Системи оцінювання якості освіти діють у більш ніж 150-ти країнах світу. Практика незалежної перевірки рівня навчальних досягнень, що певною мірою є узагальненням якості освіти, дуже поширена за кордоном. Кілька років тому така форма оцінювання учнів увійшла і в українську систему освіти. |
Шлях від школи до ВНЗ
Вища освіта через незалежне тестування
Незалежне зовнішнє тестування, що проводиться Українським центром оцінювання якості освіти спільно з Міністерством освіти і науки, має на меті забезпечити моніторинг якості освіти та дає можливість об’єктивно перевірити навчальні компетентності кожного учня. Якщо у 2007 році для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні було зареєстровано 118878 учасників, що становило 26 відсотків від загальної кількості випускників, то цього року планується участь близько 530 тис. осіб.
Два роки поспіль зовнішнє тестування здійснювалось в експериментальному режимі, а сьогодні шлях для всіх випускників загальноосвітніх навчальних закладів, бажаючих здобути вищу освіту, пролягатиме через проходження незалежного зовнішнього тестування, результати якого замінять вступні іспити до ВНЗ.
Пригадавши минулорічні кампанії, можна зробити висновок, що в цьому році відбулись певні зміни: зовнішнє тестування стало обов’язковим для всіх. Випускники шкіл не мають альтернативи: хочуть мати вищу освіту — мусять пройти незалежне тестування.
Кому тестуватись?
Брати участь у незалежному тестуванні 2008 року мають не лише цьогорічні випускники загальноосвітніх шкіл, а й усі охочі здобути вищу освіту (випускники шкіл попередніх років, професійно-технічних училищ, вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації тощо).
Але для того, аби пройти тестування, спочатку треба зареєструватись. Особа, яка цього не зробила, складати тести не має права. Відповідно, вона не зможе взяти участь у конкурсі на вступ до вищих навчальних закладів. Процес реєстрації розпочався 1 листопада 2007 року й завершиться 20 лютого цього року в так званих пунктах реєстрації, координати яких можна дізнатись у регіональному центрі оцінювання якості освіти чи місцевих відділах освіти.
Для тих, хто з певних важливих причин не зміг вчасно цього зробити, планується проведення додаткової реєстрації — що є також однією з особливостей цьогорічної кампанії. Але, зареєструвавшись пізніше визначеного терміну, тобто 20 лютого, учасники тестування одержать сертифікати лише у другій половині липня 2008 року.
Що складаємо цього року?
Цьогорічне оцінювання рівня освіченості випускників включає 11 предметів (українська мова і література, зарубіжна література, історія України, всесвітня історія, математика, фізика, хімія, біологія, географія, основи економіки та основи правознавства), що виносяться на вступні іспити. Таке завдання було поставлено Українському центру оцінювання якості освіти Президентом, урядом і міністром освіти і науки
України. Нагадуємо, що минулого року можна було пройти тестування лише з трьох предметів.
Із наявного переліку з тестування випускники 2008-го і попередніх років будуть здавати лише три предмети: українську мову та літературу (яка є обов’язковою для всіх) і ще два предмети за власним вибором (профілюючі предмети для вступу до певного ВНЗ).
Зі зразками тестових завдань для тренування та самопідготовки всі охочі можуть ознайомитись на сайті Українського центру оцінювання якості освіти. Якщо взяти до уваги досвід західних країн, то там учень має право складати тест кілька разів. У нас кілька разів можна тільки тренуватись, але сам тест складається одноразово.
Особливістю розпочатої кампанії незалежного зовнішнього оцінювання є також можливість проходження тестування всіма мовами, якими здійснюється навчальний процес у загальноосвітніх навчальних закладах. Через два роки мовою тестування буде лише одна — державна. Винятком є тест із української мови і літератури, який складається українською мовою.
Хто проводитиме тестування?
