Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Феномен країни Суомі

Феномен країни Суомі

Фінляндія продемонструвала дуже високі результати в опитуванні PISA країн ОЕСР (Організація економічного співробітництва і розвитку). PISA - це трирічне тестування з навчальних досягнень п'ятнадцятирічних підлітків у 42-х країнах ОЕСР

PISA оцінила не тільки те, як добре учні опрацювали шкільний навчальний план, але також і як добре вони могли фактично використовувати надбані компетентності в реальному житті. У той же самий час інформація була зібрана відносно студентів і підходів до навчання у вищих навчальних закладах.

У PISA Фінляндія показала найвищий рівень грамотності в усій ОЕСР. Важливим також є те, що у Фінляндії соціально-економічний стан учнів, не вплинув на результати опитування. Рівномірна якість фінської системи освіти ілюстрована тим фактом, що кількість освічених людей у Фінляндії значно більша, ніж у будь-якій іншій країні. Пам'ятаючи про ці значні досягнення, було трохи дивно дізнатися про те, що існують помітні розходження у освіченості між хлопчиками та дівчатами у інших системах освіти - дівчата набагато краще читали, ніж хлопчики.

У математиці Фінляндія також досягла значних успіхів. Вона була серед чотирьох країн, які мали найкращі здобутки з цього предмета. І знову можна побачити, що стандартне відхилення в математичних навичках дітей було найменшим у Фінляндії. Це означає, що немає ніяких великих розходжень між школами в різних частинах країни чи між учнями різних соціально-економічних верств населення. Відповідно кількість учнів із низькими навчальними досягненнями була найнижчою у Фінляндії серед усіх країн ОЕСР.

Фінські школярі показали досить непогані результати також у науковій грамотності, що була перевірена у трьох галузях науки. Також можна стверджувати, що учнівські результати в науковій грамотності змінювалися менше, ніж у більшості інших країн. Цікаво, що Корея та Фінляндія є тими країнами, які найкраще зуміли об'єднати високі рівні наукової грамотності з найменшою кількістю помилок у результатах. І навіть найменш досвідчені фінські учні, у міжнародному порівнянні, показали відносно стабільні результати в науковій грамотності. Але слід додати, що кращі фінські учні показали гірші результати, ніж кращі учні Японії, Великої Британії та Нової Зеландії.

Отже, можна стверджувати: фінські п'ятнадцятирічні підлітки показують відмінні результати на міжнародному рівні на основі ефективно функціонуючої системи освіти,  якість якої по всій країні на однаково достатньому рівні.

Як ви розумієте, після оприлюднення результатів PISA на Фінляндію звернули увагу багато країн, чиї адміністрації освіти ставили одне й те ж запитання: як ви це зробили?

У світлі цього варто проаналізувати фінську політику освіти. Роблячи це, будемо посилатися на поняття фінських науковців, які вклали свою частку в аналіз факторів успішної політики освіти, зокрема пана Маркку Лінна, державного секретаря Міністерства освіти Фінляндії.

Фінська політика освіти

Насамперед, необхідно визнати, що немає жодних підстав, які пояснили би такі результати. Хоча наявність одного фактора слід визнати. І цим фактом є те, що фінські діти багато читають і цікавляться читанням. Це явище має великий вплив на освіту у Фінляндії, тоді як в інших країнах велика увага приділялась «необтяжливому» сімейному вихованню. Таким чином, у дітей ще до загальноосвітньої школи сформований стійкий інтерес до читання.

Фінські дослідники освіти стверджують, що це через те, що в державі існує гнучкий шкільний навчальний план, який пропонує учням вибирати ті предмети, якими вони дійсно цікавляться. Це допомагає учням розвивати та підтримувати позитивне ставлення до освіти та до навчання, що у свою чергу полегшує його.

Читання - одне з найважливіших захоплень молодих людей у Фінляндії. Воно підтримується щільною мережею безкоштовних громадських бібліотек. У даний час усі бібліотеки пропонують також доступ до мережі Інтернет усім своїм клієнтам і в такий спосіб підтримують ідею розвитку Фінляндії як суспільства, заснованого на знаннях.

Говорячи про бібліотеки, необхідно підкреслити важливість цілісного підходу до політики освіти. Політика освіти - це частина соціального розвитку, що не може привести до успішних результатів, якщо вона не розвивається разом з іншими сферами суспільства.

Це означає, що у Фінляндії педагоги-теоретики працюють у тісному співробітництві на всіх рівнях із культурою, молоддю, ЗМІ, соціальними сферами та сферами добробуту. Це той шлях, за допомогою якого вони зуміли створити культуру навчання фінського суспільства, що сама по собі допомагає школі виконувати її обов'язки.

Наріжним каменем фінської політики освіти протягом тривалого часу було поняття освітньої рівності. Починаючи з жорстоких дебатів у 1970 роках про загальноосвітню школу, усі головні політичні партії розділили цю думку. Будучи маленькою нацією, фіни не можуть дозволити собі навчання лише головних людей і повинні вкласти капітал у навчання всіх. Цей підхід мав на увазі, що паралельна шкільна система (яка не дуже відрізнялась від існуючої німецької) була перебудована й замінена загальноосвітньою шкільною системою в сімдесяті роки. Перед цим діти повинні були робити свій освітній вибір у віці десяти років - або вони хотіли йти у школу граматики, або продовжувати заняття в так званій «народній» школі, що не давала наступність відносно вищої освіти.

