Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Проблеми сільських шкіл напередодні нового навчального року
Проблеми сільських шкіл напередодні нового навчального року

Наближається початок навчального року, а в школах не вирішено ще багато проблем. Про стан сільських закладів освіти розповідають у регіонах

Проблеми сільських шкіл напередодні нового навчального року

Ремонт власними силами та коштами

Згідно із законом, ремонтувати школи мають їх комунальні власники, тобто громада у вигляді місцевої влади. Проте влада вимагає багато, а дає мало. Тож, щоб встигнути до початку нового навчального року та показати контролюючим органам від освіти підготовлені школи, заклади середньої освіти роблять ремонти власними силами.

"У нас існує благодійний фонд - батьки, коли поступають до ліцею, пишуть заяву, яку суму вони можуть сплачувати. І батьки, звичайно, бачать куди ідуть кошти, що вони ідуть на матеріально-технічну базу", - сказала директор технічного ліцею Шевченківського району Києва Олена Іллюшина.

У столиці ремонти шкіл роблять у кредит - міська влада пообіцяла повністю розрахуватися тільки у вересні. Попри все, київські школи здебільшого оновлюються за рахунок батьків.

Тим часом в уряді звітують - п'ята частина поточних ремонтів і третина капітальних ще не закінчені. Відстають найбільше у трьох областях, серед них і Київська.

А за 100 кілометрів від Києва, у селі, основне джерело фінансування також батьки. Місцева влада знайшла кілька десятків мільйонів гривень на зведення нової школи, решта 38 шкіл шукають грошей деінде по всьому Васильківському району.

"Доводиться залучати кошти з додаткових джерел, в тому числі випускники небайдужі, підприємці, просто небайдужі люди, батьки в певній мірі - за власним бажанням, в певній мірі - враховуючи, що дитина навчається в даній класній кімнаті, наприклад, протягом 3-5 років - теж не байдужі, не стоять осторонь цього", - зауважив заступник голови Васильківської РДА Костянтин Лупич.

У Броварьскому районі радіють, що цього року їм надали для ремонту шкіл рекордну суму - 12 мільйонів гривень.

"Якщо збережуться такі темпи, то буде нормально - можна буде, щоб школи працювали не просто у режимі такому стабільному, а й можна думати про режим розвитку", - сказав начальник відділу освіти Броварської РДА Сергій Лукашевич.

Навчально-виховні комплекси як вихід

Слід відзначити, що у великій міській школі утримання одного учня обходиться державі у 4 тисячі гривень, але у сільській школі, де у класі, розрахованому на 20 учнів, навчається 8, таке утримання коштує 12 тисяч гривень.

У школі села Здорівка Васильківського району, що на Київщині, навчається трохи більше півсотні учнів, хоча школа розрахована на більш ніж 100 осіб.

"У нас у четвертому класі 5 учнів, у третьому класі - теж 5 учнів, тобто - це найменші класи у школі. В цьому році у нас піде 8 учнів у перший клас", - зауважив директор навчально-виховного комплексу с. Світильня Київської області Олександр Кругляк.

Відповідно до законодавства, рішення про закриття або реорганізацію шкіл приймають органи місцевої влади. Проте навіть вони не можуть зробити це без згоди громади.

"А територіальна громада на це не йде, хоча і пояснюємо, що у великій школі буде якісна освіта, все ж таки хотіли би вчитися у своїй школі", - розповідає начальник відділу освіти Васильківської РДА Ірина Гейко.

Відтак, аби зекономити, урядовці знайшли вихід - в одній будівлі розташовують і школярів, і вихованців місцевого дитячого садка. Такі заклади називають навчально-виховними комплексами.

У регіонах кажуть, що так "вполювали двох зайців" - і школу оновили, і малечу є де виховувати.

"Дітей до 5 років у селі більше 80, а тут у нас у селі не було дитячого садка. І зараз, якщо ця проблема вирішиться, буде дуже добре, уже давно батьки чекають на відкриття дитячого садка", - каже директор сільської школи Григорій Петрик.

Такі ж заклади існують й в інших селах. Якщо і були дитячі садки, розповідають регіональні педагоги, їх закрили через малу кількість дітей.

Ідея економна, тож гарна

Поєднувати два дитячих заклади в одному чиновникам також сподобалося. У 2010 році Міністерство освіти і науки, молоді та спорту рекомендувало створити умови для здобуття дитиною дошкільної освіти у навчально-виховних комплексах, на базі загальноосвітніх навчальних закладів, особливо на селі, де відсутні приміщення дитячих садків.

Психологи теж вбачають у цьому позитив, але застерігають - поєднувати треба дуже обережно.

"Так само потрібна корекція певної виховної роботи в школі, щоб старші діти розуміли, що вони несуть певну відповідальність", - наголошує психолог Володимир Банцер.

"Дитина краще виховується в колективі, ніж вдома, і розвивається краще. Тому винайшли такий вихід як навчально-виховний комплекс - дитячий садок-школа. І діти в одному приміщенні, виділяється приміщення для дітей дошкільників, часто робиться окремий вхід, але в одному приміщенні. Виходить - один керівник. За рахунок цього іде економія коштів", - вважає Володимир Волков, представник департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міносвіти.

24tv.ua
29.08.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!