Як і в попередні роки, тестування проводитимуть заздалегідь підготовлені педагоги. В основному це вчителі інших шкіл, які не знайомі з учасниками тестування. Сам процес тестування відбуватиметься в тому навчальному закладі, до якого учасник тестування не має прямого відношення, планується, що в усіх аудиторіях, де проходитиме тестування, будуть присутні громадські спостерігачі.
Хто і як перевірятиме роботи?
Роботи учасників тестування при учнях вкладатимуться в конверти, а потім їх відправлять у Всеукраїнський центр тестування, де їх зашифрують і передадуть в іншу область на перевірку. Закриті тести перевірятимуться комп’ютером, а відкриті — двома особами, які є представниками незалежної комісії. Якщо обидва члени комісії виставлять однаковий бал роботі учасника, він автоматично «закріпиться» за ним, а якщо ж бал «не співпаде» — роботу буде перевіряти третя особа.
Замість вступного іспиту — сертифікат?!
Чи мають усі учасники незалежного оцінювання дійсно однакові умови рівного доступу до вищої освіти?
Минулого року лише 33 відсотки учасників (майже 40 тисяч осіб) незалежного тестування стали студентами вищих навчальних закладів. Вони не складали одного чи кількох вступних іспитів, оскільки мали сертифікат зовнішнього незалежного оцінювання.
ВНЗ до нововведень ставились по-різному, в основному прагнучи, аби абітурієнт усе одно складав вступні іспити або ж хоча би проходив співбесіду. Виглядало це приблизно так: абітурієнт, подавши до ВНЗ сертифікати з усіх необхідних предметів і набравши прохідний бал, мав ще пройти додаткову співбесіду. Таким чином, усі ці бали виявились нікому не потрібними, якщо ти був, скажімо, пересічним громадянином або ж, простіше кажучи, «людиною з вулиці». Отож і виходило, що сертифікат, на який кожний випускник школи після незалежного оцінювання розраховував як на перепустку до ВНЗ, не зміг виконати своєї основної функції.
Але є й інша причина, чому лише третина з тих, хто отримав сертифікат, не змогли ним скористатись. Так, минулого року учні мали право вибору подати сертифікат до ВНЗ чи поступити туди на «загальних» умовах. Ті, хто мав хороші результати в сертифікатах, скористались можливістю, але були й ті, хто похвалитися середнім і високим рівнем не міг… Тому й не дивно, що свої сертифікати оцінювання якості власних навчальних досягнень вони залишили собі… на пам’ять.
Ще однією «перешкодою» на шляху вступу до ВНЗ абітурієнтам, які мали сертифікат, були так звані «пільговики», яким згідно з чинним законодавством потрапити до ВНЗ найлегше.
У 2008 році всі вищі навчальні заклади не мають права проводити власні вступні іспити за винятком предметів, з яких сертифікат не видається (згідно з наказом № 1172 від 25.12.2007 р., затвердженим міністром освіти І. Вакарчуком). Як складеться ситуація зі вступом до ВНЗ цього року, покаже час. Але вже зараз не важко передбачити, що конкурс (конкурс сертифікатів?!) серед абітурієнтів залишиться, адже бажаючих отримати вищу освіту набагато більше, ніж місць в університетах…
На разі виглядає так, що нова система іспитів має більше переваг, аніж недоліків, — надання шансу випускникам шкіл відчути себе в однакових рівних умовах під час вступу до ВНЗ, шансу розкрити свої істинні знання (адже всі ми думаємо, що знаємо набагато більше, ніж знаємо насправді), можливості проходити тестування, яке є одразу і випускним, і вступним іспитом, намагання вирішити проблему вступу до вищих навчальних закладів за допомогою зв’язків і грошей... Поруч із цим існує ряд питань, які хвилюють не тільки випускників шкіл — майбутніх абітурієнтів, а й їхніх батьків, учителів, представників педагогічної громадськості.
А серед цих запитань, мабуть, головним залишається «Чи дійсно сертифікат незалежного зовнішнього тестування стане безперешкодною перепусткою для отримання вищої освіти».
Автор: В. Зінченко
05.02.2008