На думку науковців, після результатів PISA можна дійсно говорити про те, що рішення схвалити загальноосвітню школу було правильним.

На сьогодні принцип об'єктивності відбитий у тому факті, що Фінляндія має широку мережу освітніх установ: 4000 загальноосвітніх шкіл, приблизно 750 вищих середніх шкіл, 20 університетів, 29 політехнік і сотні інших освітніх установ, що пропонують навчання дорослим. І все це у країні з населенням приблизно 5,2 мільйона осіб.

Регіональна система вищої освіти була оцінена як один із найуспішніших інструментів для регіонального розвитку.

Коли політика прагне забезпечити високоякісну освіту для всіх, то це не може бути досягнуто без додаткових зусиль. Щоби підтримувати цей вид політики, держава повинна забезпечувати послуги навчання, наставляння та консультації для тих учнів і студентів, які не можуть справитися без додаткової допомоги чи уваги у звичайній шкільній системі. Навчання в загальноосвітніх школах, спілкування з наставниками та консультації на всіх рівнях освіти є необхідними.

Крім того, необхідно зазначити важливість рефлексивної та відкритої системи планування. У цьому виді системи центральний уряд визнає, що він не є абсолютно компетентним у педагогічних чи наукових питаннях. Практично це означає, наприклад, що навчальні плани на всіх рівнях є досить гнучкими, щоб забезпечити індивідуальні зміни. Це допомагає тримати молодь у школі. Як тільки вчителі схвалюють основний державний навчальний план, дуже важливо, щоб навчальні заклади на місцях могли приймати своє рішення щодо його деталей і пропонувати ті види предметів, які учні хочуть вивчати в тій чи іншій сфері. Саме це є особливо важливим для хлопчиків, які у свої юні роки дуже часто втрачають інтерес до шкільного навчання.

Цей підхід також поліпшує співробітництво між школами та суспільством. Чого треба навчитися у Фінляндії, так це того, що якщо ми хочемо провести освітню реформу, то повинні втягнути до цього все суспільство: викладачів, учнів, студентів, батьків, дослідників - і робити це вже на стадії планування. Таким чином, люди ставитимуться з розумінням до реформ, будуть відчувати, що вони й є реформаторами, та ніщо їх не обмежує.

Існує ще одна причина прекрасних результатів фінської освітньої системи - це висококваліфіковані викладачі у фінських школах. Лунало багато скептичних зауважень, що наприкінці сімдесятих років фіни перевели всіх педагогів в університети. У державі колись була система коледжів для викладачів, але тоді освітяни відчули, що існує потреба модернізувати освіту для викладача з метою пристосуватись до потреб сучасного суспільства.

У даний час усі викладачі, крім вихователів дитячого садка, зобов'язані мати принаймні ступінь магістра, перш ніж вони зможуть мати право отримати постійне місце роботи вчителя. Учителіі, які спеціалізуються на викладанні у шкільних класах з першого по шостий, вивчають науку освіти як профілюючий предмет. Викладачі у трьох останніх класах загальноосвітньої школи повинні спеціалізуватися на предметі, який вони викладають, а також мати як не профілюючу дисципліну педагогіку. Освітяни Фінляндії також підтримали систему пов'язаних з університетом шкіл, де майбутні викладачі повинні практикуватися, перш ніж вони стають повністю кваліфікованими.

Якщо вчителі закінчили університет, їм можна довіряти педагогічне керівництво класом. Багато молодих людей цінують свободу професії викладача. Університети одержують набагато більше заяв на навчання вчителів, ніж вони можуть прийняти. Платня викладачів не особливо велика, але все ще конкурентоспроможна поміж академічних професій. Так що фіни не мають проблеми, з якою зіштовхується більшість інших суспільств - недоліком хороших, активних викладачів. Єдина проблема, якою держава займається спільно з іншими країнами, - це недолік викладачів чоловічої статі. У Фінляндії неповні родини стають все більш повсякденними, так що для багатьох дітей викладання чоловіка у школі є на користь.

При аналізі фінської історії успіху освіти ми маємо взяти до уваги структуру суспільства їхньої країни, яка є все ще дуже гомогенною культурою. Хоча імміграція й підвищилася за минулі десять років, у державі все ще не більше двох відсотків іммігрантів від цілого населення. Це, звичайно, робить роботу шкіл набагато легшою в порівнянні з багатьма іншими країнами ОЕСР із надзвичайно гетерогенними суспільствами. Але, з іншого боку, у Фінляндії великий досвід поводження з традиційними меншостями. Наприклад, вони гарантують повні освітні права для шведськомовної меншості (шість відсотків). Вони можуть навчатися, якщо бажають, шведською мовою, починаючи від дитячого садка до докторантури.

Автори: Жерноклєєв, Т. Пушкарьова

Освіта.ua
22.08.2006


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!