Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Сім мостів освіти України на переправі в майбутнє
Сім мостів освіти України на переправі в майбутнє

Борис Жебровський, заступник міністра освіти і науки, молоді та спорту про кроки держави в реформування освіти

Сім мостів освіти України на переправі в майбутнє

Мова піде про реформи. Чи сумісні взагалі поняття "реформи" та "освіта"? За словниками, "реформа" - це "перетворення", "зміна", "перебудова". Власне, підійде будь-яке. Всі вони не такі страшні, як "реформи". Особливо ті, що вимагає проводити за "Сто днів" кожна нова влада.

Зрозуміло, що в такій делікатній і консервативній сфері, як освіта, більш реально і коректно підійшов би термін "зміни". Хоча "реформи", звичайно, солідніше. Звучить!

Ну, а якщо зовсім серйозно, то неймовірні зміни в житті людської цивілізації вимагають, перш за все, від урядів і зовсім нестандартних, і узгоджених рішень.

Ті країни, що почали пошук таких шляхів, знайшли їх у сфері освіти. Класичні приклади Фінляндії, Південної Кореї, Сінгапуру сьогодні можна вже продовжити.

У цей ряд серйозно намірилася увійти й Україна, проголосивши освіту національним пріоритетом розвитку країни.

Якщо образно уявити собі шляхи перетворень, то це як будівництво мостів. Мостів у майбутнє. Ми почали з семи.

Перший міст. Головне в освіті дітей - не освіта. Здоров'я важливіше

Фізичне, психологічне, соціальне. За 20 років населення України скоротилося з 52 млн. до 45 млн. Демографи, медики, соціологи можуть це пояснити. Зрозуміти складно.

Обидва українські відомства - освітнє та охорони здоров'я - зайняли чітку позицію: пройтися по всіх "больових" точках від народження до випускного балу й усунути їх. До речі, визначилися, що займатися здоров'ям слід ще до народження дитини. Вже розробляються основи "допологової педагогіки та психології".

Усі нові програми, архітектурні проекти, режими занять, харчування, диспансеризація тощо формуватимуться й узгоджуватимуться тільки під кутом зору - зберегти та відновити здоров'я дітей.

Міст другий. Вищою освітою треба вважати дошкільну

Як кажуть японці, після трьох вже пізно. Додамо, а після п'яти - марно.

У жовтні 2010 року Всесвітній Форум ЮНЕСКО з дошкільної освіти підтвердив майже одноголосно (а це 137 країн) - фундамент освіти і основа формування особистості закладаються в дошкільному віці! У цьому напрямку Україна за останній рік зробила рішучі кроки.

Внесено зміни до Закону. Передшкільна освіта (5-6 років) стала обов'язковою. Для п'ятирічок затверджено програму "Впевнений старт". Пройшов Перший Всеукраїнський з'їзд працівників дошкільної освіти. Створено їх професійну Асоціацію. З'явилися нові журнали і газети, радіо- і телепередачі для батьків і дітей.

За образним висловом міністра освіти, почався «Хрестовий похід» за повернення і будівництво дитячих садів.

Керівництво держави виносить питання на засідання уряду про дошкільну освіту поряд з найважливішими економічними і соціальними проблемами. Затверджено державну програму розвитку дошкільної освіти до 2017 року. Усі розгляди питань про освіту у Президента України починаються з проблем наймолодших громадян.

Можна сказати, що міст "Вища дошкільна освіта" будує вся країна.

Третій. Зміст і є якість

Стандарти освіти, програми, куррикулум, кому яке слово подобається. Суть одна - зміст освіти.

Чому ми вчимо дітей? Навіщо саме цьому? В якому обсязі і послідовності? Все це і є основними питаннями змін в освіті. Найглибшими та найскладнішими. Стандарти не змінювалися в Україні вже десять років. У сьогоднішній науці десять років йдуть за тисячу.

Уряд України після палких дискусій (і це корисно) затвердив стандарти початкової школи. Ми спробували врахувати і власні традиції, і зарубіжні успіхи. В Україні з 1 вересня 2012 року у всіх школах будуть вивчати іноземну мову з першого класу, а інформатику - з другого. Списувати особливо нема в кого, аналога в Європі практично немає.

Вже розроблені концепції стандартів всієї середньої школи та почалося їх обговорення.

Міст четвертий - "ІКТ-міст"

Новий зміст освіти без нових технологій навчання - як неопилена квітка. Сьогодні це одне зі слабких місць в українській освіті. Щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), ми в кінці першої сотні країн світу. А можемо бути (як космічна країна і батьківщина європейської електроніки) в першій десятці. І будемо!

