Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Відеокамери у школах: практика впровадження відеоспостереження в навчальних закладах
Відеокамери у школах: практика впровадження відеоспостереження в навчальних закладах

Літо – час омріяних літніх канікул для дітей. Для керівництва навчальних закладів – це пора клопоту, зокрема, щорічного ремонту шкіл

Відеокамери у школах: практика впровадження відеоспостереження в навчальних закладах

Навесні цього року Міністерство освіти та науки запропонувало директорам шкіл та вузів України застосовувати технічне нововведення – встановлювати в закладах відеоспостереження.

Про це йшлося в листі до керівників загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів усіх рівнів акредитації. В Міністерстві освіти цю рекомендацію пояснили ідеєю допомогти міліції затримувати осіб, які поширюють наркотики в навчальних закладах, та загальмувати це негативне явище, що останнім часом розповсюджується в системі освіти.

Поки це лише рекомендація. Закладам освіти пропонується самостійно профінансувати встановлення систем відеоспостереження.

Наркотики в системі освіти – проблема серйозна. Школа – місце, де діти не тільки отримають знання, а й здобувають досвід перших серйозних конфліктних та стресових ситуацій. Чи можуть відеокамери допомогти, наприклад, зменшити кількість бійок та крадіжок в школах, запобігти непедагогічній поведінці вчителів чи провокаціям з боку дітей? Чи може відеоспостереження допомогти у створенні безпечного середовища в закладах освіти?

Встановлення відеокамер в школах – розповсюджена практика в США, Великій Британії, скандинавських країнах. В Україні поки можна казати лише про окремі випадки застосування відеонагляду в школах.

Система відеоспостереження складається з певної кількості відеокамер, записуючого пристрою відеореєстратора та монітора.

Перегляд відео подій ведеться співробітником охорони за допомогою монітора. Дані відеокамер записуються відеореєстратором, що зберігає відеоархів певний період часу (зазвичай не менше 2-х тижнів).

"Залежно від розмірів школи, система відеоспостереження включає в себе 4, 8 або 16 камер. Відповідно, 1, 2 або 4 вуличні камери встановлюються поблизу входів до школи або місць, де збираються учні під час перерв і перед заняттями. 3, 6 або 12 внутрішніх камер переглядають холи, коридори, їдальню. Також, на нашому обладнанні можна застосовувати спеціальну програму, що дозволяє вмикати камери відповідно до розкладу занять у школі", - розповідає Дмитро Данильченко, директор компанії "Дата Лінк", що займається встановленням систем відеоспостереження в Україні.

"Але зараз керівництво шкіл звертається до нашої компанії не часто, - додає Дмитро Данильченко, - тому що для встановлення відеоспостереження у державних закладах освіти необхідна державна програма і фінансування з держбюджету. Відповідно, як правило, до нас звертаються приватні школи та освітні заклади".

"Півроку тому ми встановили в колегіумі системи відеоспостереження для того, щоб підвищити загальний рівень дисципліни учнів та вирішити деякі специфічні ситуації, - розповідає директор колегіуму "Олімп" Світлана Юссеф-Селезньова. - Зараз вчителі використовують дані записи, аби проаналізувати свою роботу а діти навіть роблять пізнавальні чи веселі сюжети використовуючи відеоархів".

"Хоч ми і не часто звертаємося до відеозаписів, але головна превентивна мета була досягнута одразу після встановлення системи. Адже коли діти розуміють, що у школі ведеться відеоспостереження, вони стають більш дисциплінованими і пунктуальними. Причому такий спосіб контролю не принижує людську гідність, на відміну від нагляду охоронців", - розповідає Світлана Юссеф-Селезньова.

З юридичної точки зору відеозапис не є доказом в суді. Але, як відзначають освітяни, вони потребують використання відео з метою внутрішнього вирішення проблемних ситуацій.

Якщо ж держава не виділяє гроші на це, то, можливо, самі батьки змогли б фінансувати встановлення відеокамер, щоб зробити місце навчання своїх дітей більш безпечним?

"Збирати гроші з батьків заборонено законом, - розповідає директор столичної спеціалізованої школи № 207 Оксана Бєлкіна. - Бували випадки, коли незадоволені батьки писали гнівні листи у вищі інстанції або телефонували в call-центри із скаргами про те, що з них збирають гроші на потреби школи. Хоча з року в рік в школі виникають певні потреби, яких не передбачає державне фінансування, тому директори змушені просити батьків по можливості фінансово допомагати школі".

Масове впровадження відеоспостереження в школах можливе лише у випадку державного фінансування, вважає Оксана Бєлкіна, при цьому вона позитивно оцінює ідею відеоспостереження у своїй школі.

"Якщо комусь закортить з однокласником побитися, кран скрутити або ввечері вікна в школі розбити, розуміння того, що за приміщенням і територією навчального закладу ведеться спостереження, утримає від таких вчинків", - підкреслює директор школи.

Звичайно, відеоспостереження в школах не може бути панацеєю від всіх конфліктів, що так чи інакше виникатимуть в школах. В кожен клас камеру не поставиш, звук системи відеозапису не фіксують, тому "сценарій суперечки" відтворити не можна. Але досвід зарубіжних країн, що інвестують у відеоспостереження в школах, свідчить, що такі системи, зі зростанням добробуту суспільства, рано чи пізно мають охопити і українські навчальні заклади.

Освіта.ua
26.05.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!