Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Як змінилася освіта в Україні за 20 років незалежності
Як змінилася освіта в Україні за 20 років незалежності

Сфера освіти за роки незалежності зазнала кардинальних змін. З'явилися приватні навчальні заклади, розширилася кількість напрямів підготовки фахівців. Однак питання якості освіти стоїть як ніколи гостро

Як змінилася освіта в Україні за 20 років незалежності

За роки незалежності в Україні швидко збільшилася кількість університетів та інститутів, при цьому колосальними темпами зменшилась кількість ПТУ, технікумів та дошкільних установ. Саме система дитячих садків найменше змогла адаптуватися до нових реалій незалежної України.

Діти є, садків немає

Масове закриття промислових підприємств, впровадження нових ринкових правил гри в економіці, вкрай негативно позначилися на функціонуванні дошкільних навчальних закладів.

Згідно з даними Держкомстату, якщо в 1991 році в Україні налічувалося 2,3 тис. дитячих садків, то в 2000 році вже 1,2 тис. установ, а в 2010-му - 1,1 тис. Самим критичним став 2005 рік, коли в Україні працювало лише 1040 дошкільних закладів.

На сьогодні брак місць в дитячих садках становить понад 580 тис. Це колосальна цифра, впевнена Елла Лібанова, директор інституту демографії та соціальних досліджень НАН України.

"Кількість дітей дошкільного віку більш ніж на півмільйона більше, ніж місць у дитячих дошкільних установах. Багато дітей не можуть відвідувати садки навіть не через те, що у батьків немає грошей, а через те, що вільних місць просто не існує", - говорить експерт.

Особливо гостро ця проблема відчувається у селах і невеликих містах, в яких дитсадків просто немає. "Навіть найосвіченіші батьки не завжди можуть дати дитині той рівень дошкільної підготовки, який дають професійні викладачі", - впевнена Елла Лібанова.

Середня школа

Як і для інших бюджетних сфер, 90-ті роки були дуже складними для вітчизняної середньої школи. Такі проблеми, як постійне недофінансування галузі, низький рівень заробітної плати вчителів, брак підручників та іншої навчальної літератури, низький рівень матеріально-технічного забезпечення шкіл залишаються актуальними і на сьогоднішній день.

Бурхливі 90-ті не могли не позначитися на рівні народжуваності в Україні, а значить, і на кількості школярів. За даними Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, за 20 років незалежності кількість учнів у школах скоротилася майже на 40%.

Досить болючим залишається питання закриття шкіл, у першу чергу в сільській місцевості. З одного боку, в цих школах навчається невелика кількість учнів, а це означає, що їх утримання невигідно державі з економічної точки зору. З іншого боку, закриття шкіл у селах сприяє і без того високій міграції молодих сімей з сіл у міста. Плюс виникає питання працевлаштування викладацького складу. За два роки кількість середніх шкіл знизилося з 21,4 до 20 тисяч.

На тлі закриття державних шкіл в Україні почали з'являтися приватні навчальні заклади. За даними МОНМС, в минулому навчальному році у нас працювали 208 приватних шкіл і гімназій. Приватні навчальні заклади активно відкривалися в 1990-х, з початку 2000-х років їх кількість залишається приблизно на тому ж рівні.

Найбільш важливою подією останніх років, яке мало величезне значення для середньої школи, стало впровадження ЗНО, за результатами якого 11-класники мають можливість вступати до вузів. Система тестів викликала бурхливу дискусію у суспільстві, до цього часу багато питань залишається до якості складання тестових завдань. Однак більша частина українців вважає, що тести сприяли зниженню корупції у вузах та дали можливість талановитим дітям вступити у провідні вузи на бюджетну форму навчання. При цьому в профільному міністерстві розглядають можливість повернення іспитів у вузах паралельно з проведенням тестування. Чиновники впевнені, що це дозволить підвищити освітній рівень абітурієнтів.

Вища школа

На момент розпаду Радянського Союзу в Україні працювало 143 вищих навчальних заклади і 742 технікуми та училища, в яких навчалося в цілому 1,6 млн студентів.

Вітчизняні вузи за радянських часів готували фахівців не тільки для потреб України, а й інших союзних республік. В Україні були такі унікальні для СРСР вузи, як Інститут нафти та газу або Інститут кораблебудування.

Як згадує директор департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Ярослав Болюбаш, зростання кількості вузів почалося вже у 1991 році. "Це не було створення нових державних вищих навчальних закладів. Найчастіше філії університетів в регіонах перетворювалися в окремі навчальні заклади", - говорить чиновник.

З початку 1990-х в Україні намітилися дві ключові тенденції - різке зниження кількості ПТУ і технікумів, що мають готувати фахівців технічних спеціальностей, і зростання числа приватних вищих навчальних закладів.

За даними профільного міністерства, кількість ПТУ і технікумів за 20 років знизилася з 742 до 505 навчальних закладів, при цьому число студентів в них знизилося більш ніж у два рази - з 757 до 361 тис.

При цьому колосальними темпами зростало число вузів. Якщо в 1990 році в Україні було 149 інститутів і університетів, то в 2010 році - вже 349. При цьому кількість студентів збільшилася з 881 тис. осіб до 2139 тис.

"У 2007 році Україна досягла рекордної кількості студентів - більше 2,8 млн людей навчалося в навчальних закладах I-IV рівнів акредитації", - говорить Ярослав Болюбаш.

Експерти в один голос стверджують, що збільшення числа приватних вузів вкрай негативно позначається на якості вищої освіти.

"За останні 20 років якість освіти дуже сильно погіршилася. Усього кілька вузів в Україні все ще дають гідну вищу освіту. Через низьку заробітну плату багато висококваліфікованих викладачів (насамперед професори) пішли з сфери освіти у бізнес або просто емігрували", - говорить директор соціальних програм Центру ім. Разумкова Людмила Шангіна.

Вона впевнена, що кількість вузів потрібно скорочувати. "Темпи зростання кількості вузів не відповідали і не могли відповідати темпам збільшення числа висококваліфікованих викладачів. Так, якщо в 1990-му році на 1 професора припадало близько 40 студентів, то вже у 2002-му - понад 220. В таких умовах говорити про підготовку кваліфікованих кадрів не доводиться ", - вважає експерт.

Зниженню кількості ВНЗ покликані сприяти як політика міністерства, що має намір об'єднувати державні ВНЗ, так і сам ринок. Цього року, приміром, у 20 приватних вузів абітурієнти подали менше 10 заявок, а вісім з них не отримали жодної заявки.

Дело
01.09.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!