Osvita.ua Середня освіта Сучасна освіта Освіта в контексті євроінтеграції України

Освіта в контексті євроінтеграції України

Останні декілька років система освіти Фінляндії постійно знаходиться в центрі міжнародної уваги. Черговий вияв інтересу до неї обумовлений відмінними результатами, які фінські школярі продемонстрували в рамках "Програми за міжнародною оцінкою освітніх досягнень учнів" (PISА)

Інтерес європейських держав до системи освіти Фінляндії обумовлений такими обставинами:

  • по-перше, на прикладі Фінляндії можна розглянути, яким чином якісна університетська освіта забезпечується якісним шкільним навчанням. І, навпаки, якою мірою особлива увага, що приділяється підготовці педагогічних кадрів у ВНЗ, відбивається на системі освіти в цілому та на шкільному навчанні зокрема;
  • фінські ВНЗ знаходяться в числі небагатьох європейських університетів, що взяли курс на підвищення «соціальної відповідальності» вищої освіти. У Фінляндії «третя роль» університетів закріплена законодавчо, а її функціювання становлення знаходиться в числі пріоритетних завдань національного розвитку.

На перший погляд, усі ці аспекти не пов'язані між собою і відносяться до принципово різних сторін функціонування освітньої системи. Насправді ж успіхи шкільного навчання й законодавче закріплення «соціальної відповідальності» університетів - це прояви загальної логіки розвитку, якій слідує сьогодні фінська модель.

Фінляндія прагне до створення інформаційного суспільства з високим рівнем освіти. Тому уряд приділяє велику увагу забезпеченню вищих навчальних закладів і наукових центрів усім необхідним. Результати їхньої діяльності ретельно оцінюються для визначення обсягу фінансування.

Фінська система освіти - краща в Європі. При цьому й у школах, і у ВНЗ фіни навчаються безкоштовно. Одне з основних гасел уряду Фінляндії - загальнодоступність освіти. Це стосується й іноземців.

Протягом багатьох століть освіченою вважалася людина, що вміла читати Біблію. У ХХ столітті вимоги до грамотіїв розширилися до десяти пунктів - серед них були, наприклад, навички надання першої допомоги та догляду за людьми похилого віку. Зараз у Європі поняття освіченості замінили компетентністю, що означає здатність людини виконувати свою роботу, надавати ті послуги, які вимагає ринок, а також із користю для душі використовувати вільний час і реалізовувати свої цивільні права й обов'язки.

Що стосується країн пострадянського простору, відповідно до підсумків останнього міжнародного огляду знань PISA, наші діти сильно відстають від своїх європейських однолітків у функціональній грамоті.

Зрозуміло чому. У багатьох українських школах, завантажених програмами надають великий обсяг теоретичних знань і належним чином не готують дітей до самостійного життя.

Зовсім по-іншому виглядає справа у Фінляндії, де школярі визнані найрозумнішими в Європі. У Суомі педагоги перевіряють у своїх учнів не обсяг заучених дат і понять, а вміння користуватися «текстами слів» (словниками, веб-мережею, довідниками), тобто залучати всі потрібні ресурси до вирішення поточних проблем. Не дивно, що фінські старшокласники двічі визнавалися функціонально найграмотнішими, залишивши позаду ровесників із 42-х розвинених країн. Цей успіх має багато складових. Зокрема, невелику кількість учнів на кожного вчителя, гідну зарплату шкільного педагога.

Крім того, у Фінляндії немає жодного шкільного інспектора. Їх звільнили на всіх рівнях - від муніципального до федерального, ліквідувавши в такий спосіб порочну практику відвідування шкіл з метою інспекції. За планування, координацію, якість навчання відповідає Міністерство освіти Фінляндії та Вища атестаційна рада з освіти. Подібна система управління опирається на довіру до знань учителя, не заляканого набігами ревізорів та інспекторів. Час, необхідний нашим учителям для написання різних звітів, фінськими педагогами повністю віддається дітям. Навіть випускні іспити у фінських школах не обов'язкові. Ступінь довіри до вчителя такий, що він у праві самостійно встановлювати будь-які внутрішні іспити (у вигляді тестів, захисту особистих проектів тощо). І тому природно, що фінські іспити не мають нічого спільного зі щорічними випускними нервуваннями, що відбуваются у вітчизняних школах.

