючі й ефективні підходи, прийоми, вивчені традиції, що працюють на загальнодержавне замовлення школи - становлення гармонійно розвиненої особистості, здатної творчо брати участь у соціальному житті суспільства. Оскільки нам доводиться мати справу з різними родинами, систематизація все-таки необхідна. Тому я пропоную починати знайомство з родинами з діагностики проблем сімейного виховання за такими градаціями: гармонійні родини та проблемні.

ГАРМОНІЙНІ РОДИНИ:

  • педагогічно талановиті родини, у перспективі їхні лідери здатні сформувати активний батьківський комітет, допомагати класному вихователю проводити різні заходи (походи, екскурсії, ранки, класні години, бесіди тощо), родини, що вимагають лише рідких консультацій з окремих питань.

ПРОБЛЕМНІ РОДИНИ:

  • родини, що вимагають тривалої допомоги у вирішенні тривалих конфліктів або тимчасових неуспіхів дітей, тут же родини у кризових ситуаціях, наприклад, родини в розлученні, самотні матері;
  • родини, які вимагають практично постійного контролю та допомоги з боку класного вихователя, медпрацівників: антипедагогічні, аморальні, асоціальні, ті, які ведуть нездоровий спосіб життя, які зловживають алкоголем, які не справляються з вихованням дітей.

Поговоримо про проблемні родини, де деструктурована вся система відносин, дружинам явно не вистачає освіченості, психолого-педагогічної культури, простої людяності, де батьки (частіше один із них - батько) систематично п'ють, а внаслідок цього розоряють у повному розумінні слова своїх близьких, кривдять їх. Такі родини були і є у моїй практиці. У дітей найчастіше навіть немає можливості нормально відіспатись, не кажучи вже про приготування уроків. Через неспокійну обстановку вдома в них послабляється пам'ять, підвищується нервозність, що в кінцевому рахунку виливається в агресію проти вчителів, однокласників.

Чого гріха таїти, один класний вихователь часом не в силах так вплинути на недбайливих батьків, щоб у корені змінити ситуацію. Але зате він може й повинен зв'язатися з іншими громадськими організаціями, державними структурами, підключити до проблем даної родини шкільного психолога, соціального педагога, відділ правоохоронних органів, що займається дітьми. Класний вихователь може дати подібним батькам поради, як усунути причини бездоглядності дитини, як залучити її до розумної організації життєдіяльності, виконання правил поведінки.

Крім вищевказаних пропоную використовувати класним вихователям такі педагогічні консультації. Наприклад, такі, як «Роль родини в попередженні неуспішності та недисциплінованості дітей», «Індивідуальні труднощі школярів у навчанні та шляхи їх подолання», «Боротьба зі шкідливими звичками дитини, формування позитивних звичок», «Психогігієна сімейних стосунків», «Чому дитина росте егоїстом?» Як правило, батьки, чию поведінку називають асоціальною, прислухаються до педагога, який дає не категоричні вказівки, а м'яко, але наполегливо переконує їх у тому, як дитині буде краще, комфортніше серед більш благополучних.

ОРІЄНТОВНА ПРОГРАМА РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА З БАТЬКАМИ УЧНІВ

5-Й КЛАС

Знайомство з батьками. Вересень.

Про особливості переходу учнів із початкової ланки в середню. «Вимоги школи середньої ланки» (лекція). Жовтень.

Знайомство школярів і батьків зі статутом школи. Знайомство батьків з учителями-предметниками. «Роль батьків у психологічній перебудові учнів 5-го класу» (консультація психолога). Листопад.

«Психогігієна родини» (тестування, бесіда за результатами). Грудень.

Батьківська конференція «Ми і наші діти». Лютий.

«Поздоровляємо наших мам» (святкова програма з чаюванням). Березень.

Свято-конкурс «Моя родина». Квітень.

«Підіб'ємо підсумки» (збори). Травень.

Нагородження похвальними грамотами відмінників і хорошистів, найбільш активних батьків. Індивідуальні бесіди та консультації з адаптації п'ятикласників у школі середньої ланки, з організації допомоги батьків у виконанні дітьми домашніх завдань. Протягом року.

6-Й КЛАС

«Молодший підлітковий вік: психологічні особливості» (лекція). Вересень.

Ділова гра «Архітектоніка родини». «Хлопчик росте без батька...» (бесіда). Жовтень.

Аналіз рисункових тестів за Б. Шелбі. «Роль родини в попередженні неуспішності та недисциплінованості» (консультація педагога). Листопад.

«Роль родини у формуванні особистості. Обмін досвідом виховання в родині» (формування фамільної свідомості, організація різновікового спілкування, домашні заняття, ігри дітей і дорослих). Грудень.

«Виникла ситуація» (ділова гра). Лютий.

«Розподіл обов'язків у родині. Виховання працьовитості» (діалог родин). Квітень.

Підсумкові батьківські збори. Травень.

Нагородження учнів і батьків. Бліц-опитування з планування на наступний навчальний рік. Індивідуальні консультації з поточних проблем. Протягом року.

7-Й КЛАС

«Передпідлітковий («важкий») вік. Виховання самостійності, відповідальності» (лекція педагога та психолога). Вересень.

«Як молоді ми були...» (свято бабусь). Жовтень.

Виставка сімейних альбомів. Виготовлення подарунків. «Шкідлива звичка» (бесіда із запрошенням працівника наркодиспансеру про здоров'я, про профілактику наркоманії, тютюнокуріння, алкоголізму). Листопад.

«Про єдність вимог. Способи розв‘язання конфліктних ситуацій» (діалог «Учитель-батьки», тестування, ділова гра). Грудень.

«Діти і гроші. Сімейний бюджет і діти. Робота для підлітка» (відкрита трибуна). Лютий.

Сімейний вечір «Візьмемося за руки, друзі...». Квітень.

Підбиття підсумків року. Батьківські збори з концертом, з нагородженням учнів і батьків. Індивідуальні консультації з проблем успішності, поводження. Протягом року.

Автор: Т. Єлисєєва

Освіта.ua
05.02.2008

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!