Для цього уряд затвердив державну програму широкомасштабного використання ІКТ в навчальному процесі "Сто відсотків", також розроблено національний проект "Відкритий світ".

Охочих приєднатися до цих проектів достатньо - наука, бізнес, інвестори. Можливо, наприкінці будівництва "ІКТ-мосту" з'явиться можливість й освітній супутник запустити!

П'ятий міст. Новій школі - новий учитель

На жаль, це неминуче. Прийшов час з планера пересідати на "Руслан".

Всім зрозуміло, що в цього мосту найскладніша конструкція. Кожен п'ятий вчитель в Україні пенсійного віку. А 30-40 років роботи в школі... Назва головної книги всесвітньо відомого українського педагога Василя Сухомлинського "Серце віддаю дітям" - це не красива фраза, швидше, медичний висновок.

З багатьох причин (у тому числі – з демографічних) реальна заробітна плата вчителів не збільшується. Обіцянки підняти вчителя на недосяжну висоту на практиці більше схожі на бажання позбутися від надокучливих прохачів. Молодь школу як роботу не обирає.

Як і раніше, особливо перед виборами, багато обіцянок, декларацій і мало сміливих і рішучих кроків влади на місцях. Проблем багато, і навіть ті керівники, які щиро хочуть їх вирішувати, не завжди розуміють, з чого починати. Але що вселяє оптимізм? Розуміння складності проблем і твердий намір докорінно змінити становище вчительства.

За ініціативи вищого керівництва країни готується проведення Всеукраїнського з'їзду працівників освіти. Саме на ньому й будуть розглянуті питання стратегічного розвитку освіти. Серед найважливіших документів - і оновлена державна програма "Вчитель".

Міст шостий. Якість управління освітою

Цей міст не вимагає великих витрат. Розумний керівник завжди знайде, нехай тимчасовий, але вихід з будь-якої ситуації. Непрофесіонал може знищити все.

Біда наша в тому, що вертикаль влади, в тому числі й в освіті, стала місцем, де розвішують прапори політичні партії.

За останні п'ять-шість років лише одиниці керівників районних, міських, обласних управлінь освіти змогли не підлаштовуватися під кольори політичних партій, а працювати виключно під державним.

За останній рік міністерство значно скоротило кількість всіляких інформацій, звітів тощо, але в школі мало що змінюється. Місцева влада завжди знайде невластиву вчителю роботу. Зрозуміти її можна, а на кого ще опертися? Школа, як і раніше, залишається надійним виконавцем, а вчителі все так само законослухняні.

Створити нові програми, впровадити новітні технології, змінити систему підготовки і перепідготовки вчителів - ці мости ми побудуємо. А от якість управління більше нагадує поки що понтонну переправу, а не міст. На жаль...

Що робити? Ведемо активний пошук законодавчих рішень, вивчаємо досвід, радимося з тими, кого поважає вчительство, з успішними керівниками. Контури і креслення цього моста вже видно.

Сьомий і останній. Міст стратегічного призначення - експериментальний

Адже майбутнє - це не тільки завтра. Аналіз тем наукових дисертацій, експериментальних проектів, майданчиків, матеріали виставок педагогічних інновацій засмучують. Національна доктрина стратегії розвитку освіти вимагає серйозної корекції.

Міністерство вже зайнялося зміною структури своїх науково-дослідних інститутів. Вперше в самому відомстві з'явився відділ експериментальної педагогіки.

Пройшла Всеукраїнська естафета педагогічних інновацій "Нові горизонти української школи". Мета - побачити в інших те, чого немає у себе. Придумав сам - поділись із сусідом. Без наказів і повчань. Основні струни - почуття професійного самолюбства. Добре, що інтерес до цього ще живий! Підтвердження тому - книга "1000 +1 ідея сучасної української школи".

Шановні колеги!

Звичайно, будь-яке будівництво бачиться по-різному: з майстерні архітектора, виконроба, будівельного майданчика. Але, якщо мета одна, яка різниця в термінології та лексиці?

Все більше переконуємося, що навчити і примирити нас можуть лише діти, а оцінки... оцінки виставлять час і люди.

Україна будує мости. Вони різні. Через Дніпро, щоб залишатися єдиною. Через дороги, щоб вони стали безпечними. І мости в майбутнє. Звичайно, їх більше, ніж сім. Але всі вони для наших дітей. Вже час це зрозуміти.

Борис Жебровський, заступник міністра освіти і науки, молоді та спорту України, президент Міжнародного педагогічного клубу європейських столиць.

Освіта.ua
10.06.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!