В останні роки в нас усе більше розвивається система сортування класів, шкіл за рівнем здібностей дітей, можливостями батьків платити за освітні послуги тощо. У Фінляндії це категорично заборонено. Усі учні, включаючи дітей з обмеженими фізичними можливостями, займаються разом, у загальному потоці. І, звичайно, відповідно до прийнятих норм, учитель не може виключити підопічного зі школи або направити його в інший навчальний заклад. Педагоги докладають величезних зусиль, щоб інтегрувати в колектив дітей емігрантів. Такій же меті служать індивідуальні навчальні програми. За статистикою, кожен четвертий школяр Фінляндії потребує персональної підтримки педагога. І одержує її в середньому до двох-трьох разів на тиждень. Який вид допомоги переважніше для повільної дитини, як налагодити співробітництво та взаємну довіру, як розпізнати тих, хто потребує особливої підтримки, які прийоми найбільш ефективні при роботі з дітьми різних віросповідань, національних, ментальних особливостей та фізичного здоров'я, як перенести дитячу активність у корисну площину? Ці та інші проблеми щодня займають фінських педагогів. Учителів тут шанобливо називають експертами освіти. Серед 120-ти тисяч шкільних викладачів немає жодного, хто не володів би ступенем магістра наук або вченим званням професора зі свого предмета. Наприклад, у одній із фінських шкіл уживаються діти 22-х народів. У такій полікультурній школі вчителі демонструють чудеса спілкування, пояснюючи матеріал, їм доводиться бути поліглотами, соціальними диригентами та трудоголіками.

У Фінляндії вважається, що всім бажаючим повинні бути надані однакові можливості для одержання освіти.

Державні мови - фінська та шведська, але можна обійтися і без них: ВНЗ пропонують до 400 міжнародних навчальних програм англійською мовою.

У Суомі 20 університетів і 31 вища професійна школа, де активно підтримують міжнародні зв'язки: у цей час у Фінляндії навчаються близько 6000 іноземних студентів 40 національностей, які проходять повний курс та одержують після навчання ступінь бакалавра або магістра. З них приблизно 900 осіб - із СНД. Стільки ж студентів із різних країн щорічно приїжджають на стажування за програмами обміну або самостійно. У різних регіонах можна одержати освіту в тих сферах, де Фінляндія завоювала міжнародне визнання: інформаційні технології, біотехнології, лісове господарство й екологія, архітектура, мистецтво та дизайн. Для багатьох вищих навчальних закладів характерна спеціалізація, пов'язана з особливостями даного краю.

Основна ознака освітньої політики Фінляндії полягає в наданні громадянам рівних можливостей у здобуванні освіти, незалежно від віку, місця проживання, майнового стану, статі або рідної мови. Тому дошкільна, молодша шкільна, середня та вища освіта є, у принципі, безкоштовною: навчання, соціальне забезпечення, харчування у школах безоплатне на всіх рівнях, так само як і підручники та навчальні матеріали для початкової та середньої школи; у них транспортування учнів до та від навчального закладу також забезпечується навчальним закладом.

Фінська школа відображає спосіб життя людей цієї країни. Тут життя тече строго за прийнятим законом. Нема не тільки безпритульних, а й дітей, які перебувають поза увагою дорослих. Шкільний автобус - тут звичайна справа. Є і шкільне таксі! Замовником освіти громадян є держава, і тому діяльність будь-якої школи спрямовується відповідно до мети, офіційно схваленої суспільством.

Шкільна система підтримує цінності країни. Тому зміст освіти та навчальний план фінської школи створені на основі державних пріоритетів. І зовсім не випадково першою метою освіти вважається вироблення в учня позитивної думки про самого себе. Коли дитина вірить у себе й у свої навчальні таланти, у неї формуються інтерес і прагнення до пізнання. Іншою найважливішою метою вважається виховання почуття відповідальності за свої вчинки, сміливість і належну поведінку. Життя школи будується так, щоб діти щомиті навчалися цим найважливішим життєвим навичкам. У кожної дитини є право визначити власні таланти та тренуватися в їхньому застосуванні, і коли вдається встановити гармонію між власною індивідуальністю та інтересами оточуючих людей, дитина починає жити врівноваженим, спокійним і в той же час активним життям. Вона вчиться не тільки брати на себе відповідальність за виконання своїх обов'язків, а й піклуватися про інших людей, звикає відчувати задоволення від роботи, виконаної до кінця.

Це загальний погляд на систему освіти Фінляндії, що потребує детального розгляду кожної окремої ланки галузі.

Автори: І. Жерноклєєв, Т. Пушкарьова

Освіта.ua
17.05.2006


Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!